Toon posts:

SUSE 10 naar DVD5 omzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey (NOS) Tweakers,

Ik zit even met een klein issue:

Heb SUSE 10 DVD9 binnen gehaald en ik weet dat als je bestanden eruit sloopt, dat je hem terug kan brengen naar een DVD5 size.

Ik heb al diverse dingen eruit gehaald (waaronder de hele 64bit map), maar ik blijf steken op 4,8 (5.2) Gig. :'(
Ergens heb ik gehoord dat je ook de talen eruit moest slopen.

Wie weet wat ik verder nog meer kan verwijderen? Wil em graag op een DVD5 branden. :)

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

het verhaal van dvd9 naar dvd5 ken ik niet precies, maar kijk eens hiernaar voor een ander pad naar dvd5
http://www.opensuse.org/Making_a_DVD_from_CDs

het kan zijn dat dit verhaal met name toepassing heeft op OpenSuse (de gratis variant, zonder licentiebased software, zoals bijv. dvd-playback.) kijk voor het compleet maken op:
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/42/

(digg.com is best wel leuk soms ;))

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 07:54
is de DVD9 versie niet de commerciele versie die je moet kopen?

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

golfdiesel schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:51:
is de DVD9 versie niet de commerciele versie die je moet kopen?
De DVD versie die van bijvoorbeeld ftp.nluug.nl te downloaden is pas makkelijk op een single-layer DVDtje O-)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/10.0/iso/

Volgens mij zijn er geen vrij beschikbare DVD iso's van SuSE die groter zijn dan zo'n 4.5 gigabyte, dus je kunt gewoon geen backup maken van die DVD met je huidige schrijver. Want we hebben het over een backup voor eigen gebruik, nietwaar? ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ik wil ook hetzelfde proberen. Misschien dat het eruit slopen van open office (in zijn geheel of een taalmodule) helpt? Volgens mij gaat de install zelfs bij een ontbrekende package gewoon door met installeren (na het geven van een fouldeling natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, is ook een BU voor eigen gebruik. SUSE is het waard om te kopen ;)
Het gaat idd om de commerciële versie.

Ik weet alleen nog steeds niet welke bestanden ik kan verwijderen.
Mensen, wel bedankt voor jullie input :)

Verwijderd

Ik heb daarnet eventjes wat geprobeerd, maar je kan best wel veel localized zaken eruit knikkeren (een tsjechische spellingschecker heb ik niet nodig..):
Alles van openoffice heb ik nu weggeknikkerd
aspell*
ispell*
susemanual*

Ik zit nu op 4,34 Gb (weet alleen niet of ie het ook doet...)..

enz. zal uiteindelijk wel lukken denk ik (maar het wordt steeds moeilijker naarmate de suse versies oplopen..)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 09:51
Tis een beetje offtopic maar waarom wil je de uitgebreide dvd strippen terwijl je een kant en klare zo kan downen?

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

@Jesse:

er zitten wel degelijk voordelen aan de commerciele versie ten opzichte van de gratis versie.
Bron: http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/42/
If you installed the OSS version, you still need support for Java programs, MP3 audio files, and browser plugins for Macromedia Flash, Adobe Acrobat, RealPlayer, and Windows Media Video. If you installed the commercial edition you might have all of those things, but still not have support for playing DVD videos on your computer.
kortom, alle software waarvoor je eerst akkoord moet gaan met een licentie mag niet in de OpenSuse versie meegeleverd worden. Door je eigen backup te maken van de commerciële DVD9 (op DVD5, omdat die nu eenmaal betaalbaar zijn) heb je wel al die software en loop je niet het risico je origineel te vernaggellen.. rare redenatie? naja, zo zit de Nederlandse thuiskopie nu eenmaal in elkaar...

@Al Capino:
volges mij kan je ook van de dvd een hoop packages (rpm, als ik het goed onthouden heb) verwijderen als je die toch niet wenst te gebruiken.
Grootste verschil tussen OpenSuse en Suse 10.0 zit hem in de ondersteunde packages, maar je kan natuurlijk altijd de "gratis" (GPL-licentie) packages van internet downloaden. wat je perse wil houden zijn de licentiebased programmas zoals dezegene die ik hierboven heb genoemd.

succes

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 09:51
Ook die DVD (de niet OSS editie) is gewoon beschikbaar voor download. Die noemen ze de evaluation editie. Alleen de SUSE Linux OSS versie is zonder die propietary meuk.
Tjek: http://www.opensuse.org/Download

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 09-12-2005 11:09 ]

Pagina: 1