HDD kapot, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:02
Ik heb reeds een systeempje samengesteld, geheel bleek totaal niet goed te werken.
één van de problemen was bijvoorbeeld het geheugen.

Heb volgens mij het volgede probleem:
Iets zorgt er voor dat er keer op keer fouten worden gevonden op de HDD waardoor windows niet meer start.

Na reperatie van de schijf met Powermax en/of CHKDSK /r werkt het geheel vaak weer..
Powermax zegt me dat ik de hdd moet vervangen.

Helemaal in het begin zaten er nog 2 HDD's is, maar die 2e begaf het eigenlijk de 1e keer opstarten al, hier heb ik niet meer naar gekeken. Moet nog een keer kijken wat er van te maken is.

Systeem:
MSI K8MM-V (onboard grafische kaat)
AMD Sempron 64 3000+
merkloos 512MB (in bank 1)
2x HDD (Maxtor40gb en Seagate40gb)
CD-rom 42x
CD/DVD-RW Lite-on
Aopen kast QF50A (Zwart) incl. bijgeleverde 300Watt voeding, schijnt redelijke voeding te zijn (volgens winkelier)
De 12V1 is 8.0A en de 12V2 is 14.0A
12V+ = 12,06v/12,07v
5V+ = 5,16v/5,17v

Heb over de andere problemen al een topic bij overige hardware:
Keer op keer geen windows meer :S
Maar denk dat dit toch meer een onderwep is voor opslagmedia.

Mijn vraag is eigenlijk:
Wat kan er voor zorgen dat een HDD kapot gaat wanneer een voeding stabiel lijkt te zijn, de HDD in een vorig systeem altijd perfect gewerkt heef en ik net een nieuw geheugen heb wat na een aantal run's geen fouten gaf in memtest86?

Is het toeval of kan het nog een oorzaak hebben :?

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Verwijderd

hoe weet je dat de voeding stabiel is? 1 piek kan al genooeg zijn om een disk te slopen hoor.

edit je hebt 2 schijven, en 2 optische stations. dit is echt tegen het randje met je voeding hoor. wat voor VGA kaart heb je?

en die voeding mag dan wel goed zijn, maar super is ie ook niet, het is een leuke budget voeding meer niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 10:11 ]

Verwijderd

Aopen voedingen zijn inderdaad gewoon A-merk voedingen. Check even of er ook een echte Aopen in zit, of dat Aopen in zijn goedkopere kasten een b-merk voeding gebruikt.

Het kan natuurlijk ook gewoon domme pech zijn, dat is in 80% van de HD gerelateerde defecten namelijk gewoon het geval.

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Misschien is het je IDE kabel.

Heb een tijdje rounded kabels gehad, deze kabels hebben bij mij voor 3 kapotte HDD's gezorgd.

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je de harddisks voldoende gekoeld? Warmte kan ook absoluut een killer zijn.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• rpd
staat bij dat grafische kaart op het mobo zit..

heb trouwens die 2e seagate HDD er na de 1e keer uitgegooit, had ik moeten vermelden.

Maar dat is dus wat ik wilde horen die peik..
Hoe hoog mag die piek zijn?
Kan het niet meer terug halen maar mischien kan ik dan nu ergens mee bij houden of er zo'n piek is geweest als hij volgende keer weer wat kwijt is.

vooral voor ik er een nieuw HDD is zet..

heb trouwens voldoende kloeling.. ongeveer 35 graden onder matige belasting.

[ Voor 10% gewijzigd door rpd op 08-12-2005 10:18 ]

• Sideshowbobbie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Wat Adrian P al zegt, check je IDE kabel eens en vervang deze ff met een ander. Ik heb dus ook een tijdje geleden een harde schijf verloren :'( omdat de IDE kabel continu een storing gaf op m'n mobo en dus op m'n harde schijven, vervolgens startte windows niet meer en bleek dus dat m'n schijf verpest was. Wat een IDE kabel al wel niet kan doen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sideshowbobbie op 08-12-2005 10:24 ]

• rpd
zal eens doormeten of er geen sluiten of iets in de kabels zit..

ook zal ik kijken naar die voeding.. maar ookal is het een a of b merk.. ik lees vaak dat beiden vaak defecten tonen :|

Verwijderd

rpd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:23:
zal eens doormeten of er geen sluiten of iets in de kabels zit..

ook zal ik kijken naar die voeding.. maar ookal is het een a of b merk.. ik lees vaak dat beiden vaak defecten tonen :|
helaas wel ja.

Verwijderd

Omdat Maxtor kut is, ik heb ook een Maxtor schijf gehad die stuk ging, nieuwe gekregen, na 2 seconden weer stuk, heb nu Western Digital en nix aant handje

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:30:
Omdat Maxtor kut is, ik heb ook een Maxtor schijf gehad die stuk ging, nieuwe gekregen, na 2 seconden weer stuk, heb nu Western Digital en nix aant handje
Misschien ligt het aan de gebruiker ;)

Verwijderd

Wat kan ik fout doen als het systeem inelkaar is gezet door de winkel en ik alleen op het knopje aan/uit kom

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 08:56
Bor de Wollef schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:18:
Heb je de harddisks voldoende gekoeld? Warmte kan ook absoluut een killer zijn.
Dit heb ik de laatste tijd bij veel laptop HD's gezien van 2-3 jaar oud. Dingen worden loeiheet, idle al temperaturen van 65-70, bij defragmenteren 80+ graden. Één keer kwam ik bij het uitlezen van de SMART-info zelf een max. temperatuur tegen van 102 graden :-s Die HD was ook nog nauwelijk bruikbaar (Windows had hem al van DMA naar PIO gegooid), bij elke keer iets wegschrijven kwamen er bij checkdisk errors naar voren (non-Fatal though).

Het is trouwens niet altijd nodig om je Harddisk direct te koelen (of je moet 24x7 aan het file-sharen zijn oid), vaak kom je met goede case-koeling/ventilatie ook al een eindje. (vervangen van je case-fan zonder het toerental aan te passen en optimaliseren van airflow kan soms al 3 graden schelen)

@OxygeneFRL: Maxtor is ook niet mijn favoriet, binnen mijn kennisenkring toch de drive die het het vaakst begeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Klaus_1250 op 08-12-2005 10:45 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals snak3bite al aangeeft, "problem solved, removed user"... :P Maxtor schijven zijn niets beter of slechter dan b.v. Western Digital, waarom denk je dat er zoveel Maxtor schijven worden verkocht.

Als Maxtor daadwerkelijk een slecht produkt op de markt zou zetten, dan zou er ook minder van verkocht worden.

Ik gebruik al jaren naar alle tevredenheid Maxtor schijven. Ja, ook de gevreesde "default bugged" Diamondmax 10 (de mijne zijn van eind 2004, 4x 200GB). Ik heb wel eens een defecte schijf gehad, welke netjes binnen 14 dagen omgeruild werd door Maxtor. Ook al eens een DOA gehad, deze werd direct omgeruild door de winkel waar ik hem had gekocht.

Nu in gebruik:

4x 200GB Diamondmax 10 S-ATA
3x 40GB Diamondmax serie (waarvan 2 in een externe USB case)
1x 30GB Diamondmax serie
1x 20GB Diamondmax serie
1x 15GB Diamondmax serie
1x 10GB Diamondmax serie

Ik heb bij een grote verzekerings maatschappij gewerkt, maet allemaal IBM hardware. In de meeste werkstations zaten IBM/Hitachi Dekstar schijven (40GB), deze vielen bij bosjes uit na een jaar of 2. Ze werden allemaal vervangen door Maxtor Diamond schijven welk veel beter presteerden.

P.s. Dit is trouwens wel weer een leuk welles nietes topic. :D

P.s. 2 Western Digital heeft ook een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, maar schijnen over het algemeen net iets minder te presteren in vergelijking met een Maxtor of je moet weer voor een WD Raptor gaan snel, robustheid van SCSI, maar duur en lage opslag capaciteit.

[ Voor 57% gewijzigd door _Dune_ op 08-12-2005 11:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

hij heeft ook nog seagate :P

maar idd maxtor is gaat sneller stuk dan de rest heb ik het gevoel

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 10:53 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Installeer een piekfilter voor je PC, zo'n kastje dat de pieken uit je electriciteitsnet vist.

En het zou goed je moederbord kunnen zijn als het niet aan je IDE of je voeding ligt.

Maxtor van mijn pa ging in een aopen kast ook alleen maar na een paar maanden dood.

De tweede maxtor die er nu inhangt doet het al geruim een jaar of 2. dus het zou ook pech kunnen zijn. Seagate heeft wel een betrouwbare naam eigenlijk..

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• rpd
de seagate is ook een vrij oude schijf.. van de maxtor is de garantie net in 2004 afgelopen dus ook niet erg jong, maar naar het gebruik is hij ook niet echt oud..

en me mobo.. jah moeilijk..

Ik denk als ik bij de winkel aanklop dat ze gaan zeggen jah je zet het zelf in elkaar dus kunnen we niks voor je doen..

Zijn er geen programmatjes die je mobo kunnen testen?

Ik weet niet goed hoe ik nou vast kan stellen of mijn voeding goed of slecht is..
Ik weet wel dat de keren dat ik in speedfan heb gekeken in de charts dat ik paar piekjes en daaltjes zag, maar die zijn hooguit 0,1v meestal dat nog niet eens..
Als ik bij een andere pc kijk.. is dit veel onstabieler en hier is niks aan het handje, deze werkt al 3/4jaar perfect.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

rpd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:17:
Ik denk als ik bij de winkel aanklop dat ze gaan zeggen jah je zet het zelf in elkaar dus kunnen we niks voor je doen..
Ik mag toch aannemen dat tegenwoordig de "dozenschuivers" of winkels die losse componenten verkopen niet meer zo moeilijk doen. Ik ken in iedergeval een paar winkels/webshops die daar vrij makkelijk in zijn:

www.sallandautomatiserin.nl
www.pc-creatief.nl
www.webconnexxion.com

en er zullen er nog wel meer zijn. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 08-12-2005 11:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bmistiaen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 15:12
Ik heb ooit eens ergens iets gelezen over het aarden van HDD's.
Aarden = De metalen housing van je HDD verbinden met het metaal van het chassis van de PC.
Sommige HDD's moeten geaard worden en andere mogen niet geaard worden.

Waarom aarden?
=> Door het ronddraaien van de disken wordt statische elektriciteit opgewekt,
en wanneer die niet weg kan via een aarding, dan wordt die opgehoopt, en
zoals iedereen wel weet is statische elektriciteit en PC's geen ideale combinatie.
Dat kan de oorzaak zijn van het failen van de HDD.

Waarom niet aarden?
=> Heb zelf nooit begrepen waarom HDD's niet geaard zouden mogen worden.

Verwijderd

Over aarden:
Mijn schijf zit opgehangen aan 3 schroefjes waar origineel rubber tussen zat ter geluidsisolatie, maar omdat ik er 2 kwijtraakte heb ik de 3e ook maar verwijderd dus de schijf hangt nu aan 3 schroefjes en maken dus direct contact met de kast.

• rpd
als de IDE kabel niet goed is en sluiting maakt of iets dergelijks.. dan doet heel die HDD het toch niet?

Kan het dan een weet duren voor deze fouten gaat geven?

Nog even over het AARDEN van je hdd.. de schroef gaat door het rubber heen en zo maakt deze altijd contact met de behuizing.. zo zouden eventuele spanningen door de schroef naar de kast kunnen..

[ Voor 40% gewijzigd door rpd op 08-12-2005 17:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:53:
[...]

hij heeft ook nog seagate :P

maar idd maxtor is gaat sneller stuk dan de rest heb ik het gevoel
Er zijn gewoon heel veel mensen met een Maxtor, en er zijn heel veel mensen die moord en brand brullen over hun kapotte Maxtor. Daardoor krijg je de indruk dat Maxtor-schijven verhoudingsgewijs zo vaak overlijden. Kan ook te maken hebben met onverantwoord gebruik; wie zegt dat er niet veel meer Seagate-schijven draaien in een HD-cooler, bijvoorbeeld? Dat zijn allemaal dingen die je eerst moet uitsluiten voor je een merk het stempel 'onbetrouwbaar' opplakt.

• rpd
jongens het gaat er hier niet om welke schijf beter is hoor :9

zou leuker zijn als mijn probleem opgelost is 8)7

vast bedankt voor alle reacties..

heb helaas de pc niet hier.. ga morgen avond weer ff klooien..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Daarin staan de antwoorden op je vraag :)

• rpd
hij is geaard..
en ik weet nogsteeds niet hoe het met de voeding zit.. ga nu heen en weer van voeding naar HDD |:(
De kabel ga ik morgen door meten..

Verwijderd

Heb hier een soort gelijk systeem als jij maar dan met 4 x SCCI HDD en een cd-rom op eenA open voedingvan 230W.

Voeding lijkt me geen prbleem. Dan krijg je eerder een instabiel systeem.

Maar belangrijker is uit te zoeken waardoor en wanneer je HDD fouten krijgt..

Ligt het aan het moederbord ot te wel de controller.
Heb je al een niewe bios geprobeert.
Nieuwe chipset drivers.

Andere Hdd Kabel.

En tenslotte het kan ook gewoon aan de HDD liggen.

JE zult wat moeten proberen om dit probleem op te lossen.

Als je over een HDD behuizing kunt beschikken en die dan op de USB poort aansluit kan je daar de seagate in testen. Als deze in de behuizing geen problemen geeft en op het moederbord wel dan zit hem daar het probleem.

Edit

Kan ook op de USB HDD dan windows installeren Maar lijkt me wel trager.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 20:22 ]

Pagina: 1