Toon posts:

Asus V9999GE + Smartdoctor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien deze kaart niet tot de stilste behoort heb ik Asus Smartdoctor geinstalleerd. Daar zit namelijk een optie in op de fan op een bepaalde snelheid t.o.v. de temperatuur te laten lopen, namelijk "Smartcooling". Dit werkt in principe prima, tenzij de PC opnieuw opgestart wordt. Om de één of andere reden wordt de setting dan weer gereset naar de standaard "full speed". Ik heb zelfs mijn Windows XP opnieuw geinstalleerd (onder anderen) om dit probleem op te lossen, maar zelfs dat mocht niet baten. Heeft iemand een idee hoe dit te fixen is?
Heb versie 81.95 van nVidia geinstalleerd + Asus Enhanced driver 1.22 + Smartdoctor 4.78.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Maakt niet uit. Dat ligt niet aan jouw instellingen, maar aan de software van asus.

www.ping-win.nl

Verwijderd

doe je niets aan , kabaal blijft die maken. en de software van asus dus de smartdoctor vind ik rot software dat probleem had ik ook ! tot mn nieuwe koeler erop zat ! :P zalman 700-cu

Verwijderd

Topicstarter
Dus die jongens van Asus maken je dus blij met een dooie mus? Smartdokter is dus eigenljik alleen om je temperatuur te checken? De fansnelheid onthoudt ie niet en voor de rest is alles via Coolbits te doen...

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:51
Ik heb het programma ook een tijdje gebruikt maar toen eraf gehaald omdat het me mateloos irriteerde. Wat ik me kan herinneren is dat ik me fan settings gewoon via het programma kon opslaan en dat deze automatisch werden opgepakt zodra ik me pc een reboot gaf? Of opnieuw inlogde. Weet je zeker dat je smartdocter laat opstarten met windows? :D

Verwijderd

die kaart is muistil
athans bij mij wel en ja draaid wel.
heel soms hoor je hem even opspinnen en is hij weer stil

• Rye
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Ik heb de stock fan ook lange tijd gebruikt, en stil was hij zeker. Als je een fan in je zijpaneel hebt zitten, kan je de fanspeed op auto zetten, heerlijk gewoon. Kaart werd niet warmer dan 65 graden @ ultra.
Die fan bijna net zo stil als de zalman die ik nu heb. Ik hoor het verschil niet.
Wel was die Asus stiller als ik hem op auto zette, dan hoorde ik mijn systeem bijna niet, met die zalman op 5V hoor ik hem meer dan met de stock.

www.ping-win.nl

• cuberob
  • Laatst online: 29-07 12:55
hmm ik heb hele andere ervaringen met smartdoctor dan de persoon hier boven mij. ik had ook een v9999ge (nu net een x850xt, die nog niet (maar over een half uurtje wel, clean install) werkt) maar iig ik gebruikte dus ook smartdoctor. mijn 2 problempjes:
- hij onthield idd de fan speeds niet
- het beeld rekte af en toe uit (wat aan smartdocter bleek te liggen)
dus ik raad gewoon af dat programma te installeren. koop lekker een zalman en intsalleer die, enige jammerer is dan dat je die zalman mem heatsinks moet gebruiken die bij mij slechter werkte dan de originele heat sink.

Verwijderd

cuberob schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:26:
hmm ik heb hele andere ervaringen met smartdoctor dan de persoon hier boven mij. ik had ook een v9999ge (nu net een x850xt, die nog niet (maar over een half uurtje wel, clean install) werkt) maar iig ik gebruikte dus ook smartdoctor. mijn 2 problempjes:
- hij onthield idd de fan speeds niet
- het beeld rekte af en toe uit (wat aan smartdocter bleek te liggen)
dus ik raad gewoon af dat programma te installeren. koop lekker een zalman en intsalleer die, enige jammerer is dan dat je die zalman mem heatsinks moet gebruiken die bij mij slechter werkte dan de originele heat sink.
SmartDoctor deugt niet,.. period :(

Wat werkt er wel prima:
- installeer de laatste versie van Speedfan
- installeer RivaTuner,.. ik heb nog versie Candidate 15.7 geinstalleerd staan waarin het volgende vermeld staat:
Updated F75373S.dll plugin, providing temperature and voltage data sources for Fintek F75373S/F75375S capable display adapters (e.g. ASUS V9999 series):
Added 'Fan speed' data source.
Added optional power user oriented BJT calibration feature for F75375S capable display adapters. Unfortunately, due to ASUS VGA BIOS design flaws, their display adapters cannot report correct core temperatures without installing ASUS SmartDoctor software, which performs temperature input 0 bipolar junction transistor (BJT) calibration, virtually patching the flaw of their VGA BIOS. I'm under strong impression, that third party software shouldn't perform such calibration and it must be done only at VGA BIOS level (and should be fixed in ASUS BIOS!!!), that is why this option is not directly available in RivaTuner's GUI. However, power users may activate it by editing CalibrateTemperature0BJT field of [Settings] section in F75373S.cfg file.
Verander die setting dus naar "1" in het betreffende F75373S.cfg file
Hoe alles werkt met de allerlaatste versie van RivaTuner weet ik nog niet,.. ik ben er zonet achter gekomen dat er dus reeds een versie 15.8 bestaat.
Selecteer ook de juiste plug-in ergens in RivaTuner voor de F75373S temp.-sensor. van de v9999GE.

Eens dat allemaal ingesteld staat kan je Speedfan perfect de fanspeed laten regelen naargelang de temp. van eender welke sensor in je PC,.... bedoeling is dus wel van deze te laten aansturen door de core-temperatuur van de v9999GE natuurlijk.

Het werkt perfect,.... get rid of SmartDoctor,.. hetb programma deugt echt langs geen kanten,.. maakt niet uit welke versie je gebruikt,.. vroeg of laat is het prijs en rekt je beeld uit.

Doen !

Zie ook --> Asus V9999GE deel 2

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:51
Thx voor de tip! :) Ik zocht dat al een tijdje, maar niet echt kunnen vinden. Misschien wat beter zoekwerk, hulde _/-\o_

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 09:20
Hey, na het lezen van jullie posts heb ik speedfan geprobeerd ipv Smartdoctor. Alleen ik heb nu nog een paar vragen,

1. Hoe zorg je ervoor dat Speedfan de fanspeed regelt? ik heb bij advanced mode op temparature en op speed gezet en fanspeed zorgt idd ervoor dat het fan sneller draait als ik de kaart meer gebruik. maar kan ik ook zelf me temps bepalen en zo ja, hoe doe ik dat dan?

2. Ook heb ik begrepen dat ik in die config file die 0 naar een 1 moet veranderen. maar speedfan leest volgens my de temps al goed af, ik heb die waarde nog niet veranderd. hij is nu idle 50 graden en met atitool wordt ie rond 60 graden (met speedfan op temparature mode). klopt dit en hoef ik dus niks te veranderen, of is mijn kaart nu eigenlijk aan t branden?!?!?!?

3. Hoe kan ik speedfan automatisch laten opstarten als windows opstart? zie geen optie om dat te doen...

Bij voorbaat dank :D

Wazaa?

• roadcee
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-04 07:51
Cloudy schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:18:

3. Hoe kan ik speedfan automatisch laten opstarten als windows opstart? zie geen optie om dat te doen...
een snelkoppeling naar het programma in je startup folder van startmenu zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik opeens waardoor het kwam dat mijn scherm soms opgerekt werd: SmartDoctor. Vind het persoonlijk meer een DumbKwakzalver geworden.
Ga eens Speedfan proberen.
Thanks voor de tips.

Verwijderd

Topicstarter
En na wat rommelen en testen blijkt SpeedFan inderdaad een veel betere optie. het kost even tijd om alles uit te zoeken en te configureren, maar dan heb je ook wat.

• Cloudy
Hey!

Zou je me kunnen uitleggen hoe je alles instelt, ik heb nu de mode op Temperature staan, maar ik vind dat de fan op Windows nog te hard draaien. Hoe kan ik dit instellen??

Wazaa?

Verwijderd

Cloudy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:03:
Hey!

Zou je me kunnen uitleggen hoe je alles instelt, ik heb nu de mode op Temperature staan, maar ik vind dat de fan op Windows nog te hard draaien. Hoe kan ik dit instellen??
In Speedfan :?

Configure/Temperatures
hieronder zorg je dat voor elke item in hun menu's alles uitgevinkt staat behalve onder de GPU-temp,... daar laat je Speedxx van de F75375S chip, pwm 1 aangevinkt staan ---> is de sensor van de core temp,... de andere, pwm 2 is van het geheugen.
Onderaan kan je dan je gewenste temps. instellen waarbij Speedfan moet rekening houden.
Wat betreft de "warning temperature" ,.. eens die overschreden wordt zal je fanspeed sowieso naar zijn max. 100% gaan ongeacht wat je hebt ingesteld als max. in de speed tab,... lees verder om hier meer over te weten te komen.

vervolgens:

Configure/speeds
de speed aanklikken die bij de core-temp chip hoort,.... eens je dat aangeklikt hebt kan je de min/max value's aanpassen,.. vink ook "automatically variated" aan.

En dat moet je er alleen nog voor zorgen dat je in het hoofdscherm "Automatic fan speed" ook nog hebt aangevinkt.

Zo,... dit zou je toch al een eind op weg moeten helpen,.... het staat je vrij van natuurlijk nog wat met al die dingen te experimenteren maar zoals ik het hier aanduidde zal de Gpu-fan enkel en alleen reageren op de temp. van je Gpu-core en op verder niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 00:10 ]

Verwijderd

Smartdoctor werkt wel :)
Bij mij en mijn x700Pro in ieder geval wel. Elke keer na het opstarten van WinXP zet hij keurig de cooling op de temperatuur die ik wil hebben. In het begin was dat anders ja, toen lukte het mij ook niet. Maar uiteindelijk lukte het me wel. Ik heb toen iets aan of uitgevinkt... Ik kan helaas niet meer zeggen wat, want ik heb de kaart niet meer... Maar blijven zoeken, bij mij werkte het in iedergeval.

• Cloudy
Ik heb inmiddels het goed ingesteld, bedankt voor je reactie!

Bij my werkte Smartdoctor niet. Als ik me pc opstartte reboot Smartdoctor my pc gewoon!! Gelukkig had ik wat over gelezen hier op de forums, anders was het weer format c geworden. Ik moest toen elke keer als Windows opstartte snel me taskmanager openen, Smartdoctor afsluiten binnen een paar secs.

Maar het rare was als ik Smartdoctor niet autmatisch op laat starten en ik dit handmatig doe, werkte het wel naar behoren.

Wazaa?

Pagina: 1