Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB Alarm

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 11:30
Bij mij hebben we in de winkel een notebook staan ter demonstratie. Deze is al eerder gesloten, de kabel was simpelweg doorgeknipt.
Wij zijn daarom op zoek naar iets wat een signaal afgeeft wanneer er iets doorgeknipt wordt, of verwijderd. Er zijn wel sloten met alarm, maar deze reageren op beweging, en niet wanneer de kabel doorgeknipt wordt.
Nu had ik als idee om een stukje electronica aan een USB poort te verbinden en wanneer deze dan verwijderd of doorgeknipt wordt er een alarm af gaat.
Bestaat zoiets al? Is dit zelf te maken, en wat zou het gaan kosten?

Op google kon ik helaas niets vinden of zoiets bestond, op GoT ook niet.

Verwijderd

kijk maar bij kensington, die sloten worden overal gebruikt.

Verwijderd

Je hebt van die "personenalarmen". Dat is zeg maar zo'n kastje met speaker en accu erin. Uit het kastje komt een kabeltje met aan het uiteinde een stekker die weer in hetzelfde kastje moet. Trek je nu de stekker uit het kastje of knip je de kabel door, dan begint dat ding te loeien.

Zoiets is natuurlijk ook heel simpel te maken.
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:50:
Hebben ze die ook met ingebouwd alarm dan, voor als iemand de kabel doorknipt? Nog nooit gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 18:52 ]

• Capa
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:50:
Daar heb ik al gekeken wat ze verkopen, maar ik zie niets staat met alarm wat af gaat wanneer de kabel wordt doorgeknipt.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:39

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

misschien een lompe oplossing. Ik zou een ketting slot er aan doen. Niet een gewone maar een lekkere lompe die geluid maakt als je hem aanraakt. Wil je die doorknippen moet je minimaal een beton schaarnemen. Ik denk dat je het wel opvalt als er iemand in de winkel loopt met een betonschaar.

Misschien een kabel gevuld met een felkleurige vloeistof( roze of blauw in neon kleurtjes) die niet schadelijk maar er niet uit te krijgen is zonder te wassen Het valt dan wel op als iemand dan met een roze vlek in zijn witte polo krijgt

[ Voor 30% gewijzigd door Touchdomex op 08-12-2005 18:59 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 21:35
Zowiezo lijkt het me practisch om de laptop enerzijds hardware matig te beveilingen. Denk hierbij aan kensington sloten of een andere oplossing waardoor de laptop niet gemakkelijk meegenomen kan worden. Maar ook softwarematig. Denk bijvoorbeeld aan Drive-lock en dergelijken.

Een alarm voor een dergelijk toestel is denk ik niet de oplossing. Het vervelende is dat de dief al bij de deur kan zijn, voordat er actie wordt ondernomen.

Een heel andere oplossing is een merking van het apparaat. Zeg dus een eigendoms-sticker. Op mijn laptop zit ook een plastic plaatje met daarop de tekst "Stolen equipment. [serienummer] Call [telefoonnummer]". Als je dat plastic plaatje weghaalt, blijft dezelfde tekst staan in de lijm. Zo werp je weer een barriëre op voor de dief: hij kan het toestel beduident moeilijker verkopen. Of hij zal het toestel moeten beschadigen of een toestel leveren waarop groot staat dat het gestolen is.....

Verwijderd

Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar je zou de 5 volt die uit de USB poort komt kunnen gebruiken om een relais te schakelen. Zodra dan de USB kabel eruit getrokken wordt of doorgeknipt het relais uitvalt en er een toeter of sirene ingeschakeld wordt. Met een 5V relais ben je dan klaar.

Let er dan wel op de je een aparte voeding nodig hebt voor een toeter en als de toeter een 220V model is de het relais dat wel kan schakelen.

Edit lees net het verhaal van EL guapo.

Hij heeft daar wel gelijk mee.
Maar echter gestolen blijft gestolen ook al kan hij het dan moeilijk vderkopen je bent dan toch echt je laptop kwijt. Dus voorkomen is beter dan genezen.

Zorg dan ook voor een Bios wachtwoord.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 19:07 ]

• Capa
MMS_El_Guapo schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:01:
Zowiezo lijkt het me practisch om de laptop enerzijds hardware matig te beveilingen. Denk hierbij aan kensington sloten of een andere oplossing waardoor de laptop niet gemakkelijk meegenomen kan worden. Maar ook softwarematig. Denk bijvoorbeeld aan Drive-lock en dergelijken.

Een alarm voor een dergelijk toestel is denk ik niet de oplossing. Het vervelende is dat de dief al bij de deur kan zijn, voordat er actie wordt ondernomen.

Een heel andere oplossing is een merking van het apparaat. Zeg dus een eigendoms-sticker. Op mijn laptop zit ook een plastic plaatje met daarop de tekst "Stolen equipment. [serienummer] Call [telefoonnummer]". Als je dat plastic plaatje weghaalt, blijft dezelfde tekst staan in de lijm. Zo werp je weer een barriëre op voor de dief: hij kan het toestel beduident moeilijker verkopen. Of hij zal het toestel moeten beschadigen of een toestel leveren waarop groot staat dat het gestolen is.....
Hij is wel beveiligd nu met een kabel, maar die hadden we de vorige keer ook.
Ondernemen van actie is geen probleem, we staan er een paar meter vandaan.
De vorige keer hebben ze eerst de kabel doorgeknipt, en 6 minuten later hebben ze hem pas meegenomen.
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:02:
Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar je zou de 5 volt die uit de USB poort komt kunnen gebruiken om een relais te schakelen. Zodra dan de USB kabel eruit getrokken wordt of doorgeknipt het relais uitvalt en er een toeter of sirene ingeschakeld wordt. Met een 5V relais ben je dan klaar.

Let er dan wel op de je een aparte voeding nodig hebt voor een toeter en als de toeter een 220V model is de het relais dat wel kan schakelen
Niet zo :P
Maar met een schema en een maat van mij moet ik een heel eind kunnen komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Capa op 08-12-2005 19:05 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 18:54

DefLite

Why so serious?

Zorg dan ook voor een Bios wachtwoord.
ff cmos clearen en je Bios wachtwoord is weg :S

Verwijderd

USB 5 volt ---- zekering van 315 mA naar plus relais
USB 0 Volt op min relais
Zet hier overheen een vrijloop diode.

Sluit een toeter aan op de NC (normaly Close) contact van het relais zodat als het relais uit staat de toeter afgaat.

Op de C (common) sluit je de massa of 0V van de voeding of 220 V.

Voor een 220V toeter neem dan een relais van 5 V die geschikt is om de stroom en spanning te shakelen van de toeter.

Voor een 12 Buzzer of piezo pieper heb ja dan wel een aparte voeding nodig. Zou eventueel ook met een batterij kunnen.

Verwijderd

Let er dan wel op de je een aparte voeding nodig hebt voor een toeter en als de toeter een 220V model is de het relais dat wel kan schakelen.
dan trekken ze eerst de stekker van je voeding uit, vervolgens de USB en dan zijn ze weg

• Capa
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:17:
[...]

dan trekken ze eerst de stekker van je voeding uit, vervolgens de USB en dan zijn ze weg
Daarom wil ik er ook een aparte voeding op :)
Bijv een 12V adapter gewoon, en die zetten we in een kastje onder de balie.

[ Voor 8% gewijzigd door Capa op 08-12-2005 19:22 ]

Verwijderd

[...]

Je moet die USB kabel wel lang genoeg maken dat die ergens onder de toonbank uit komt of ergens in een andee ruimte. En daar de voeding opstellen.

In iedere geval op een plaats waar geen onbevoegeden KUNNEN komen.

Want als je de voeding vlak voor hun plaats dan nemen ze die ook nog mee. ( LOL)

Edit

Een 12V adapter lijkt me een goede kuize

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 19:26 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Batterij in het alarm?

• Capa
Die gaan leeg :P

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Kun je niet beter zo'n laptop 'klem' kopen? Je weet wel, zo'n stalen strip die over de laptop heen loopt, bevestigd met een goed slot. Hier kun je de laptop niet oneruit halen zonder eers de balk te verwijderen. Je ziet dit trouwens steeds vaker in winkels.
Een laptopkabeltje knip je zo door (dat heb je zelf al overvonden). Zo'n balk krijg je ook wel weg, maar dat valt dus enorm op (tenzij er regelmatig mensen met slijptol in je winkel komen werken).

Een alarm gaat niet werken. Men maakt eerst de kabel los en wacht even. Daarnaa trekken ze gewoon de laptop mee en zetten ze het op een lopen. Daar doe je niets tegen, alarm of niet.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:14
Je ziet ook wel eens dat notebooks vastzitten in een soort klem dwz één of twee horizontale balkjes over het toetsenbord heen. Dat zou het natuurlijk ook lastiger maken om hem mee te nemen, maar ja misschien zitten die dingen dan wel weer in de weg bij de 'demonstratie' ;).

edit:
Ok wat ShadowLord zegt dus... :P

[ Voor 11% gewijzigd door Loogie op 08-12-2005 20:23 ]

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

ik heb al een klein ideetje, neem een 5v relais, hang die aan de usb poort, met een kabel, zodra stekker eruit of kabel door krijgt het relais geen stroom, dan schakelt ie dus iets, mag je zelf bedenken wat :)

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

JA pcnerd

DAt was mijn oplossing werkt gerandeerd kabel los altijd alarm aan.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

pcnerd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:56:
ik heb al een klein ideetje, neem een 5v relais, hang die aan de usb poort, met een kabel, zodra stekker eruit of kabel door krijgt het relais geen stroom, dan schakelt ie dus iets, mag je zelf bedenken wat :)
c.q.
USB 5 volt ---- zekering van 315 mA naar plus relais
USB 0 Volt op min relais
Zet hier overheen een vrijloop diode.

Sluit een toeter aan op de NC (normaly Close) contact van het relais zodat als het relais uit staat de toeter afgaat.

Op de C (common) sluit je de massa of 0V van de voeding of 220 V.

Voor een 220V toeter neem dan een relais van 5 V die geschikt is om de stroom en spanning te shakelen van de toeter.

Voor een 12 Buzzer of piezo pieper heb ja dan wel een aparte voeding nodig. Zou eventueel ook met een batterij kunnen.
En als de laptop dan 's nachts uit gaat? Dan moet je dus ook het alarm (sirene) uittrekken. Eerder dan de laptop, anders gaat het nog (even) af. Maarja, dit is dus wel de goedkoopste en zeer effectieve oplossing.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 18:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

onderkant van de laptop:
kleine foliestrips maken, daarvan een sticker fabriceren je maakt een oud foto toestel open en daaruit sloop je de flitser electronica,je pakt een oude PCMCIA kaart, bouwt daar die meuk in (beetje modern fototoestel is dat net klein genoeg om daarin te kunnen gaan), vist even uit welke voeding je op je pcmcia staat (welke pin, daamee voed je fliters, uit de kaart gaat 2 kabeltjes (die eigenlijk van de flitslamp waren die eruit gehaald), deze lopen naar de onderkant van de laptop waarop een soort rails loopt van foliedraad (onder een sticker bijvoorbeeld die over de hele onderkant zit)

In de pcmcia kaart dit een kwikschakelaar, als deze beweegd geeft ie contact, redelijk simpel dus.

Praktijk, beweeg de sensor je krijgt een optetter die je niet fijn vind, en die optetter blijft doorgaat tot de laptop weer stabiel staat, telkens laad de flits electronica in je pcmciakaart op aangezien de kwikschakelaar contact blijft geven omdat de laptop niet stil staat, "flits" ie telkens en zettie een hoog voltage op de spoortjes onder de laptop :)

weet niet zeker of het zo werkt, maar feitelijk zou dit wel afschrikken om het zo maar te zeggen

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
en als ze nou die kaart ui de laptop trekken

[ Voor 79% gewijzigd door roelke op 09-12-2005 13:22 ]

I've GoT a solution

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Bewaker met pistool dan :p

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

ik weet niet precies hoe die dingen heten,
maar ik kan morgen even kijken.

Op werk (dixons) gebruiken we voor de computers een stopcontact met een signaal erin,
als er 1 van de stekkers eruit getrokken wordt gaat het alarm af
Dit is dan op stroom, maar we gebruiken ze ook op USB, Plakkertje of paralelle poort.
Het gaat dan in een bak waar stroom op staat, dan via een RJ11 (oid) stekkertje in die bak, en de andere kant in de computer.
werkt perfect

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Het mag niet te veel kosten zo te zien, anders koop je gewoon zo'n Dixons-alarmsysteem.

De USB-poort gebruiken lijkt me niet handig. Als de laptop uitgaat of in de spaarstand springt gaat je alarm al af (tenzij je dat wilt natuurlijk.)

Ik zou een dun draadje in een lus door een ventilatieopening o.i.d. proppen. Zodra de draad wordt verbroken gaat er een alarm af. (Met een simpele relais bijv.) De brutale jatter houd je daar niet mee tegen. Die geeft een ruk en rent weg. Daar is geen toeter of lamp tegen bestand.

Als je de laptop goedkoop mechanisch wilt beveiligen haal je bij de bouwmarkt een stuk draadeind die je in een |_____| buigt zodat hij net over de laptop past. Aan de onderkant vastschroeven en de laptop zit goed vast.

• Tijl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 09:56
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:51:

[...]

Hebben ze die ook met ingebouwd alarm dan, voor als iemand de kabel doorknipt? Nog nooit gezien.
Deze alarmen gaan gewoon in een Kensington slot.
klik1
klik2
klik3

Deze staat op de Amerikaans site van Kensington, maar kan ik niet terug vinden op de Nederlandse site.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
maak bij de laptop afdeling valhekken die vallen als iemand een draadje wat aan de laptop zit doorknipt
het draadje is puur een lus in de voedingsdraad die de magneetschakelaars bekrachtigt die het hek vasthouden

in t kort : knip draadje door, boef gevangen

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Om het optimaal mechanisch te doen, neem je twee keer |_____|. één onder je toetsenbord en één boven je toetsenbord. en om er voor te zorgen dat de laptop er niet uit geschoven kan worden kun je het beste aan de achterkant nog iets van een profiel monten of gewoon een paar uit stekende bouten.

Onder het motto voorkomen is beter dan genezen. Want zodra je het alarm hoort staat de dief al bij de deur, voordat je actie hebt ondernomen is die al buiten.

Verwijderd

Dit is als je winkel van die leuke electrische schuifdeuren heeft:

Monteer een kleine zender aan de notebook (met sterke lijm ofzo).
En als die zender in de buurt komt van de deuren, VLAM dicht :D (in straal van 2 meter ofzo)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:55
Mijn idee, maar alleen dan veel eerder want dus deuren gaan normaal niet zo snel dicht waardoor je nog makkelijk er door kan. Wat je dan beter kan doen is al je schuifdeuren op elektro hebt deze door het relais laten uitschakelen en tegelijkertijd een sirene laten gaan. Maar dat werkt alleen als de deuren niet open zijn doordat een andere klant naar binnen/buiten wilt...

• roelke
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:01:
Dit is als je winkel van die leuke electrische schuifdeuren heeft:

Monteer een kleine zender aan de notebook (met sterke lijm ofzo).
En als die zender in de buurt komt van de deuren, VLAM dicht :D (in straal van 2 meter ofzo)
en als er nu een klant tussen zit
of zit weten en er een stok tussen leggen :Y)

I've GoT a solution

Verwijderd

roelke schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:19:
[...]

en als er nu een klant tussen zit
of zit weten en er een stok tussen leggen :Y)
Dan plaats je een wezenloos grote tesla coil naast je notebook 8)
Bordje er bij: 'Bij poging tot stelen van deze laptop, zal deze tesla coil aangeschakeld worden, en jouw lichaam voorzien van een spanning van 1.000.000 volt. :+ '

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Hoeft niet per see USB te zijn toch?

Ik dacht aan het volgende: (beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik doe me best)

Als je nou een com stekker neemt, je zorgt dat de ground, dat is de metalen afscherming er omheen, in twee stukken is verdeeld die niet met elkaar in contact staan. Aan elk deel een draadje maken, hang daar dan nog een apparaat aan dat een stroom door die draadjes laat lopen en begint te loeien als de stroom onderbroken word. Doordat je die stekker aansluit op de laptop sluit je de namelijk de twee delen kort, waardoor er een stroom doorheen kan lopen, maak je de stekker los, of knip je de draad door, dan word de stroom onderbroken en gaat dat ding loeien.

Ik denk dat dat ding bij dixons op een soortgelijke manier wekt.

• roelke
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:28:
[...]

Dan plaats je een wezenloos grote tesla coil naast je notebook 8)
Bordje er bij: 'Bij poging tot stelen van deze laptop, zal deze tesla coil aangeschakeld worden, en jouw lichaam voorzien van een spanning van 1.000.000 volt. :+ '
volgens mij mag het dan nog niet :Y)
maargoed ik wil niet offtopis ;)

I've GoT a solution

Pagina: 1