Toon posts:

Fotoservice 'misbruiken' om posters te maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet echt of de topic hier, of in webdesign & graphics meer op z'n plek is, maar goed, het lijkt me dat hier de meesten zitten met ervaringen van afdrukken.

Het idee is, je wilt graag een poster aan de wand, niet extreem groot, maar b.v. 50x75. Je ziet dat HEMA die dingen levert bij hun fotoprintservice. Uploaden kan in een HEMA-filiaal naar ik begrijp. Ik zie echter niets over maximale resolutie op zo'n site. Stel, ik klus een gigantische jpg, dat hoeft dus helemaal geen 'echte' foto te zijn, en wil die gebruiken om af te drukken. Het moet een fijne resolutie zijn, zeg 600 DPI, dus ik maak een 'foto' van (50/2.54)*600 bij (75/2.54)*600 pixels. Die stop ik op een CD en upload ik lokaal bij de HEMA (schijnt te kunnen). Dan bestel ik die voor mijn 'poster' van 50x75cm. Gaat dit werken? Of ben ik mezelf te slim af en schaalt de HEMA die dingen naar een lagere resolutie (en zo ja, hoe laag?).

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:47

Reinier

\o/

Ik heb je post drie keer gelezen en ik zie niets dat niet zou werken, wat is er zo bijzonder aan je plan?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Inderdaad, waar zit de slinkse truuk waar je die arme HEMA medewerkers nog jaren nachtmerries mee bezorgt :?

ik zie niet in waarom zij een foto zouden downscalen voor het printen...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Reinier schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:39:
Ik heb je post drie keer gelezen en ik zie niets dat niet zou werken, wat is er zo bijzonder aan je plan?
Het feit dat hij op 600Dpi wil printen. Volgens mij gaan fotoservices maar tot 300Dpi. Verder moet alles wel kunnen, al heb je kans dat sommige fotoservices je foto's nog gaan "verbeteren" (sharpening & kleuren, contrast aanpassen), maar dat kan je even uitzoeken van tevoren.

[ Voor 32% gewijzigd door T_knoop op 07-12-2005 23:42 ]

Verwijderd

ik heb wel ergens begrepen dat je via de webupload al geflest wordt aangezien er die applicatie je pics al downgrade ofzo (maar ik kan het ook mis hebben) :P

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 00:04

Acheron

updatepack.nl

Misschien dat je deze poster daarna opknipt naar 10x15 en zo goedkoper uit bent :p

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BCC

Uiteraard
Of ben ik mezelf te slim af en schaalt de HEMA die dingen naar een lagere resolutie
Uiteraard
(en zo ja, hoe laag?).
Geen idee, vraag het ze. Maar ik begrijp zowieso de 600 dpi niet helemaal. Professioneel drukwerk is 300 dpi en mijn ervaring is dat je beter met zoiets naar een printshop kan gaan, die zijn over het algemeen goedkoper en beter.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

wat bedoel je? Dat je een afbeelding van iemand anders gaat afdrukken en of dat mag of zo?

Of bijv. een bestaande poster laat printen om zo geen rechten te betalen, of is je vraag "is er een limiet aan bestandsformaat/dpi"

www.casarodriguillo.com

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

tomleeuw schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:43:
wat bedoel je? Dat je een afbeelding van iemand anders gaat afdrukken en of dat mag of zo?

Of bijv. een bestaande poster laat printen om zo geen rechten te betalen, of is je vraag "is er een limiet aan bestandsformaat/dpi"
DPI kan je nooit zelf bepalen, dat bepaalt de fotoservice voor je.

Alors.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Stereotomy schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:51:
[...]

DPI kan je nooit zelf bepalen, dat bepaalt de fotoservice voor je.
Het aantal DPI van hetgeen je inleverd kan je wel zelf bepalen, de vraag is dus: Wat doet de fotoservice ermee?

Als ik het dus goed begrijp :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:47

Reinier

\o/

Als het hier inderdaad gaat om het aantal DPI enzo, waar slaat het 'misbruiken' in de topictitel dan op?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

MewBie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:57:
[...]

Het aantal DPI van hetgeen je inleverd kan je wel zelf bepalen, de vraag is dus: Wat doet de fotoservice ermee?

Als ik het dus goed begrijp :)
Onzin.

Je upload een digitaal plaatje van zoveel bij zoveel pixels bij je fotoservice . Hoe dicht deze pixels op elkaar gepropt worden bij het printen, is een zaak van de fotoservice, niet van jou. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 08-12-2005 00:05 ]

Alors.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
Hema gaat dacht ik terug tot 180 of 200 dpi. Niet erg hoog in ieder geval, vandaar dat ik er maar een keer besteld heb :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

slaay

Natuurbeleven.com

Een mailtje rondsturen naar de verschillende online winkels met afdruk service levert denk ik het beste resultaat op. Daarna natuurlijk de reacties hier posten voor andere tweakers ;)

Dich bis echt unne foëzen haas

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jiriki schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:04:
Hema gaat dacht ik terug tot 180 of 200 dpi. Niet erg hoog in ieder geval, vandaar dat ik er maar een keer besteld heb :)
Fout ;)
Hema gaat bij de normale service tot 300 DPI, met de snelservice naar 400 DPI :)

Gister toevallig nagevraagd :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Het misbruiken zit 'm erin dat ik zelf een jpg klus. Uit een gewone digitale camera komt iets van, zeg, hooguit 12 megapixel, dus ik kan me voorstellen dat HEMA (AH, wat dan ook) zegt: "Jammer joh, dat gaat niet door.", of de jpg-compressie ergens zelf instelt (wat voor nare artefacten kan zorgen als je wat strakke lijnen wilt), maar bij gewone foto's minder opvallend is, et cetera.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
@Atlas: in ieder geval niet als je via hun software besteld. Kijk maar eens in de tijdelijke map die deze gebruikt als je gaat versturen, daar zet ie de verkleinde foto's in. Heel erg verkleind helaas...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jiriki schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:10:
@Atlas: in ieder geval niet als je via hun software besteld. Kijk maar eens in de tijdelijke map die deze gebruikt als je gaat versturen, daar zet ie de verkleinde foto's in. Heel erg verkleind helaas...
Tja ik heb hier toch echt 2 20x30 CM foto's voor me liggen die op 300 DPI zijn geprint :), Gewoon via hun software op de site. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Atlas heeft de goede oplossing aan: ga met een memory stick of flashkaartje naar de HEMA toe waar ze een afdrukmachine hebben staan, vraag vriendelijk aan de meneer achter de toonbank of hij je wil helpen en als je dan geluk hebt mag je even meekomen achter de toonbank om mee te kijken op de machine en je wensen kenbaar maken. Werkt het beste vroeg in de ochtend, wanneer er weinig klanten in de winkel zijn.

Alors.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:09:
Het misbruiken zit 'm erin dat ik zelf een jpg klus. Uit een gewone digitale camera komt iets van, zeg, hooguit 12 megapixel, dus ik kan me voorstellen dat HEMA (AH, wat dan ook) zegt: "Jammer joh, dat gaat niet door.", of de jpg-compressie ergens zelf instelt (wat voor nare artefacten kan zorgen als je wat strakke lijnen wilt), maar bij gewone foto's minder opvallend is, et cetera.
Flinke camera toch lijkt me met 12Mpixel. Niet echt 'your average consumenten camera'.

[ Voor 5% gewijzigd door Master FX op 08-12-2005 00:14 ]

Stay safe

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toevallig enkele maanden geleden geprobeerd een mozaiekfoto op 75x50 af te laten drukken. Aangezien ik zelf het mozaiek met een programma ging maken, had ik berekend hoe groot (aantal pixels) het moest zijn om op dat formaat op 300dpi uit te komen.
Uiteindelijk een jpg bestand van 48mb geproduceerd. Thuis als test een deel uitgeprint op die 300dpi en dat zag er mooi en scherp uit.

Daarna de foto laten afdrukken bij de hema. De foto was wazig, blokkerig en lelijk. Helaas was er geen tijd voor een tweede poging, dus moesten wij een lelijke foto cadeau aan iemand doen.

Vorige maand nog wat vakantiefoto's af laten drukken bij de Hema en weer viel het ons op dat er jpg artefacten verschijnen in de foto's, die er bij de originelen niet waren. Klacht indienen en navraag leert ons dat ze bij de fotocentrale (naam vergeten maar is onderdeel van Fuji) een nabewerking doen. Hierbij worden je foto's dus verziekt. Ook de kleuren klopten niet meer. Wit was in het ene geval met een blauwzweem, in andere gevallen met geel, rood of groene kleurzweem! Ze vertelden ons dat 80% van de digitale foto's bij deze enorme labs afgedrukt worden. Je kan niet aangeven dat je geen nabewerking wenst. De bewerking was om de foto "beter" te maken, iets wat bij digitaal niet nodig is in de centrale lijkt me.

Voor gewone foto's adviseer ik dus een goede printer thuis, voor posters adviseer ik om ze dan maar niet van dichtbij te bekijken, het is geen echte afdruk van 300DPI, maar net als bij analoge foto's een vergroting, maar dan met lelijke blokjes zoals je die vaak in een te sterk gecomprimeerde jpg foto ziet.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb zelf een tijd geleden ook 2 posters afgedrukt (bij hema). Nadat ik ze klaar had om op te sturen bleek de volgende limiet te gelden:

Maximaal 24 Megapixel (6000x4000 bijvoorbeeld)

Ik weet niet of dat alleen via de upload zo is, maar het lijkt me niet, omdat dit niet met de bestandsgrootte te maken heeft. Vraag het even na zou ik zeggen

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Tees
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:43:
Professioneel drukwerk is 300 dpi en mijn ervaring is dat je beter met zoiets naar een printshop kan gaan, die zijn over het algemeen goedkoper en beter.
Hier sluit ik me bij aan, ik denk dat je bij de Hema niet op de goede plek bent voor dit soort werk.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Als die 24 megapixel inderdaad de max is zal men je poster dus maximaal op 120 dpi afdrukken (75/1,5=50 inch * 120 = 6000).

Omdat het om een poster gaat is dit volgens mij niet zo'n probleem. Tenzij je hem niet aan de muur wil hangen maar alle details wil zien.

Ik snap het "misbruiken" probleem niet. Ik zie die foto-shops gewoon als remote printers.
Ik heb gisteren net een "poster" van 30x20 laten maken. Gewoon een A4-tje gemaakt in Coreldraw opgeslagen als JPG en hup op een SD-kaartje en naar de winkel.

Dat is volgens mij precies wat jij ook in gedachten hebt.

Kan ook naar de HEMA uploaden, maar dan zal ik aanraden om niet het programmatje te gebruiken maar gewoon de JAVA plugin op hun site. Die comprimeert je file niet. Moet je voor iedere file even klikken, maar aangezien jij maar 1 file hebt lijkt me dat geen probleem.

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Er zit verschil in de manier van uploaden bij de hema! lees dit topic eens
tomleeuw in "Afdrukken Hema: bagger kwaliteit!"

Ik heb het zelf uitgeprobeerd, hoe het inleveren bij hema zelf gaat weet ik niet, maar ik denk via de nette manier

[ Voor 11% gewijzigd door Pinin op 08-12-2005 09:20 ]

www.casarodriguillo.com

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

littlejoannes schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:40:
Als die 24 megapixel inderdaad de max is zal men je poster dus maximaal op 120 dpi afdrukken (75/1,5=50 inch * 120 = 6000).
Een inch is nog altijd 2,54 cm, dus 6000 pixels op 75 cm is 200 DPI.

Signatures zijn voor boomers.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Nog beter dan! 200 dpi zal goede afdrukken opleveren (zat met duimen in mijn hoofd, niet letterlijk btw :P )

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:19:
Vorige maand nog wat vakantiefoto's af laten drukken bij de Hema en weer viel het ons op dat er jpg artefacten verschijnen in de foto's, die er bij de originelen niet waren. Klacht indienen en navraag leert ons dat ze bij de fotocentrale (naam vergeten maar is onderdeel van Fuji) een nabewerking doen. Hierbij worden je foto's dus verziekt. Ook de kleuren klopten niet meer. Wit was in het ene geval met een blauwzweem, in andere gevallen met geel, rood of groene kleurzweem! Ze vertelden ons dat 80% van de digitale foto's bij deze enorme labs afgedrukt worden. Je kan niet aangeven dat je geen nabewerking wenst. De bewerking was om de foto "beter" te maken, iets wat bij digitaal niet nodig is in de centrale lijkt me.
Nog nevernooit dergelijke problemen gehad met de digitale fotoservice van de Hema en die gebruik ik zo ongeveer sinds ze die dienst aanbieden. Maar zie ook tomleeuw's post; waarschijnlijk gebruik je de verkeerde uploadmethode. Ik upload altijd via het Java upload-applet ('comfort upload' op de Hema site); niet de software die je op je pc moet installeren.
littlejoannes schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:08:
Nog beter dan! 200 dpi zal goede afdrukken opleveren (zat met duimen in mijn hoofd, niet letterlijk btw :P )
In mijn evraring levert alles vanaf zo'n 120dpi uitstekende resultaten op groot formaat (>30x45cm)

[ Voor 15% gewijzigd door koraks op 08-12-2005 12:54 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

inquestos schreef op donderdag 08 december 2005 @ 01:30:
Heb zelf een tijd geleden ook 2 posters afgedrukt (bij hema). Nadat ik ze klaar had om op te sturen bleek de volgende limiet te gelden:

Maximaal 24 Megapixel (6000x4000 bijvoorbeeld)

Ik weet niet of dat alleen via de upload zo is, maar het lijkt me niet, omdat dit niet met de bestandsgrootte te maken heeft. Vraag het even na zou ik zeggen
Via de upload kun je een 72 Megapixel sturen. Vervolgens zegt hij bij het gaan de volgende stap dat er een probleem is en wordt er over die 24 Megapix een melding gemaakt (was een 30x45 foto). Ik heb de reoslutie dus maar teruggezet naar 300dpi.Dat heeft inderdaad niet te maken met de bestandsgrootte, maar echt alleen met de resolutie.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1