Intel moederborden

Pagina: 1
Acties:

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 13:01
Na wat rond gestruind te hebben op het web (hier en google) kon ik eigenlijk weinig informatie vinden over Intel moederborden met de 945P chipset zoals de Intel D945PVSLKR. Ik vroeg mij dus af wat er nou beter of slechter is aan een Intel moederbord in vergelijking met die van andere fabrikanten zoals Asus en MSI.

Ik heb begrepen dat Intel moederborden niet te overklokken zijn, maar dat was ik toch niet van plan. Ze zijn ook iets duurder dan de rest maar het scheelt niet veel. Ook de on-board features van het moederbord zijn in orde: Gigabit LAN, 7.1 sound (+ spdif), sata & pata. Eigenlijk alles wat je nodig hebt. Wat zijn er verder nog voor redenen om _geen_ Intel bord te kopen?

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

In theorie zijn intel moederborden alleen duurder, ze horen niet stabieler of beter te zijn als andere merken. Je betaalt gewoon voor het merk en natuurlijk de garantie dat het moederbord goed is, aangezien intel gewoon erg degelijke moederborden maakt.

Ik zou zeggen, als ie alleen duurder is, ga dan gewoon voor een wat goedkoper merk als Asus, krijg je meer waar voor je geld, en als je dan toch wil overclocken kan het ook nog! ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vroeger stonden Intel moederborden bekend om het promoten van stabiliteit boven tweakbaarheid (RAM settings) en ontbraken OC features hardwarematig (al werkte softFSB etc meestal prima). Ondertussen valt dat mee, Intel maakt bewust consumentenplankjes en af en toe zelfs geile OCbare planken.

Ten tijde van de AL440LX was het nog 'old school' obscure eigen BIOS, weinig opties etc., maar ik heb hier ook een D850EMV2 die erg goed vergeljkbaar is met een 'normale' vroege P4 plank is.

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Ten tijde van de Intel i850 had Intel (met de D850EMV2) (En de Gigabyte GA-8IHXP overigens ook) moederborden met een 6 laags PCB. De andere merken hadden hier een 4 laags PCB.
Het Intel en Gigabyte bord zou stabieler moeten zijn dankzij de dikkere PCB, in de praktijk maakte het niets uit ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:22:
Ten tijde van de Intel i850 had Intel (met de D850EMV2) (En de Gigabyte GA-8IHXP overigens ook) moederborden met een 6 laags PCB. De andere merken hadden hier een 4 laags PCB.
Het Intel en Gigabyte bord zou stabieler moeten zijn dankzij de dikkere PCB, in de praktijk maakte het niets uit ;)
Het was waarschijnlijk stabieler, maar PCB was sowieso niet de bottleneck: een systeem is maar zo stabiel als het minst stabiele element. Alleen het verbeteren van dat element geeft zinnig resultaat. En dat was PCB dikte/trace interference gewoon niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb nog een Intel 845GV moederbord. Een voordeel de quick boot. Binnen 2 seconden door de bios heen lopen. Een ander voordeel was de software die je erbij kreeg. Je kreeg niet alleen drivers maar ook imagesoftware, toen 90 dagen Norton Systemworks (geen internet security). Het mooiste was dat je alles kon instellen op het moederbord en er wordt niet bezuinigd op onderdelen. Maar daar betaal je weer voor.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1