Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bandpassfilter

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laser gemoduleerd op 1 Khz. Nu wil ik alleen dat signaal doorlaten en de rest filteren door middel van een bandpass filter. Weet iemand hoe ik dat kan maken? Want wat op google staat kom ik niet echt uit.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Dat kan door een hoog en laag doorlaatfilter achter elkaar te plaatsten.

Het ene filer haalt alles beneden 1Khz eruit en het andere filter aller erboven.

Je kan zo'n filter maken door een weerstand en condensator te gebruiken (RC filter), de waarden die je ervoor nodig hebt kan je berekenen, zie oa deze pagina http://home.planet.nl/~he...rse/lesson4.html#FreqFilt hoofdstuk 4.4

Het plaatje wat daar staat laat een laagdoorlaatfiler zien, wil je een hoogdoorlaat filter dan moet je de weerstand en condensator omdraaien.

Verwijderd

RC filters hebben flanksteilheid van 3dB/dec dacht ik, (correct me if i'm wrong!!)dus niet zo heel steil.
Kan je steiler maken door gebruik te maken van opamps (integrator en differentiator, vind je heus wel op google) of gebruik gaan maken van chebyshev filters ed... maar ik ken ook alleen maar de namen, meer weetk er ook niet van :+ mss kan het je helpen in je google zoektocht

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Klopt, en daarnaast denk ik dat het direct achter elkaar plakken van rc combinaties niet tot het gewenste resultaat leidt. Als je dit toch wilt dan moet je er een spanningsvolger ofzo tussen plaatsen. Butterworth en chebyshev filters zijn veel steiler, maar niet eenvoudig om te ontwerpen als je er nog nooit iets mee hebt gedaan. Misschien is er ergens een kant en klare ontwerp tool om zulk soort filters te maken. Gevonden: http://www.analog.com/Ana...eTools/filter/filter.html

Kies iets als bandpass, butterworth, 4e orde ofzo, fc= 1000hz.
Eventueel kun je de componentwaarden wat aanpassen.
Als je dan op schematic klikt krijg je twee schematjes die je achter elkaar moet hangen. (bovenste eerst, onderste als laatst).

[ Voor 31% gewijzigd door Cassettebandje op 08-12-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zocht ik ook, ik heb het programma filterpro gevonden maar dat is lastig om te gebruiken.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik gebruik wel eens filter free van Filter Solutions. Vind ik een erg makkelijk en eenvoudig programma.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik daar dan invullen voor Q? Ik weet dat dat de kwaliteits factor van de spoel is (als het goed is), maar hoe kom ik er achter van welke spoel?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 14:16 ]

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 09:15
Kijk anders even bij hardwarebook Hier staan diverse Bessel en Butterworth circuitjes naar smaak. Van -6dB to -24dB. Voor een bandpassfilter is het inderdaad het makkelijkst om een combinatie van een low- en highpassfilter te maken.

Verwijderd

misschien heb je hier nog wat aan http://www.fontys.nl/elek...sheets/BoekH13/Thumb.html
stukje theorie achter de filters
succes

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:16:
Wat moet ik daar dan invullen voor Q? Ik weet dat dat de kwaliteits factor van de spoel is (als het goed is), maar hoe kom ik er achter van welke spoel?
Q is hier niet de kwaliteitsfactor voor de spoel, maar een kwaliteitsfactor voor het filter. Wat ie precies doet weet ik niet, maar ik denk dat je die op de standaardwaarde kunt laten staan.

Verwijderd

De Q-factor in een filter is hoe "breed" het filter is in zn frequentie.
Hoe lager de Q hoe smaller het filter.

bij een equaliser op een mengtafel kun je zo een "bobbel" of een "spike" maken.
Bobbel is dan bijvoorbeeld +/- 25 frequenties breed en een spike +/- 2 frequenties.
Pagina: 1