HD(-Ready) LCD/Plasma televisies zonder tuner?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het Nederlandse analoge televisie signaal wordt in snel tempo gedigitaliseerd. Als gevolg daarvan worden tegenwoordig voor alle bekende standaarden: DVB-S, DVB-T en DVB-C zogenaamde losse digitale ontvangers aangeboden. Ook de kabelbedrijven zijn druk bezig om hun analoge zender aanbod te vervangen door digitale pakketten. Dat de kabelbedrijven zo snel mogelijk van het analoge signaal af willen blijkt wel uit de diverse acties van de kabelbedrijven waarbij sommige zelfs al de stap hebben gemaakt om of geen analoge zenders meer aan te bieden of alleen nog een zeer beperkt analoog zender pakket. Mijn verwachting is dat binnen 2 jaar digitale televisie de standaard is en dat analoge televisie bijna niet meer verkrijgbaar zal zijn.

Opvallend is daarbij dat in de winkels nog steeds volop apparatuur te verkocht wordt met ingebouwde analoge tuners zoals televisies, recorders en PC TV kaarten terwijl je aan die ingebouwde analoge tuner in de nabije digitale toekomst eigenlijk niets meer hebt. Op zich geen ramp natuurlijk, maar de prijs van bijvoorbeeld televisies wordt mede bepaald door de (ontwikkelings)kosten van de analoge tuner en de bijbehorende functionaliteit als bijvoorbeeld EPG en teletext met een groot pagina geheugen. Mijn stelling is dus dat de televisie van de digitale toekomst goedkoper kan wanneer de analoge tuner en bijbehorende functionaliteit wordt weggelaten als we toch min of meer verplicht worden om van losse digitale tuners gebruik te gaan maken. In feite wordt een televisie dan eigenlijk een video monitor met een hele batterij analoge en digitale aansluiting. En door de opmars van Audio/Video receivers kan je je zelfs afvragen of een dergelijke video monitor ook nog steeds eigen luidsprekers moet hebben.

Ik ben dus op zoek naar HD(-Ready) LCD/Plasma televisies zonder ingebouwde tuner voorzien van veel analoge (scart, s-video, component, composiet) en digitale (HDMI, DVI) aansluitingen voor video. Daarnaast zou het ook niet gek zijn als een dergelijke video monitor UPnP compatible is en dus over een ethernet aansluiting of Wifi beschikt en natuurlijk een VGA aansluiting. Ook een één of andere voorbereiding op IP-TV kan geen kwaad.

Ik kan ze tot nu toe nog niet vinden, dus wie kent dergelijke video monitoren?

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
uhm ik heb de Pioneer PDP-436XDE. Daar zit een los kastje bij waarop je alles op aansluit, zodat er maar 1 kabel vanaf je TV komt.
Dit scherm is HD-TV ready etc.. Er zitten heel veel aansluitingen op, er zit een analoge en een digitale ontvanger in. (TV en radio)

DVB-T Compliant Yes
Modulation COFDM (2k/8k)
Video decoding MPEG2 MP@ML
Preset Channels 999
Digital Teletext (MHEG 5) Yes

PC Card Slot 1
Common Interface Slot (CA Card) 1

Antenna Terminal Digital Tuner 2
Antenna Terminal Analogue Tuner 1

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/plasmatv/pioneer/pdp436xde_detailpage.jpg

Zo staat het bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/tv4.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door KappeNou op 08-12-2005 11:33 ]

>PC specs<

• ArChie
  • Niet online
KappeNou schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:28:
uhm ik heb de Pioneer PDP-436XDE. Daar zit een los kastje bij waarop je alles op aansluit, zodat er maar 1 kabel vanaf je TV komt.
Dit scherm is HD-TV ready etc.. Er zitten heel veel aansluitingen op, er zit een analoge en een digitale ontvanger in. (TV en radio)
Mooie televisie, maar hoewel de fabrikant er hier voor gekozen heeft om de tuner(s) in een apart kastje onder te brengen en niet in het scherm zelf in te bouwen maakt de tuner nog steeds deel uit van de televisie. Je betaalt er dus ook voor en nog steeds geldt dat je in de digitale toekomst niets meer aan de analoge tuner hebt. Dit is dus niet waar ik naar op zoek ben.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat je dan gewoon een computer monitor moet kopen die ook annaloge aansluitingen heeft. Denk bv hierbij aan de 24" Dell LCD schermen. Voor het geld een hele hoge resolutie, geen tv tuner maar wel DVI, VGA, Svideo en component aansluitingen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Bestel anders gewoon een plasma/lcd uit engeland daar zijn de ze meestal voorzien van een dvb-t tuner en een normale tuner, meestal ook nog voorzien van CI slot zodat je er direct digitenne mee kan kijken als je de juiste cam hebt.

• ArChie
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:54:
Bestel anders gewoon een plasma/lcd uit engeland daar zijn de ze meestal voorzien van een dvb-t tuner en een normale tuner, meestal ook nog voorzien van CI slot zodat je er direct digitenne mee kan kijken als je de juiste cam hebt.
Dergelijke televisies zijn tegenwoordig ook in Nederland te koop en bijvoorbeeld Loewe en Metz verkopen al varianten met een ingebouwde hybride tuner (analoog, DVB-T en DVB-C) met een CI slot. Het doel van dit topic is juist om het nu eens van de andere kant te benaderen, dus de zogenaamde losse digitale ontvangers als uitgangspunt nemen en daarbij een tuner-loze televisie zoeken.

[ Voor 1% gewijzigd door ArChie op 09-12-2005 09:29 . Reden: typo ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
In de UK heeft zo'n beetje elk model een dvb-t tuner erin zitten. Al die modellen komen hier zonder dvb-t tuner op de markt.

Verwijderd

Hoewel je ongetwijfeld gelijk hebt dat je betaalt voor een analoge tuner lijkt het mij op dit moment onzin om naar een model te zoeken waar deze tuner niet inzit. Wanneer een tv goedkoper wordt, is hij over het algemeen meer mainstream en beschikbaar voor een groter publiek. Dat publiek bereik je niet door één tweaker zijn zin te geven en hem niet laten betalen voor zijn tuner. Nee, de meeste Nederlanders gebruiken nu nog steeds analoge tv en als je als fabrikant je tv wilt slijten dan zul je toch op zijn minst een analoge tuner erin moeten zetten. Wellicht dat je in een hoger segment een tv kan vinden zonder deze tuner. Ik weet niet wat je budget is, maar ik denk dat je dan betaalt voor andere zaken die je wellicht niet nodig hebt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik sluit me helemaal bij Mig29 aan, perse een tv zonder analoge tuner willen kopen is m.i. nutteloos.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ArChie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:30:
Hoewel je ongetwijfeld gelijk hebt dat je betaalt voor een analoge tuner lijkt het mij op dit moment onzin om naar een model te zoeken waar deze tuner niet inzit. Wanneer een tv goedkoper wordt, is hij over het algemeen meer mainstream en beschikbaar voor een groter publiek. Dat publiek bereik je niet door één tweaker zijn zin te geven en hem niet laten betalen voor zijn tuner. Nee, de meeste Nederlanders gebruiken nu nog steeds analoge tv en als je als fabrikant je tv wilt slijten dan zul je toch op zijn minst een analoge tuner erin moeten zetten.
JvS schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:39:
Ik sluit me helemaal bij Mig29 aan, perse een tv zonder analoge tuner willen kopen is m.i. nutteloos.
Eerlijk gezegd begrijp ik deze reacties niet helemaal. Ik geef in mijn openingspost aan dat ik mij afvraag of er video monitors bestaan zonder ingebouwde tuners. Ik kan ze niet vinden, maar misschien zijn er lezers die wel dergelijke apparaten kennen. Niets mis mee dacht ik, maar kennelijk wordt het niet gewaardeerd als je eens verder denkt dan de traditionele oplossingen en probeert te achterhalen of de televisie van de toekomst nu al bestaat. En zo vreemd is mijn redenering niet. Ter vergelijking, je gaat nu toch ook niet nog een nieuwe auto met benzine motor kopen als het min of meer publiekelijk bekend zou zijn dat benzine over twee jaar nauwelijks meer verkrijgbaar is omdat er overgestapt wordt op waterstof en de eerste waterstof pompen in het land verschijnen? Dus als de moderator ook van mening is dat dit een onzin topic is dan kan hij wat mij betreft gesloten worden.

Verwijderd

Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.

Laten we eens beginnen met jouw vergelijking over de auto. Bij deze vergelijking mis je een essentieel onderdeel. Op het moment dat je kiest voor een auto op benzine sluit je een auto op waterstof uit. Bij de tv is dit niet het geval. Er zit dan wel een analoge tuner in, maar niets weerhoud jou ervan om te kiezen voor een digitale aansluiting. Het is dus extra en niet vervangend.

Terug naar de tv. Ik begreep de stelling die je in de openings post schreef als het besparen op de kosten voor de tv door een tv te kopen waarin geen analoge tuner aanwezig is. Mijn antwoord daarop is dat de kans dat je een mainstream model vind dat op dit moment goedkoper is omdat hij geen analoge tuner is, verschrikkelijk klein is omdat op dit moment een analoge aansluiting nog gangbaar is. Je komt dan waarschijnlijk in duurdere modellen terecht waar de tuner optioneel is, maar dan lijkt me het kosten argument minder valide, omdat je dan sowieso in een veel hogere prijsklasse zit.

Als je dit topic bedoelde als een topic met daarin een opsomming van modellen die voldoen aan de technische aspecten uit de openingspost dan zal ik mij er niet meer mee bemoeien. Mijn stelling is dus dat je dan wel even het argument moet laten varen dat een tv zonder analoge tuner waarschijnlijk goedkoper is....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:13:
Terug naar de tv. Ik begreep de stelling die je in de openings post schreef als het besparen op de kosten voor de tv door een tv te kopen waarin geen analoge tuner aanwezig is. Mijn antwoord daarop is dat de kans dat je een mainstream model vind dat op dit moment goedkoper is omdat hij geen analoge tuner is, verschrikkelijk klein is omdat op dit moment een analoge aansluiting nog gangbaar is. Je komt dan waarschijnlijk in duurdere modellen terecht waar de tuner optioneel is, maar dan lijkt me het kosten argument minder valide, omdat je dan sowieso in een veel hogere prijsklasse zit.
De vergelijking van de auto gaat perfect op hoor! Jij zegt dat het nu dom is om een tv te kopen met alleen digitale tuner. En je zegt dat de auto op waterstof een andere zaak is? Dat is eigenlijk indentiek hetzelfde hoor. Het gaat om een overgang van standaarden die door de mainstream gebruikt worden.
Waarschijnlijk zeggen mensen binnen 5 jaar dat je dom zou zijn om nog een tv te kopen met analoge tuner. De TS is op zoek naar het toekomstbeeld en ik denk dat dat dus inderdaad een TV wordt zonder analoge tuner :) toch logisch?
Dat is NET hetzelfde als bij een auto.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:13:
Mijn stelling is dus dat je dan wel even het argument moet laten varen dat een tv zonder analoge tuner waarschijnlijk goedkoper is....
Daar ga ik wel akkoord mee => Fact

Het enige dat je moet doen bij overgang van standaarden is afwachten. TS, je bent een beetje voorbarig omdat er nog steeds met analoog signaal gewerkt wordt. Dus NU (=OP DIT MOMENT) een tv met zuiver digitale tuner zou ik persoonlijk niet doen, juist omdat we nog niet volledig steunen op de digitale tuners :)

Maar qua toekomstbeeld denk ik idd ook dat digitale tuners de norm worden. Zo'n beetje als LP en CD he. Maar wie weet wat er nog allemaal komt, want de techniek staat niet stil hoor :9
Wat ik me eerder afvraag is waarom de providers (hier in belgie althans) een digitaal signaal omzetten naar een analoog dmv een decoder, waarna dat analoge signaal terug omgezet wordt naar digitaal 8)7
Maar eens digi de norm is, zullen er misschien toestellen zijn die de decoder in hun toestel bouwen zeker? Of is dat individueel afhankelijk van de provider?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 16:48 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:45:
[...]

De vergelijking van de auto gaat perfect op hoor! Jij zegt dat het nu dom is om een tv te kopen met alleen digitale tuner. En je zegt dat de auto op waterstof een andere zaak is? Dat is eigenlijk indentiek hetzelfde hoor. Het gaat om een overgang van standaarden die door de mainstream gebruikt worden.
Waarschijnlijk zeggen mensen binnen 5 jaar dat je dom zou zijn om nog een tv te kopen met analoge tuner. De TS is op zoek naar het toekomstbeeld en ik denk dat dat dus inderdaad een TV wordt zonder analoge tuner :) toch logisch?
Dat is NET hetzelfde als bij een auto.
Ik ga dit een keer uitleggen. Nee dat is NIET hetzelfde. Bij de auto sluit je waterstofbrandstof uit als je een benzineauto koopt en vice versa, bij een TV met een analoge tuner sluit je een digitale tuner helemaal niet uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ArChie
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:54:
Bij de auto sluit je waterstofbrandstof uit als je een benzineauto koopt en vice versa, bij een TV met een analoge tuner sluit je een digitale tuner helemaal niet uit.
Maar waarom zouden de fabrikanten in dat fictieve voorbeeld geen waterstof motor op een aanhanger uitbrengen om de mensen met een benzine motor tegemoet te komen? :) Geintje. Maar goed, zo had ik dit voorbeeld niet bedoeld en om nu te voorkomen dat we hier een hele discussie over auto's krijgen zal ik nog een poging doen om mijn motieven voor de vraag in de openingspost uit te leggen.

Mijn televisie is zo langzamerhand aan vervanging toe. Ik zal wel een ouderwetse consument zijn, maar bij de aanschaf van een dergelijk apparaat ga ik er vanuit dat ik toch wel zo'n 8 jaar met een nieuwe televisie ga doen. Ik koop in ieder geval niet om de 2 jaar een nieuwe. De consequentie is dus dat ik voordat ik tot de aanschaf overga bij voorkeur iets zoek dat een beetje op zijn toekomst is voorbereid. Daarvoor probeer ik dus eerst via winkel en internet te bepalen wat nu eigenlijk die toekomst is. Daarbij vallen dus twee dingen op, namelijk de huidige overgang van analoge naar digitale televisie en High Definition. Voor dat laatste is er in de winkel volop apparatuur voor handen, maar wat betreft digitale televisie ligt het allemaal wat moeilijker. Hier zijn een hoop onduidelijkheden en vragen. Wat gaan de kabelbedrijven in de toekomst doen met het analoge signaal? Bijna iedere aanbieder van digitale televisie komt met losse digitale ontvangers, kan dat niet anders? Gevolg: veel onderzoek via het internet, directe vragen aan de kabelbedrijven leiden namelijk niet tot antwoorden.

Uiteindelijk kan ik, voor mijzelf, de volgende conclusies trekken:
1. De kabelbedrijven doen zoveel mogelijk moeite om te voorkomen dat de consument andere dan door hun aanbevolen losse digitale ontvangers gaan gebruiken. Daarvoor probeert men de smartcard te blokkeren zodat hij niet werkt in digitale tuners met een Common Interface voor CAM's. Voor de kabelbedrijven die Irdeto 2 gebruiken is er een (dure) workaround in de vorm van de Alphacrypt CAM, maar voor UPC gaat die vlieger niet op.
2. Hoewel de kabelbedrijven dit niet uitspreken wijzen alle voortekenen erop dat men haast heeft met het afstoten van het analoge signaal. Een aantal kabelbedrijven heeft namelijk al die stap genomen, UPC deelt niet voor niets gratis ontvangers uit aan al zijn abonnee's en Multikabel, Essent en Casema bieden het niet voor niets gratis aan. Mijn verwachting is dus dat het over 2 jaar wel eens gebeurd kan zijn met de analoge televisie (met uitzondering van een minimaal basispakketje).

Ik zie dus de volgende 4 mogelijkheden:
1. Net als wat waarschijnlijk de meeste consumenten doen, gewoon nu een HD-Ready televisie kopen met analoge tuner en voor digitale televisie een losse digitale ontvanger nemen.
2. Op zoek gaan naar een HD-Ready televisie met ingebouwde hybride tuners (analoog, DVB-T en DVB-C) en een Common Interface voor de decoderings CAM zodat ik geen gebruik hoef te maken van een losse digitale tuner.
3. Op zoek gaan naar HD-Ready video monitoren zonder tuner(s), dus geen analoge maar ook geen digitale tuners als blijkt dat we in de toekomst toch niet om de losse digitale tuner heen kunnen.
4. Zo lang mogelijk wachten met de aanschaf van een nieuwe televisie totdat echt duidelijk wordt hoe de digitale televisie toekomst eruit ziet.

Het eerste punt is de realiteit van vandaag. Ik ben geen voorstander van deze oplossing omdat je dan zit met twee afstandbedieningen en een hoop gedoe. Als het echt niet anders kan dan moet het maar, maar liever een van de volgende twee oplossingen.
Het tweede punt behandel ik al in andere topics. Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur want ik ben van mening dat een tuner (analoog en/of digitaal) thuis hoort in het signaalverwerkende apparaat en niet in een apart kastje. Dit levert verreweg het meeste bedieningsgemak op. De eerste televisies zijn al gevonden, alleen door die nieuwigheid nog wat duur.

Het derde punt is hetgeen waar ik in dit topic antwoordt op probeer te krijgen. Dit punt gaat er vanuit dat de digitale televisie signaal aanbieders zoals kabelbedrijven hun zin krijgen en dat dus in de toekomst de tuner verhuist naar een los kastje. In die toekomst zal er dus geen tuner meer in de televisie zitten (althans dat is mijn verwachting) en is de televisie niet veel meer dan een video monitor met veel aansluitingen. En voor mijn gevoel moet dat dus goedkoper kunnen zijn dan een volwaardige televisie met tuners. De complexiteit van een video monitor is immers veel minder. Natuurlijk besef ik mij dat de prijs ook wordt bepaald door vraag en aanbod. Dat neemt echter niet weg dat ik niet alvast kan uitzoeken of er ontwikkelingen in die richting gaande zijn.

Het vierde punt zal wel hetgeen zijn waar het op uitdraait zolang mijn huidige TV zijn werk doet.

Ik wil dus een wel overwogen beslissing kunnen nemen en ben in dit topic niet op zoek naar discussies over de zin van het wel of niet inbouwen van tuners. Alles wat nieuw is zal ook wel duurder zijn. Daar gaat het dus ook niet om.

Dus nogmaals als een soort doorstart van dit topic: Wie kent dergelijke HD(-ready) video monitoren zonder ingebouwde analoge en/of digitale tuner(s) met veel analoge en digitale aansluitingen.

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

RG2005 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 19:42:
[...]

bla... bla bla.. bladie bladie bla... ;)

Dus nogmaals als een soort doorstart van dit topic: Wie kent dergelijke HD(-ready) video monitoren zonder ingebouwde analoge en/of digitale tuner(s) met veel analoge en digitale aansluitingen.
Ik ken er een: http://www.benq.nl/produc...product=576&page=features . Ik vind hem oerlelijk, maar dan is natuurlijk persoonlijk.

Maar goed, wat natuurlijk ook een optie voor je is, is gewoon de analoge tuner van je TV niet gebruiken. :) Zoals boven ook al gezegd is, zoveel kost een tuner niet, het zou er hoogstens een enkel 10 (misschien 2) goedkoper van worden.

Je zou ook kunnen kiezen voor een Loewe heeft ingebouwde DVB-T,C en S tuner. Of je zou kunnen kiezen voor een Sony Bravia waarvoor een optionele DVB-? tuner voor te bestellen is (maar of dat ook voor de Nederlandse markt is, weet ik niet).

Wat ook nog een optie is, is wachten tot de CES 2006 in januari. Ongetwijfeld zullen daar weer velen nieuwe LCD TV's worden aangekondigd. Maar of daar ook tuner loze TV's tussen zullen zitten betwijfel ik, want die wens is erg dwars en raar vanuit commerciele oogpunt.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• ArChie
  • Niet online
Arx schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 22:30:
Ik ken er een: http://www.benq.nl/produc...product=576&page=features . Ik vind hem oerlelijk, maar dan is natuurlijk persoonlijk.
Als ik deze link volg kom ik uit bij de DV3759 LCD TV. Uit de handleiding valt op te maken dat het apparaat een analoge tuner bevat.

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

Naja zeg, dan bestaan ze niet. :Y)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• ArChie
  • Niet online
Na nog wat speuren op het internet blijkt dat dergelijke schermen wel degelijk bestaan, je moet alleen weten waar je het moet zoeken. De fabrikanten brengen dit soort schermen namelijk onder de noemer professionele schermen of AV monitoren of LCD/Plasma Displays op de markt. Een goed voorbeeld is de Philips BDS4624R/00 46" Plasma monitor. Volgens Philips:
- Groot display van hoge kwaliteit
- 46-inch brede VGA-plasmamonitor
- Een elegante TV voor op de muur is nu realiteit. Deze Flat TV biedt superieure beeldkwaliteit voor uw Home Entertainment systeem.

Dit scherm gaat voor zo'n 2300 euro over de toonbank en optioneel is hij zelfs uit te breiden met een analoge tuner.

• guys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb die discussie over beeldschermen pas net opgemerkt en ben zelf ook naar hetzelfde op zoek geweest en wil graag mijn ervaringen delen:

Heb zelf een satelliet tuner (dreambox 7000 met harddisk en via ethernet aan PC), ook mijn HiFi installatie is hierop aangesloten. Off topic trouwens: die Dreambox is helemaal het einde, dit is pas een echt multimedia centre.

Ben nu op zoek naar een goede beeldkwaliteit LCD televisie en heb natuurlijke geen tuner, geen stereo versterker, geen speakers, geen teletekst, etc nodig dus vroeg ik me af, zijn er geen goede schermen zonder al die zaken die je nooit gebruikt?

Konklusie:

1. ja die zijn er, maar in de professionele sfeer en doorgaans met veel te grote formaten (vanaf 42") en ... heel erg duur. Gewone computer LCD schermen zijn er nauwelijks in 32" breedbeeld wat ik zoek.

2. Door geavanceerde technieken is de beeldkwaliteit in de nieuwere generaties consumentenapparatuur van zodanig niveau dat de kwaliteit beter is dan van die professionele schermen en computerschermen. Omdat de prijs ook lageris van de complete TV´s, zul je dus die toeters en bellen er maar bij moeten nemen. Wat trouwens niet zo erg is, bij latere verkoop/inruil zal een los scherm nooit zo veel opbrengen als een complete TV.

Zelf ben ik na maaanden speuren (ik heb geen haast) tot de konklusie gekomen dat qua beeldkwaliteit de Toshiba en de Panasonic met kop en schouder boven de rest uitsteekt en de kwaliteit van een CRT buis sterk benadert en op punten zelfs overtreft. Dit is gebaseerd op Duitse en Engelse fora en testen van allerlei HiFi en Beeld magazines. Het gaat hier om de Toshiba 32 WL 56P of de 58P en de Panasonic TX-32LX52F of 500F en natuurlijke de varianten in beeldschermformaat.

Wat die tuners betreft: in Duitsland en Engeland is DVB-T vrijgegeven en heb je al veel TV´s met alleen deze tuner er in. In Nederland is dit vergeven aan Digitenne, en zul je dit alleen met een door hun geleverde box kunnen ontvangen.
Geef mij maar de vrijheid van een satellietontvanger. Is verrreweg het goedkoopste van allemaal (€ 2,50 per maand, alle Nederlandse zenders en honderden buitenlanders en honderden Radiostations digitaal) en de kwaliteit is de beste van allemaal. Trouwens op de satelliet zul je de eerste HDTV uitzendingen hebben (gratis), daar moet ik dan wel een nieuwe sat ontvanger voor hebben, die MPEG4 decodeert, maar dat is weer wat anders.

Ik ga nu die Toshiba kopen en neem de rest er op de koop toe bij

Veel succes

Guys

Pagina: 1