Toon posts:

Welke CD-R voor lange houdbaarheid

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
welke CD-R merken raden jullie mij aan voor het volgende:

* vooral audiocd's, ook mp3 en wat foto's
* langdurig houdbaar (zeker 4 jaar ofzo)
* max.brandsnelheid boeit me totaal niet, als het maar kwaliteit is

...aangezien heel veel merken NIET aan de laatste punten voldoen...

ik heb een LITEON LTR-52327S trouwens.

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
De meeste merken CD-R zijn gewoon lang houdbaar. Ik heb hier CD-R's van Kruitvat liggen, gebrand als audio maar ook een aantal data. Deze zijn zo een vijf jaar oud en ze werken nog steeds goed. Ik denk dat het op zich niet zoveel uitmaakt.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
ja ik zweer bij platinum .. maarja dat is gevoelsmatig en ervaring ermee.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Als je gewoon goed met je CD's omgaat, dan kunnen deze makkelijk 4 jaar meegaan hoor! Ik kan nu nog steeds A2 Racer 2 installeren, een gebrande versie van 8 jaar geleden, zeer veel gebruikt en een goedkopie Hema cd. Verder kun je je Data ook nog backuppen, Dat is helemaal niet duur, 60 cent voor een paar jaar ;)

Verwijderd

Veel schijfjes zijn inderdaad wel goed. Ik heb hier ook wel Traxdata liggen van een aantal jaren oud. Het liefste koop ik wel een beetje geronomeerd merken. Dus niet iets van "professional" of een of andere Japans iets.
andreict schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:01:
ja ik zweer bij platinum .. maarja dat is gevoelsmatig en ervaring ermee.
Ik gebruik ze allemaal als frisbees, rukschijfjes. Dus zal idd wel iets persoonlijks zijn ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:06:
Het liefste koop ik wel een beetje geronomeerd merken. Dus niet iets van "professional" of een of andere Japans iets.
Japans iets? Leef jij nog in de jaren 70 ofzo?

De massaproduktielanden zijn o.a. China en Taiwan. Japan is tegenwoordig een duur land om iets te laten produceren dus daar komt nou juist spul van zeer hoge kwaliteit vandaan 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je in de rekken kijkt, heb je 3 types:
1) el-cheapo: de goedkoopste, reken op 8 goeie per 10, wat meer risico dus.
2) de "normaal" geprijsden, een beetje duurder dan 1), maar werken erg goed, nooit problemen mee (Verbatim en dergerlijke).
3) de extreem dure gevallen: gemakkelijk dubbel zo duur als 1), met gouden reflectielaag en dergelijke, zullen ongetwijfeld nog beter zijn dan 2).

Welke zijn dan de beste? Volgens mij 2), voor een luttele meerprijs ben je veel zekerder, en wanneer je echt bang bent voor je data, kan je beter 2 verschillende 2) merken CD's branden met dezelfde data, dan een 3) cd maken, komt even duur of zelfs goedkoper uit, en volgens mij is je data zekerder bewaard.

Als je echt je data niet wil verliezen, kan je een RAID5 achtig systeem gebruiken, er bestaan progjes die je data opsplitsen, je moet wel minimum 3 CD's gebruiken, maar als 1 van deze CD's kapot is, kan je uit de 2 andere nog je data halen. Je data is dan wel moeilijker bereikbaar (je moet je 3 CD's gebruiken om aan de data te geraken), maar het heeft zijn voordelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat algemene tips als je houdbaarheid van cd-r's belangrijk vindt:

- De merknaam zegt weinig tot niets.
Er zijn maar enkele fabrikanten van cd-r en dvd-r media. Er zijn een heleboel verpakkers en stempelaars.

- Als je de fabrikantcode weet: Mitsui en Taiyo Yuden hebben een goede naam. Ritek en Moser Baer hebben een slechte naam. De Cdfreaks site vermeldt als een van de weinige de fabrikantcode bij hun producten.

- Kies liever voor conventionele 74 en 80 minuten cd-r's dan voor exotische 90 of 100 minuten cd-r's.

- Kies liever voor printable vanwege de extra laklaag en lichtdichtheid / lichtbestendigheid.

- Bewaar ze lichtdicht: dus in een doosje met inlays, liefst in een afgesloten kast en niet in een open rek.

Verwijderd

TDK of Sony :) alhoewel merk ook niet altijd iets zegt, ligt meer aan de fabriek waar het gemaakt wordt afijn zijn wel got topics over dacht ik.

Belangrijk is wel in een zoveel mogelijk stofvrije omgeving bewaren en met zo weinig mogelijk zonlicht. Ook dat de cd niet teveel 'verplaatst' wordt ook al zit het in een hoesje.

En als het belangrijke data is om de zoveel maanden ofzo een nieuwe cd maken?

//offtopic: ik zit zelf te denken aan opslag via usb sticks is dat kwalitatief niet beter dan een cd kwa houdbaarheid? ff los van de prijs dan.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik ben zelf grotendeels gestopt met cd's branden, dat kan je nog wel terugvinden in een oud topic van me in O&IO. Ik heb dataloss gehad op alle soorten cd's, alleen de laatste cd's die ik kocht deden het altijd goed, maar die heb ik dan ook het kortste gebruikt..

Mijn keuze zou daarom zijn: HP, en dan van het soort waar 'lifelong guarantee' op staat. En dan nog zou ik 't niet 100% vertrouwen.

Probleem met de meeste cd's was het teruglezen. Vooral aan het einde (buitenkant) van cd's bleken leesfouten te ontstaan. Normaal gesproken ben je dan 1 of enkele bestanden kwijt, maar als er divx-en van 700MB op de cd staan zijn die dus totaal onbruikbaar geworden.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:11:
[...]

De massaproduktielanden zijn o.a. China en Taiwan. Japan is tegenwoordig een duur land om iets te laten produceren dus daar komt nou juist spul van zeer hoge kwaliteit vandaan 8)7
Het leek op iets anders idd, maar bedoelde et niet zo. Bedoelde meer Japanse naam, tuurlijk weet ik dat alles uit China etc komt. Zelfs de speeltjes bij de Mac en Ikea ovenwanten ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verbatim CD's zijn over het algemeen uitstekend van kwaliteit. Plantinum daar in tegen heb ik zeer slechte ervaring. Daar heb ik een hele poos geleden de laatste 30 tot 40 lege CD-R's van gewoon weggegooid. De een naar de ander gebrande CD-R (Paltinum) was na een maand niet meer in te lezen. Dit lag/ligt niet aan de brander (NEC3500) aangezien ik deze met andere CD's en DVD's nogaltijd uitstekend kan gebruiken. Platinum komt er bij mij dus niet meer in.

Daarnaast moet je CD's op een droge, donkere plaats opbergen en niet plat neerleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 07-12-2005 22:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Inderdaad, de beste optische media komen net uit Japan. Voor kwaliteit zou ik vooral gaan voor Taiyo Yuden schijfjes. Is de fabrikant van schijfjes dewelke onder ander merknamen verkocht worden. Vaak zijn het merk Verbatim of Plextor gemaakt van Taiyo Yuden, maar kijk daarvoor de mediacode na.
Verbatim brengt ook schijfjes uit met een extra beschermlaag tegen krassen ofzo (op mijn spindle lees ik momenteel af: "Crystal" en "Super AZO" "double protection" en "Scratch Resistant") wat natuurlijk niet wil zeggen dat je altijd voorzichtig moet zijn met je schijfjes.
Verder om kwalitatief te branden: brand op max de helft van de snelheid waarop het schijfje gerated is. Installeer een goed firmware versie, wat kwaliteit zeker ten goede komt, evenals compatibiliteit met meerdere media.
En ja kan natuurlijk ook gaan opzoeken welke media goed resultaat geven icm jou specifieke drive en firmware.
Je kan ook zelf een scan doen van het aantal errors: PIO en PI erros (of zoiets toch...)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Exirion schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:11:
Jaren 70 was de tijdperk van degelijk Duitse DIN-normen, alle luidsprekers, platendraaiers, versterkers,... van toen werden met een Duitse DIN-stekker aangesloten.

Japan kwam wat later (CD en videorecorder tijdperk) in opmars en zorgde voor de RCA/tulp/cinch-aansluitingen op je versterker.

Platinum's zijn af te raden, ze kopen gewoon de goedkoopste schijfjes van de week binnen en stempelen hun naam erop => wisselvallige kwaliteit.

Er bestaan tools om mediacodes uit te lezen zodat je weet wie die schijven effectief gemaakt heeft.

Hoe trager je de schijfjes brand hoe beter, liefst 4x of lager. Door traag te branden, is er tijd om allemaal mooie rondjes op je cd te branden. Op 4x zijn de rondjes wat uitgerokken maar ze blijven van elkaar. Op hogere speeds worden de rondjes zodanig uitgerokken dat ze elkaar beginnen te overlappen, zolang lees-apparatuur nog wat zinnigs kan maken van de "rommel" dat erop staat, dan vinden de meeste gebruikers het goed. Het is af te raden om op hogere speeds lange termijns backups te branden.

[ Voor 28% gewijzigd door rapture op 07-12-2005 22:26 ]

Verwijderd

rapture schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:23:
[...]

Jaren 70 was de tijdperk van degelijk Duitse DIN-normen, alle luidsprekers, platendraaiers, versterkers,... van toen werden met een Duitse DIN-stekker aangesloten.

Japan kwam wat later (CD en videorecorder tijdperk) in opmars en zorgde voor de RCA/tulp/cinch-aansluitingen op je versterker.

Platinum's zijn af te raden, ze kopen gewoon de goedkoopste schijfjes van de week binnen en stempelen hun naam erop => wisselvallige kwaliteit.

Er bestaan tools om fabriekscodes uit te lezen zodat je weet wie die schijven effectief gemaakt heeft.
Jup zoals ik al eerder zei, ik gebruikd e platinum schijfjes als Frisbees :) :Y)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

rapture schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:23:

Ja, ehm... volgens mij snap je mijn punt niet helemaal :?

De tijd dat Japans spul als derderangs werd beschouwd was in de jaren 70, en dat is ook precies waarom ik zijn uitspraak niet snap. Als ie het nou over Chinees of Taiwanees spul had, ok....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Varienaja schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:20:
Ik ben zelf grotendeels gestopt met cd's branden, dat kan je nog wel terugvinden in een oud topic van me in O&IO. Ik heb dataloss gehad op alle soorten cd's, alleen de laatste cd's die ik kocht deden het altijd goed, maar die heb ik dan ook het kortste gebruikt..

Mijn keuze zou daarom zijn: HP, en dan van het soort waar 'lifelong guarantee' op staat. En dan nog zou ik 't niet 100% vertrouwen.

Probleem met de meeste cd's was het teruglezen. Vooral aan het einde (buitenkant) van cd's bleken leesfouten te ontstaan. Normaal gesproken ben je dan 1 of enkele bestanden kwijt, maar als er divx-en van 700MB op de cd staan zijn die dus totaal onbruikbaar geworden.
Toevallig daar kwam ik dus onlangs ook achter :P had nog een stapel cd's gevonden uit 2001 met divx films erop, grotendeels kon ik ze niet uitlezen. Buitenkant was meestal het slechtste eraan toe, binnenkant was ook niet best. Was voornamelijk phillips en sony.

Verwijderd

Wordt nog lekker dan in de toekomst met de dvd's. Kun je straks geen een meer uitlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 22:43 ]

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik zou inderdaad ook voor Taiyo Yuden media code gaan, en dan het liefst in combinatie met een goed merk zoals Verbatim.

Daarnaast is het ook verstandig om langzamere snelheden te kopen, de laatste generatie cd/dvd zijn slechtere kwaliteit dan de voorloopers, Bron = cdfreaks

idd hangt levensduur ook af van de gebruikte brander+firmware

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ricoh en Tayo Yuden zijn A-labels. Daar kan je imho wel op vertrouwen. (Mits jij en je computer dat ook zijn ;-)
Je kan ook eens zien naar dat andere merk waar k de naam van kwijt ben, maar die schijfjes waren duurder, konden zeker evenlang mee als een gewone CD-R (20jaar), maar waren héél dunnetjes verguld. Het zijn ook precies gulden schijfjes, en zijn ook duurzamer. Je herkent ze wel als je ze ziet. www.cdfreaks.com

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Pagina: 1