[2003] disk quota instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 13:42
Er staat hier een 2003 server standard machine, met daaraan 11 XP prof clients met roaming profiles. Elke user die aanmeldt, krijgt een netwerkverbinding (X:\) naar een shared map op de server. Nu wil ik de schijfruimte per user limiteren.

Ik heb natuurlijk op internet en op dit forum gezocht hoe dit te doen, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb begrepen dat dit kan met disk quota, maar ook met een group policy?

Ik heb beide optie's bekeken op de server, maar met disk quota van de schijf zelf kan je volgens mij alleen 1 limiet voor alle gebruikers op die schijf instellen. Geldt deze limiet dan voor alle shares op die schijf?

Omdat ik hier dus niet verder kwam, ben ik verder gegeaan met optie 2. Ik heb een group policy aangemaakt in de MMC, bij de usergroup waar alle users in staan. Hierin heb ik disk quota ge enabled, maar vervolgens is het mij dan een raadsel waar je de quota's dan in moet stellen...

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

gr,

een beginnend systeembeheerder :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij is er wel genoeg te vinden over disk quota's :)
Volgens mij staat er echt een hoop uitgelegd in deze Microsoft Support topic: http://www.microsoft.com/...opics/win2003/quotas.mspx

gebruik anders deze zoekopdracht

[ Voor 27% gewijzigd door Outerspace op 08-12-2005 08:57 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• draayertje
Zijn die pagina's er ook in het nederlands? Het is van die zware kost in het het engels.... :)

[offtopic]
Overigens vind ik het jammer dat er op dit forum zo gauw gezegd wordt: Je moet beter zoeken. Waar is een forum anders voor, om vragen te stellen toch? :? Ik snap wel dat sommige simpele vragen zo beantwoord worden, maar dit lijkt mij toch een wat meer complexere vraag... Op het computertotaal forum heerst die tendens veel minder. Maar toch bedankt voor je reactie!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

offtopic:
Dit wordt geloof ik meer als een discussieforum gezien dan een hellup hij doettutnie!-forum...

Maar alsjeblieft:
http://www.microsoft.com/...d3-bca6-bc9ac680c4e5.mspx

Google: schijfquota

[ Voor 46% gewijzigd door CodeCaster op 08-12-2005 09:13 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Suppose you run a script that changes the default quota settings to a quota limit of 50 megabytes and a warning limit of 40 megabytes. These values will be applied to any new user who saves a file or creates a folder on the drive.[ However, the quota settings for the three users shown in the preceding table will not be affected; they will maintain their existing settings even though they all have a quota limit well above the proscribed maximum of 50 megabytes. But that’s OK: after all, quota settings are a default value that will be applied to all new users unless you specify otherwise. In other words, it’s perfectly permissible to have individual users with quota settings higher or lower than the default values.
Kortom, Elke nieuwe gebruiker die bestanden wilt opslaan die valt onder de disk quota settings :)
Verder met die GPO kan ik je niet helpen (heb geen 2003 hier).

Daarnaast over je offtopic reactie:
Ik zeg niet dat je beter moet zoeken, ik zeg dat het te vinden is. Vandaar dat ik ook die zoekopdracht erbij gaf. Dit weergeeft eigenlijk hoe makkelijk het te vinden kan zijn. Dat ze op het CT forum anders reageren komt mede doordat er minder gebruikers zijn zodat ze altijd wat soepeler kan reageren. Hier ligt gewoon de lat wat hoger dan daar :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

draayertje schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:08:
Zijn die pagina's er ook in het nederlands? Het is van die zware kost in het het engels.... :)
Hier kan je het één en ander in het Nederlands vinden over Disk quota (schijfquota in het Nederlands). :) Nu moet ik echter zeggen, dat als je al op een dusdanig niveau zit dat je met MMC gaat werken, dat je Engels eigenlijk ook wel zo goed zou moeten zijn om het artikel van Outerspace te volgen. De IT heeft nou eenmaal als voertaal Engels, dus is het handig als je de taal zo goed mogelijk beheerst (in ieder geval goed genoeg om dit soort stukjes te kunnen lezen).
[offtopic]
Overigens vind ik het jammer dat er op dit forum zo gauw gezegd wordt: Je moet beter zoeken. Waar is een forum anders voor, om vragen te stellen toch? :? Ik snap wel dat sommige simpele vragen zo beantwoord worden, maar dit lijkt mij toch een wat meer complexere vraag... Op het computertotaal forum heerst die tendens veel minder. Maar toch bedankt voor je reactie!
GoT is een nog al groot forum. Er zijn (zo uit m'n hoofd, ik weet de meest recente statistieken natuurlijk niet) enkele tienduizenden geregistreerde users waarvan ook weer enkele duizenden actief (wederom, ik ken de echte getallen niet). Je moet hier wel eerst zelf goed onderzoek doen, want anders dan krijg je keer op keer de zelfde vragen, terwijl deze al lang behandeld zijn. Tevens is het niveau van GoT een stukje hoger dan het niveau van het computertotaal forum, mede doordat er van de forumgangers geëist wordt dat ze eerst zelf naar het probleem kijken :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• draayertje
Als je het zo bekijkt, hebben jullie daar ook wel gelijk in. Je hebt met meer gebruikers inderdaad wel een strakker beleid nodig. Ik zal volgende keer beter nadenken voordat ik mijn ongezouten mening geef O-)
Mijn engels is goed genoeg om het één en ander te snappen, alleen sommige terminologie is soms nog even lastig. Ik vroeg het eigenlijk omdat ik geen zin had om een engelse pagina door te lezen als ie er ook in het nederlands is ;)

Maar om weer ontopic te gaan: Ik heb Disk Quota nu voor mekaar, iedere user kan 500 Mb kwijt op de schijf voor zijn profiel/persoonlijke documenten. Verder heb ik daarvoor in de policy aangegeven bij "User Configuration\Administrative Template\System\User Profiles\" dat de default mappen (History,Local settings,Temp,Temporary internet files) niet meegenomen moeten worden in de roaming profiles.
Pagina: 1