[Maxtor DM10] Unmountable boot volume bij installeren XP

Pagina: 1
Acties:

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025
Ik heb kortgeleden een nieuwe hd gekocht voor mijn computer namelijk de 300GB grote diamondmax 10 van Maxtor. (exact model 6L300R0 16MB cache)

Nu wil het probleem dat tijdens het installeren van Windows XP (home zowel zonder SP als cd met SP2) deze na het laden van de drivers etc. Het volgende scherm geeft:
Unmountable_Boot_Volume
met foutcode:
STOP 0x000000ED
Als ik op de site van Microsoft kijk dan zouden er de volgende problemen mogelijk zijn:
1.The file system is damaged and cannot be mounted.
Deze optie heb ik bekeken en het volgende heb ik gedaan:
Ik heb de ubcd gedownload en gebrand en gedraaid. Met het tooltje van Maxtor heb ik hiermee enkele partitie's aangemaakt. (1 van 80GB NTFS, 1 van 100 GB NTFS en eentje van 40 GB FAT32)
Toen ik een aantal keer (6 oid) geprobeerd heb de XP installatie te draaien heb ik de hdd in een externe behuizing gedaan en aan een andere computer gehangen. Deze machine herkent het hele zooitje en ik zie netjes 3 partities met hun goede grote staan. Ook heb ik enkele bestandjes enzovoort heen en weer gekopieerd etc. Dit werkt allemaal naar behoren. Het file systeem lijkt dus niet beschadigd. (Misschien de MBR ?)
2.You use a standard 40-wire connector cable to connect the UDMA drive to the controller instead of the required 80-wire, 40-pin cable.
Nee de kabel is uitgesloten dit is een 80 aderige ATA kabel. Deze heeft tot van morgen netjes gewerkt met mijn oude hdd (120 GB Seagate zie ook HGKMT >:) )
3.The basic input/output system (BIOS) settings are configured to force the faster UDMA modes.
Ik heb uiteraard ook het bios doorlopen. Daar heb ik UDMA zowel geprobeerd op disabeld als op auto. Hdd word ook netjes door het bios herkent.

Verder heb ik nog een keer geprobeerd door alle partities teverwijderen en een partitie van 80GB NTFS aantemaken. Ook heb ik met diverse tooltjes de MBR geprobeerd aantepassen etc.
Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de MBR maar hoe ik deze kan repareren is mij nog niet geheel duidelijk. (Ik kreeg al de tip van Demon om de XP recovery console te gebruiken maar daar kom ik dus niet eens.) (fixmbr en fixboot kan ik dus op dit moment niet uitvoeren.)

Het geheel draait op een MSI megapc 651 (barebone). (Sis 651 chipset)
250 watt voeding van FSP met 13,5A op de 12v rail. Ik heb met een goede multimeter (ABB metrawatt M2032) al enkele keren gemeten (OA met de oude hdd) en de spanningen blijven onder full load binnen de grenzen. (Afwijking van max 0,4V met 3dmark en F@H draaiende)

P4 2,66Ghz (Northwood 533 FSB)
Asus 6800LE (Is er ook al uit geweest zie ook hierboven)
2x 512mb ram (Eentje van Dane-Elec (PC3200) en eentje van Twinmos(PC2700))

Ik heb ook al enkele topics doorgelezen met het zelfde probleem. Maar daar worden de oplossingen aangedragen die ik al heb geprobeerd of komt men tot de conclusie dat de schijf DOA is.

Wie heeft er nog meer suggesties of weet een programma dat mij uit de brand kan helpen.

edit:
Ik heb ook de hdd gecheckt met Powermax (ander tooltje van Maxtor) en bij de quicktest komt de hdd door alle testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Schapie op 07-12-2005 23:19 ]

No signature found

• Schapie
Ik heb inmiddels nog een aantal dingen geprobeerd maar dit mag nog niet baten.
Het volgende namelijk:
Ik heb nog eens de partities verwijderd en een partitie van 128Gb gemaakt en geprobeerd met Maxblast alles over te kopieeren dit werkte niet.
Ook heb ik met partition magic gekeken of deze nog enige functies had om de MBR te repareren maar niets nuttigs gevonden.
Ook heb ik nog geprobeerd door m'n oude hdd er ook aan te hangen en heb ik de schijf nog maals geformatteerd maar dit haalt ook niets uit en ik krijg nog steeds de zelfde fout bij het installeren van XP.
Ook heb ik geprobeerd om de XP recovery console testarten maar het probleem wil dat tijdens het booten van de cd af ik de BSOD al te zien krijg en dus niet verder komt.

Iemand nog suggesties ik heb naar mij idee nu zo'n beetje alles geprobeerd of kan ik er nu van uit gaan dat de schijf DOA is. (Niet geheel maar hij is niet in staat om er windows opteinstalleren.)

No signature found

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:49
via XP kom je er niet in, lees ik
heb je geprobeerd [op een kleinere fat32 partitie] er met BartPE of windows 98 bootdiskette oid te komen?

gewaarwordingshorizon

• Schapie
beascob schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:53:
via XP kom je er niet in, lees ik
heb je geprobeerd [op een kleinere fat32 partitie] er met BartPE of windows 98 bootdiskette oid te komen?
Ja ik heb inmiddels ook geprobeerd om windows 98 er op te zetten maar ook deze geeft problemen tijdens het installeren die te maken hebben met de hardeschijf.
Ook heb ik de hdd in een andere pc gehangen, en ik ben nu aan het kijken of dit misschien een verbetering geeft. Op die andere pc lijk ik iig last te hebben van het welbekende 32Gb probleem.

Iemand misschien ideeen verder ? Want anders verklaar ik de schijf DOA en ga ik er mee terug naar de leverancier.

No signature found

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-03 16:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Heb je nog een floppydrive? Haal dan van bootdisk.com een win98 opstartdiskette-creator, en maak een bootable diskette. Opstarten van de flop (met de HDD aan de pc gekoppeld) en dan fdisk /mbr

Hier kon uw advertentie staan

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Schapie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:17:
edit:
Ik heb ook de hdd gecheckt met Powermax (ander tooltje van Maxtor) en bij de quicktest komt de hdd door alle testen.
En de uitgebreide test? Lijkt me ook nuttig die eens te proberen. Je sluit i.i.g. weer iets uit.

ARME AOW’er

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-03 16:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Stuur anders gewoon een mailtje naar Maxtor, krijg je binnen een dag of 3 antwoord van ze. Leg het probleem zo goed mogelijk uit. Waarschijnlijk zul je het antwoord krijgen dat je hem met RMA moet sturen. Kost je enkel de verzendkosten - een euro of 8.

Hier kon uw advertentie staan

• Schapie
Vandaag terug geweest naar de leverancier, zij kwamen tot de zelfde conclusie als mij.
De partitietabel was fubar. De winkel heeft preventief de hd omgewisseld voor een nieuwe.

Dus ik ga het nu nog eens proberen maar een echte oplossing is er dus nog niet uitgekomen.

Ik heb trouwens de hd nog geprobeerd in een andere pc maar dit maakte verder niets uit.

Ook bij deze hd krijg ik direct dezelfde fout weer.

[ Voor 23% gewijzigd door Schapie op 27-12-2005 18:55 ]

No signature found

• Schapie
Inmiddels nog weer het een en ander geprobeerd en het lijkt er meer op dat het een probleem is met de chipset oid. Ik had namelijk de cd van XP er in laten zitten tijdens het verwisselen van m'n nieuwe Hitachi met m'n oude Seagate. Na het terug zetten van de Seagate zag ik dus dat de XP cd er nog in zat en toen heb ik meteen even getest of ik met deze hd ook dezelfde fout krijg.
En idd weer de zelfde fout.
Het volgende heb ik nog geprobeerd:
XP installeren op de Hitachi hd via m'n broertjes pc maar dit mocht niet baten, pc's verschillen toch te veel van elkaar en XP loopt vast tijdens het booten. (Hier was ik zelf eigenlijk wel van uit gegaan maar toch maar eigenwijs geprobeerd.)

De nieuwe hd betreft trouwens een Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb.
Iemand misschien meer ervaring met de SiS 651 chipset en dan vooral de SiS5513 ide controller.

No signature found

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Ik heb geen oplossing, maar ik ga 't wel proberen. Je geeft veel info in start topic, blijft info geven, etc. Ik ga m'n best doen. :+
Welke firmware zit er in jouw DM10?

[ Voor 17% gewijzigd door AES op 07-01-2006 01:42 ]

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• Schapie
AES schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 00:58:
Ik heb geen oplossing, maar ik ga 't wel proberen. Je geeft veel info in start topic, blijft info geven, etc. Ik ga m'n best doen. :+
Welke firmware zit er in jouw DM10?
De DM10 heb ik inmiddels niet meer. Ik heb deze geruild voor een Hitachi deskstar omdat ik eerst dacht dat het een probleem was met de Maxtor.

Ik zou wel de firmware's van die twee op kunnen zoeken. Maar ik verdenk eigenlijk meer of m'n bedrading of m'n bios op dit moment. (Terwijl ik toch vrij zeker ben dat die beide in orde zijn. :? )
Ik ga nog eens heel erg zorgvuldig het bios napluizen op UDMA en PIO instellingen.

No signature found

Pagina: 1