Toon posts:

SATA/IDE combination mode?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende computer samengesteld maar heb nu problemen met de hardeschijf / controller.

Specs
  • ASRock 775TWINS-HDTV (Socket 775)
  • Intel Pentium 4 630 3.00Ghz (Socket 775, 800Mhz FSB ,2MB)
  • Kingston 2x512MB PC3200 ValueRam
  • Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 10, 7200RPM 8MB)
  • Windows XP Professional NL Retail (geen servicepacks op cd)
Alles goed aangesloten maar bij het booten van de Windows cd kon deze geen hardeschijf in het systeem vinden. Ik dacht dat het aan SATA zou liggen (dit is een oude windows cd), dus ben in het bios gaan neuzen. Ik kwam de optie IDE/SATA draaien in combinatie mode tegen en heb deze aangezet. De situatie werd toen alsvolgt:
  • SATA 1 wordt nu gezien als de Primary IDE
  • Secundaire IDE blijft Secundaire IDE
Computer weer laten opstarten met de windows cd en hij zit de hardeschijf :) joepie we kunnen windows installeren, schijf werd natuurlijk gezien als 128GB maar na het installeren van SP2 via windows update werd deze gewoon 160GB.

Maar na dit alles loopt de computer nog steeds instabiel en niet erg snel, met het installeren van programmas krijgt de computer spontane reboots terwijl de computer dat niet als ik Linux erop installeer. Ook heb ik de temperaturen etc gecontroleerd en deze waren normaal (44 graden processor, 24 graden omgeving in het bios)

zou dit kunnen liggen aan de combinatie mode welke dus ingesteld staat in het bios? heeft dat slechte prestatie gevolgen of maakt het windows instabiel? een cd met windows xp2 heb ik niet tot mijn beschikking om daarmee te gaan installeren.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
wat ik altijd moest doen om windows te kunnen installeren was third party raid software installeren (stond op de asus cd een bestandje dat je er een floppy van kon maken) helemaal in het begin van het installeren van xp vroeg hij dan typ F6 to instal third party software for raid. en dan werkte het als een zonnetje

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Verwijderd

Topicstarter
moest je dit ook doen als je de RAID functie niet gebruikt?