Dat is omdat da voor ons als mensen kouder aanvoelt, omwille van de snelheid dat die lucht heeft en dat ie daardoor de ev. ontstane warmte sneller kan verplaatsen/verwijderen van de meet/voelplaats.
't voelt kouder aan, maar daarom wilt da nog niet zeggen dat de lucht die verplaatst wordt ook daadwerkelijk kouder is eh ;-)
(midden in de zomer wilt die lucht soms wel eens warmer aanvoelen...
luchtvochtigheid enzo speelt ook ne rol ...)
(offtopic is meer iets voor ander gedeelte hier op GoT)
Maar nu ontopic: kijk effe in de faq's hoe het zou moeten
(er zijn enkele tips vindbaar over hoe te verbeteren)
ik koelde mijn pc (amd64 3200+, DVD-brander, 12 HD's en 6800-gpu, in 1 CM-stacker) vroeger met
- 3x 12cm intake (koelers van 4-in-3-module's)
- 3x 8cm outtake (1 van kast + 2 van de 2 voedingen)
- 1x 12cm outtake (van kast zelve)
voedingen zijn telkens van push-pull principe ( 8cm intake, 8cm outtake), maar diegeen die in de kast zelf hangt tel ik niet mee omdat ie maar doorgeeft naar een andere dieje het echt buiten duwt
net zo min als de stock cpu-koeler en stock gpu-koeler.
hd's en cpu bleven netjes koel: hd's ergens rond de 30 a 35 graden,
cpu rond de 40 a 55 (laatste in de zomer tijdens het laten grazen van een

)
//edit, invoeging:
Maar tijdens de zomer was de lucht die uit de bovenste voeding kwam meestal vrij warm op't gevoel.
Na herchikking van kabels en plaatswissel van voedingen was de lucht die uit mijn kast kwam op't gevoel veel frisser, maar temp's bleven ongeveer 't zelfde)
//einde edit
weinig tot geen verschil met de kast open - stacker is al vrij open uit zichzelve dus vrij logisch
nu met waterkoeling (1 dubbele radiator - passief gekoeld, en 1enkel radiator tss cpu en nb - actief gekoeld met 12cm outtake) en maar 8 vd 12 HD's erin (4 naar media-server gezet), blijft ie onder de 45 graden tijdens het stressen, en dan is er nog maar 1 pomp in gebruik ...
(tot ik die grote rad goed heb vasthangen en ook actief koel :-) en mss alsnog de 2de pomp heb ingebouwd )
maw: mss toch eens kijken of de koeling van je cpu beter kan...
40 graden is redelijk temp, als je maar aan't surfen bent, loopt wrs uit tot 60 graden als je gaat benchen/stressen.
handige tips (ook vindbaar in die faq):
- beter een 12cm die normaal moet draaien dan een een 8cm die serieus lawaai staat te maken voor dezelfde luchtverplaatsing - kan je tijdens warme zomers enzo, alsnog die 12cm harder laten draaien

- maten van koelers zeggen nix of weinig: lawaai en mogelijke luchtverplaatsing zeggen meer
- airductje mss naar je cpu ?
- en nadenken over je kabel-managment, kan soms een belangrijk graag schelen
- af en toe fans en koelblokken stof vrijmaken, al is het effe blazen ...
hehe lange post, mss dat TS op die manier merkt hoe zijn cpu een paar graden koeler te krijgen
[
Voor 7% gewijzigd door
soulrider op 09-12-2005 16:00
. Reden: effe iets bij invoegen ]