Toon posts:

Nieuwe PC (InDesign)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel erg lang uitstellen heb ik besloten om eindelijk een nieuw systeem voor mezelf te bouwen.

Het doel van mijn nieuwe compu:

1. Razendsnel kunnen werken in InDesign zonder te hoeven wachten en bij het wegschrijven naar PDF niet meer een dikke 40 minuten moeten wachten. Photoshop wordt uiteraard veel gebruikt in combinatie met InDesign.

2. Het geheel moet erg stil zijn, ben namelijk mijn stofzuiger meer dan beu en wil mijn computer voortaan 's nachts aan kunnen laten staan en toch kunnen slapen.

3. Moet in staat zijn Azureus te draaien met meerdere torrents zonder dat de computer niet meer fatsoenlijk te gebruiken is voor andere alle daagse dingen.

4. Het omzetten van films (encoding) naar mp4 en mpeg2 moet sneller gaan.

5. Verder vind ik het af en toe leuk om een spelletje te spelen. Echter verlang ik niet dat Call of Duty 2 smooth loopt op 1600 x 1200 4x AA en wat je tegenwoordig allemaal kan.

6. Moet goed in staat zijn om over half jaartje een goede tv-kaart er bij te schroeven en windows xp mce te gebruiken

Ben bij het samenstellen van de PC ben ik hoofdzakelijk uitgegaan van de BBG (workstation).

Kast: Thermaltake Soprano

Lijkt me een goede kast in totaal 3 koelers, tevens vind ik het design mooi.

Voeding: CoolerMaster eXtreme Power 430 Watt

Me niet echt verdiept in reviews maar neem aan dat je bij dit merk en voor deze prijs een goede stille voeding krijgt. Is 430 Watt genoeg voor dit systeem?

Moederbord: Asus A8N-SLI Premium

Naar mijn mening veruit het beste moederbord van het moment en met de headpipe lekker stil. Tevens vertrouw ik hier blind op de BBG

Processor: AMD Athlon64 X2 4200+ (2.2 GHz) Manchester

Wilde perse een dualcore proc. omdat absoluut de toekomst is en het veel 'pk'tjes' voort kan brengen. Verder vind ik het nog een schappelijke prijs voor een proc. meer wil ik echter absoluut niet uitgeven. Verder de BBG natuurlijk.

CPU-Koeler: Zalman CNPS 9500

Heeft de beste specs en staat in de BBG. Daarom staat ie hier. Heb echter hier en daar wel wat twijfels. Zo heb ik op de middelbare school bij natuurkunde nog het hefboom effect gehad. En vraag me dan ook echt af of het gewicht niet te veel is. Verder is de airflow ten op zicht van het moederbord horizontaal gericht en niet verticaal gericht zo als de oude koelers. Komt er dan wel genoeg airflow langs de heatpipe van de chipset die expres naast de cpu is gelegd?

Geheugen: Kingston DIMM 2 GB DD400-X64-C3AK2, Dual Channel Kit

1 gig niet meer stoer? Doen we toch gewoon 2 :p

Latency daar snap ik allemaal niks van, als dit 10x kut is zeg het dan. Als het om een onmerkbaar verschil gaat, bespaar je dan het typwerk.

Harddisk: Samsung SpinPoint P SP2504C

Samsungs zijn uit mijn ervaring stil en ze schijnen goed in RAID opstelling te functioneren. Heb verder niet kunnen achterhalen of deze SATA II is. Dit wil ik wel. Verder over de RAID. Mijn budget laat het net niet toe nu al 2 harddisks te kopen. Het is echter wel zo dat ik zodra ik geld heb er één naast zet in RAID 0. Dit omdat het het laden van grote plaatjes versneld.

Grafische kaart: Asus Extreme N6600GT Silencer/HTD

Heb geen behoefte aan een grafische Arnold echter vind ik een wasbordje wel belangrijk. Uit alle reviews en andere topics hier heb ik vernomen dat 6600 veel waar voor je geld is. Heb verder gekozen voor deze silence edition omdat ik een stille comp wil.

DVD-drive: NEC ND4550

Vergt niet veel uitleg

Cardreader: Procase CardReader

Ben veel in de weer met digitale camera's en moet nu alles doen via USB-kabeltjes en heb nu niet eens USB 2.0. Dus verwen me nu zelf lekker met deze interne cardreader.

Hopende jullie genoeg geïnformeerd te hebben en veel opbouwende kritiek mag ontvangen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ziet er heel doordacht uit, maar waarom wil je een duur SLI mobo als je geen 2 videokaarten gaat gebruiken? Dit bord is bijna 60 euro duurder dan een vergelijkbaar nForce4 (Ultra) bord zonder SLI. Voor dat bedrag kan je wel vijf northbridge heatsinkjes kopen, als het je daarom te doen is...

Verder misschien nog het overwegen waard: Hitachi T7K250 harddisk (=SATA300), en een Termaltake Blue Orb II koeler (stil maar wel groot, check of-ie past). O ja, en 430 Watt zou ruim voldoende moeten zijn.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Onthoud dat een systeem al heel snel te luidruchtig is om naast te slapen. Mijn pc heeft bijvoorbeeld maar 2 fans (1x80mm en 1x120mm, beide op 7V) en 2 Raptor harddisks en toch vind ik dat ie teveel lawaai maakt om erbij te kunnen slapen.

Als ie echt stil moet zijn zou ik zowieso gaan voor een passieve voeding, een mobo met passieve chipsetkoeling en het liefst een passief gekoelde videokaart.

De CPU koeler is een goede keus, maar wanneer je niet van plan bent om te gaan overclocken kun je net zo goed een koelertje nemen van Arctic Cooling, deze zijn ook ontzettend stil en een heel stuk goedkoper.

Misschien is het verder nog raadzaam om geluidsdempingsmatten te installeren in de behuizing.

Voor de koeling: Zorg dat er voorin en aan de zijkant van de kast voldoende luchtgaatjes zijn zodat je met 1 120mm koeler aan de achterzijde een goede airflow door het systeem trekt.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
dreamvoid schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:55:
Ziet er heel doordacht uit, maar waarom wil je een duur SLI mobo als je geen 2 videokaarten gaat gebruiken? Dit bord is bijna 60 euro duurder dan een vergelijkbaar nForce4 (Ultra) bord zonder SLI. Voor dat bedrag kan je wel vijf northbridge heatsinkjes kopen, als het je daarom te doen is...

Verder misschien nog het overwegen waard: Hitachi T7K250 harddisk (=SATA300), en een Termaltake Blue Orb II koeler (stil maar wel groot, check of-ie past). O ja, en 430 Watt zou ruim voldoende moeten zijn.
Zou je de preciese naam van een vergelijkbaar moederbord van asus kunnen geven. Want als dat 60 euro scheelt komt de RAID opstelling heel dichtbij.

Is de Hitachi T7K250 goedkoper stiller, waarom het overwegen waard?

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:06:
Onthoud dat een systeem al heel snel te luidruchtig is om naast te slapen. Mijn pc heeft bijvoorbeeld maar 2 fans (1x80mm en 1x120mm, beide op 7V) en 2 Raptor harddisks en toch vind ik dat ie teveel lawaai maakt om erbij te kunnen slapen.

Als ie echt stil moet zijn zou ik zowieso gaan voor een passieve voeding, een mobo met passieve chipsetkoeling en het liefst een passief gekoelde videokaart.

De CPU koeler is een goede keus, maar wanneer je niet van plan bent om te gaan overclocken kun je net zo goed een koelertje nemen van Arctic Cooling, deze zijn ook ontzettend stil en een heel stuk goedkoper.

Misschien is het verder nog raadzaam om geluidsdempingsmatten te installeren in de behuizing.

Voor de koeling: Zorg dat er voorin en aan de zijkant van de kast voldoende luchtgaatjes zijn zodat je met 1 120mm koeler aan de achterzijde een goede airflow door het systeem trekt.
De videokaart is passief gekoeld.
Waar kan ik geluidsdempingsmatten krijgen.
Passieve voeding? Waar te koop, even goede prestatie?

Waarom een zalman alleen voor overklokken? In de BBG wordt hij ook gebruikt. Neem aan dat ze daar voor een workstation ook niet willen overklokken in verband met stabiliteit?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Pak een Gigabyte K8NF-9 (eventueel de Ultra i.v.m. extra Silicon Image controller) of de Asus A8N-E.
Beide nette bordjes die denk ik zo rond de 85 euro ofzo al wel te krijgen zullen zijn.
Voordeel van de Gigabyte is dat deze een passieve northbridgecooler heeft.
Je kan jezelf eventueel nog wat meer besparen door voor een X2 3800+ te gaan i.p.v. een 4200+.
Denk persoonlijk niet dat je die laatste paar PK's zult merken op dit moment.
Dan is RAID zeker haalbaar.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Kijk voor het moederbord gewoon in de prijslijst van je winkel, Asus heeft vaak last van vreemde prijsschommelingen. Toen ik mijn moederbord kocht (in maart) was de A8N-SLI Deluxe ongeveer 20 euro goedkoper dan de A8N-E, die geen SLI heeft en minder SATA/USB/enzo. Van andere mensen heb ik ook dit soort ervaringen gehoord.

Wat betreft SATA vs. SATA-II: laat maar lekker zitten, het maakt in de praktijk echt bijna niets uit. Veel drives die zichzelf SATA-II noemen zijn doodgewone SATA drives die op de hogere snelheid werken. Daarnaast is de bandbreedte van SATA (alle versies) voldoende voor vrijwel alle drives. De prestaties van de drive zelf zijn de bottleneck.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Het volgende stille systeem had ik voor mezelf bedacht.
Vooral de Antec kast, erg stil, de passieve voeding en de stille cpe en gpu koelers
zorgen voor deze stilte.

Behuizing: Antec P180 130
Voeding: SilentMaxx proSilence fanless 423pcs 185
CPU koeler: Scythe Ninja SCNJ-1000 49
GPU koeler: Zalman ZM80d-HP 25
CPU: Pentium 4 630 3,0 GHz socket 775 195
Moederbord: MSI 945P Neo 119
Videokaart: MSI RX1300PRO-TD256E 119
Geheugen: Geil 1GB DDR2-533 99
Harddisk: Samsung 200 GB 89
DVD brander: MSI 50
TFT scherm: iiyama ProLite E431S 299

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
@deuss
waar ben jij mee bezig dan? ff een lijstje neerplempen? topickaping?

PSN: djmurcielago

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De fans in die kast zijn behoorlijk luidruchtig.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
@TS

Ik heb twee maxtor diamondmax 10 schijven (SATA), die hoor je een heel klein beetje, maar vooral de seekgeluiden hoor je heel goed.
Ook heb ik twee seagate 7200.7 (SATA) schijven, deze zijn iets stiller dan de maxtors, maar je hoort ze ook nog een beetje als je er een meter vanaf zit.

Maar nu heb ik een Hitachi T7K250 (SATA II) gekocht en 'oh my god' deze is echt stil. Hij het opspinnen hoor je een lichte fluittoon, maar daarna is is echt bijna onhoorbaar. Daarom wordt waarschijnlijk gezegd dat je daar ook eens naar zou moeten kijken...

Verder is het zo dat de laatste schijf die ik noem wel ietsjes sneller is hoor, om precies te zijn 2,3 MB/s met HDtune. Dus echt heel veel maakt dat niet uit.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

2x 250GB in raid 0 wel zo slim? (1 schijf dood en je kan 500GB weggooien aan data) is 2x 36GB (of 74GB) raptor in raid 0 niet veel sneller en veiliger? En dan 1 schijf van 250GB voor backups :)

Kost wel wat meer maar dan heb je ook garantie dat je niet dadelijk als je foto's oid kwijt bent :)

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
Krizzie schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:02:
2x 250GB in raid 0 wel zo slim? (1 schijf dood en je kan 500GB weggooien aan data) is 2x 36GB (of 74GB) raptor in raid 0 niet veel sneller en veiliger? En dan 1 schijf van 250GB voor backups :)

Kost wel wat meer maar dan heb je ook garantie dat je niet dadelijk als je foto's oid kwijt bent :)
Heb persoonlijk nog geen ervaring met raid, maar het idee is toch dat hij de twee harde schijven als het ware 1 maakt. 1e bit op hd1 en en de 2e bit op hd2. Daardoor 2x de snelheid. Heb nu dus 500 gig als het ware op 1 schijf. Kan ik deze "schijf" dan niet verdelen in partitie's? c: en d:? Maar als dit kan en d: crashed, crashed c: dan ook?

edit: Sorry fout gelezen. Als de schijf dood is. Ik vat hem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nokko schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:45:
De fans in die kast zijn behoorlijk luidruchtig.
Enige suggestie welke kasten dan wel stille fans hebben?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:24:
[...]
Heb persoonlijk nog geen ervaring met raid, maar het idee is toch dat hij de twee harde schijven als het ware 1 maakt. 1e bit op hd1 en en de 2e bit op hd2. Daardoor 2x de snelheid. Heb nu dus 500 gig als het ware op 1 schijf. Kan ik deze "schijf" dan niet verdelen in partitie's? c: en d:? Maar als dit kan en d: crashed, crashed c: dan ook?
Check dit: RAID FAQ

Raid 0: Dit levert 1 grote schijf op (500GB) en een verhoogde snelheid. Echter wanneer 1 schijf crasht, is alles weg.
Raid 1: Dit levert 1 schijf op (250GB). De data wordt dubbel opgeslagen. Bij een crash van 1 schijf blijft je data behouden.

Als er iets crasht is het je schijf, en niet je partitie. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Noork op 08-12-2005 17:40 ]

Pagina: 1