Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mondeling contract toegezegd, toch ontslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 23:17
Ongeveer een maand geleden is mij mondeling toegezegd dat ik een vast contract krijg. Er was en is tot op heden echter nog niets op papier gezet. Ik heb bij dit bedrijf al drie maal een jaarcontract gehad en stond op het punt een vast contract te krijgen. Nu krijg ik vandaag ineens te horen dat mijn contract niet wordt verlengd omdat er te weinig werk is. Mag mijn baas dit doen?

Daarintegen hebben ze nog wel een nieuwe werknemer aangenomen, ongeveer anderhalf maand geleden en is van een andere werknemer een paar week geleden zijn contract verlengd. Nu zit ik weer net in het schuitje dat ze mij makkelijk zouden kunnen ontslaan omdat er nog niets op papier staat. Dat zal wel de reden zijn geweest. :( :(

Op diverse sites over werk en inkomen wordt gesproken over het feit dat ook een mondelinge toezeging bindend is. Hoe sterk sta ik in mijn schoenen als ik met dit gegeven bijvoorbeeld een rechtszaak hiertegen zou aanspannen?

Wettelijk gezien mag mijn baas mij dus niet ontslaan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mondelinge afspraak is ook bindend, maar wil je het echt zo ver laten komen door een rechtszaak aan te spannen? Mocht je winnen dan kan je spreken van een verstoorde arbeidsrelatie.

Elect a clown, expect a circus.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:13

Dido

heforshe

Helaas is een modnelinge toezegging praktisch niet te bewijzen.

Wat je wel kunt proberen is rustig afwachten en de eerste werkdag na het verlopen van je huidige contract weer gaan werken. Als dat lukt heb je een contract voor onbepaalde tijd van rechtswege (na drie jaarcontracten). Als ze je dan willen ontslaan kost ze dat minimaal een rechtzaak en drie maandsalarissen.

Kijk ook je contract en evt. CAO goed na of er vormvereisten zijn voor ontslagaanzegging of beeindiging van het contract. OnderwijsCAO bepaalt bijvoorbeeld dat het niet verlengen van een jaarcontract drie maanden van te voren schriftelijk kenbaar moet worden gemaakt.

Wat betekent mijn avatar?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wíl je er nog wel werken na zo'n actie?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:13

Dido

heforshe

sdomburg schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:26:
Wíl je er nog wel werken na zo'n actie?
Wellicht niet, maar ik zou zelf zo iets hebben van "iemand die mij zo naait, naai ik terug al shet kan." Uiteraard onder het motto "Don't get mad, get even."

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

even op de site van intermediair gekeken. http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=56504

Als je jaarcontract afloopt
Tegen het aflopen van een contract is juridisch niet veel te doen, behalve als de werkgever in het tijdelijke arbeidscontract (per ongeluk) iets heeft gemeld over een opzegtermijn, bijvoorbeeld dat de werknemer een maand opzegtermijn heeft. De werkgever moet dan zelf eveneens de wettelijke opzegtermijn van een maand in acht nemen en toestemming vragen aan het CWI voor beëindiging van het contract. Je baan houd je er meestal niet mee, wel kan procederen consequenties hebben voor de doorbetaling van je loon.
Als het tijdelijke contract wettelijk een contract voor onbepaalde tijd is geworden, eindigt het nooit meer ‘van rechtswege’. De werkgever zal altijd toestemming van het CWI of de kantonrechter moeten vragen. Volgens de Flexwet gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als het contract drie keer is verlengd of als de werknemer al drie jaar op tijdelijke basis in dienst is. Uitzendcontracten tellen dan ook mee.
Bron: Dirk van Genderen, advocaat bij Stadhouders Advocaten te Utrecht

Als ik het goed begrijp heb je al 3 keer een jaar contract gehad en dan zou het voor jou al een contract moeten zijn voor onbepaalde tijd. Je aanstelling is dan van rechtswege een onbepaalde tijd contract geworden.

Waren er collega's bij toen je baas de mondelinge toezegging deed? Dit maakt je kansen groter. De mondelinge toezegging is namelijk rechtsgeldig, maar moeilijk te bewijzen. Zijn woord tegen het jouwe.

De wet staat aan jou kant, Het probleem is alleen dat als je een rechtzaak aanspant tegen je baas, dat je eigenlijk altijd verliest. Als de rechter je gelijk geeft, gooit je baas het op een onwerkbare werkrelatie en sta je als nog op straat. Het enige is dat je dan financieel wat beter zit omdat ie dan waarschijnlijk wel financiele schadeloosstelling moet uitkeren.

Neem contact op met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt of met je vakbond. Probeer anders een rechtswinkel. Die kunnen vast meer uitleg geven

succes

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 23:17
Dido schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:28:
[...]

Wellicht niet, maar ik zou zelf zo iets hebben van "iemand die mij zo naait, naai ik terug al shet kan." Uiteraard onder het motto "Don't get mad, get even."
Precies. Da's ook mijn gedachte. Praktisch het hele bedrijf weet dat ik een vast contract zou krijgen. Maar ik ga inderdaad advies vragen bij de rechtsbijstand. Ik wil wil namelijk wel weten wat verstandig is om in zo'n situatie te doen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik zie dat het intermediair artikel van 2004 is, als ik het goed heb zijn echter de regels voor tijdelijke contracten sindsdien weer veranderd. Rechtsbijstand lijkt me op dit moment het meest kansrijk

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:34:
even op de site van intermediair gekeken. http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=56504

[...] Volgens de Flexwet gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als het contract drie keer is verlengd of als de werknemer al drie jaar op tijdelijke basis in dienst is. Uitzendcontracten tellen dan ook mee.
Bron: Dirk van Genderen, advocaat bij Stadhouders Advocaten te Utrecht

Als ik het goed begrijp heb je al 3 keer een jaar contract gehad en dan zou het voor jou al een contract moeten zijn voor onbepaalde tijd. Je aanstelling is dan van rechtswege een onbepaalde tijd contract geworden.
3 contracten is 2x verlengen. Het gaat er waarschijnlijk juist om dat het nieuwe contract (= derde verlenging) een contract voor onbepaalde tijd moet zijn, en dat de werkgever daar niet zo veel zin in heeft.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
rimave schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:13:
Ongeveer een maand geleden is mij mondeling toegezegd dat ik een vast contract krijg. Er was en is tot op heden echter nog niets op papier gezet. Ik heb bij dit bedrijf al drie maal een jaarcontract gehad en stond op het punt een vast contract te krijgen. Nu krijg ik vandaag ineens te horen dat mijn contract niet wordt verlengd omdat er te weinig werk is. Mag mijn baas dit doen?
Nee, voor een arbeidsovereenkomst bestaan geen vormvereisten, dus ook een mondelinge arbeidsovereenkomst is rechtsgeldig.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

StevenK schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:05:
Nee, voor een arbeidsovereenkomst bestaan geen vormvereisten, dus ook een mondelinge arbeidsovereenkomst is rechtsgeldig.
Jep maar daar heb je vervolgens geen ruk aan omdat het zijn woord tegen jou woord wordt. En als de werkgever kan aantonen dat er inderdaad op economische grond iemand onslagen moet worden dan doe je er toch weinig tegen. Krijg je hooguit nog elk gewerkt jaar in maanden salaris mee.

Netjes is het trouwens niet van de werkgever.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

CubicQ schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:21:
[...]

3 contracten is 2x verlengen. Het gaat er waarschijnlijk juist om dat het nieuwe contract (= derde verlenging) een contract voor onbepaalde tijd moet zijn, en dat de werkgever daar niet zo veel zin in heeft.
Of de regels veranderd zijn weet ik niet echt. Maar dit stond me bij.

Volgens de Flexwet gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als het contract drie keer is verlengd of als de werknemer al drie jaar op tijdelijke basis in dienst is. Uitzendcontracten tellen dan ook mee

Er staat 3 Contracten OF 3 jaar op tijdelijke basis in dienst

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16
Volgens de Flexwet gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als het contract drie keer is verlengd of als de werknemer al drie jaar op tijdelijke basis in dienst is. Uitzendcontracten tellen dan ook mee

Helaas. Drie jaarcontracten van precies 36 maanden totaal is toegestaan. Je hebt daardoor niet automatisch recht op een vast contract. Pas bij het volgende tijdelijk contract ontstaat dit recht.
http://www.civiq.nl/emc.asp?pageId=841
Drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar hebben opgevolgd met onderbrekingen korter dan drie maanden, binnen drie maanden gevolgd wordt door een volgende arbeidsovereenkomst. Voor het beëindigen van deze vierde arbeidsovereenkomst is een ontslagvergunning of ontbinding via het Kantongerecht noodzakelijk.
De totale duur van opeenvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten met tussenpozen van niet meer dan drie maanden, langer is dan 36 maanden (de onderbrekingen niet meegerekend) ontstaat een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het contract voor onbepaalde tijd ontstaat op het moment dat de 36 maanden grens overschreden is. Bij precies 36 maanden ontstaat geen arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het is dus mogelijk om drie aaneensluitende jaarcontracten aan te gaan. Voor een vierde overeenkomst moet de onderbreking langer zijn dan drie maanden om te voorkomen dat het tijdelijke contract overgaat naar een contract voor onbepaalde tijd.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:37:
[...]

Of de regels veranderd zijn weet ik niet echt. Maar dit stond me bij.

Beter lezen in je eigen tekst en dan zit je helemaal goed (als er tenminste geen sprake is van CAO-afwijkingen.)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Je hebt niet erg veel kans. Ik heb vorig jaar in die situatie gezeten waar op de laatste dag werd gezegd dat het allemaal toch niet doorging. Erg vervelend maar heb toen toch even nagtrokken wat er tegen te doen valt. Dit is dus practisch niets omdat dit gewoon niet bewijzen is zoals hierboven ook al staat.

Veel bedrijven willen geen contracten voor onbepaalde tijd meer geven omdat ze dan minder gemakkelijk van hun werknemers afkomen. Misschien kun je afspreken dat je over drie maanden terug mag komen als er dan werk zou zijn. Dat is namelijk de periode die tussen je contracten moet zitten.
Pagina: 1