Toon posts:

[XP Home] Start niet correct op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Mdeion PC uit de Aldi (reeks november 2004). We zijn pas verhuisd en wanneer ik de PC gisteren opnieuw wou aansluiten, bleek de draadloze internetverbinding en de cardreader (USB) niet meer te werken. De drivers installeren hielp niet. Daarom heb ik (was toch eens tijd) de harde schijf geformatteerd en alles er opnieuw opgezet. Windows XP Home en alle drivers werden correct geïnstalleerd.

Ik heb de PC zoals het hoort kunnen gebruiken. Toen ik echter de PC vandaag opnieuw wilde opstarten, bleek er weer een probleem:

De computer start op, je ziet het Windows XP logo en het 'verschuivende' balkje eronder, maar dan wordt het beeldscherm zwart en gebeurt er verder niks. Een andere monitor aansluiten levert ook niks op. De PC piept niet, geeft geen meldingen, ...

Het lijkt alsof de PC is opgestart, maar dat je het bureaublad gewoon niet te zien krijgt. De monitors kunnen hoge resoluties aan dus de kans is uitermate klein dat door een of andere vreemde setting, de resolutie te hoog zou zijn voor de monitor. Ik heb zelf de resolutie op 1280 x 1024 gezet toen ik de PC laatst gebruikt. De vernieuwingsfrequentie van de monitor staat (stond) nog op 60 Hz.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen om het probleem te verhelpen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je sowieso al eens geprobeerd in safemodus te booten? Wat heb je al wel geprobeerd? :)

Verwijderd

Topicstarter
Opstarten in safe mode (ook met netwerk) werkt wel. Opstarten zelf duurt wat langer dan 'normaal', maar PC boot wel correct naar Windows XP desktop en alles werkt dan (behalve Wifi, heb ik niet nagekeken).

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dan lijkt het er op dat ergens je drivers toch niet goed zijn. Wat voor videokaart heb je en welke drivers?

edit: andere specs zijn ook welkom :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sallin op 08-12-2005 15:42 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart: Geforce 6610 XL
(standaard kaart die in computer zat)

Medion recovery cd draaien helpt ook niet, PC boot gewoon naar zwart scherm. PC geeft geen hard disk activity of geen meldingen meer ivm fouten.

Bootvis geeft aan dat succesvol werd opgestart.

(Bootvis in safe mode opdracht gegeven dat hij eerst volgende opstart moet volgen. Die volgende opstart bootte dus naar zwart scherm. Daarna heropgestart naar safe mode en resultaten bekeken. Ik zag aan de tijdstippen dat hij de correcte (mislukte) boot gevolgd heeft en dat hij aangaf dat alles correct verlopen is)

Vraag blijft: Waarom komt er geen beeld? Verschillende monitoren geprobeerd, monitoren blijven actief en springen niet in stand by. Er is nog NIKS geïnstalleerd op deze PC, enkel een naakte Windows met bijhorende drivers.

Mijn haar begint grijs te worden.

Verwijderd

Heb je ook de drivers geinstalleerd die medion standaard op de D-partitie zet ? dat zijn meestel nieuwere dan die die in het restoreimage zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zijn allemaal geïnstalleerd.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-03 14:45
dit lijkt op een kapotte videodriver...Aangezien je in safe mode wel beeld hebt, zodra de nvidia drivers worden geladen dan geeft hij geen beeld meer. Of je beeldscherm kan het niet aan...zou je kunnen proberen om in safe mode de drivers van je 3dkaart te uninstallen en dan op te starten, komt hij dan wel in windows? Zo ja probeer dan de nieuwste drivers van nvidia te downloaden. suc6 ;)

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat zonet geprobeerd. Maakt geen verschil.

Als ik in safe mode boot, en dan systeem herstel kies, dan kan ik terugkeren naar een vorige 'installatie'. De PC start dan wel correct op (inclusief nvidia videodrivers). Als ik de PC dan echter afsluit en opnieuw opstart, dan stelt het probleem zich gewoon opnieuw.

• Meekoh
en als je dan dus "terug in de tijd" gaat dan doet hij het. dus dan werken je drivers, blijkbaar gaat er iets fout tijdens het afsluiten en opslaan van de instellingen. Als je in je windows bent, kan je dan helemaal zonder videodrivers afsluiten en opnieuw opstarten doet ie dat wel?

Computer says no

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Je bent pas verhuist zeg je. Kan het zijn dat er iets los zit in de kast?
Even openmaken en alles controleren, verbindingen, stekkers, kaarten
opnieuw aandrukken.

Kubuntu

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
schroef die kast eens open ,zal wel iets los zitten

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles aangeduwd en nagekeken. Alles lijkt op zijn plaats te zitten.
Denk ook dat er bij het afsluiten ergens iets foutloopt waardoor hij niet meer correct opstart. Maar wat ... ?

Verwijderd

Topicstarter
Moshe85 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:17:
en als je dan dus "terug in de tijd" gaat dan doet hij het. dus dan werken je drivers, blijkbaar gaat er iets fout tijdens het afsluiten en opslaan van de instellingen. Als je in je windows bent, kan je dan helemaal zonder videodrivers afsluiten en opnieuw opstarten doet ie dat wel?
Wat bedoel je met "kan je dan helemaal zonder videodrivers afsluiten en opnieuw opstarten doet ie dat wel" ?

• Meekoh
nou dat je restore doet zodat je in windows bent, dan haal je alle videodrivers die je kan vinden eraf(uninstall) en dan afsluiten. start hij dan wel goed op?

Computer says no

Verwijderd

Heb het zelfde probleem denk ik wel is eerder gehad..
Uit het niets kreeg ik na het opstartscherm een zwart beeld en verder niets..

Dat heb ik toen verholpen geloof ik door opnieuw op te starten in safe modus..
En vervolgens weer opnieuw opgestart en in het menu'tje (F10 of F8 ) dat het was..?
weet niet meer precies.. gekozen voor "opstarten laatst bekende juist werkende instelling" zoiets dat het was.. toen kreeg ik daarna toen hij doorstarte opnieuw een zwart scherm.
weer opnieuw opgestart en toen gekozen voor windows normaal starten.. en toen werkte het wel..

Dus mischien kan je het proberen..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:04:
Heb het zelfde probleem denk ik wel is eerder gehad..
Uit het niets kreeg ik na het opstartscherm een zwart beeld en verder niets..

Dat heb ik toen verholpen geloof ik door opnieuw op te starten in safe modus..
En vervolgens weer opnieuw opgestart en in het menu'tje (F10 of F8 ) dat het was..?
weet niet meer precies.. gekozen voor "opstarten laatst bekende juist werkende instelling" zoiets dat het was.. toen kreeg ik daarna toen hij doorstarte opnieuw een zwart scherm.
weer opnieuw opgestart en toen gekozen voor windows normaal starten.. en toen werkte het wel..

Dus mischien kan je het proberen..
Geprobeerd: Geen resultaat (Menu is bereikbaar met F8)

Verwijderd

Topicstarter
Moshe85 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:59:
nou dat je restore doet zodat je in windows bent, dan haal je alle videodrivers die je kan vinden eraf(uninstall) en dan afsluiten. start hij dan wel goed op?
Boot dan terug naar zwart scherm

• Meekoh
dan kan het dus niet aan je drivers liggen. tenzij windows ze sloopt tijdens het afsluiten...weet je zeker dat er geen ongein programmatjes op zitten enz...En tijdens dat zwarte scherm...doet je schijf dan nog iets? enige vorm van activiteit? Alle cd-croms uit de drives gehaald?

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Geen harde schijf activiteit
Geen exotische programma's - Naaktre Windows XP Home installatie
In de drives zitten geen CDs

Weet echt niet meer wat het nog zou kunnen zijn...

Rare is dat PC in safe mode wel boot en alles correct doet.

• Meekoh
inderdaad heel vaag...heb het zelf wel eens gehad dat hij van een cd wou booten, maar t was geen bootcd, maar op een of andere vage manier zag hij het wel zo en daardoor wou hij niet doorstarten naar xp... Maargoed dat is het dus niet...

heb je al schijfcontrole geprobeerd?
Zit de extra voedingskabel voor je videokaart (indien hij dit ndig heeft) aangesloten?

Computer says no

Verwijderd

waar is de moitor op aangesloten, SUB15?
Heb je ook een DVI poort aanwezig?
misschien dat hij na het opstarten de DVI poort kiest en daarom je geen beeld hebt in xp.

Verwijderd

Topicstarter
DVI en TV-out aansluiting geven ook geen beeld.

Inhoud van boot.ini :
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Wat wil die 'fastdetect' zeggen?

Wat ook raar is: Er zit slechts één processor in het systeem, en in apparaatbeheer staan er onder 'Processors' 2 CPU's: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz
Of heeft dat met de hyperthreading technologie te maken?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 13:27 ]

Verwijderd

Misschien in de bios de "Default Settings" laden, misschien dat dat helpt

Edit:

JA HT, krijg je 2 cpu's te zien onder Apparaat beheer.

btw: Probeer eens een andere videokaart (als je die hebt liggen :*) )

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
BIOS: jammer genoeg ook al geprobeerd.

Ik denk dat er harware-matig ergens iets mis is. Maar kan niet bepalen welk component.

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Doet'ie het al?

Kubuntu

Pagina: 1