Powerbook geheugen

Pagina: 1
Acties:

• djbe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06-2025
Hoi allemaal,

Nu de examens bijna voobij zijn heb ik wat meer vrije tijd, wat dus betekent meer bezig zijn met mn powerbook, en dus developpen enzo. Maar ik vind dat ik niet echt genoeg geheugen heb, dus wil er wat bij plaatsen. Dus nu mijn vraag: Maakt het uit welk merk ik koop ofzo? En is laptop geheugen verschillend van gewoon desktop geheugen (kleiner mss)? En blijkbaar is PC4200 goedkoper, zie ik op ramseeker... Enfin, als jullie mij wat tips (of sites) zouden kunnen geven, zou ik zeer dankbaar zijn.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Zelf heb ik 2x 1Gb Samsung geheugen, dat werkt perfect.
Ik heb toevallig nog een 512 Mb Apple module liggen. Mocht je interesse hebben mail me even. :)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Heb je al eens gekeken in FAQ Apple Talk (APL) (Updated 9 Oktober 2005) ?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• djbe
Mja, ik denk dat ik 1GB wil bij in steken. En k ben even vergeten te zeggen wat de specs zijn van mn powerbook:
Proc: 1.5Ghz G4
Model: 17"
Huidig geheugen: 512MB PC2700 DDR, 1 slot vrij
Dit zijn de developer notes over mijn powerbook model:
http://developer.apple.co...erBookG4_Apr04/index.html

PS: bedankt voor de snelle replies :D

edit:
@willem, ik ben mss geinteresseerd :P Als mn ma niet mee "sponsort' voor het geheugen, zal ik maar 512 erbij zetten

[ Voor 22% gewijzigd door djbe op 08-12-2005 14:31 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Precies; lees de volgende keer even de FAQ als je wil :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• djbe
Sorry mensen, maar mijn vraag was nog niet opgelost... En ik vind nergens een optie om pm's te sturen ofzo, en het topic is gesloten

Ja ik had in de faq gekeken, sorry als k niet direct ja op domi zijn vraag antwoorde. Ik heb ook een link gepost naar de developer note, want mijn pb is nieuwer dan de modellen dat in de lijst stond van die faq.
Mijn vraag was dus: Kan iemand mij naar een site wijzen waar ik goedkoop wat geheugen vind (1 gieg) PC2700 ddr? Er staat in de faq dat fabrikanten zoals kingston en samsung "mac compatiebel" geheugen hebben, geldt dat voor hun gans assortiment?

Willen mods deze topic verwijderen vanaf dat het nodig is? Mss eventjes mn oude topic trug openen?

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Tip: geef Apple een belletje, zij leggen je wel uit wat voor geheugen er in je Powerbook gaat en vervolgens moet je dat kopen van een A-merk. Werkt altijd wel.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ga naar www.informatique.nl
ga naar geheugen
klik de geheugenconfigurator aan
Kies "Apple", kies de gewenste grote, en de compatible modules komen eruit gerold..

En dat is echt wel te vinden via de faq / search / google...

(en mods zijn te bereiken via hun mail adressen of via een TR)...

[ Voor 16% gewijzigd door SyS_ErroR op 08-12-2005 15:02 ]

• djbe
oki

Met a-merk, bedoel je dan echt geheugen dat apple zelf verkoopt, of gewoon geheugen van merken zoals kingston en consoorten?

@sys-error:
merci voor de site. Ben nu wat aant rondsurfe op macstuff.nl
ja ik stuur niet graag mails naar mods ofzo, daarvoor vind ik pm's in andere fora handig. En wat betekent tr? :P

Hier heb k wat geheugen gevonden, dat toch wat goeiekoper is, maar merkloos.
http://www.ramseeker.com/scripts/modelDetails.php?modelId=32
Is dat een beetje te vertrouwen?

[ Voor 66% gewijzigd door djbe op 08-12-2005 15:16 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
TR = topic report.. het handje linksboven in ;)..

A-merk geheugen is geheugen van een bekend merk (dus Kingston, Dane-Elec en consorten idd :P)

Edit: Enneh, waarom moeilijk doen op wazige websites door noname geheugen aan te schaffen, als genoeg bekende webshops goed geheugen hebben... Zelfs de MyCom & bijvoorbeeld Dynabyte hebben het geheugen wat jij zoekt ;)

[ Voor 44% gewijzigd door SyS_ErroR op 08-12-2005 15:18 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb je topic heropend voor je, maar in het vervolg is het niet meer de bedoeling dat je zo maar nog een topic opent als je vorige topic gesloten is ;) Als je vindt dat een topic onterecht gesloten is, kun je ons altijd even mailen. Alle e-mail adressen staan tenslotte gewoon altijd in ons profiel :)

Er is hier echt al een heleboel over gezegd, dus kijk daar ook even naar voor je je vragen hier neerplempt :)

[ Voor 22% gewijzigd door dawuss op 08-12-2005 15:52 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• djbe
bedankt mod. Ja zoals je mss gezien hebt, wist ik niet van het bestaan van tr enzo. :D

@syserror
Hehe, thx voor de uitleg.
Ja kheb gewoon de een van de eerste sites genomen dat ik tegenkwam op google :P Jammer dat al die merken zo duur zijn...

@willem
gezien de hoge prijzen van merken, denk ik dat ik dan voor 512 ga gaan. Ik mail je mss wel na de vakantie

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb bij mij in de stad merkloos geheugen gekocht. Ze zetten het er meteen een (na me gevraagd te hebben hoe zo'n 'Apple-ding' in hemelsnaam open moet ;-)), en als het niet had gewerkt had ik m'n geld terug gekregen. Werkt nu iig als een trein.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
djbe:
@willem
gezien de hoge prijzen van merken, denk ik dat ik dan voor 512 ga gaan. Ik mail je mss wel na de vakantie
Je weet wat een Apple 512 Mb module kost? ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SyS_ErroR schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:17:
TR = topic report.. het handje linksboven in ;)..

A-merk geheugen is geheugen van een bekend merk (dus Kingston, Dane-Elec en consorten idd :P)
Dat is niet helemaal waar (wel een fabeltje dat Kingston, Dane-Elec en consorten zo graag mogelijk in stand houden).

Het merk (SO-)DIMM is namelijk volstrekt irrelevant voor compability :o

Wat bepalend is voor of iets gaat werken is de gebruikte chips (soort en layout). Die moeten aan bepaalde eisen voldoen, waarbij op safe spelen betekent gaan voor fatsoenlijke chips van een van grote fabrikanten (Infineon, Hynix, Nanya, Elipda, TwinMOS etc.).

De betere 3rd party DIMMbakkers (zoals Kingston) gebruiken dan wel goede chips, maar het zijn de chips die de meerwaarde bieden, niet de DIMMbakker. Je betaalt meer voor een reep van Kingston of Dane-Elec dan voor een reep met dezelfde chips van Infineon of Nanya etc, terwijl die exact even compatibel is. Komt bij dat 3rd party merken soms van chiptype veranderen en wel dezelfde modelnr blijven gebruiken. Zo kan het voorkomen dat als je twee Kingston repen hebt met dezelfde P/N, de ene wel werkt en de andere niet door verschillende chips :X

* dion_b koopt dan ook uitsluitend DIMMs van de chipbakkers zelf - relatief goedkoop en je weet EXACT wat je krijgt

Bovenstaande geldt onverminderd voor Apple, Sun en welke andere computermerken dan ook (met mogelijke uitzondering van SGI, aangezien hun DIMMs totaal uniek zijn)
Edit: Enneh, waarom moeilijk doen op wazige websites door noname geheugen aan te schaffen, als genoeg bekende webshops goed geheugen hebben... Zelfs de MyCom & bijvoorbeeld Dynabyte hebben het geheugen wat jij zoekt ;)
Idd. Laat met je aankoopgedrag merken wat je vindt van luie verkopers die 'noname' of 'a-merk' of 'b-merk' schrijven in plaats van exacte specs te geven van de repen in kwestie.

Je zou toch ook geen "A-merk processor, SocketX, snelheid va. 2000MHz" kopen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1