Gratis digitale TV via de pc (dvb-c).

Pagina: 1
Acties:
  • 2.661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11-2024
Gratis digitale TV via de pc (dvb-c). Probleem of toch niet gratis? (Casema)

Wij hebben geprobeerd om via een DVB-C pci kaart het digitale tv signaal te ontvangen en te bekijken. Het uiteindelijke resultaat is dat het gelukt is om RTL 5 haarscherp op beeld te krijgen. Daarnaast lijkt Nederland 1,2 en 3 ook binnen te komen alleen is het signaal niet stabiel. de overige zenders zien we wel, maar het beeld blijft zwart.

Nu vroegen wij ons af waarom is het niet mogelijk is het gratis gedeelte uit de kable te kunnen ontvangen?

Wie heeft er tips om dit aan de praat te kunnen krijgen (zonder dure hardware aan te kopen, het zou toch gratis moeten zijn?), en welke ervaringen zijn er opgedaan met het dvb-c protocol van casema?

Even wat specs van ons test systeem:
Asus p4c800
P4 2.4ghz
512mb
Adaptec 29160
Maxtor atlas 74.2GB
Terratec DVB-C 1200

OS1: Linux gentoo 2.16.14 r4
OS2: Windows XP pro (de terratec kaar wordt zeer slecht onder winxp ondersteund)

Alle tips zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14572

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb laatst wat dingetjes opgezocht om te bepalen of ik eens een terratec kaartje zou aanschaffen om e.e.a. te proberen. Gezien ik niet overtuigd ben toch maar niet gedaan, maar wel nog even een linkje gevonden van iemand die het wel werkend heeft gekregen.

http://dtv.wateringen.net/windows.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
lijkt me niet echt de bedoeling om gratis tv uit je kabel te trekken. :)
Audio, Video & HiFi forum policy - Het regime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05

job

Casema maakt gebruikt van codering op de zenders.
Een aantal zenders zijn echter ongecodeerd (voor testdoeleinden bijvoorbeeld).

Wil je de andere zenders ook kijken op je pc dan zul je een smartcard en een multicam moeten aanschaffen.
De multicam die je nodig hebt is de alphacrypt (3.05) en is niet goedkoop.
De smartcard heb je nodig om de gecodeerde zenders te bekijken.

Het basispakket is gratis, dus dat is het probleem niet. :)
Voor het extra pakket moet je wel betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 08-12-2005 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14572

DaannO schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:18:
wel als het gratis aangeboden wordt vriend. (basis pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Anoniem: 14572 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:26:
[...]

wel als het gratis aangeboden wordt vriend. (basis pakket)
De vraag is of het gratis aangeboden word. Vriend |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 20:53
DaannO schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:32:
[...]

Het wordt "gratis" aangeboden bij je bestaande abonnement. Niks illegaals aan. Je betaalt dus al voor je bestaande analoge pakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 08-12-2005 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
In principe is daar niets mis mee als Casema beweert dat digitale televisie gratis is wanneer je een abonnement hebt op analoge televisie. Het probleem is echter dat veel kabelbedrijven hun "gratis" digitale televisie toch coderen om ons te verplichten de door hun aanbevolen ontvangers/decoders aan te schaffen. Als een dergelijk apparaat eenmaal in de huiskamer staat zijn mensen namelijk eerder geneigd om ook een abonnement op een extra digitaal zender pakket te nemen. Een aantal kabelbedrijven doen hier niet moeilijk over en geven het digitale basis pakket gewoon ongecodeerd door zodat een standaard DVB-C PC TV kaart gewoon werkt. Wat Jovana wil is dus legaal maar wordt tegengewerkt door Casema. Klagen dus bij je kabelbedrijf zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
[...]

Ga maar even kijken op www.casema.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 18:14

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Waarom er gelijk weer vanuit gaan dat iemand illegaal bezig is? Gasema bied het ook aan gratis. Ik ben zelf zo nu en dan aan het prutsen met de DVB-c kaart uit mijn oude Siemens MMI.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

Dus om het werkend te krijgen heb je een CI module nodig met een CI (CAM) erin (alphacrypt 3.05 schijnt te werken) met daarin weer een casema pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 122995 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:39:
Dus om het werkend te krijgen heb je een CI module nodig met een CI (CAM) erin (alphacrypt 3.05 schijnt te werken) met daarin weer een casema pas.
Klopt. Er bestaan ook DVB-C PC TV kaarten met ingebouwde Common Interface waarin de AplhaCrypt CAM geplaatst kan worden. Kaarten van TwinHan en Technotrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44
[...]

Misschien wordt er met gratis bedoelt "gratis als je al een analoog pakket bij de kabelboer hebt"
offtopic:
en van lief doen worden de vlindertjes blijer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44615

Niet dat we een discussie over het wel of niet voldoen aan de policy moeten beginnen, maar voor het ontvangen van het 'gratis' pakket van de kabelboer heb je dus een CAM nodig waarin weer een smartcard moet. Dat geheel stop je vervolgens in je CI-module (niets meer dan een slee met connector die is doorgekoppeld met je DVB-kaart).

Zo'n CAM en smartcard kan aardig in de papieren gaan lopen, ik heb zelf geen ervaring met DVB-C, maar meer met DVB-S. Voor de satelliet dus. Exact hetzelfde principe, maar hier komt dus de feed via de sat ipv de kabelboer. CAM + smartcard van Canal+ (uitsluitend voor satelliet) koste me vorig jaar ongeveer 170 euro. Daarna kon ik pas de 'gratis' zenders (NL1 t/m 3, RTL4 etc) zien die via satelliet beschikbaar zijn. Zonder CI (CAM) kan ik alleen Free To Air (FTA) kanalen ontvangen. BVN (wereldomroep) enzo. Het lijkt erop dat dit ook zo is met je kabelboer. RTL5 zal dus hoogstwaarschijnlijk niet gecodeerd worden en zonder CAM bekeken kunnen worden (FTA principe dus).

Na het afsluiten van een bepaald abo kan je kabelboer meer kanalen open zetten via de smartcard (activatie blabla...), waardoor je deze ook kan ontvangen (denk aan canal+ rood/blauw/geel, pron kanalen etc).

Om een lang verhaal kort te maken, je feed moet eerst gedecodeerd worden door een CAM, dan pas kun je 'gratis' kijken naar Ned 1 t/m 3 en de commercielen. Echter hoeft het niet altijd zo te zijn dat een CAM een stuk hardware is, er zijn mogelijkheden met software, maar hiermee kun je in bepaalde gevallen (via sat! van kabel weet ik het niet) 'extra' kanalen ontvangen als je op de goede satelliet staat afgesteld. Zo zou je dus illegaal kunnen gaan kijken. Voor Nederlandse kanalen via satelliet is dat niet mogelijk, omdat de decoderingstechniek nog niet is gekraakt. Hiervoor heb je dus (dure) hardware nodig.

Je kan dus beter niet over die software beginnen, omdat je dan met de policy zit.

* Anoniem: 44615 hoopt alleen dat hij nu zelf de policy niet overtreed... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 44615 op 08-12-2005 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122995

Bijna alles gaat over of is over op irdeto2 en deze is nog niet gekraakt.

Eigenlijk is het triest dat je dezelfde kanalen analoog wel ongecodeerd kan ontvangen maar digitaal niet. Dit werd al eerder hier gezegd en het is gewoon oplichterij van je kabelboer. Ze zouden eigenlijk alleen de kanalen waarvoor je een abo moet afsluiten coderen.

Op de satteliet is het anders, namelijk iedereen kan het signaal uit de lucht 'plukken' en bij de kabel moet je toch echt je abonnementsgeld betalen anders trekken ze na verloop van tijd je kabel los bij het verdeeldoosje.

Anyway ik heb zelf al gekeken naar de twinhan cab-ci kaart, dat is een DVB-C kaart met een CI slot erin. Prijs is ~€130 en dan heb je nog een alphacrypt 3.05 CAM nodig a €110 en een (bijv.) casema digitaal pakket a €30.

Zit je op €270 en dan is het nog maar de vraag of het eenvoudig werkend te krijgen is met mce, hoewel mediaportal het 'out-of-the-box' ondersteund. Overigens kan de kaart volgens de specs ook HDTV aan maarja heb je daar uberhaupt wel wat aan aangezien ze straks toch beginnen met MPEG4 streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 122995 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:09:
Zit je op €270 en dan is het nog maar de vraag of het eenvoudig werkend te krijgen is met mce, hoewel mediaportal het 'out-of-the-box' ondersteund. Overigens kan de kaart volgens de specs ook HDTV aan maarja heb je daar uberhaupt wel wat aan aangezien ze straks toch beginnen met MPEG4 streams.
Dit werkt niet met MCE aangezien Microsoft geen ondersteuning heeft ingebouwd voor Common Interface modules. Ze zijn bang voor rechten kwesties. Punt is wel dat MCE op deze manier op de Nederlandse markt geen toekomst heeft als we overgaan naar digitale televisie en nagenoeg alles gecodeerd wordt. Bedenk je dus twee keer als je nu nog een MCE PC wilt gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-11-2024
Als je ooit nog wat met MCE wilt gaan doen, let er dan op bij het aanschaffen van de kaart dat deze gebruik maakt van BDA drivers.
Verder is het zo dat MCE op dit moment alleen DVB-T support. Met wat kunst en vliegwerk heeft Hauppauge een driver geschreven voor hun DVB-S kaart (dacht de NOVA-S) die zich voor doet als DVB-T kaart en op die manier ook werkt. Voor DVB-C in combinatie met MCE zijn mij geen werkende oplossingen bekent, maar als iemand wat werkends heeft dan hoor ik dat graag.

Edit: bovenstaande is dus niet echt relevant meer aangezien MCE dus blijkbaar geen conditional access interfaces support.... das dan weer handig van MS..

[ Voor 14% gewijzigd door LeechGuy op 08-12-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

RG2005 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:23:
[...]

Dit werkt niet met MCE aangezien Microsoft geen ondersteuning heeft ingebouwd voor Common Interface modules. Ze zijn bang voor rechten kwesties. Punt is wel dat MCE op deze manier op de Nederlandse markt geen toekomst heeft als we overgaan naar digitale televisie en nagenoeg alles gecodeerd wordt. Bedenk je dus twee keer als je nu nog een MCE PC wilt gaan aanschaffen.
Echt bizar hoe MCE nu werkt. DVB-T wordt door een apart kastje gedecodeerd naar analoog, vervolgens weer digitaal gemaakt door een MCE-pc, en de decoder wordt aangestuurd via IR 8)7. Volgens mij moet dat handiger kunnen... :X Waar zouden die zap-tijden toch vandaan komen... :/

Werkt zo'n constructie trouwens hetzelfde voor DVB-C, -S en -T? Dus dat je niet alles opnieuw moet aanschaffen als je anders wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

MBV schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:30:
Werkt zo'n constructie trouwens hetzelfde voor DVB-C, -S en -T? Dus dat je niet alles opnieuw moet aanschaffen als je anders wilt...
Helaas heb je voor elke dvb variant een eigen dvb kaart nodig, en ook de ci kan verschillen.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 08-12-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
Anoniem: 14572 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:16:
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb laatst wat dingetjes opgezocht om te bepalen of ik eens een terratec kaartje zou aanschaffen om e.e.a. te proberen. Gezien ik niet overtuigd ben toch maar niet gedaan, maar wel nog even een linkje gevonden van iemand die het wel werkend heeft gekregen.

http://dtv.wateringen.net/windows.html
thx voor je reactie.
Deze site heb ik ook gevonden, en zeer veel aangehad. Alleen is deze informatie niet op basis van Casema. En dit is het probleem wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
Sorry, maar dat is de vraag niet. Lees maar even op www.casema.nl |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
RG2005 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:37:
[...]

In principe is daar niets mis mee als Casema beweert dat digitale televisie gratis is wanneer je een abonnement hebt op analoge televisie. Het probleem is echter dat veel kabelbedrijven hun "gratis" digitale televisie toch coderen om ons te verplichten de door hun aanbevolen ontvangers/decoders aan te schaffen. Als een dergelijk apparaat eenmaal in de huiskamer staat zijn mensen namelijk eerder geneigd om ook een abonnement op een extra digitaal zender pakket te nemen. Een aantal kabelbedrijven doen hier niet moeilijk over en geven het digitale basis pakket gewoon ongecodeerd door zodat een standaard DVB-C PC TV kaart gewoon werkt. Wat Jovana wil is dus legaal maar wordt tegengewerkt door Casema. Klagen dus bij je kabelbedrijf zou ik zeggen!
thx, jij snapt PRECIES wat mijn probleem is.
Het meeste frustreerende is dus dat RTL5 haar scherp, super strak binnen komt, waarom de rest dan niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
RG2005 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:42:
[...]

Klopt. Er bestaan ook DVB-C PC TV kaarten met ingebouwde Common Interface waarin de AplhaCrypt CAM geplaatst kan worden. Kaarten van TwinHan en Technotrend.
Er zijn twee soorten alphacrypth (pcmcia) CAM kaarten. De duurste versie moet gaan werken, maar is het ook mogelijk om met die goedkopere alphacrypth light CAM kaart te werken? Dat zou allweer ruim 50 euro schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 13:57

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Het is gratis....

mits je een analoog pakket hebt en de bijdehorende digitale ontvanger van Casema afneemt.

Vind het zelf op het moment nog teveel geklooi om digitale kabelkanalen op mijn PC te krijgen.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
MBV schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:30:
[...]

Echt bizar hoe MCE nu werkt. DVB-T wordt door een apart kastje gedecodeerd naar analoog, vervolgens weer digitaal gemaakt door een MCE-pc, en de decoder wordt aangestuurd via IR 8)7. Volgens mij moet dat handiger kunnen... :X Waar zouden die zap-tijden toch vandaan komen... :/

Dat is inderdaad een constructie die je niet wil. Heb je alles digitaal (signaal, PC, DVI, Plasma of LCD) en dan ga je eerste je signaal terug brengen naar analoog om vervolgens weer digitaal te gaan omzetten zodat je PC het ook snapt. kort gezecht: Kwaliteits verlies!
Maar het is mij nu wel duidelijk waar die terratec kaart zo beroerd onder XP werkt. Met Linux (Gentoo rules) werkt het in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
FUBAR schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:16:
Het is gratis....

mits je een analoog pakket hebt en de bijdehorende digitale ontvanger van Casema afneemt.

Vind het zelf op het moment nog teveel geklooi om digitale kabelkanalen op mijn PC te krijgen.
Yup, het is ook een hoop geklooi. Maar als je een digitaal signaal binnen krijgt wil je dat natuurlijk niet eerst terug brengen naar anaoloog zodat je "digitale" TV het weer terug gaan brengen naar digitaal beeld (??). En dat "gratis" van casema is dus bij nader inzien niet gratis. Wat nu als ze volgend jaar een ander code gaan gebruiken, dan moet je dus weer een nieuwe kaart "kopen" gratis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

job schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:48:
[...]

Helaas heb je voor elke dvb variant een eigen dvb kaart nodig, en ook de ci kan verschillen.
Daarnaast heb je ook voor iig DVB-c en DVB-s verschillende versies. Technotrend heeft bijvoorbeeld de DVB 1.3 t/m 1.6 serie (Nexus premium serie). Deze ondersteunen hardwarematig decoderen van mpeg4 (?) video signaal (scheelt aanzienlijk in CPU gebruik), maar hebben juist weer geen BDA drivers. Deze kaarten hebben ook standaard een connector voor een CI module. Deze kaarten worden in DVB-S ook wel Skystar1 kaarten genoemd.

Naast deze kaarten heb je de 2.x serie, (NOVA serie), waarin geen hardware decoder van video zit en ook heel vaak geen connector voor CI. Deze kaarten hebben dan wel weer BDA drivers en worden in DVB-S ook wel Skystar2 kaarten genoemd.

Sinds kort zijn er ook geintegreerde DVB met CI kaarten beschikbaar. De slee voor de CAM zit hier dus direct op de DVB kaart. Ook deze kaarten hebben geen hardwarematige decodering voor video, maar wel weer BDA drivers. Deze kaarten worden ook Skystar1 kaarten genoemd (in de DVB-S wereld). Verwarring alom dus.

Skystar2 kaarten zijn relatief goedkoop, reken 50-70 euro voor een kaart (zonder CI).
Skystar1 kaarten met geintegreerde CI zijn dan weer een stuk duurder, 130-150.

De skystar 1 met hardwarematige decodering wordt eigenlijk niet meer door Technotrend en andere partijen ondersteund. Ook zullen hier nooit BDA drivers voor beschikbaar komen. MCE software vraagt vandaag de dag om BDA (denk aan Mediaportal, MCE, GBPVR, etc). Ze zijn nog wel te koop voor rond de 160-190E.

Hardwarematige Skystar1 kaarten (Nexus 1.3 t/m 1.6) worden naar mijn weten alleen door Tvedia en Mytheatre ondersteund (eigenlijk de progs die gebruik maken van DVBCore). Ik heb laatst ergens iets gelezen over een port van Mytheatre naar MCE om DVB-c/s ondersteund te krijgen in MCE, maar waar en of het mogelijk is? I dont know!

@DropDeadGorgeous:

Die DVB-c heb ik ook, is een 1.x versie van Siemens, dus met hardware decoder. Top spul dat, heb het alleen niet zo vaak kunnen gebruiken tot mijn grote spijt...
Vraag:
Heb jij een CI op je DVB-c aangesloten en welk frontend programma gebruik je voor het tv kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

jovana schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:16:
Er zijn twee soorten alphacrypth (pcmcia) CAM kaarten. De duurste versie moet gaan werken, maar is het ook mogelijk om met die goedkopere alphacrypth light CAM kaart te werken? Dat zou allweer ruim 50 euro schelen.
Nee de alphacrypt light zal niet werken met casema/essent/tvd

Alleen de alphacrypt met software versie 3.05 zal werken.
offtopic:
Er gaan verhalen rond dat verschillende kabelboeren in de toekomst de basiszenders niet meer zullen coderen. De vraag is waneer dat is, als het uberhaupt al gebeurd. Ik heb namelijk nog geen betrouwbare bron gezien.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 08-12-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jovana schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:28:
[...]

Dat is inderdaad een constructie die je niet wil. Heb je alles digitaal (signaal, PC, DVI, Plasma of LCD) en dan ga je eerste je signaal terug brengen naar analoog om vervolgens weer digitaal te gaan omzetten zodat je PC het ook snapt. kort gezecht: Kwaliteits verlies!
Maar het is mij nu wel duidelijk waar die terratec kaart zo beroerd onder XP werkt. Met Linux (Gentoo rules) werkt het in 1 keer.
Je hebt altijd kwaliteitsverlies met de BDA DVB kaarten, het wordt immers softwarematig afgehandeld. Het is wel aardig af te vangen met een P4 HT 3.x GHz processor en een $$$ videokaart, maar echt betaalbaar wordt het daar niet van... en of je daar het vlakkenprobleem bij stofwolken mee oplost is nog maar de vraag...

Het lijkt me wel eens een keer leuk om verschillende soorten DVB-kaarten te testen en te kijken wat het kwaliteitsverschil is (beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
job schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:57:
[...]

Nee de alphacrypt light zal niet werken met casema/essent/tvd
Nee zeker niet met Essent TV Home... Die gebruikt namelijk Irdeto
Tenminste dat zegt mijn decoder en staat op de chipkaart

En dat is nou net de reden dat ik nu al weer een hekel heb aan digitale kabel tv...
dit houd namelijk in dat mijn ontvanger waardeloos is als ik naar een gebied zou verhuizen waar Casema levert en een andere codering gebruikt...
ook hier weer waar is de standaard ????

[ Voor 31% gewijzigd door Plopeye op 08-12-2005 14:31 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jovana schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:16:
[...]

Was het maar waar! Helaas hebben de kabelboeren ook besloten om ons zoveel mogelijk te verplichten om alleen de door hun aanbevolen apparatuur te laten gebruiken al geeft men daar geen ruchtbaarheid aan omdat dan op koppelverkoop begint te lijken wat in Nederland eigenlijk verboden is. Om er toch voor te zorgen dat je alleen de door hun aanbevolen apparatuur gebruikt heeft men namelijk een beperking ingebouwd in hun smartcard. Daardoor werkt hun smartcard niet in CAM modules of niet door hun goedgekeurde Irdeto 2 ontvanger/decoders. AlphaCrypt omzeilt deze beperking door zich voor te doen als één van de aanbevolen ontvangers. Helaas hebben ze deze aanpassing alleen gemaakt in de duurste uitvoering van de CAM. Wederom zou ik zeggen: Klagen bij je kabelbedrijf over deze belachelijke beperking in de smartcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Plopeye schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:19:
[...]

En dat is nou net de reden dat ik nu al weer een hekel heb aan digitale kabel tv...
dit houd namelijk in dat mijn ontvanger waardeloos is als ik naar een gebied zou verhuizen waar Casema levert en een andere codering gebruikt...
Dat is nu precies de reden waarom ik een groot voorstander ben van de Common Interface en het plaatsen van zogenaamde hybride tuners (analoog, DVB-C en DVB-T) in apparatuur. Door het plaatsen van de benodigde CAM kan je dan altijd achteraf je apparatuur weer geschikt maken voor de codering van de aanbieder als je verhuist.Wanneer de kabelboeren niet dwars zouden liggen zou een standaard Irdeto Access CAM ongeveer 50 euro moeten kosten, dus dan vallen de kosten te overzien. Bij een samsung ontvangertje van 100 euro valt het leed ook nog wel mee, maar dat gaat anders worden wanneer je straks dual tuner ontvangers met ingebouwde harde schijven kunt kopen. Dan praat je toch al gauw over honderden euros waar je mogelijk niets meer aan hebt als naar een niet Irdeto gebied verhuist (bijvoorbeeld UPC gebied). Zonde van het geld dus. En zoals gewoonlijk kunnen de aanbieders in Nederland weer eens geen overeenstemming vinden over één te gebruiken soort codering. Hier had volgens mij de overheid moeten ingrijpen, maar daar is het nu te laat voor. Gevolg: UPC gaat over op Nagravision, Casema, Essent, Multikabel, Delta en CAIw doen Irdeto 2, Digitenne en KPN doen Conax en dan laat ik de satelliet televisie aanbieders even buiten beschouwing. Vind je het gek dat er bij geen apparatuur op de Nederlandse markt te vinden is met ingebouwde digitale ontvangers en ingebouwde decoders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Plopeye schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:19:

Dat geroep waar de standaard is valt best mee.
Tvhome, TVD, CaiW en Multikabel maken in elk geval allemaal gebruik van dezelfde irdeto codering.
Alleen upc vond het handig om een geheel eigen codering (nagravision) te adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Laatst online: 20:15
Ik heb mijn eigen HTPC gemaakt met een hauppauge DVB-C, CI en een alphacrypt 3.05 CAM, ik gebruik VDR om TVHome te kijken. Dit werkt prima, HDD erin en opnemen, timeshifting, teletext (razendsnel), alleen de ondertiteling plugin heb ik nog niet aan het werk.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik had geen zin om te wachten op peperdure al-dan-niet multituner (is mijn HTPC nu ook niet) decoder met HDD die dan nog niet eens zo flexibel zijn als mijn HTPC die ik van a tot z aan kan passen. EPG provider kan ik bv zelf kiezen, EPG layout aanpassen, netwerk kaart zit er natuurlijk in, USB HDD kan eraan, XVID streamen, ik kan uren doorgaan.

Zoals gezegd: kost wat maar dan heb ik ook wat ik wil.

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
Ik merk dat er meer postings over digitale TV verschijnen; da's volgens mij een teken dat het wat meer begint te leven in Nederland.

Belachelijk, dat beleid van de Kabelboeren. Zou de OPTA daar iets mee kunnen?

Ik begrijp dat ik niet om de Alphacrypt CAM uit kan; ik woon in een Multikabel gebied.
Dan even over de capture-kaart. Het belangrijkste is voor mij dat -ie feilloos moet werken onder MediaPortal (echt een fijn programma!)
- TechnoTrend kaarten worden amper ondersteund in MP
- een FireDTV werkt alleen over FireWire; heb ik niet en ik heb eigenljik ook geen zin om daar een kaartje voor te kopen. Bovendien is dat een bak electronica ter grootte van een floppydrive. Die ruimte heb ik denk ik niet over in mijn Silverstone LC10M kast. Aan de andere kant: één van de MediaPortal programmeurs (Frodo) heeft alles werkend gekregen met die FireDTV.
- Over die Twinhan kaart lees ik verschillende berichten: werkt -ie nu wél of niet in MP?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
Bedankt voor jullie reakties. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met deze problemen.

ER zijn een aantal zogenamde FTA channels (free to air). waarom zitten die achter een decodereing?? Je zou zeggen dat deze zonder enig probleem te ontvangen moeten zij, maar ook dat lukt niet. Is er al zich op wanneer dit wel wordt vrijn gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Svennie schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:59:
...
Ik had geen zin om te wachten op peperdure al-dan-niet multituner (is mijn HTPC nu ook niet)
...
Je kunt bij (Lin)VDR gewoon meerdere tuners gebruiken. Als je al een "Full-Featured"-kaart gebruikt, kun je als 2e tuner zelfs een zogenaamde "Budget"-kaart nemen. Ik ben overigens nog nergens een DVB-C kaart tegengekomen, met 2 tuners op 1 kaart.

Svennie, ik heb je in het (Lin)VDR topic (onderaan) wat dingen gevraagd over die meldingen die je kreeg, en over het eventuele updaten van je smartcard. Zou je daar, wanneer het uitkomt natuurlijk, even op in kunnen gaan? Ik ben daar erg benieuwd naar. Bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jovana schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:39:
...
ER zijn een aantal zogenamde FTA channels (free to air). waarom zitten die achter een decodereing??
...
Contradictio In Terminis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jovana schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:39:
Bedankt voor jullie reakties. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met deze problemen.

ER zijn een aantal zogenamde FTA channels (free to air). waarom zitten die achter een decodereing?? Je zou zeggen dat deze zonder enig probleem te ontvangen moeten zij, maar ook dat lukt niet. Is er al zich op wanneer dit wel wordt vrijn gegeven?
De definitie van FTA kanalen is dat ze vrij te ontvangen en dus ongecodeerd zijn. Je hebt er dus geen abonnement en decoder voor nodig. Een DVB-C ontvanger zonder decoder is in dat geval voldoende. Alles wat gecodeerd is zijn dus geen FTA kanalen. Hoewel Casema, Essent en Multikabel spreken over een "gratis" digitaal pakket bedoelen ze eigelijk te zeggen dat het digitaal pakket onderdeel uitmaakt van je televisie abonnement. Aangezien zij dit pakket weldegelijk (onnodig) coderen is er dus geen sprake van FTA kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:08:
Ik merk dat er meer postings over digitale TV verschijnen; da's volgens mij een teken dat het wat meer begint te leven in Nederland.

Belachelijk, dat beleid van de Kabelboeren. Zou de OPTA daar iets mee kunnen?
Nee, de OPTA doet hier niets mee, ze verwijzen je door naar het Ministerie van Economische Zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:56

sphere

Debian abuser

Voordat ik jullie lekker verder laat raaskallen over hoe onredelijk de wereld is, wil ik jullie graag even wijzen op het feit dat een kabelboer een kabelboer is. Die krijgen signaal binnen, en geven het door aan de consument, via hun kabelnetwerk. Zie je al een patroon?

Multikabel, Essent en Casema krijgen die kanalen ook gewoon gecodeerd binnen hoor :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:08:
- Over die Twinhan kaart lees ik verschillende berichten: werkt -ie nu wél of niet in MP?
In ieder geval volgens de berichten op het internet wel met MyTheatre (en met natuurlijk de bijgeleverde software).

[ Voor 2% gewijzigd door ArChie op 09-12-2005 12:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
sphere schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:17:
Voordat ik jullie lekker verder laat raaskallen over hoe onredelijk de wereld is, wil ik jullie graag even wijzen op het feit dat een kabelboer een kabelboer is. Die krijgen signaal binnen, en geven het door aan de consument, via hun kabelnetwerk. Zie je al een patroon?

Multikabel, Essent en Casema krijgen die kanalen ook gewoon gecodeerd binnen hoor :)
Ik ben bang dat je het niet helemaal begrepen hebt. Genoemde kabelboeren coderen de kanalen met de door hun gekozen codering, namelijk Irdeto 2. Dit heeft niets te maken met het feit of de bron kanalen al dan niet gecodeerd worden aangeleverd. Als de bron kanalen al gecodeerd aangeleverd worden dan gaan ze dus eerst bij de kabelboeren door de decoder. Genoemde kabelboeren gebruiken PIsys van Irdeto (zie www.irdeto.com) om de boel met Irdeto 2 te coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 13:09

jhu

Om terug te komen op de eerdere opmerking dat je bij verhuizen een nieuwe decoder moet hebben, dit is niet waar.

Bij de volgende kabelbedrijven maken ze gebruik van dezelfde Irdeto2 apparatuur:

Caiw
Casema
Essent
Multikabel

Bij deze bedrijven kan je terecht met de volgende decoders:

Samsung DCB-9401R
Panasonic TU-DC40RD
Nokia 119C Mediamaster
Philps DCR2020 (over 2 weken te koop)

De decoder kan je meenemen, het enige wat je nodig hebt is een nieuw smartcard. Iedere smartcard wordt toegekend aan één kabelmaatschappij en het unieke nummer wordt ook ingevoerd in het netwerk bij de betreffende kabelmaatschappij.

Een Smartcardnummer van bijvoorbeeld Essent kan nooit bij Casema worden ingevoerd voor een abonnement. Een nieuwe smartcard kost tussen de 15 of 30 Euro, afhankelijk per kabelmaatschappij.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jhu schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:52:
Om terug te komen op de eerdere opmerking dat je bij verhuizen een nieuwe decoder moet hebben, dit is niet waar.

Bij de volgende kabelbedrijven maken ze gebruik van dezelfde Irdeto2 apparatuur:

Caiw
Casema
Essent
Multikabel
Volgens mij hoort Delta ook nog in dit rijtje thuis. Je hebt echter wel een nieuwe decoder nodig bij verhuizen tussen UPC en de genoemde kabel bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jhu schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:52:
...

Caiw
Casema
Essent
Multikabel

Bij deze bedrijven kan je terecht met de volgende decoders:

Samsung DCB-9401R
Panasonic TU-DC40RD
Nokia 119C Mediamaster
Philps DCR2020 (over 2 weken te koop)
...
Het coderingssysteem wat gebruikt wordt is geen standaard Irdeto2. Het is een met opzet aangepaste variant van Irdeto2, opdat de consument niet een willekeurige Irdeto2-ontvanger kan gebruiken. Zie mijn opmerkingen in een ander topic.
In dit licht bezien, is de reactie van sphere nogal laatdunkend. We hebben hier niet zomaar te doen met (vrije) markt-werking. De "kabelboeren" bekleden nu eenmaal een monopoliepositie binnen hun regio, en voor velen is een alternatief in de vorm van bijvoorbeeld satelliet-ontvangst, nét even teveel gedoe. Er mag dus best kritisch worden gekeken naar het doen en laten van de "kabelboeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Beuzelarij schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 13:41:
[...]
Het is een met opzet aangepaste variant van Irdeto2, opdat de consument niet een willekeurige Irdeto2-ontvanger kan gebruiken.
Dit is niet helemaal correct. Het is geen aangepaste variant van de codering Irdeto 2. Men gebruikt echter een aangepaste smartcard die alleen zijn werk wil doen in de aanbevolen decoders. Hiervoor wordt de zogenaamde regio key van de decoder gebruikt. Dat de AlphaCrypt ook werkt komt doordat deze zich voordoet als één van de aanbevolen decoders door een correcte regio key aan de smartcard te geven. Daarna is alles weer standaard Irdeto 2. De aanpassing zit dus in de activering van de smartcard. UPC gaat met deze onzin nog één stap verder, daar is elke smartcard via een unieke box key alleen te gebruiken in de MediaBox die je bij de smartcard ontvangen hebt. Je kan je eigen smartcard dus niet gebruiken in de MediaBox van de buren, ook al is het merk en type van de MediaBox hetzelfde. Een aangepaste CAM oplossing zoals de Alphacrypt voor Irdeto 2 is bij UPC dus voorlopig niet te verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door ArChie op 09-12-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

RG2005 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:34:
Ik ben bang dat je het niet helemaal begrepen hebt. Genoemde kabelboeren coderen de kanalen met de door hun gekozen codering, namelijk Irdeto 2. Dit heeft niets te maken met het feit of de bron kanalen al dan niet gecodeerd worden aangeleverd. Als de bron kanalen al gecodeerd aangeleverd worden dan gaan ze dus eerst bij de kabelboeren door de decoder. Genoemde kabelboeren gebruiken PIsys van Irdeto (zie www.irdeto.com) om de boel met Irdeto 2 te coderen.
Het signaal wordt gecodeerd en al aangeleverd bij het kabelbedrijf. Bij mijn weten is het niet zo dat Multikabel zelf de Irdeto2 versleuteling verzorgt. Uit mijn hoofd betrekken zij, Essent en Casema hun digitale televisie (o.a.) van Mediakabel.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
@CompBreaker

Sorry, maar er klopt weinig van je verhaal. Zo kunnen de Technotrend kaarten die gebruik maken van hardware matige decodering alleen MPEG2 decoderen. MPEG4 zal altijd via een software codec moeten. De versie nummering loopt volgens mij van 1.3 tot 2.3 voor de TT Premium kaarten, waarbij de Hauppauge DVB-s kaarten op de 1.x serie gebasseerd zijn en de Nexus op de 2.x serie.

De Technisat Skystar 1 kaart is een TT Premium Line 1.3 kaart (die heb ik zelf ook), met hardware MPEG2 decoder. De Skystar 2 is een kaart die gebruik maakt van een software MPEG2 codec. Deze kaart is niet gebaseerd op TT hardware. De Hauppauge Nova is wel gebaseerd op een TT ontwerp. Voor deze kaart zijn 'normale' en BDA drivers beschikbaar.

Je verhaal dat sommige kaarten Skystar 1 en andere Skystar 2 kaarten genoemd worden maakt het onnodig verwarrend. De Skystar 1, wat dus eigenlijk een Technotrend kaart is, wordt/werd door meerdere fabrikanten verkocht (Siemens, Technisat, Hauppauge, Technotrend, ...). Alle bekende kaarten die gebruik maken van een hardware MPEG2 decoder zijn van TechnoTrend. Voor de kaarten die gebruik maken van een softwarematige MPEG2 codec geldt dit niet. Er zijn verschillende fabrikanten die dit type kaart maken en deze zijn onderling niet compatible.

@RG2005

_/-\o_ Gelukkig iemand die echt snapt hoe het zit. TV Home maakt idd gewoon gebruik van Irdeto2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145231

thx, jij snapt PRECIES wat mijn probleem is.
Het meeste frustreerende is dus dat RTL5 haar scherp, super strak binnen komt, waarom de rest dan niet??
de rest komt niet binnen om dat het niet ongecodeerd is, dat is slechts 5 maal genoemnd in dit topic.
je hebt echt een kaart nodig met CI zoals de twinhan of bijvoorbeeld een firedtv met CI. deze kan je signaal decoderen en op volledige resolutie weergeven.
gratis wil helaas niet zeggen ongecodeerd in nederland..
hetzelfde als bij Digitenne (DVB-T, dar is ook alleen nederland 2 goed te ontvangen zonder CAM voor alle andere zenders moet je (dure) hardware scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
@sphere

Mediakabel wordt niet meer gebruikt door de diverse kabel maatschappijen, deze hebben nu elk afzonderlijk een eigen koppelstation.

http://www.mediakabel.nl
Bij besluit van de aandeelhouders zal Mediakabel per 1 oktober 2005 in liquidatie gaan.
Mediakabel levert vanaf die datum geen diensten meer.

[ Voor 49% gewijzigd door LeechGuy op 09-12-2005 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

LeechGuy schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:30:
@sphere

Mediakabel wordt niet meer gebruikt door de diverse kabel maatschappijen, deze hebben nu elk afzonderlijk een eigen koppelstation.

http://www.mediakabel.nl

[...]
Het lijkt erop dat je gelijk hebt.

http://www.planet.nl/plan...ontentid=552923/sc=285957

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
RG2005 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 14:31:
[...]
Dit is niet helemaal correct. Het is geen aangepaste variant van de codering Irdeto 2. Men gebruikt echter een aangepaste smartcard die alleen zijn werk wil doen in de aanbevolen decoders. Hiervoor wordt de zogenaamde regio key van de decoder gebruikt. Dat de AlphaCrypt ook werkt komt doordat deze zich voordoet als één van de aanbevolen decoders door een correcte regio key aan de smartcard te geven. Daarna is alles weer standaard Irdeto 2. De aanpassing zit dus in de activering van de smartcard. UPC gaat met deze onzin nog één stap verder, daar is elke smartcard via een unieke box key alleen te gebruiken in de MediaBox die je bij de smartcard ontvangen hebt. Je kan je eigen smartcard dus niet gebruiken in de MediaBox van de buren, ook al is het merk en type van de MediaBox hetzelfde. Een aangepaste CAM oplossing zoals de Alphacrypt voor Irdeto 2 is bij UPC dus voorlopig niet te verwachten.
Ah, da's nuttige informatie. :)
Doet echter niets af aan het feit, dat de "kabelboeren" moedwillig de codering zodanig aanpassen (>:)) toepassen, dat enkel hún decoders werken. De consument wordt op die manier gedwongen bij zijn "kabelboer" een decoder aan te schaffen, in plaats van een vrije keuze voor een Irdeto2-decoder naar zijn/haar voorkeur. Of een willekeurige Irdeto2-cam voor in de PC. Ik sluit bij de kabelmaatschappij een contract af voor content, en wil zélf mijn hardware uitzoeken. Straks proberen ze nog het merk van mijn televisie te bepalen. Dit riekt naar koppelverkoop.
Uitgaande van jouw informatie, is er voor de kabelbedrijven ook geen grond om te stellen, dat ze enkel een goede ontvangst kunnen garanderen met hun decoders. De Irdeto2-codering zélf wordt immers niet aangepast. Het enige wat ze dus eigenlijk doen is een blokkade opwerpen voor andere decoders. En ook al zouden ze geen actieve ondersteuning bieden voor andere decoders, wat ik me kan voorstellen, dat is echter heel iets anders dan doelbewust het gebruik van andere decoders te saboteren. Daar mogen best vraagtekens bij geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
sphere schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:22:
[...]

Het signaal wordt gecodeerd en al aangeleverd bij het kabelbedrijf. Bij mijn weten is het niet zo dat Multikabel zelf de Irdeto2 versleuteling verzorgt. Uit mijn hoofd betrekken zij, Essent en Casema hun digitale televisie (o.a.) van Mediakabel.
Vroeger, in de tijd van de set-top boxes (Mr Zapp) leverde MediaKabel inderdaad de extra pakketten van de genoemde kabelbedrijven. MediaKabel is echter opgeheven doordat genoemde kabelbedrijven zelf het digitale televisie gebeuren ter hand hebben genomen. Daarvoor heeft ieder van de genoemde kabelbedrijven zelf een overeenkomst gesloten met Irdeto. Als je even op die website gaat kijken kom je dus bijvoorbeeld een persbericht tegen van Multikabel en Irdeto waarin deze samenwerking wordt aangekondigd. Hierin kan je ook terug vinden dat Multikabel PIsys van Irdeto gebruikt voor het Irdeto 2 coderen van de kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Beuzelarij schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:04:
Het enige wat ze dus eigenlijk doen is een blokkade opwerpen voor andere decoders. En ook al zouden ze geen actieve ondersteuning bieden voor andere decoders, wat ik me kan voorstellen, dat is echter heel iets anders dan doelbewust het gebruik van andere decoders te saboteren. Daar mogen best vraagtekens bij geplaatst worden.
Ik heb hier via de e-mail over gesproken met iemand van Irdeto. Zij gooien het dus volledig op het kunnen leveren van support op de gebruikte ontvangers door de kabelbedrijven (het standaard antwoord). Ik heb hem uitgelegd dat dit zeker in de toekomst een onhoudbare situatie is. En dat je vroeger ook niet met tuner problemen van bijvoorbeeld je televisie bij de support desk van het kabelbedrijf hoefde aan te kloppen. Je ging gewoon naar de leverancier van het apparaat. Die kan je immers het beste helpen met vragen. Dus dat support argument is gewoon onzin. Maar op de één of andere manier bestaat er tegenwoordig een losse ontvanger cultuur waarbij dit blijkbaar de normale gang van zaken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LeechGuy schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:28:
@CompBreaker

Sorry, maar er klopt weinig van je verhaal. Zo kunnen de Technotrend kaarten die gebruik maken van hardware matige decodering alleen MPEG2 decoderen. MPEG4 zal altijd via een software codec moeten. De versie nummering loopt volgens mij van 1.3 tot 2.3 voor de TT Premium kaarten, waarbij de Hauppauge DVB-s kaarten op de 1.x serie gebasseerd zijn en de Nexus op de 2.x serie.

Zoals je ziet had ik er al een vraagtekentje bij gezet, maar ben het met je eens, ik heb een aantal dingen door elkaar gehaald:

DVB kan alleen MPEG2 hardwarematig decoderen, MPEG4 kan ook hardwarematig met een SigmaDesigns XCard (op een of andere manier heb ik ze door elkaar gehaald...)

De Technisat Skystar 1 kaart is een TT Premium Line 1.3 kaart (die heb ik zelf ook), met hardware MPEG2 decoder. De Skystar 2 is een kaart die gebruik maakt van een software MPEG2 codec. Deze kaart is niet gebaseerd op TT hardware. De Hauppauge Nova is wel gebaseerd op een TT ontwerp. Voor deze kaart zijn 'normale' en BDA drivers beschikbaar.

Juist, ook hier had ik me wat beter moeten uitdrukken:

TT Premium Line 1.3 t/m 1.6 worden ook verkocht als Hauppage Nexus-s, hardwarematige video, geen BDA drivers. (=Skystar 1)

TT Budget (=2.x serie) wordt ook verkocht als Hauppage Nova-s, geen hardwarematige video (=Skystar 2). Deze kaarten hebben ook BDA drivers.

Net als TT, worden kaarten met BDA drivers dus ook door Twinhan en Terratec uitgegeven die onderling niet compatible zijn. Het is niet geheel juist om deze onder dezelfde noemer Skystar 2 te duwen, maar qua specs maakt dat niet zoveel uit. En dat is ook de reden dat ik het onderverdeel in Skystar 1 en Skystar 2, om aan te geven dat het grofweg om twee soorten gaat. Ik had misschien beter Skystar 1 en BDA kunnen noemen als de twee soorten...

Je verhaal dat sommige kaarten Skystar 1 en andere Skystar 2 kaarten genoemd worden maakt het onnodig verwarrend. De Skystar 1, wat dus eigenlijk een Technotrend kaart is, wordt/werd door meerdere fabrikanten verkocht (Siemens, Technisat, Hauppauge, Technotrend, ...). Alle bekende kaarten die gebruik maken van een hardware MPEG2 decoder zijn van TechnoTrend. Voor de kaarten die gebruik maken van een softwarematige MPEG2 codec geldt dit niet. Er zijn verschillende fabrikanten die dit type kaart maken en deze zijn onderling niet compatible.

Geldt dit niet altijd, bedoel je ;)
Ook Technotrend heeft die softwarematige MPEG2 DVB kaarten, compleet met BDA drivers en guides/tools om het werkbaar te krijgen in Windows MCE voor zowel DVB-s, -c als -t.

@RG2005

_/-\o_ Gelukkig iemand die echt snapt hoe het zit. TV Home maakt idd gewoon gebruik van Irdeto2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
Met 'geldt dit niet' doelde ik op het feit dat de DVB kaarten die gebruik maken van een software codec niet allemaal door een en dezelfde fabrikant gemaakt worden, iets wat bij de kaarten die via hardware MPEG2 decoderen wel het geval is.

Ik heb net even gekeken op de TT site en er zijn nu inderdaad BDA drivers voor de TT-budget DVB-c kaart, inclusief support voor de common interface.
driver package and solution for
Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
for all TT-budget cards (DVB-S, DVB-C, DVB-T) also
with Common Interface support (06.12.2005)
please note the included installation guide (PDF)
I'm all excited now :) Zal mijn droom van een op MCE gebaseerde DVB-c dual tuner dan eindelijk werkelijkheid worden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, zo zie je maar waar zo 'weinig kloppend' verhaal toe kan leiden... ;)

Geen dank! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13197

Als ik de pdf bekijk, die in de download zit, dan hebben ze het alleen maar over DVB-T.
Kunnen de budget DVB-C's nu wel of niet gebruikt worden binnen Windows Media Center Edition 2005?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
MCE ondersteunt enkel DVB-T. Het driver package van TechnoTrend bevat een dummy DVB-T driver die een mapping maakt tussen DVB-T settings (frequenties, etc.) en DVB-S en DVB-C settings. MCE 'denkt' dus dat ie een DVB-T kaart aanstuurt als er gezapt wordt. De dummy driver zorgt vervolgens voor de aansturing van de DVB-S of DVB-C kaart.

Het enige wat ik nog tricky vind is het aansturen van de CAM. Het is mij niet helemaal duidelijk of je na iedere wisseling van kanaal opnieuw het CAM menu in moet om het kanaal te kunnen decrypten. Dat zou het nl. onbruikbaar maken. Zelf heb ik nog geen Nova, dus kan ik het ook niet even testen (ik heb een TT Premium DVB-s kaart, dus helaas zonder BDA drivers en dus niet compatible met MCE). Ook mis ik nog de AlphaCrypt cam. Ik hoop op een oplossing om twee kaarten gebruik te laten maken van een smartcard.

[ Voor 11% gewijzigd door LeechGuy op 10-12-2005 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
Svennie schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:59:
Ik heb mijn eigen HTPC gemaakt met een hauppauge DVB-C, CI en een alphacrypt 3.05 CAM, ik gebruik VDR om TVHome te kijken. Dit werkt prima, HDD erin en opnemen, timeshifting, teletext (razendsnel), alleen de ondertiteling plugin heb ik nog niet aan het werk.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik had geen zin om te wachten op peperdure al-dan-niet multituner (is mijn HTPC nu ook niet) decoder met HDD die dan nog niet eens zo flexibel zijn als mijn HTPC die ik van a tot z aan kan passen. EPG provider kan ik bv zelf kiezen, EPG layout aanpassen, netwerk kaart zit er natuurlijk in, USB HDD kan eraan, XVID streamen, ik kan uren doorgaan.

Zoals gezegd: kost wat maar dan heb ik ook wat ik wil.
Leuk!! Dit is precies wat ik ook wil gaan bouwen (maar dan wel op Linux (gentoo)).
kan jij eens de specs van je DVB-C kaart + toebehoren hier neer gooien, ben wel benieuwd wat jij gebruikt heb.
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
RG2005 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:05:
[...]

De definitie van FTA kanalen is dat ze vrij te ontvangen en dus ongecodeerd zijn. Je hebt er dus geen abonnement en decoder voor nodig. Een DVB-C ontvanger zonder decoder is in dat geval voldoende. Alles wat gecodeerd is zijn dus geen FTA kanalen. Hoewel Casema, Essent en Multikabel spreken over een "gratis" digitaal pakket bedoelen ze eigelijk te zeggen dat het digitaal pakket onderdeel uitmaakt van je televisie abonnement. Aangezien zij dit pakket weldegelijk (onnodig) coderen is er dus geen sprake van FTA kanalen.
Dus eigelijk mogen ze het helemaal geen FTA kanalen noemen? Naar de ombusman / consumentenbond ermee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
FTA kanalen zijn gratis te ontvangen, maar als de kanalen gratis zijn hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat de kanalen ook FTA worden uitgezonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gisteren zo'n FloppyDTV gekocht icm een Alphacrypt CAM. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

Je kan het altijd naar kassa brengen. Die gaan er altijd wel op in, als het ruikt naar consumentenbenadeling. ongeacht de juridische situatie, of getoonde goede wil van de fabrikant :r. Wel eens vervelend hoe ze blijven hameren op een lullig detail, maar soms verrichten ze goed werk.

Geef mij maar 'ook dat nog' met originele cast, veel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Laatst online: 20:15
jovana schreef op maandag 12 december 2005 @ 10:24:
[...]

Leuk!! Dit is precies wat ik ook wil gaan bouwen (maar dan wel op Linux (gentoo)).
kan jij eens de specs van je DVB-C kaart + toebehoren hier neer gooien, ben wel benieuwd wat jij gebruikt heb.
thx
Sorry voor de vertraging, beetje druk gehad deze week.

Mijn systeem bestaat uit:
mini-itx VIA EPIA M-10000
512 MB geheugen
HDD van 160GB
DVD speler
Hauppauge full-featured DVB-C Rev 2.1 (http://www.vdr-wiki.de/wi...d:Hauppauge_dvb-c_2.1.jpg)
Common interface (http://cgi.ebay.de/CI-Com...38863QQrdZ1QQcmdZViewItem)
AlphaCrypt CAM 3.05 (gekocht via http://www.firedtv.nl/)

VDR 1.3.39 (http://www.cadsoft.de/vdr/), met teletext plugin (er komen nog meer plugins bij maar ik heb er geen tijd voor)

OS: Suse Linux 10.0, maar ik ga LinVDR eens proberen aangezien Suse een beetje overkill is om VDR te draaien.

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
:(

Geweldig, NOT.
Op 15 december kreeg ik via de mail het bericht dat mijn bestelling was verzonden.
Vandaag is de postbode langsgekomen. Pakketje van FireDTV met:
- alleen dus die floppy DTV, geen factuur, geen CAM.

Ik snap niet hoe zoiets simpels als het inpakken van een bestelling fout kan gaan....En dan wil je ze bellen, maar da's nog lastig: nergens een telefoonnummer te vinden.

Zijn er tweakers in Oosterhout (NB) die weten welk telefoonnummer bij Boerhavelaan 69 hoort?

Zojuist bericht gekregen dat de CAM wordt nageleverd.

Ik houd jullie wederom op de hoogte.

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 17-12-2005 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik weet niet of het intresant is voor DVB-c gebruikers met een CI, maar mischien is het ook goed even naar een Matric cam te kijken. Ik heb zelf een Matrix Reloaded cam voor mijn DVB-s kaart om mijn Canaldigitaal smartcard in te steken (Mediagard2). Deze cam ondersteunt onderander Irdeto2, Mediagard2, D2MAC en nog veel meer. Ik zou zegen kijk ff hier. Ze zijn ook in Nederland te koop weet alleen zo de prijzen niet.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Voor dvb-C gebruikers is dit niet interessant.
De alpacrypt is gewoon nu de enige cam die werkt icm essent,multikabel enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Echt supermakkelijk, zo'n FireDTV / FloppyDTV. Aansluiten, software installeren, MediaPortal even frequenties laten zoeken en kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Met een firedtv is het inderdaad super eenvoudig. Een van de ontwikkelaars van mediaportal heeft zelf namelijk een firedtv. Dus de werking daarvan is in elk geval gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
Iemand een idee hoe je een alpacrypt 2.03 naar 3.05 kan updaten (zonder tussenkomst van de sataliet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jovana schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:38:
Iemand een idee hoe je een alpacrypt 2.03 naar 3.05 kan updaten (zonder tussenkomst van de sataliet)?
Gaat niet. Op www.alphacrypt.de staat firmware versie 3.03 die je met behulp van een laptop (vanwege PCMCIA slot) op de AlphaCrypt zou kunnen zetten, maar een versie 3.05 hebben de makers (www.mascom.de) nog niet beschikbaar gesteld. Er zit dus niets anders op dan naar de plaatselijke satelliet boer te gaan en die lief aan te kijken (of je moet natuurlijk iemand in de eigen kennissen kring met een satelliet ontvanger hebben die het voor je kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
RG2005 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:07:
[...]

Gaat niet. Op www.alphacrypt.de staat firmware versie 3.03 die je met behulp van een laptop (vanwege PCMCIA slot) op de AlphaCrypt zou kunnen zetten, maar een versie 3.05 hebben de makers (www.mascom.de) nog niet beschikbaar gesteld. Er zit dus niets anders op dan naar de plaatselijke satelliet boer te gaan en die lief aan te kijken (of je moet natuurlijk iemand in de eigen kennissen kring met een satelliet ontvanger hebben die het voor je kan doen).
Die versie 3.03 is alleen voor alphacrypt light. Ik heb wel een versie gevonden om de 2.03 te update (alleen weet ik niet naar welke versie). Het probleem is dat de drivers niet goed werken onder windows xp sp2. Dus inderdaad even naar de satboer op de hoek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19
zou het met een Poor Mans Cam-achtig iets niet kunnen?
ik kijk nu satteliet (canaal digitaal) met de orginele smartcard, maar ZONDER dure cam.
door simpelweg een oud serieel phoenix proggertje en softwarematige cam te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jovana schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:33:Die versie 3.03 is alleen voor alphacrypt light. Ik heb wel een versie gevonden om de 2.03 te update (alleen weet ik niet naar welke versie). Het probleem is dat de drivers niet goed werken onder windows xp sp2. Dus inderdaad even naar de satboer op de hoek :D
Niet dat het er verder iets toe doet, maar de 3.03 update voor de AlphaCrypt staat weldegelijk op de www.alphacrypt.de site:

Update 1.0 - 3.xx auf 3.03 für WIN 2000/XP/SCM 20.05.2005 Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Nocturno schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:00:
zou het met een Poor Mans Cam-achtig iets niet kunnen?
ik kijk nu satteliet (canaal digitaal) met de orginele smartcard, maar ZONDER dure cam.
door simpelweg een oud serieel phoenix proggertje en softwarematige cam te gebruiken.
Dat zou kunnen als er:
a) een Irdeto 2 software matig CAM bestaat
b) de software cam in staat is om de juiste regio key terug te geven wanneer de smartcard in de CAM gestopt wordt.

Dat laatste is namelijk het truukje dat de AlphaCrypt uithaalt om de smartcard aan het werk te krijgen. De exacte details van b) zijn mij verder niet bekend en AlphaCrypt zal dat waarschijnlijk ook niet openbaar maken. Je zal waarschijnlijk een loggertje nodig hebben om te loggen waar de smartcard om vraagt tijdens initialisatie en dan moet je nog weten welke key je terug moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
RG2005 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:10:
[...]

Niet dat het er verder iets toe doet, maar de 3.03 update voor de AlphaCrypt staat weldegelijk op de www.alphacrypt.de site:

Update 1.0 - 3.xx auf 3.03 für WIN 2000/XP/SCM 20.05.2005 Classic
Klopt, maar hij is op zoek naar de 3.05 versie en die staat niet op de site. Deze versie wordt enkel via de sateliet aangeboden. (Versie 3.03 werkt niet met Casema/Multikabel/TVHome)

Voor de Dreambox 500c en dbox2 (beide ontvangers met linux als os) is er wel 'poorman cam' achtige oplossing. Je zou even kunnen kijken op sat4all.com in het dvb-c forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:40
LeechGuy schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:43:
[...]

Klopt, maar hij is op zoek naar de 3.05 versie en die staat niet op de site. Deze versie wordt enkel via de sateliet aangeboden. (Versie 3.03 werkt niet met Casema/Multikabel/TVHome)

Voor de Dreambox 500c en dbox2 (beide ontvangers met linux als os) is er wel 'poorman cam' achtige oplossing. Je zou even kunnen kijken op sat4all.com in het dvb-c forum.
De in de DBOX2 gebruikte CAM is idd gewoon een veredelde poorman's cam. Deze is gewoon serieel aangesloten. Bij de dbox en dm500 zijn ze er in geslaagt met behulp van een aangepaste softcam, de gecodeerde kanalen te ontvangen. Het zou dus in theorie mogelijk moeten zijn dezelfde opstelling te gebruiken met een poorman cam, een softcam en een camserver onder linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
Maar met zo'n DBOX2 heb je toch helemaal geen kaartje meer nodig?

Ik heb trouwens ergens op een forum gelezen (weet ff zo snel niet meer welke) dat Casema per 1 Maart de codering gaat veranderen, houd dat dan in dat je dan weer een andere Cam moet kopen?
Pagina: 1