Toon posts:

[VB.NET] ophalen van afbeelding picturebox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor school bezig met een programma. Ik loop tegen een probleem aan waar ik maar niet uitkom. Ik het gister al gespeurd en alles al geprobeerd en vandaag ook weer maar ik kom er maar niet achter.

Ik heb een picturebox die ik van image wil laten veranderen nav de picture die in de picturebox is geladen.

Als ik er op klik dan lukt het al wel:
Visual Basic .NET:
1
2
3
Dim strCurDir As String = System.IO.Directory.GetCurrentDirectory.ToString
strCurDir = strCurDir.Replace("bin\Debug", "Resources")
PictureBox1.Image = Image.FromFile(strCurDir & "\pardBedroom2Over.png")

Ik weet niet of dit een goed manier is om de image te veranderen maar het werkt wel.

Wat ik nu wil doen is de naam of pad van de image ophalen uit de picturebox. De image is van het type SYSTEM.DRAWING.IMAGE. Maar daar staat nergens een optie als getpath of getname bij. Je kunt alles opvragen zoals pixels, grootte etc.

Ik heb dus al van alles al geprobeerd (google, msdn) maar ik loop nu echt vast. Weet iemand hoe ik de naam of pad kan ophalen. Ik wordt hier echt helemaal gek van

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Je Image is een afbeelding, en een afbeelding hoeft niet noodzakelijk van een file te komen.
Vandaar dat die natuurlijk geen info bevat over het path, filenaam, etc...

Maar, wat wil je dan doen met die pathname ?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:50:
Je Image is een afbeelding, en een afbeelding hoeft niet noodzakelijk van een file te komen.
Vandaar dat die natuurlijk geen info bevat over het path, filenaam, etc...

Maar, wat wil je dan doen met die pathname ?
Als de picturebox bijvoorbeeld afbeelding 1.png bevat dan moet ie 2.png in de picturebox worden geladen en andersom ook.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Je zal dan in je applicatie zelf moeten bijhouden welke afbeelding er momenteel getoond wordt.

https://fgheysels.github.io/

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 11:36

pjvandesande

GC.Collect(head);

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
Image _image1 = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\1.png") );
Image _image2 = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\2.png") );

public void ChangePicture()
{
    picImage.Image = (picImage.Image != _image1 ?
            _image1 : _image2);
}

Als picImage.Image niet _image1 is (dus ook null word hiermee afgevangen) word _image1 geset; anders _image2.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04 20:09

CodeIT

Code IT

questa schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:54:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
Image _image1 = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\1.png") );
Image _image2 = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\2.png") );

public void ChangePicture()
{
    picImage.Image = (picImage.Image != _image1 ?
    _image1 : _image2);
}
En in VB.Net is dat:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
dim _image1 as Image = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\1.png") )
dim _image2 as Image = Image.FromFile( Path.Combine(Application.StartupPath, "MyImageFolder\2.png") )

public sub ChangePicture()
        if picImage.Image IS _image1 then
            picImage.Image = _image2
        else
            picImage.Image = _image1
        end if          
end sub
Pagina: 1