Toon posts:

Senioren OS met alleen internet

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je kent het vast wel. Van die ouders die graag gebruik willen/moeten maken van het internet maar geen kaas hebben gegeten van computers..

Handig voor zulke mensen zou een besturingssysteem zijn waarbij er alleen gebruik kan worden gemaakt van het internet. Bestaat er zo iets?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Alle internettoepassingen? Dan heb je een gewoon OS nodig. Als je enkel surfen bedoeld, kan je haar een Ubuntu Live CD ofzo geven en haar laten zien wel icoontje voor surfen is, kan ze niets stukmaken.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:53:
Alle internettoepassingen? Dan heb je een gewoon OS nodig. Als je enkel surfen bedoeld, kan je haar een Ubuntu Live CD ofzo geven en haar laten zien wel icoontje voor surfen is, kan ze niets stukmaken.
Eigenlijk alleen een browser is voldoende. Is er geen OS die geinstalleerd kan worden en waarbij je users kan aanmaken die alleen maar de browser kunnen benaderen en voor de rest niets te zien krijgen?

Dat zou namelijk helemaal mooi zijn.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Out of the box zul je zoiets niet krijgen, als je even een zoektocht op google start zul je heus wel informatie tegenkomen hoe je een linux distro (bv als boven genoemd ubuntu) om kunt bouwen zodat je er alleen maar mee kan internetten...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Bedenk je je wel dat ze op deze manier nooit iets van computers zullen leren? Misschien moet je ze maar lekker laten klooien. Je zult versteld staan van hun vorderingen.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:19

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:55:
Eigenlijk alleen een browser is voldoende. Is er geen OS die geinstalleerd kan worden en waarbij je users kan aanmaken die alleen maar de browser kunnen benaderen en voor de rest niets te zien krijgen?
Ja, dat is er. Het heet Windows, Linux of MacOS X, hangt er vanaf wat je voorkeur is :)

Je kan al die OS'en zo inrichten dat de gebruiker geen menus, geen bestandstoegang, geen rechten heeft en alleen de browser in kiosk mode kunnen opstarten. Internet Explorer heeft iig zo'n optie (Start -> Run -> "iexplore -k http://www.google.nl"). Kun je afsluiten met ALT-F4, maar voor mensen die niet expres willen gaan rommelen is dat voldoende.

Opera heeft ook een kiosk mode vziw en in Firefox is er ongetwijfeld wel een plugin die dat ook kan.

Wil je echt de boel dichttimmeren, gebruik je iets als Lin-Lin of SimPC. Dat vind ik persoonlijk iets te ver gaan, maar voor sommige mensen kan het een goed idee zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Gerco op 08-12-2005 16:01 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:55:
[...]

Dat zou namelijk helemaal mooi zijn.
Dat heeft niets met het gebruikte OS te maken, eerder hoe je de shell/wm configureert :)
Zo kan je bijvoorbeeld na het inloggen alleen een browser krijgen door ipv bijvoorbeeld KDE, alleen een browser te starten :) Maar beter is het om ook een (simpele) window manager te pakken, anders kan je niet eenvoudig werken met popups en meerdere browser windows :+

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
zoek is op simpc, maar dan moet je wel een flinke internet verbinding hebben, eeen abonnement à 10 euro per maand en de pc zelf is ook 350,- ex monitor...

Maar daarmee kan je alleen internetten emailen tekstbewerking en nog een paar dingen, geen spelletje ofzo, en je kunt ook niks installeren alles gaat via server die bij het bedrijf die het maakt staat

edit:
was al een topic over die simpc

[ Voor 15% gewijzigd door synthesix op 08-12-2005 16:01 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Sja. Dan ga je voorbij aan zaken als:

- invoegtoepassingen zoals Flash, Java etc.
- het feit dat mensen altijd zeggen "alleen maar te willen internetten" en vervolgens gewoon alles willen kunnen ("oh, staat er geen WordS op dan????")

Wat je aangeeft nodig te hebben is een PC in zogenaamde "kiosk" modus (net zoals in internetcafés). Helaas is dat duurder dan gewoon Windows met alles er op en eraan.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Je hebt van die kant en klaar kastjes om mee te internetten (bv via TV) maar die zijn vaak erg duur/onhandig..

Gewoon XP instaleren, user aanmaken zonder enige rechten, 2 shortcuts aanmaken : browser en email client en klaar.. :)

Of een dergelijke oplossing onder linux/MacOS natuurlijk...

[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 08-12-2005 16:02 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

pinockio schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:00:
Wat je aangeeft nodig te hebben is een PC in zogenaamde "kiosk" modus (net zoals in internetcafés). Helaas is dat duurder dan gewoon Windows met alles er op en eraan.
Of je start op met de guest user op auto-login en start gelijk "iexplore -k". Is gratis en werkt bijna net zo goed (alleen geen adresbalk :( )

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

pinockio schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:00:
in welk opzicht is dat duurder dan? imo is dat juist veel goedkoper ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Gerco schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:02:
[...]

Of je start op met de guest user op auto-login en start gelijk "iexplore -k". Is gratis en werkt bijna net zo goed (alleen geen adresbalk :( )
Sinds wanneer is Windows gratis?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad geen adresbalk, anders was dit wel een goede mogelijkheid geweest om in te stellen bij het opstarten..

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Gratis in de zin van "Het kost niets bovenop de kosten die je al gemaakt hebt voor de PC, waar je (uiteraard) Windows bij gekocht hebt aangezien je dat tegenwoordig zo ongeveer moet"

Ik ga er vanuit dat men een PC haalt bij Dell, Packard-Bell of een andere OEM, die allemaal Windows bij de systemen leveren. In dit geval is deze kiosk mode dus "gratis".

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik moest een soort gelijk iets maken, alleen moest er dan enkel muziek op afgespeeld kunnen worden.
Ik heb Xubuntu (Ubuntu, maar dan met XFCE4) genomen en de gehele panel leeg gehaald en een icoontje van WinAMP erin gezet samen met de knop om af te sluiten.
Het is kaal, het is snel en de meeste weten toch niet hoe ze verder kunnen komen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Is de basis nu Windows of gaat het ook over Linux? Anders past dit topic beter in een ander forum :)

En ik zou die ouderen toch proberen wat meer te leren :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Voor dit doel heb ik mijn moeder gnome gegeven, waarbij ik het panel zo leeg mogelijk heb gemaakt. Geen menu dus, waardoor ze niet zo maar willekeurige programma's kan starten. Op de desktop heb ik een aantal launchers gemaakt voor e-mail internet en andere programma's die ze nodig heeft. Eventueel kun je die ook op het panel zetten. Mij ervaring iss dat zowel launcher als een taakbalk op het panel verwarrend is.

Verwijderd

Misschien is Beatrix iets voor je.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Tot ongeveer 4 maanden terug wilden mijn ouders niet veel van computers en internet weten.
Tot ze regelmatig tegen het feit liepen dat alle kennisen en dergelijke wel internet gebruikten om mail te versturen en om dingen op te gaan zoeken.
Ik heb er in het verleden daar een pc neergezet iedere keer trouw geupdate en bijgewerkt en als die in 5 jaar tijd 10 keer gebruikt was dan was het veel.

Op een dag werd mij de vraag gestelt wat nu een goede computer was om:
Mee te internetten en te mailen.
muziek branden
Fotos bekijken,op DVD branden en printen
Fotos bewerken.
En die nog een tijdje meekon om dergelijke dingen te doen.
ik wist niet wat ik hoorde dat mijn ouders mij een dergelijke vraag stelde.
Na wat advies stond er bij mijn ouders thuis binnen een week een mooie pc.
Een Sempron 3000+ met TFT scherm,DVD brander,cardreader en een luxe printer met scanner en dergelijke in 1.
Toen hebben mijn ouders inlichtingen ingewonnen over cursussen op de computer om er mee om te leren gaan.
Ze volgen beiden een traject voor het computerrijbewijs en hebben inmiddels al veel geleerd.
Als ik merk met hoeveel plezier ze inmiddels gebruik maken van hun computer dan sta ik gewoon perplex.
Iedere keer de verhalen van wat ze geleerd hebben hoe ze bijvoorbeeld moeten zoeken in Google,mail moeten versturen en lezen en atachments openen.
Verder heb ik ze aangeleerd bepaalde atachments niet te openen en alles gaat echt perfect daar.

Inmiddels heb ik een aantal spellen daar geinstalleerd zoals bijvoorbeeld pool billard en spelen ze regelmatig patience (record is nu 2,35 min om het uit te spelen)
Ze zitten in een klas waar allemaal mensen zitten van ongeveer hun leeftijd die het zelfde probleem hadden zoals wel een pc maar er niet mee om kunnen gaan.

Dus eerlijk gezegd geef ik op dit topic het volgende advies.
Waar een wil is is een weg.
Neem gewoon een standaard pc met windows XP erop
Probeer je ouders zo ver te krijgen dat ze op cursus gaan en echt dat is zo duur nog niet en ze leren er veel van.
Wanneer je een besturingssysteem als Linux neemt werkt dit alleen maar averechts heb ik gemerkt.
Ze kunnen bepaalde dingen niet openen en komen voor problemen te staan die ze niet zelf op kunnen lossen.
Iedereen gebruikt gewoon XP in de bekendenkring dus houd het gewoon bij de standaard zou ik zeggen.
Linux is meer voor mensen die hier op tweakers komen laat ik zeggen de ver gevorderde computergebruiker die ook iets anders wil en kan proberen.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Edwin van Cleef schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:41:
Heel verhaal...

Linux is meer voor mensen die hier op tweakers komen laat ik zeggen de ver gevorderde computergebruiker die ook iets anders wil en kan proberen.
Met die instelling bevorder je dus echt niet de verspreiding van een Linux distributie op een desktopmachine.

En om eerlijk te zijn vindt ik in je verhaal geen enkel PC gebruik dat niet met linux kan. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je ouders op cursus gaan ze in een iets andere omgeving moeten gaan werken (KDE/Gnome vs. Windows 95/98/2000/XP). Maar je ouders lijken me wel slim genoeg om dit grafische euvel te overwinnen.

Maar de reden van dit topic blijft natuurlijk dat wat er ook gebeurt opa/oma/vader/moeder altijd wel een manier vinden om een installatie, van welk OS dan ook, om zeep te helpen. En aangezien de meeste ouders een PC tegenwoordig voornamelijk gebruiken voor het browsen op internet en emailgebruik neig ik zelf meer naar een Linux/BSD installatie omdat daar de kans op Adware e.d. nou eenmaal minder is. En daarmee reduceer je al 50% van de "Zoon, mijn pc is erg traag. Kun je eens komen kijken?" ergernis.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

KDE heeft een heel mooi kiosk-framework, waarin je heel makkelijk en veilig kunt instellen welke applicaties beschikbaar zijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07
Zowel Windows, Linux als zonder twijfel ook Mac OS zijn met enige moeite zo dicht te spijkeren als je maar wilt - zelfs zo, dat je niet per ongeluk de bookmarks of instellingen van de browser kunt slopen (ik denk dat je op dat soort dingen doelt?). Ik neem aan dat je zelf al een beetje hebt gekeken wat er zoal mogelijk is?

Het is wel heel erg makkelijk om maar gewoon een topic te openen - je zou ook zelf even kunnen zoeken...
Pagina: 1