Toon posts:

Booten van externe schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik de LaCie 250 GB USB2.0 Porsche externe harde schijf tot mijn beschikking.
Deze heb ik gekocht om mijn laptop van het werk voor prive doeleinden te gebruiken.
Aangezien ik mijn werklaptop niet wil vervuilen met alle troep die ik prive gebruik (zoals games en exotische software) dacht ik slim te zijn door een externe HD aan te schaffen en hierop Windows te installeren (zodat ik de interne schijf totaal niet meer nodig heb).

Nadat ik de schijf aansloot op mijn laptop werd alles meteen herkend en werkte alles naar behoren. Volgens ATTO bleek zelfs dat deze externe HD sneller was dan de interne schijf in mijn laptop :P

Maar nu het probleem. Als ik Windows XP Pro wil installeren op mijn externe HD krijg ik de melding dat er geen toegang verkregen kan worden tot de schijf. Tijdens het installatie proces ziet hij de externe schijf en de partities die daarop staan (3x NTFS). Als ik echter de eerste partitie selecteer krijg ik dus die melding. Ik kan dan eventueel een andere partitie kiezen (op de interne schijf) of de installatie afbreken.

Mijn hardware:
Acer Aspire 1800 3GHz P4
Bios ondersteunt USB boot.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Moet ik (net als bij SCSI/SATA schijven) via F6 tijdens de installatie nog een driver inladen om mijn USB schijf te gebruiken (lijkt me niet omdat hij de schijf wel ziet staan)? Heb overigens geen diskkete station in mijn laptop...

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik denk inderdaad dat je bepaalde USB drivers zal moeten laden. Dat de XP installatie de schijf wel ziet zegt niet al te veel, omdat mijn RAID setup ook correct wordt gezien zonder drivers, maar tijdens het formatteren/partitioneren maakt XP er een zooitje van.

Verwijderd

Topicstarter
LaCie zelf geeft geen technische ondersteuning voor het booten van Windows vanaf deze schijf.
Welke drivers zou ik dan moeten proberen? En hoe moet ik die dan tijdens de installatie van windows installeren als ik geen diskette station heb (waar de windows installatie het naar mijn idee perse vanaf wilt halen)?

• Lawrentium
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:31:
LaCie zelf geeft geen technische ondersteuning voor het booten van Windows vanaf deze schijf.
Welke drivers zou ik dan moeten proberen? En hoe moet ik die dan tijdens de installatie van windows installeren als ik geen diskette station heb (waar de windows installatie het naar mijn idee perse vanaf wilt halen)?
Ik zou het niet echt weten, maar ik weet dat er bepaalde bootable USB drivers zijn voor bijvoorbeeld USB plankjes. Deze zou je eens kunnen proberen. Kijk eens op http://www.bootdisk.com.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Gaat niet lukken, windows booten vanaf een USB-aangesloten medium.
Linux werkt wel.

Windows werkt niet omdat alle USB aangesloten apparaten tijdens de boot-fase (dat scherm met het balkje onderin) geinitialiseerd worden - kijk maar eens naar een USB optische muis, daar zie je het lichtje van uit en weer aan gaan tijdens deze fase.
Ook een USB aangesloten medium (dus USB key of disk) wordt geinitialiseerd, en dus prompt onbereikbaar voor het in het geheugen geladen windows. Resultaat: blue screen of een vast hangende boot fase.

Ehm, trouwens: tijdens de installatie van windows (blauwe scherm-fase) zijn er voor zover ik weet geen USB-drivers geladen voor USB-opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Nitroglycerine op 08-12-2005 15:48 ]

Hier kon uw advertentie staan

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nitroglycerine schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:46:
Resultaat: blue screen of een vast hangende boot fase.
ookwel bekend als STOP: 0x0000007B Inaccessible Boot Device. :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Wat als ik nou een kopie/image van mijn C schijf (waar windows op draait) maak, die op mijn externe schijf zet en dan via USB probeer op te starten? Werkt dat dan wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 15:54 ]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Neen

• Lawrentium
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:54:
Wat als ik nou een kopie/image van mijn C schijf (waar windows op draait) maak, die op mijn externe schijf zet en dan via USB probeer op te starten? Werkt dat dan wel?
Zoals al eerder is gezegd worden USB devices in windows pas geladen halverwege tijdens het opstarten. Om XP te laten opstarten van een USB device zouden als eerst de USB drivers moeten worden geladen, anders gaat het gewoon mis. En dat kan dus niet zomaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentium op 08-12-2005 16:03 ]

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

nevermind :X

[ Voor 89% gewijzigd door Ruzor op 08-12-2005 16:04 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Lawrentium schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:03:
[...]

Zoals al eerder is gezegd worden USB devices in windows pas geladen halverwege tijdens het opstarten. Om XP te laten opstarten van een USB device zouden als eerst de USB drivers moeten worden geladen, anders gaat het gewoon mis. En dat kan dus niet zomaar.
Je kunt een mobo van USB laten booten (usb stick met linux erop bijv), maar omdat Windows alle USB poorten en daaraan gekoppelde apparaten opnieuw initialiseert, verliest de kernel het contact met de USB schijf. Gevolg: BSOD.

Als je nu de kernel van windows zou kunnen hacken en het initialisatieprocess eruit kan slopen, dan heb je nog een kans schat ik zo.

• Lawrentium
Nitroglycerine schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:06:
[...]

Je kunt een mobo van USB laten booten (usb stick met linux erop bijv), maar omdat Windows alle USB poorten en daaraan gekoppelde apparaten opnieuw initialiseert, verliest de kernel het contact met de USB schijf. Gevolg: BSOD.

Als je nu de kernel van windows zou kunnen hacken en het initialisatieprocess eruit kan slopen, dan heb je nog een kans schat ik zo.
Daar dacht ik dus ook al aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lawrentium schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:03:
[...]

Maar dat zou dan eventueel kunnen door de image die ik dan op de HD zet aan te passen. En dan de autoexec.bat (of soortgelijk bestand) aan te passen zodat het USB drivers inlaad... toch?

Verwijderd

Dan maar Win98 ofzo proberen

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:09:
[...]

Maar dat zou dan eventueel kunnen door de image die ik dan op de HD zet aan te passen. En dan de autoexec.bat (of soortgelijk bestand) aan te passen zodat het USB drivers inlaad... toch?
NEE

autoexec.bat is sinds Win2000 geschiedenis; mocht je windows 98/ME erop willen laten draaien dan geef je heeeeeeeel veel succes, gaat ook niet lukken.

Je zult de kernel moeten hacken (dus de-compileren, aanpassen en weer compileren) en dan maar hopen dat hij het nog doet.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
als ik het dus goed begrijp is USB-boot alleen voor linux??

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Win9x heeft geen ondersteuning voor USB filesystemen. ME mogelijk, maar dat weet ik niet. Bovendien zit je dan met Fat32, en voor zover ik weet kun je geen partitie van 250 gig met fat32 maken.

Als de TS zijn laptop sneller wil laten werken, en denkt dat de disk de bottleneck is, dan kan hij bijv een 100 GB 7200 rpm disk aanschaffen. Dat scheelt al een boel ten opzichte van bijv een 40 GB 4200 rpm disk.

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

trigger808 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:14:
als ik het dus goed begrijp is USB-boot alleen voor linux??
Je kunt linux op een USB stickie zetten en daar vanaf booten. Je kunt vanaf een USB floppydrive (met bijv MS DOS erop) booten, maar windows gaat niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:14:
[...]
Als de TS zijn laptop sneller wil laten werken, en denkt dat de disk de bottleneck is, dan kan hij bijv een 100 GB 7200 rpm disk aanschaffen. Dat scheelt al een boel ten opzichte van bijv een 40 GB 4200 rpm disk.
In mijn eerste post staat wat het doel is nl: mijn werklaptop schoonhouden. De snelheid is helemaal niet belangrijk. Het gaat er mij om dat ik deze laptop kan gebruiken zonder gebruik te maken van de interne HD (of minimaal). Ik ben namelijk niet van plan om games op de interne HD te zetten. En liever heb ik ook niet dat er dingen in de registry worden aangepast etc etc. Vandaar dus dat ik wil booten vanaf die USB schijf. Echter blijkt het nu niet te kunnen terwijl er wel topics bestaan waarin hier ook over gesproken wordt, waar niet wordt aangegeven dat het onmogelijk is. (zoals bv. dit topic, wel een jaar oud al...)

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:24:
[...]

In mijn eerste post staat wat het doel is nl: mijn werklaptop schoonhouden. De snelheid is helemaal niet belangrijk. Het gaat er mij om dat ik deze laptop kan gebruiken zonder gebruik te maken van de interne HD (of minimaal). Ik ben namelijk niet van plan om games op de interne HD te zetten. En liever heb ik ook niet dat er dingen in de registry worden aangepast etc etc. Vandaar dus dat ik wil booten vanaf die USB schijf. Echter blijkt het nu niet te kunnen terwijl er wel topics bestaan waarin hier ook over gesproken wordt, waar niet wordt aangegeven dat het onmogelijk is. (zoals bv. dit topic, wel een jaar oud al...)
Dan kun je het volgende doen:

Schaf VMWare workstation of een vergelijkbaar product aan, en maak een virtuele omgeving aan. Dat is een image van een OS (met alle applicaties e.d. die je hebt geinstalleerd) dat je binnen je gast-OS (WinXP waar je laptop op boot als je hem opstart) draait. Dingen die je binnen je VMWare sessie doet, kunnen niets kapot maken van je gast-OS. Echter: ze delen wel het geheugen en processor, dus het zal trager zijn dan enkel WinXP zelf. Ook weet ik even niet hoe het met 3D ondersteuning zit binnen WMWare (of je dus bijv quake4 kunt draaien, en of het dan windowed of full screen is).

Een andere optie is gebruik maken van images, bijvoorbeeld ghost images. Richt de laptop in zoals je hem wilt hebben, met 3 partities. Partitie 1 is je WinXP partitie, partitie 2 is je data partitie en partitie 3 is om het image in op te slaan. Trek na installatie van alles wat je wilt hebben een image van je 1e partitie en sla die op de 3e partitie op. Ga nu lekker spelen met je XP installatie; wil je weer naar een schone installatie terug dan even diskette erin, booten van diskette, image laden naar 1e partitie en gaan met de banaan. De 2e partitie is om je documenten e.d. in op te slaan, die wordt ook niet door het image overschreven dus blijft gevult. Het image kun je trouwens ook op een bootable CD zetten, zodat je het image kunt laden vanaf CD ipv middels flop.

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
wat je volgens mij wel kan doen is via het programma virtual windows installeren en vanuit je draaiende windows openen. dan heb je wel 2 windows versie's tegelijk draaien en dan wordt wel 1gb geheugen aangeraden.

misschien dat je hier iets mee kan.

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dit is de microsoft uitleg (zelf niet gelezen of uitgeprobeert)

Verwijderd

Topicstarter
@Nitroglycerine: dat is niet echt een optie helaas. Dan kan ik elke dag een image terug gaan zetten voordat ik naar mijn werk ga. Niet echt andig dus...

@exempt: lijkt me een trage oplossing. Het is wel de bedoeling dat ik fatsoenlijk kan gamen.
Heb er wel meer dan 1 gig geheugen in, maar zo'n situatie is niet echt bevordelijk voor de prestaties... toch?

Verwijderd

Topicstarter
trigger808 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:15:
dit is de microsoft uitleg (zelf niet gelezen of uitgeprobeert)
Doh... niet eens aan gedacht om bij MS te gaan kijken. Tnx voor de link! Ga het meteen doorlezen!

Verwijderd

Topicstarter
Microsoft geeft idd ook aan dat het niet mogelijk is op dit moment.
Weet iemand hoe het zit met de nieuwe (beta) versies van Windows (Vista misschien) ?

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
het trekt voornamelijk het geheugen leeg, met de processor schijnt het mee te vallen.

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Misschien kan je gewoon een dual-boot maken :). Op je werk boot je van de ene partitie, thuis van de andere. De ene partitie is dan voor al het zakelijk, de andere partitie voor al het prive. Mocht je de laptop moeten inleveren later, kan je gewoon de andere partitie weer verwijderen :).
Pagina: 1