Toon posts:

Beste "Airflow"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, uit pure interesse zou ik graag jullie kennis willen weten over dit onderwerp.

Wat is nou de beste airflow door je kast heen?

Ik heb een grote en zware, geisoleerde Chieftec kast. Heb voor onder een 90mm Q-tec cooler die in de kast zuigt, en bovenachterin een 90mm Qtec cooler die de lucht de kast uit blaast. Verder heb ik een HDD cooler.
Volgens Speedfan is mijn moederbord/kast temp 27C, en de CPU(Amd Sempron 2400+) rond de 40 graden in gematigde toestand(winamp, internet) en de HDD is 27 gradenC.

Ik heb trouwens tijdens het gamen en films bekijken de klep van de kast altijd een stukje openstaan voor het "goede gevoel" dat het extra kan ademen.
Iemand nog ideeen/opmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 14:21 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51

Just_I

What did you just say?

Mja, ik zou phase change colling op alle onderdelen schroeven, dat scheelt echt enorm in temperatuur ..... Maar nu even serieus. Wat wil je nu precies van ons weten? Of de opstelling zo goed is (check de FAQ)? Of de tempraturen goed zijn (gebruik de search)? Of het goed is om de klep open te zetten ( probeer het met de klep dicht en merk op of er verschil is)?

Kortom , wees duidelijk wat je nu wil van ons, wat je probleem is.

[ Voor 10% gewijzigd door Just_I op 08-12-2005 14:21 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Topicstarter
Was benieuwd hoe jullie de setup hebben. Hoef toch niet per se een probleem te hebben?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 14:22 ]

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Hier staat ook wat over in Frequently Asked Questions CME en dan bij Airflow

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:21:
Was benieuwd hoe jullie de setup hebben. Hoef toch niet per se een probleem te hebben?
Je had op zijn minst kunnen aangeven dat je ervaringen wil de hebben ipv. "ideeen/opmerkingen" te vragen. Dit had je ook in de topictitel kunnen vermelden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Topicstarter
Nou het spijt me hoor, zal voortaan wel 2x nadenken voordat ik jullie misschien lastig zou kunnen vallen met topics. 8)7

Verwijderd

Beste opstelling airflow opstelling hangt af van kast tot kast en systeem tot systeem.
Hoe het bij mij binnenkort gaat zijn (mits je een ervaring wilt, maar ik denk niet dat je er veel mee gaat zijn):
4 intake vooraan van 120mm
outtake langs voeding en 120mm fan achteraan
een heatpipe cpu-koeler die in dezelfde richting blaast als de algemene airflow (van voor naar achter dus)

Probeer dus gewoon de fans elkaar niet te laten tegenwerken, en creeer een mooie constante flow.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Modbreak:Is het nou heel moeilijk om normaal antwoord te geven?
Als je het niet met een topic eens bent, geef dat dan aan met de topicreport functie, maar niet in het topic zelf!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/7536/fanss9db.gif
Afbeeldingslocatie: http://img317.imageshack.us/img317/8255/img20363xn.jpg

Deze 2 zijn van mijn PC, alles blijft cool genoeg, zelfs onder zware overclocks :)

[ Voor 56% gewijzigd door FiXeR.nl op 08-12-2005 15:16 ]

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:02
Of je maakt het nog wat extremer, bovenin een stuk of 3 120mm fans voor outtake, en in de zij- en achterkant een paar voor intake :). (zie plaatje bij m'n specs)

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
offtopic:
@Fixer: Onder zware overcloks? Ja jouw dothan wil echt ver :P (niet persoonlijk bedoeld hoor O-)

Maareh over airflow eh? Nou ik zou is paar uurtjes primen (prime torture test draaien) en dan met MBM je temps checken. Als je niet weet of ze hoog of laag zijn post je ze hier maar maar volgens mij is alles wel in orde bij jouw, die kast hoeft echt niet open.

Hoe de airdlow bij mij geregelt is? Nou dat wil je niet weten ;). Al mn hardware ligt op een stuk karton met anti-statisch kleedje en als ik lagere temps wil tijdens het benchen ofzow zet ik er gewoon een ventilator voor (zo'n 30cm ding voor in huis).

[ Voor 6% gewijzigd door goeiemorguh op 08-12-2005 15:50 ]

|| Specs || SuperPI 1m

• FiXeR.nl
  • Niet online
goeiemorguh schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:47:
offtopic:
@Fixer: Onder zware overcloks? Ja jouw dothan wil echt ver :P (niet persoonlijk bedoeld hoor O-)

Maareh over airflow eh? Nou ik zou is paar uurtjes primen (prime torture test draaien) en dan met MBM je temps checken. Als je niet weet of ze hoog of laag zijn post je ze hier maar maar volgens mij is alles wel in orde bij jouw, die kast hoeft echt niet open.

Hoe de airdlow bij mij geregelt is? Nou dat wil je niet weten ;). Al mn hardware ligt op een stuk karton met anti-statisch kleedje en als ik lagere temps wil tijdens het benchen ofzow zet ik er gewoon een ventilator voor (zo'n 30cm ding voor in huis).
Nee niet mijn dothan, maar mijn oude pentium 4, van 3.0 naar 3.85 ghz op air, oude stepping.. dat is wel een extreme overclock, met de nieuwe stepping is dat zo gedaan.. maar met die oude... Kga als ik ergens een andere m740 kan aankomen, het wel proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door FiXeR.nl op 08-12-2005 16:16 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
Ik heb hier 7 Fan´s in m´n PC zitten }).

2x 80mm Intake die recht op de VGA blazen.
1x 80mm Intake die recht op de CPU Fan blaast (Zalman 7700Cu).
1x 80mm Intake aan de voorkant.
1x 120mm Intake aan de voorkant.
1x 40mm Intake aan de voorkant van m'n Aerogate 2 :P.
1x 120mm Outtake aan de achterkant.

M'n 120mm voeding doet ook nog mee aan de Outtake :9.

CPU Blijft heerlijk 30 Idle, en stressed 35. Mobo blijft zo'n 18 graden ...
(Kamertemp. 21)

[ Voor 12% gewijzigd door EyeWitness op 08-12-2005 16:49 ]

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
EyeWitness schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:48:

CPU Blijft heerlijk 30 Idle, en stressed 35. Mobo blijft zo'n 18 graden ...
(Kamertemp. 21)
Dat lijkt me sterk tenzij je een koelkast idee handhaaft:P
Als de lucht buiten de kast al 21 gradeb is, kan het binnenin nooir kouder zijn of even warm :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10
ik heb 0x intake :P

en 5 x 120mm outtake :P (1 in voeding, 1 onder de voeding, 3x op mijn radiator onder in de kast)
in een Stacker

de lucht die er uitkomt is niet merkbaar warmer als de lucht die er in gaat :P en de radiator ook niet :P

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Dat kan zeker wel hoor, als er meer lucht circulatie is dan wordt het vanzelf kouder. Met zoveel intake is er ook veel lucht circulatie, 'k vraag me alleen af als je niet wat meer outtake moet hebben...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• martijnve
drooger schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:35:
Dat kan zeker wel hoor, als er meer lucht circulatie is dan wordt het vanzelf kouder. Met zoveel intake is er ook veel lucht circulatie, 'k vraag me alleen af als je niet wat meer outtake moet hebben...
ook al monteer je 200 fans van 1 meter krijg je je mobo nog niet kouder dan de lucht waar je het mee koelt.
warmte verplaatst zig altijd van het warmste object naar het koudste (muv speciale matregelen bijv peltiers) object.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
martijnve schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:08:
[...]

ook al monteer je 200 fans van 1 meter krijg je je mobo nog niet kouder dan de lucht waar je het mee koelt.
warmte verplaatst zig altijd van het warmste object naar het koudste (muv speciale matregelen bijv peltiers) object.
Idd. ben bang dak een klein foutje heb gemaakt 8)7, kamertemp was iets minder dan 20 op dat moment. Nu issie wel rond 21, en is de mobo netjes 20.

Dit kan wel kloppen wat de kamertemp. sensor zit ook hoger dan de pc, die op de vloer staat. En koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus dat graden verschil is goed mogelijk ...

Toch :> ??

• martijnve
EyeWitness schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:31:
[...]

Idd. ben bang dak een klein foutje heb gemaakt 8)7, kamertemp was iets minder dan 20 op dat moment. Nu issie wel rond 21, en is de mobo netjes 20.

Dit kan wel kloppen wat de kamertemp. sensor zit ook hoger dan de pc, die op de vloer staat. En koude lucht is zwaarder dan warme lucht, dus dat graden verschil is goed mogelijk ...

Toch :> ??
theoretisch wel.

ik denk eerder dat je mobo temp sensor er een paar garden naast zit.
dat is heel normaal met die dingen.

maar toch nette temps

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik dacht eerder dat de kamertemp. sensor aan ander eind van kamer zat, misschien vlakbij de kachel.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• successor
  • Laatst online: 28-01 13:32
airflow ? als je echt de best mogelijke airflow wil hebben ,dan moet je zelf een case bouwen en voor alle componenten een zeer degelijke airflow voorzien , kijk maar eens naar mijn case op directory fotos casebuild

je kan de optimale airflow echt op nog een, euh ontelbaar aantal andere manieren verzorgen, thangt er ook vanaf waar je case staat ,waar hij bijvoorbeeld tegen de muur staat enzoverder, en het hangt er ook vanaf hoe ver je wilt gaan in geld/tijd/dremelen/geluid.

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Whaa, alleen 12cm fans gebruiken en voor alles luchtunnels maken zodat die fan niet steeds alleenmaar warme lucht is aan het rondpompen. Het liefst een lucht tunnel van buiten zodat je in de winter zelfs temps kan halen van 0°C.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
martijnve schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:35:
[...]

theoretisch wel.

ik denk eerder dat je mobo temp sensor er een paar garden naast zit.
dat is heel normaal met die dingen.

maar toch nette temps
theoretisch zou hoe dan ook je kast temperatuur hoger zijn, al is het maar dat je fans warmte afgeven. Het is niet veel, maargoed ze geven warmte af. Maargoed je hardware zelf geet al voldoende warmte af dat je kast temperatuur toch altijd een paar graden hoger is. Lager kan gewoon niet heel simpel...

One World Concepts

• FiXeR.nl
  • Niet online
B_FORCE schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:23:
[...]

theoretisch zou hoe dan ook je kast temperatuur hoger zijn, al is het maar dat je fans warmte afgeven. Het is niet veel, maargoed ze geven warmte af. Maargoed je hardware zelf geet al voldoende warmte af dat je kast temperatuur toch altijd een paar graden hoger is. Lager kan gewoon niet heel simpel...
Waarom is wind dan kouder als wind stil?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:26:
[...]

als er helemaal geen wind is, warmen te dingen op, maar kunnen hun warmte niet snel genoeg kwijt. Als je daar een ventilatortje opzet zorgt deze ervoor dat dat laaste weggehaalt wordt.
Inprincipe heb je nogsteeds dat ventilatoren opwarmen maar dit is inprincipe maar heel wenig, hooguit 1 graad ofzo...

Overal waar spanning/stroom doorheen gaat wordt warm. Het is alleen de vraag hoe snel ze hun warmte kwijt kunnen en hoe groot die warmte is.

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 09-12-2005 15:29 ]

One World Concepts

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
FiXeR.nl schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:26:
[...]

Dat is omdat da voor ons als mensen kouder aanvoelt, omwille van de snelheid dat die lucht heeft en dat ie daardoor de ev. ontstane warmte sneller kan verplaatsen/verwijderen van de meet/voelplaats.

't voelt kouder aan, maar daarom wilt da nog niet zeggen dat de lucht die verplaatst wordt ook daadwerkelijk kouder is eh ;-)
(midden in de zomer wilt die lucht soms wel eens warmer aanvoelen...
luchtvochtigheid enzo speelt ook ne rol ...)

(offtopic is meer iets voor ander gedeelte hier op GoT)

Maar nu ontopic: kijk effe in de faq's hoe het zou moeten
(er zijn enkele tips vindbaar over hoe te verbeteren)

ik koelde mijn pc (amd64 3200+, DVD-brander, 12 HD's en 6800-gpu, in 1 CM-stacker) vroeger met
- 3x 12cm intake (koelers van 4-in-3-module's)
- 3x 8cm outtake (1 van kast + 2 van de 2 voedingen)
- 1x 12cm outtake (van kast zelve)

voedingen zijn telkens van push-pull principe ( 8cm intake, 8cm outtake), maar diegeen die in de kast zelf hangt tel ik niet mee omdat ie maar doorgeeft naar een andere dieje het echt buiten duwt
net zo min als de stock cpu-koeler en stock gpu-koeler.

hd's en cpu bleven netjes koel: hd's ergens rond de 30 a 35 graden,
cpu rond de 40 a 55 (laatste in de zomer tijdens het laten grazen van een }:O )

//edit, invoeging:
Maar tijdens de zomer was de lucht die uit de bovenste voeding kwam meestal vrij warm op't gevoel.
Na herchikking van kabels en plaatswissel van voedingen was de lucht die uit mijn kast kwam op't gevoel veel frisser, maar temp's bleven ongeveer 't zelfde)
//einde edit

weinig tot geen verschil met de kast open - stacker is al vrij open uit zichzelve dus vrij logisch

nu met waterkoeling (1 dubbele radiator - passief gekoeld, en 1enkel radiator tss cpu en nb - actief gekoeld met 12cm outtake) en maar 8 vd 12 HD's erin (4 naar media-server gezet), blijft ie onder de 45 graden tijdens het stressen, en dan is er nog maar 1 pomp in gebruik ...

(tot ik die grote rad goed heb vasthangen en ook actief koel :-) en mss alsnog de 2de pomp heb ingebouwd )

maw: mss toch eens kijken of de koeling van je cpu beter kan...
40 graden is redelijk temp, als je maar aan't surfen bent, loopt wrs uit tot 60 graden als je gaat benchen/stressen.
handige tips (ook vindbaar in die faq):
- beter een 12cm die normaal moet draaien dan een een 8cm die serieus lawaai staat te maken voor dezelfde luchtverplaatsing - kan je tijdens warme zomers enzo, alsnog die 12cm harder laten draaien ;)
- maten van koelers zeggen nix of weinig: lawaai en mogelijke luchtverplaatsing zeggen meer :+
- airductje mss naar je cpu ?
- en nadenken over je kabel-managment, kan soms een belangrijk graag schelen
- af en toe fans en koelblokken stof vrijmaken, al is het effe blazen ...

hehe lange post, mss dat TS op die manier merkt hoe zijn cpu een paar graden koeler te krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door soulrider op 09-12-2005 16:00 . Reden: effe iets bij invoegen ]

Pagina: 1