Voeding geeft 6,8V op de 5V

Pagina: 1
Acties:

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 21:44
Beste Tweakers,

Na een format van gister is het allemaal beetje verkeerd gegaan Ik heb de hardware e.d. ook verplaatst in mn systeem.

Gisteravond wou hij niet meer booten en kreeg ik geen bios scherm. Vannochtend alle hardware ontkoppeld, en start hij de pc, soms komt hij de bios in en ik heb het 1x tot windows gehaald waarna hij vervolgens crashed.

Control alt del werkt niet, en de resetknop ook niet. IK moet echt de voeding uitschakelen.

Nu was ik zostraks in de bios bezig, en ik keek bij voltages en ik zag ineens de +5V lijn naar +6,8V springen! Vervolgens hing mijn hele systeem!

Ik kan het niet voorstellen dat de voeding het heeft begeven. Heeft iemand er een verklaring voor dat hij een te hoog voltage geeft op de +5V? Het systeem werkte immers altijd stabiel.

P.s. ik heb een harde bios reset gedaan. Vervolgens zegt ie wel overclocking failed!

Greetz Mark

• Snufkin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11-2023
Het lijkt wel een beetje het moederbord.

De voeding kan je makkelijk uitsluiten door er een andere voeding op aan te sluiten (ouders/huisgenoot lenen), lukt dat niet kan je ook meten met een multimetertje. Even pin 14 naar een GRND (zwart) kortsluiten en meten, zie: http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm

Een moederbord lenen is lastiger. Bedoel je met alle hardware ontkoppeld ook dat je alle insteek-kaarten en drives ed los hebt gemaakt? Ontkoppeld klinkt namelijk nogal extern ;) Even alleen mobo, proc, mem en videokaart aan de voeding en kan nog een kijken of het stabiel blijft.

• markweb4871
Heb even mn multimeter aan de rood en geel gehangen, deze geeft gedurende 5 minuten een waarde aan van 5,16V - 5,17V aan dus dat is wel stabiel. Ik zal even kijken wat de 12V doet.

• markweb4871
pin 14 met een ground (zwart) doet 2,61V (of ik heb mn multimeter verkeerd staan)

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De rood is 5V en de geel is de 12V. Als je daar tussen meet zou je 7V moeten meten.
Je moet de spanning tussen een rode en zwarte meten.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• markweb4871
Voeding is wel in orde, die geeft netjes zn juiste waarden. Rare is echter als ik een tijdje in de bios zit, loopt ie vervolgens vast. Als je dan weer reboot krijg je de melding:

CMOS Checksom is bad. Press f1 to continue or f2 to setup....

• Snufkin
markweb4 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:17:
pin 14 met een ground (zwart) doet 2,61V (of ik heb mn multimeter verkeerd staan)
De bedoeling is dat pin 14 naar de GRND zorgt dat de voeding aangaat, en er vervolgens gemeten kan worden aan de 5V :p

Je kan de 5V wel gaan belasten en dergelijke maar uitwisselen van onderdelen heeft de voorkeur!

Wat bij mij al vaak geholpen heeft is alles los en dan weer in elkaar. Soms was de proc net niet goed in de socket vanwege het lompe koellichaam of het geheugen iets los gegaan. Zorgen dat je met schone contacten alles stevig vastklikt en nog een kans geven.

• markweb4871
Snufkin schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:28:
[...]

De bedoeling is dat pin 14 naar de GRND zorgt dat de voeding aangaat, en er vervolgens gemeten kan worden aan de 5V :p

Je kan de 5V wel gaan belasten en dergelijke maar uitwisselen van onderdelen heeft de voorkeur!

Wat bij mij al vaak geholpen heeft is alles los en dan weer in elkaar. Soms was de proc net niet goed in de socket vanwege het lompe koellichaam of het geheugen iets los gegaan. Zorgen dat je met schone contacten alles stevig vastklikt en nog een kans geven.
Ik kan het me haast ook niet voorstellen dat ie stuk is (als ik zie wat ik met mn oude pctje hebt geflikt, dat ding was niet stuk te krijgen) ik heb alleen een hardeschijf verplaatst en opnieuw aangesloten, systeempje werkte al een lange tijd prima...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
markweb4 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:13:
Heb even mn multimeter aan de rood en geel gehangen, deze geeft gedurende 5 minuten een waarde aan van 5,16V - 5,17V aan dus dat is wel stabiel. Ik zal even kijken wat de 12V doet.
Zoals ook al door goeievraag is aangegeven is dat dus niet op de juiste manier gemeten
Wanneer je daar ipv 7V zo'n 5.16 V meet, zit je +5V lijn inderdaad tegen de 7 V aan te hikken en had je mainboard dus gelijk.
Ik vrees dat in ieder geval je voeding gaar is, maar het zou me niets verbazen als er meer stuk is gegaan hierdoor. Bijna 2 V extra op de 5V lijn is zo'n 40% te veel en dat kan nooit goed zijn voor de hardware.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• markweb4871
sorry ik zie net dat ik een dikke typo heb gemaakt. Excusses! Ik heb gemeten met rood zwart! Dat gaf dus langere tijd die 5,16V aan! Geel zwart geeft prima waardes rond de 12V

• Snufkin
markweb4 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:32:
[...]

Ik kan het me haast ook niet voorstellen dat ie stuk is (als ik zie wat ik met mn oude pctje hebt geflikt, dat ding was niet stuk te krijgen) ik heb alleen een hardeschijf verplaatst en opnieuw aangesloten, systeempje werkte al een lange tijd prima...
En heb je die HD ook weer 'ongedaan' gemaakt om weer eens te keijken.? In je startpost zeg je namelijk dat je na het ontkoppelen van alle hardware het 1x tot windows hebt gehaald. Dit noemt men meestal niet ontkoppelen.

Wanneer het na een tijdje gebeurd kan je ook kijken of er dingen (op het mobo) warm worden, die CMOS checksum is geen probleem.

• markweb4871
Ik heb nu alleen CPU+MEM+VID+KOELING aangesloten. Dan draait ie vrolijk voor zn 2 minuten en dan pats hangt ie en reageert ie alleen maar op poweroff....

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan best zijn dat je moederbord op z'n eind loopt, en daardoor freezed etc. Last van cabrio elco's toevallig?

• markweb4871
Als ik in de bios kijk naar de voltage springen ze alle 4 op rood, vervolgens na 10sec staan ze weer allemaal op blauw and so on. Ik ga even een andere voeding pakken.

• markweb4871
Kawaii schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:39:
Kan best zijn dat je moederbord op z'n eind loopt, en daardoor freezed etc. Last van cabrio elco's toevallig?
Cabrio Elco's?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
Elco's met een open dakje :)
Oftewel elco's die open gesprongen zijn en waar gelige smurrie uit komt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Snufkin
De keren dat ik ze zag waren ze alleen bol aan de bovenkant, dat kan ook. Ze staan vaak tussen voeding aansluiting en proc.

[ Voor 17% gewijzigd door Snufkin op 08-12-2005 14:51 ]

• markweb4871
Jongens ik heb de voeding vervangen, en hij loopt nu al 5 minuten stabiel in de bios! Ik ga niet te vroeg juichen, maar dit lijkt erop!

Zit nu zelfs een Qtec in grootste rotzooi die er maar bestaat! Maar daar draait nu wel even op.

Mn vorige voeding was een Codegen, nog nooit van gehoord!

• Snufkin
Mooi dat de oorzaak waarschijnlijk gevonden is.

Codegen zit wel in een Sweex kast: niet echt een norm voor kwaliteit :/

• markweb4871
Ik typ deze post nu weer via de juiste pc :D

Ten eerst wil ik jullie even bedanken voor jullie hulp.

Zou graag nog even hulp willen hebben bij het kiezen van mn nieuwe voeding.

Ik heb een Tagan 380 Watt op het oog. Momenteel bestaat mijn systeem uit:

AMD64 Athlon 3000+ (2,0Ghz)
1GB PC 3200 Dual Channel
160GB+200+200 Maxtor SATA+IDE (nieuwe 300 gig op bestelling)
K8V SE Deluxe (1x gbit, 6.1)
Club 3D Radeon 9800 Pro TVD (deluxe)
350 Watt voeding
Lite-On LDW811S
Inclusief hdd coolers en case coolers (zalmans).

Met het oog op de nieuwe 300 gig zou deze het wel trekken met 380 watt?

Verwijderd

Weet niet of je ook nog cd of dvd speler en of branders hebt. Zo niet dan lijkt me 380W genoeg. Als je deze wel heb en je budget laat het toe kijk dan voor een iets zwaardere voeding.
Met het oog op de toekomst. Mischien nog een keer een zwaardere video kaart zou je ook een zwaardere voeding kunnen overwegen.
Pagina: 1