Toon posts:

heeft mijn videokaart meer wattage nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als deze ergens anders had moeten staan verplaats em maar :)

Ik heb laatst een vid kaart (sapphire radeon 9800 pro [128 mb])gekocht
voor een wat verouderd systeem.
Deze kaart heeft extra stroom nodig terwijl de oude dit niet hoefde.

Nadat de kaart erin zat/drivers erop stonden merkte ik dat de ingame performance
vrijwel hetzelfde waren als de oude kaart (geforce 4 mx 64mb). Dit klopt natuurlijk
niet. Ook heb ik vastlopers om de zoveel tijd. Ikzelf denk dat de wattage van mijn
voeding veel te laag is, (zo'n vermoeden had ik al, maar de 'experts' bij alternate
zeiden dat een voeding van 235 watt het wel aan kon..).

Ik heb erover nagedacht om het te testen door de voeding van mijn nieuwe pc (380 watt)
op de video kaart aan te sluiten maar heb dit bij nader inzien maar laten vliegen :).

Dus hier mijn vraag; lost het kopen van een nieuwe voeding deze problemen op,
en zo ja, waar moet ik op letten bij deze aanschaf (behalve compatibiliteit mobo).

bvd

specs: p3 500mhz, 655 mbram (pc 133 cl3), maxtor hdd, 235 watt Fortron source FSP235 (voeding)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Khaine

Python liefhebber

Kijk eerst eens of je moederbord wel een 8x AGP slot heeft. Met een 4x AGP-slot haal je sowieso niet de maximale performance. Daarnaast staat het geheugen van je videokaart in je bios (heette dat allocating ? ik kom er ff niet meer op ), vast nog op 32 of 64 Mb vanwege de vorige videokaart.

Als dat allemaal klopt, dan bestaat de kans idd dat het gewoon te weinig wattage betreft. Het is niet erg om een overkill aan watt te hebben, dus ik zou het gewoon proberen met die 380 Watt. Proberen == weten namelijk :D.

Zelf denk ik dat de videokaart gewoon te nieuw is voor dat systeem.
[edit]
Ik denk zelf dat deze beter in het daarvoor bestemde forum kan, bij videokaarten en beeldkanonnen nml. :9

[ Voor 9% gewijzigd door Khaine op 08-12-2005 10:22 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:08:

Nadat de kaart erin zat/drivers erop stonden merkte ik dat de ingame performance
vrijwel hetzelfde waren als de oude kaart (geforce 4 mx 64mb). Dit klopt natuurlijk
niet.

specs: p3 500mhz, 655 mbram (pc 133 cl3), maxtor hdd, 235 watt Fortron source FSP235 (voeding)
Waarom zou dit niet kloppen? P3 500 stamt uit dezelfde periode als de TNT2. Een geforce4mx is vergelijkbaar met een Geforce2. 2 generaties na de TNT2 dus. Die kaart haalde waarschijnlijk het uiterste uit de cpu.

De kans dat die voeding het niet aankan lijkt mij reëel. Een R9800 heeft nogal wat stroom nodig. Anderzijds zijn Fortron voedingen wel goede kwaliteit. Ik zou toch de voeding uit je nieuwe pc eens proberen. Zoveel tijd vraagt het niet.

Ik vind het trouwens indrukwekkend dat je moederbord overweg kan met een R9800. Die kaart ondersteunt dacht ik alleen AGP 4X en 8X. De meeste moederbordjes uit die periode zijn gebaseerd op de BX chipset, die alleen AGP 1X en 2X aankan. Aangezien de voltages ook niet overeenstemmen, zou zo'n nieuwe kaart normaal niet mogen passen in het AGP slot en/of het loodje leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Khaine666 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:21:
Daarnaast staat het geheugen van je videokaart in je bios (heette dat allocating ? ik kom er ff niet meer op ), vast nog op 32 of 64 Mb vanwege de vorige videokaart.
Bedankt voor de tip, hij stond idd nog op 64, effe het performance verschiil bekijken :)
WiD schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:30:
[...]
Ik zou toch de voeding uit je nieuwe pc eens proberen. Zoveel tijd vraagt het niet.
Misschien heb ik het wat verkeerd geformuleerd, de voeding past niet op het oude moederbord dus dat zou betekenen dat ik de oude er gewoon oplaat, maar de gehele (nieuwe) voeding alleen op de video kaart moet zetten. (mits de voeding los van de andere computer te gebruiken is, anders moet ik die er nog omheen laten :Y) )

Er zijn nogal wat topics waar er dingen zijn doorgebrand door spanningsverschillen, dus ik denk niet dat ik dit uittest.
WiD schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:30:
Ik vind het trouwens indrukwekkend dat je moederbord overweg kan met een R9800. Die kaart ondersteunt dacht ik alleen AGP 4X en 8X. De meeste moederbordjes uit die periode zijn gebaseerd op de BX chipset, die alleen AGP 1X en 2X aankan. Aangezien de voltages ook niet overeenstemmen, zou zo'n nieuwe kaart normaal niet mogen passen in het AGP slot en/of het loodje leggen.
De eerst versie paste ook niet, daar zat de agp aansluiting precies omgedraait :)

dit idee:
kaart: ----|----------------

aansluiting: |_________|___|

Toen ben ik terug gegaan en heb ik een 2 slachtige kaart gekregen ;)
-----|----------|-----

|_________|___|

et voila :)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:41:
[...]

Bedankt voor de tip, hij stond idd nog op 64, effe het performance verschiil bekijken :)
You're welcome.
De eerst versie paste ook niet, daar zat de agp aansluiting precies omgedraait :)

dit idee:
kaart: ----|----------------

aansluiting: |_________|___|

Toen ben ik terug gegaan en heb ik een 2 slachtige kaart gekregen ;)
-----|----------|-----

|_________|___|

et voila :)
Dit stuk vind ik helemaal redelijk apart. Het zit hem hier in de voltages en de versie's namelijk. En op de 1 of andere manier zou het voltage-niveau niet toereikend moeten zjin, maar doet het dat toch. Heel vreemd, en zoals WiD al aangeeft is dit vrij uniek voor een moederbord van die leeftijd. Gebruiker BalusC op dit forum heeft hier een enorm goede FaQ en Site voor gemaakt. Een aanrader is om de info die daar staat ff door te nemen.

Over die voeding:
Ik weet niet of het mogelijk is die voeding tesamen mt een andere voeding te gebruiken. Wel weet ik dat de voeding stand-alone in en uit te schakelen is, simpelweg door het verbinden van 2 pinnetjes. Ik durf je geen garantie te geven dat het geheel werkt !

Suc6 er iig mee !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je deze ? PMG FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 380 voeding erin gezet, en die liep exact hetzelfde :( het ligt dus aan mijn mobo ?
Dan blijft er nog 1 ding over, wat veroorzaakt de crashes?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- geef in het vervolg aub volledige en exacte specs, je meldt nergens exacte moederbord - wel zo relevant, of trouwens wat voor '380W' voeding je hebt, als dat een Sweex/Q-Tec 380W piek (maar 235W continu...) voeding is kan het nog steeds prima aan je voeding liggen :o
- je hoort je topic niet binnen 24u te schoppen (de edit-knop is er niet voor niets...). Binnen 90 minuten schoppen is gewoon vragen om een slotje. Bij deze :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.