1u CPU koeler op GPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 20:52
Beste mede-tweakers,

Ik ben bezig met een gedachte om mijn 6800le wat te tweaken. Nou zijn er natuurlijk zat standaard koelers die op de GPU van een graka kunnen. Maar daar zijn we natuurlijk geen tweaker voor.

Sowieso heb ik zoiets dat een CPU koeler toch beter zal koelen dan de meeste commerciële graka koeling oplossingen.

Nou kreeg ik na wat rondneuzen het idee om een 1u koperen CPU koeler op mijn graka te bouwen. Heb een beetje rondgekeken en kwam bijvoorbeeld een 1u koeler tegen voor de Xeon processoren. De CoolerMaster 1U Passive Xeon Cooler, S604.

Afbeeldingslocatie: http://shop.informatique.nl/pic500/130455.jpg
(link naar specs: http://shop.informatique....p.xgi?M=I&A=130455&FRS=ON)

Mooi ding, koelt de Xeons tot 4Ghz passief staat er… en dat is natuurlijk erg mooi. Want die dingen produceren ook wel boven de 100 Watt aan TDP, zover zal het met m’n graka niet zo snel komen natuurlijk.

Ik had alleen wel een paar vragen voor ik aan het modden sla.
Ik ben natuurlijk niet van plan om m’n graka passief te koelen er komt sowieso een fan erbovenop. Maar de bedoeling is om hem dan lekker over te klokken.
De vraag is alleen wel hoe goed koelen deze heatsinks? Je hebt passief en passief natuurlijk. Want de airflow in een server is natuurlijk weer anders.

Dus zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met servers en 1u koeling etc. en is dit een haalbaar idee?
Mijn huidige standaard koeling draait namelijk 55C idle.. niet zo mooi. Als je geunlocked hebt en vet sneller kan maar de temps je tegenhouden. :(

Dus kan ik dit als een oplossing gebruiken of heeft dit geen voordelen boven een gewone CPU koeler die ik mod en erbovenop zet (behalve het feit dat ie dan kleiner is en misschien niet twee slosts in beslag neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zoek de CFM op van 2 10K rpm 40mm fans, tel dit op, en je weet hoeveel CFM je ongeveer voor het koelen nodig zult hebben, gezien dat de "gebruikelijke" airflow is bij gebruik van dergelijke sinks in 1U systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 21:39

Aapje

Opel-beun
Deze koelblokken worden meestal in servers gebruikt (19")
Voor deze blokken zitten meestal Casefans die voor de nodig airflow zorgen...
Ze koelen dus niet echt 100% passief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17
Ik denk dat die koeler weg genoeg zal koelen, mits je genoeg airflow hebt - wat in 'n 1U rack wel 't geval zal zijn, ookal zit d'r geen fan direct op de heatsink.

Je zal wel (bijna) zeker weten wel gaatjes moeten gaan boren, deze gaat nevernooitniet standaard op je 6800* passen - aan de afstand te zien niet in ieder geval, al blijft dat lastig inschatten natuurlijk ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Leftblank op 07-12-2005 19:38 . Reden: spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:02
Dit gaat je niet lukken. Deze serverkoelers kunnen dat zogenaamd passief doordat ze alleen geschikt zijn voor serverkasten. In serverkasten staat altijd een hele sterke airflow van de voorkant naar de achterkant. De passieve koeler kan daaraan zijn warmte kwijt. In je eigen kast heb je zo'n airflow niet (hoop ik tenminste, het zou een p*kkeherrie maken), waarvoor je het hier beter bij kunt laten. Ga voor een lekker stille Arctic Silencer of een ZM80D-HP, die ook nog wel moet gaan.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nou ja, als je je core goed kunt contact kunt laten maken, lijkt me dat dit blok voldoende oppervlakte heeft om je VGA koel te houden. Maar daar zit dan ook de crux, ik ben bang dat je zo'n "plaat" moeilijk passend krijgt. Vaak moet je op videokaarten erg reking houden met in de weg zittende condensatoren en andere ongein. ;)

Ook de bevestiging zul je niet standaard gemonteerd krijgen, maar ik wens je veel succes iig, laat weten hoe het je lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 07-12-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
hmmm inderdaad ik heb al zitten denken aan condensatoren etc, maar die zitten op de 6800 niet echt inde weg... mmaar dat er wat gesneden, geslepen en geboord moest worden was natuurlijk al bij voorhand bekend :9 daar doe ik het een beetje ook voor.
maar ik was dus inderdaad al bang dat servers een behoorlijke flow hebben door heel de rack heen. ;( jammer eingelijk zou mooi zijn als dit dingetje de kast super goed koelde.

heb overigens wel gelezen dat er gasten zijn die met zulke dingen een 7800 gtz idle rond de 35 graden krijgen. is natuurlijk neit mis.
maar er moet dan dnek ik wel een wat airflow langs komen. kijken of ik daar wat op kanv erzinnen.
iemand ideen?
want qua oppervlak zijn deze dingen toch wel beter dan een normale cpu koeler of heb ik dat mis???
wat denken jullie beter een goede cpu koeler (arctic freezer 7) erop bouwen of zo'n koelblok.

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 07-12-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145189

Deze coolers zijn inderdaad voor serverkasten gemaakt, waarom denk je anders dat de commerciele desktop-cpu coolers zo'n grote monsters zijn :P

Dus tenzij je 2 turbines aan de voor- en achterkant van je case hebt hangen is dit niet echt een verstandige keuze.

Sorry niet gelezen dat je er een fan op wou zetten 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 145189 op 07-12-2005 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Je zegt net zelf in je TS dat er een fan op komt...dat compenseert natuurlijk voor de brute airflows in 1u racks. Verder moet het met een dremel en een kolomboortje echt wel passend te maken zijn lijkt me. Mij zou het iig wel lukken. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
moet inderdaad te doen zijn. maar zit dus gewoon te denken of het wel al die moeite waard is... of dat eht neit veel zou schelen op bijvoorbeeld gewoon een zalman fatality koeler erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
dangerpaki schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:54:
moet inderdaad te doen zijn. maar zit dus gewoon te denken of het wel al die moeite waard is... of dat eht neit veel zou schelen op bijvoorbeeld gewoon een zalman fatality koeler erop.
Als dit ding een GPU beter koelt dan dingen die ervoor gemaakt zijn zou hij er wel speciaal voor gerenamed zijn lijkt me ;) Een zalman gpu koeler zal vrijwel zeker betere prestaties leveren, voor nog niet de helft van de moeite.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Maverick schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:58:
[...]

Als dit ding een GPU beter koelt dan dingen die ervoor gemaakt zijn zou hij er wel speciaal voor gerenamed zijn lijkt me ;) Een zalman gpu koeler zal vrijwel zeker betere prestaties leveren, voor nog niet de helft van de moeite.
ja dat vraag ik me nou af he?
want dit ding is gemaakt om over de 100 watt aan tdp weg te voeren in 'passieve' situatie (eigenlijk met de ernstige airflow in de server kast)

maar zit te denken dit zou toch beter zijn dan een zalman als er een goede fan op zit en verse lucht op stroomt? kan me neit voorstellen dat die zalman bijvoorbeld een xeon 4 ghz koelt dat trekt ie denkt ik gewoon neit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk eerst eens even naar je hoofdprobleem, want 55c idle is al te hoog voor idle.
Ik zit nu op 43c idle met een "gewone" 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Maverick schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:58:
[...]

Dss ? wedden dat mijn boxed koeler van me proc mijn GPU beter koelt dan de prut fan die eropzit en ervoor gemaakt is ?

Zegt erg weinig "omdat het ervoor gemaakt is"

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ja het lijkt mij wel ene goed plan van de TS , ik heb zelf een Ati Silencer erop zitten van arctic... maar om eerlijk te zijn, het koelt maar 2 graden beter en dat was een behoorlijke telleurstelling.

Zowiezo moest ik eraan gaan modden omdat het stekkertje voor op de videokaart (voor power) niet in het contactje paste. en de zalman fatal1ty paste niet eens op de kaart vanwege condensatoren.

Nu koelt zo'n cpu koeler veel beter, maar je moet alsnog zelf wat gaan knutselen want deze krijg je niet in de 2 gaatjes... maar als het je lukt (met gaatjes boren in de koeler) dan moet je maar ff een foto posten en wil ik wel eens je temperaturen zien!

MAAR als ik jou was zou ik niet voor de xeon koeler gaan, maar voor een koeler die op heel veel vershillende sockets past. Of misschien voor een kleine zalman, bij een zalman zitten de schroefgaatjes erg dicht bij elkaar en die afstand moet je voor een cpu vergroten met 2 onderdeeltjes. Maarja leuk wat je allemaal doet, ik zou toch gewoon een normale zalman gpu koeler kopen, die is 5 euro duurder dan jou Xeon koeler.

[ Voor 25% gewijzigd door poepkop op 08-12-2005 14:03 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
sapphire schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:49:
[...]

Dss ? wedden dat mijn boxed koeler van me proc mijn GPU beter koelt dan de prut fan die eropzit en ervoor gemaakt is ?

Zegt erg weinig "omdat het ervoor gemaakt is"
Nu maak je de vergelijking met een stock koeler. Das alles behalve wat de zalman die hij noemt is natuurlijk. Je moet geen appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Als het je puur om goede koeling gaat, dan zou ik opzoek gaan naar een thermalright V1-Ultra, die koelt echt verschirkkelijk goed!

Als je passieve koeling wil met een fan in de buurt dan zou ik even kijken naar de Aerocool Vm-102, die kan 70watt kwijt en met een fan erop (toch nog wat knutsel werk) koelt die natuurlijk ook erg goed!

Als het je puur om het knutselen gaat hou dan wel rekening met het gewicht van zo'n 1u koeler, deze is helemaal van koper en met al dat gewicht aan 1 kant van de kaart komt het niet helemaal goed denk ik!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
poepkop schreef op donderdag 08 december 2005 @ 13:58:
Ja het lijkt mij wel ene goed plan van de TS , ik heb zelf een Ati Silencer erop zitten van arctic... maar om eerlijk te zijn, het koelt maar 2 graden beter en dat was een behoorlijke telleurstelling.

Zowiezo moest ik eraan gaan modden omdat het stekkertje voor op de videokaart (voor power) niet in het contactje paste. en de zalman fatal1ty paste niet eens op de kaart vanwege condensatoren.

Nu koelt zo'n cpu koeler veel beter, maar je moet alsnog zelf wat gaan knutselen want deze krijg je niet in de 2 gaatjes... maar als het je lukt (met gaatjes boren in de koeler) dan moet je maar ff een foto posten en wil ik wel eens je temperaturen zien!

MAAR als ik jou was zou ik niet voor de xeon koeler gaan, maar voor een koeler die op heel veel vershillende sockets past. Of misschien voor een kleine zalman, bij een zalman zitten de schroefgaatjes erg dicht bij elkaar en die afstand moet je voor een cpu vergroten met 2 onderdeeltjes. Maarja leuk wat je allemaal doet, ik zou toch gewoon een normale zalman gpu koeler kopen, die is 5 euro duurder dan jou Xeon koeler.
dat is ook de reden da tik verder kijk.
ik heb sowieso een airflow probleem in mn kat terwijl ales wel netjes weggewerkt is etc. en ik heb ook zoiets dat verbetern zal wel veel helpen, maar daarnaast is stock koeler natuurlijk niet veel soeps als je wilt ocen. alleen ben dus ook bang dat zo'n speciale gpu koeler geen ruk uit gaat maken.
Als het je puur om goede koeling gaat, dan zou ik opzoek gaan naar een thermalright V1-Ultra, die koelt echt verschirkkelijk goed!
daar ga ik eens naar kijken weet je toevallig ook hoeveel watt dit ding kwijt kan dan.

edit:hmmm koelt ook neit veel beter zo te zien effe een paar reviews gelezen. zal bij mij niet veel uitmaken of het nou 55 of 53 graden is idle.
scheelde niet veel in een reveiw

toch effe denken en mn idee wat ebter uitwerken.. en effe kijekn of de nieuwe zalmand fatality zn werk geod doet.

edit2:
heb effe zitten kijekn. als ik toch voor de 1u koeler ga, dan meot er sowieso een radiale fan op. want die moet door de vinnen heen blazen een fan er recht bovenop zal minder efficient zijn volgens mij. dus moet echt een fan wordend ie vanaf de zijkant de lucht erdoorheen blaast.

kijk hier doel ik een beetje op http://www.overclock.net/...00-gtx-heat-sink-mod.html ik moet zeggen dat dat hele goede resultaten zijn.

dit is de guide die ik wil gaang ebruiken om de koeling te maken http://my.execpc.com/~chris431/full.htm

[ Voor 32% gewijzigd door dangerpaki op 08-12-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Epsilon

Maverick schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:37:
Nu maak je de vergelijking met een stock koeler. Das alles behalve wat de zalman die hij noemt is natuurlijk. Je moet geen appels met peren vergelijken.
Wat Sapphire zegt klopt, wat jij beweert raakt kant nog wal.

Deze koeler doet het waarschijnlijk beter dan de zalman, maar dat valt te testen.
Wat je hier beweert heeft helemaal geen ondergrond. Waarom zou deze koeler niet beter koelen dan "iets wat er voor gemaakt is". Of iets ergens voor bedoelt is wil echt niet zeggen dat het beter is, jammer maar helaas.

De standaard koeler is er ook "voor gemaakt" maar dat vrijwel elke heatsink/fan combinatie het beter doet spreekt wel weer boekdelen.

Appels met peren vergelijken is het zeker niet. Je bent immers heatsink/fan combi's aan het vergelijken, die allemaal op het zelfde principe berusten met de zelfde belemmeringen en effecten. Wat onderscheid een GPU koeler van een CPU koeler? Bevestiging van het blok? Grootte van het blok? Zelfs dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
zit dus ook op dezelfde denklijn als Epsilon en een paar anderen, ik dnek ook dat de blok 1u koper (wel heavy maar si wat aan te doen) veel beter zal koelen.
zeker omdat hij gemaakt is om 'passief' te koelen maar daarnaast sowieso omdat het een cpu koeler is die veel meer aan warmte af moeten voeren dan zo'n gpu koeler. in mijn mening zijn de zalman en arctic gewoon grapjes om dat te verkopen aande oc'ers. als je echt wilt ov'en meot je wel wat zelf in elkar toveren.

trouwens die gozer waarover ik net een post hoger wat gepost heb: die heeft zn 7800 gtx gemod op deze manier en hij zegt dat zn temps onder stress bij maximale oc van 81 naar 54 graden zijn gegaan. en dat zijn maximale oc van 491 naar 518 core zijn gegaan.
dus voor de mod was de core bij 491mhz 81 graden onder stress, en nu na de mod is de core bij 518 mhz onder stress 54 graden.
als ik het zo hoor is dit natuurlijk echt top, maar moet eerlijk zeggen dit klinkt eignelijk een beetej te mooi om waar te zijn. maar aan de andere kant hij gebruitk ook en heatsink die gemaakt is om en xeon passief te koelen met een fan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 13:14
kijk ik heb een p4 sink in alu gemod op mijn 6600 non GT (dus dissipeerd iets van een 45 watt of zo ? ) , en mijn stressed temps zijn 36° , ik ben nog niet aan het overclocken omdat mijn systeem gegarandeerd nog ff mee moet gaan, en op dit moment niks overclocked is

oh ja , als je een radiaal fan gaat gebruiken ,bereid je dan maar voor op veel lawaai, ik heb er hier een liggen van nidec, en wat een stofzuiger, tis wel een fan met heel erg veel airflow ...

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
heb effe gekeken die radiaal fan hoeft neit per se want ik zag op de site waar die gozer het ook had gedaan dat er een gewone fan op zat. dus die radiaal hoeft er niet per se op. maa rlawaai zou mij ook niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
dangerpaki schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:13:
daar ga ik eens naar kijken weet je toevallig ook hoeveel watt dit ding kwijt kan dan.

edit:hmmm koelt ook neit veel beter zo te zien effe een paar reviews gelezen. zal bij mij niet veel uitmaken of het nou 55 of 53 graden is idle.
scheelde niet veel in een reveiw
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gekeken, de thermalright V1-ultra weet in de meeste reviews een watergekoelde oplossing bij te houden.

http://www.systemcooling.com/thermalright_v1ultra-04.html

http://www.techpowerup.com/reviews/Thermalright/V1Ultra/4

Dit zijn zeer goede resultaten, die met geen enkele andere vga lucht koeler gehaald worden.
bovendien scheelt het een hoop werk :) en als je het echt goed wil doen kan je er 2 fans op zetten!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ik had zelf inderdaad toch andere resultaten gezine. ziet er inderdaad wel redelijk goed uit. wordt toch moeilijk de keus nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
CPU koelers op GPU's werken echt perfect, bijna altijd beter dan de GPU koelers die je tegenwoordig van zalman ed. koopt.
Neem nou deze (ge-vmodde) 5900xt(van Trebor):
Afbeeldingslocatie: http://photobucket.com/albums/v137/ERazer/th_VGAcool011.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v137/ERazer/th_VGAcool013.jpgAfbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v137/ERazer/th_VGAcool012.jpg
Alpha heatsink/Delta fan, gebouwt op CZ 2004. Echt heel simpel maar effectief; vastgeplakt met dat zalman thermal adhesive spul. GPU bleef echt lekker koel, die heatsink alleen al kon in principe passief gebruikt worden.

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Epsilon schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:15:
[...]

Wat je hier beweert heeft helemaal geen ondergrond. Waarom zou deze koeler niet beter koelen dan "iets wat er voor gemaakt is". Of iets ergens voor bedoelt is wil echt niet zeggen dat het beter is, jammer maar helaas.

De standaard koeler is er ook "voor gemaakt" maar dat vrijwel elke heatsink/fan combinatie het beter doet spreekt wel weer boekdelen.
Bedrijven als zalman en andere gpu koeler fabrikanten gebruiken de meest idiote heatpipe technieken om hun koeling te verbeteren. Speciaal toegepast op een GPU. (rekening houdend met een andere airflow op een andere plek dan de cpu, en invloeden van hitte door bijboorbeeld het videogeheugen. Een videokaart zit kwa airflow op een kloteplek ivt de CPU die precies in de stroing ligt. Er is dus wel degelijk verschil tussen de toepassing, en zal iets dat er speciaal voor ontworpen is beter werken. Je monteert toch ook geen winterbanden onder je formule1 bolide of wel?
Kun je wel met mooie kant noch wal zinnetjes strooien, maar ga er maar vanuit dat een vrij standaard 1U heatsink als hij beter zou koelen dan een daarvoor bestemde heatsink/fan combinatie al lang een zalman (of andere fabrikant) stikker had, en als GPU heatsink verkocht zou worden.

Een standaard meegeleverde koeler is er voor gemaakt om voor 0,0 geld te zorgen dat de gpu niet in rook op gaat, dat dat iets heel anders is dan de fans die je voor meer dan 50 euro los koopt dat snap je zelf toch ook wel zeker.

Als we dan een zo groot mogelijke fan op een heatsink gaan plaatsen dan kun je natuurlijk geen vergelijking meer trekken, op een CPU koeler past natuurlijk altijd een grotere fan -> meer lucht verplaatsing. Tis maar net hoeveel geluid je nog prettig vind imho.

[ Voor 9% gewijzigd door Maverick op 09-12-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bas_S schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:01:
CPU koelers op GPU's werken echt perfect, bijna altijd beter dan de GPU koelers die je tegenwoordig van zalman ed. koopt.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Alpha heatsink/Delta fan, gebouwt op CZ 2004. Echt heel simpel maar effectief; vastgeplakt met dat zalman thermal adhesive spul. GPU bleef echt lekker koel, die heatsink alleen al kon in principe passief gebruikt worden.
Ik weet alleen niet hoe verstandig het is om de core met alle gewicht op te zadelen? Als ik dit zo lees, is die koeler dus alleen bevestigd met adhesive aan de core? Nu is dit geen koperen lichaam, wat ook weer scheelt, maar ik zou er toch voor de zekerheid nog een bracket oid voor maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

owja dus we moeten allemaal maar standaard stuff kopen omdat dat beter werkt :?
Dus ik zet wel geen huge ass heatsink met dikke fan op me Graka want een Zalman heatpipe met fan is er voor ontworpen dus zal wel beter werken.
Zalman zal zo'n aangepaste 1u koeler nooit in productie nemen omdat het te moeilijk is om zo te bouwen dat het op bijna iedere videokaart past, daarom koelen custom aangepaste heatsinks vaak veel beter omdat ze zijn aangepast aan de wensen van de gebruiker, iets wat zalman onmogenlijk kan doen.
En ten tweede, leuk dat zalman bekend is van hun heatpipe koelers maar die dingen zijn echt niet speciaal toegepast voor GPU's.
Ofwel je raakt nog kant noch wal ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27

DaWaN

'r you wicked ??

Roamor schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:39:
[...]

Ik weet alleen niet hoe verstandig het is om de core met alle gewicht op te zadelen? Als ik dit zo lees, is die koeler dus alleen bevestigd met adhesive aan de core? Nu is dit geen koperen lichaam, wat ook weer scheelt, maar ik zou er toch voor de zekerheid nog een bracket oid voor maken. ;)
GeForce FX5900 hebben een IHS :) Als je dit met een GF6/7 of ATI 9xxx / Xxxxx / X1xxxx doet is het KRAK en dag core ;) Maar cpu koelers koeler beter omdat ze meer als 1 slot mogen innemen en meer geld qua productie en gewicht mogen kosten en omdat een CPU koeler iets meer straightforward is met produceren

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

juistem, en daarom produceert Zalman die koel-oplossingen niet omdat zij niet weten hoe groot een koeler mag zijn van iedere gebruiker en het zo universeel mogenlijk moet zijn om de kosten laag te houden.
En dus niet omdat het minder zou koelen.
Dank ej Dawan :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik beweer ook niet dat CPU koelers het minder zouden doen (integendeel zelfs, mijn Gforce 2 is er jaren mee koel gehouden), alleen heb ik mijn twijfels bij de bevestiging. :) Ik zou niet op wat lijm willen vertrouwen, maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Kan iemand het gewoon testen... niemand heeft feiten hier.
Alles kan ja tuuuurlijk, misschien werkt het wel beter, maar laat het zien met getallen voor je beweringen gaat maken.

Dus kan iemand even een VF700 VS 1U VS Standaard blok testje maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Vandread schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:19:
Alles kan ja tuuuurlijk, misschien werkt het wel beter, maar laat het zien met getallen voor je beweringen gaat maken.
Redenering ook goed? :P

Zoals DaWaN ook terecht opmerkt, CPU koelers hoeven geen rekening te houden met hoogte en hebben daarmee veelal een groter oppervlakte dan een specifiek voor VGA's ontwikkelde koeloplossing. Als je dan zorgt dat alle hittebronnen goed contact kunnen maken met het blok, is er geen reden waarom ze niet beter presteren dan een VGA oplossing. :)

Nadeel is wel dat de warmte zomaar ergens de kast in word gedumpt, terwijl veel VGA blokken die door een PCI slot naar buiten sluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

stuur maar een 1U blokje op
Bevestiging is wat moeilijker ja, maar met 2 schroefjes en een boor kom je al een heel eind :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
Tsja, daar is ook een oplossing voor, gewoon een 8cm fannetje bij PCI sloten hangen
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v137/ERazer/th_Chieftec44014.jpg

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Bas_S schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 15:01:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
nice!! ewat is trouwens de witte blok tussen de fan en heatsink...
die delta fan is trouwens vet.. erg hoge fan dus airflow zal wel vet zijn.

maar dat is dus ook wa tik dnek... moet wel beter gaan emt een 1u copper cpu koeler.
heb alleen volgende week tentamen dus kan nu neit echt aan iets beginnen.

trouwens ben het helemaal mee eens dat zalman en dergelijke niet 1u heatsinks gebruiken odmat dat voor elke kaart anders zou zijn, nou proberen ze een product te maken dat op zoveel mgelijk kaarten past en in zoveel mogelijk kasten zonder ruimte problemen. dat kan ej van een cpu koeler niet zeggen natuurlijk.

daarnaast over de bevestiging.
is neit zo moeilijk, mijn 6800le heeft een standaard koeler met 4 schroefjes die met een backplate wordt omhoog gehouden. om de koeler met adhesive aant ehangen ben ik het ok neit eens. is te permanent en teveel van het goede op de core. zal denk ik naast de koeler ook nog wel een primitieve manier moeten verzinnen om de kaart te ondersteunen want dat koper is erg zwaar.

maar de cpu koeler heeft sowieos een grotere opp, en een grotere hoeveelheid koper dat dus de warmte makelijker kwijt kan.

en die exhaust van de lucht daar is ook wle wat op te verzinnen en zalman vf700 raakt zn warmte ook neit kwijt buiten de kast. hoewel dat wel heel handig zou zijn. amar het idee van bas is dus bijvoorbeeld heel simpel en makkelijk./ weet aleen neit of die naar binnen blaast of naar buiten.

wat ik zelf zat te denken om misschien van plexie een soort van tunneltje te maken wat de fan verzorgt met verse lucht van een vrije pci slot van buiten de kast zodat die deze op de kart blaast.

[ Voor 42% gewijzigd door dangerpaki op 09-12-2005 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Je kan beter een Arctic (NV) silencer halen.
Die dingen koelen veel beter door het DHES systeem waardoor de warme lucht uit de kast geblazen wordt.
Voordeel is dat je altijd met koele lucht de gpu afkoelt.
Zelfs al heb je veel airflow zal er altijd nog een beetje warme lucht blijven steken.
De silencer reeks is dus het beste wat je kan vinden op het gebied van luchtkoeling.
Op 432MHz w mijn 9800pro op de achterkant nog niet handwarm dankzij de ATI silencer 1.
Deze oc is het max wat mijn core haalt dus je kan oc'en tot de grens van wat de core aankan met luchtkoeling, zelfs met WC zal je nauwelijks enkele MHz meer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Als ik tijd heb zal ik dat doen. Ik ga namelijk een zalman EN zo'n 1U blokje kopen ;).

Die 1U komt in barebone, met een fan die geregeld gaat worden (zodat passief ook mogelijk wordt).

Ruimte genoeg op een X800XL btw (voor sapphire ;)). je kan daar iets van 110x100 op kwijt.
De dikte is minder dan 2 slots. Een zalman is een aantal mm dikker.

edit: beide besteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 10-12-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

hey dat is goed nieuws :) bedankt Epsilon !

@corpseflayer: Als je denkr dat een Arctic het beste is op eht gebied van lucht koeling op je videokaart zou ik deze review van onze eigen T.net eens lezen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:52
Ik heb mijn oude geforce 2 >:) laast verbouwd met een cpu koeler. Er zat alleen een klein passief koelblokje op maar dat oc nauwlijk. Toen heb ik een oude standaart amd socket-a koeler gepakt en deze aan alle kanten verzaagd totad deze er op paste.
En voor de bevestiging heb ik het standaart pinnetje gewoon gepakt en de omgebogen delen eraf gezaagd en er twee kleine gaatjes ingeboord. Toen heb ik hem de de standaart kunstof pinnetjes weer vastgezet, en hij loopt weer als een zonnetje. En even over het oc'en, 50% overclock op standaart voltage is de normaalste zaak.

Maar toch zou ik het niet doen voor je 6800le, want als er iets verkeerd gaat ben je toch de lul. En bij mij was het niet zo erg als het mis ging, dan pakte ik er gewoon nog een van zolder :*)
Zelf heb ik op mijn 6600gt een zalman zitten en daar ben ik zeer en zeer tevreden over. En ik zou voor die 3% meer overclock niet je kaart riskeren

[ Voor 18% gewijzigd door gyjo op 10-12-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
ik dacht ook al die silencers van arctic zijn niet zo speciaal.

maar het is neit zomaar een 3% extra klok. het is dus een klok van 300 naar 350. maar ik haal zelfs 375 maar door de warmte gaat de kaart flippen en artifacts geven,. heb toent erug geklokt en dat pakte hij ook niet meer. toit ik restarte. en toen deed ie het weer zonder artifacts.

dus extra koeling kan zeker erbij. maar sowieso effe kijekn of die koeler er goed op zit. want die temp is wel erg hoog.

ik kijk wel als ik tijd heb inde vakantie ga ik wel effe goed knutselen. andrs misschien de nieuwe zalman

edit: he epsilon ben beniwud wat eruit komt... ik wil zelf deze guide gaan gebruiken. misschien dat jij er ook wat aan hebt... http://my.execpc.com/~chris431/full.htm
ben beniwud wat eruit komt. maar zou mij eingelijk neit verbazen dat de 1u koeler het stukken beter doet. en dan is het dat knutselen wel zeker waard

edit: effe tussendoor... doe net mn computer aan en het is koud geweest dus temp in de kast is eits van 20 graden en mn gpu is 40 graden idle. is dat normaal of moet ik effe naar de koeler etc gaan kijekn? want volgens mij is 20 graden verschil idle best wel hoog toch?

[ Voor 47% gewijzigd door dangerpaki op 11-12-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Maverick schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:34:
[...]

Bedrijven als zalman en andere gpu koeler fabrikanten gebruiken de meest idiote heatpipe technieken om hun koeling te verbeteren. Speciaal toegepast op een GPU. (rekening houdend met een andere airflow op een andere plek dan de cpu, en invloeden van hitte door bijboorbeeld het videogeheugen. Een videokaart zit kwa airflow op een kloteplek ivt de CPU die precies in de stroing ligt. Er is dus wel degelijk verschil tussen de toepassing, en zal iets dat er speciaal voor ontworpen is beter werken.
Ja, een videocardkoeler die speciaal ontworpen is voor die bepaalde airflow zal het beter doen dan een videocardkoeler waar daar geen rekenening mee gehouden is.

Echter noem je wel het slechtste voorbeeld van allemaal op kwa verbetering van koeling door design: Zalman. Die verkopen door naam, uiterlijk en stilte. Hoeveel denk je dat die vinnen van een zalman koeler nog nut hebben op de uiterste punten? Die vinnen zijn zo dun dat er vrijwel geen vermogen meer in die punten komt. Met het zelfde oppervlak op een ander design koeler, kun je veel betere resultaten behalen.
Je monteert toch ook geen winterbanden onder je formule1 bolide of wel?
Loos vergelijk, je kiest je spullen naar je toepassing. Als je had gezegt formule 1 banden onder je standaard auto (wat zelfde idee geeft --> oversize, overdone, niet voor bedoeld, maar wel beter) had het een normaal vergelijk geweest.
[quote]
Kun je wel met mooie kant noch wal zinnetjes strooien, maar ga er maar vanuit dat een vrij standaard 1U heatsink als hij beter zou koelen dan een daarvoor bestemde heatsink/fan combinatie al lang een zalman (of andere fabrikant) stikker had, en als GPU heatsink verkocht zou worden.
[/qoute]
Was dat maar zo, dan hadden we al eerder fatsoenlijke koelers gehad. Nu zijn er jaren overheen gegaan. Ik sluit nog steeds niet uit dat de zalman het beter doet dan deze 1U koeler, dat je dat niet vergeet. Maar er van uit gaan dat de zalman beter is omdat deze "er voor gemaakt is" blijft natuurlijk onzin.
Een standaard meegeleverde koeler is er voor gemaakt om voor 0,0 geld te zorgen dat de gpu niet in rook op gaat, dat dat iets heel anders is dan de fans die je voor meer dan 50 euro los koopt dat snap je zelf toch ook wel zeker.
Uiteraard moeten die zo min mogelijk kosten, maar dat is bij elk product, want dan is de winstmarge het grootst. Geldt dus voor elk product.
Als we dan een zo groot mogelijke fan op een heatsink gaan plaatsen dan kun je natuurlijk geen vergelijking meer trekken, op een CPU koeler past natuurlijk altijd een grotere fan -> meer lucht verplaatsing. Tis maar net hoeveel geluid je nog prettig vind imho.
De heatsink is net zo belangrijk als de fan, in dit geval zelfs belangrijker omdat je gelimiteerd zit aan ruimte en zoals je aangeeft geluidsproductie. Je kan alleen winnen in de heatsink.

Hier geef je overigens al aan dat een cpu koeler makkelijk beter koelt. Ja, ze zijn groter. Maar ach, een zalman of arctic neemt ook 2 slots in beslag ipv 1. Dus waar leg je de grens.

Nog een leuk voorbeeld over "voor gemaakt" -->
Radiatoren. De radiatoren die gemaakt zijn voor computer gebruik (vaak te herkennen aan de mooie afmetingen van een 120mm fan etc, of zelfs voor in een drivebay) koelen vaak lang niet zo goed als een heatercore, die er niet "voor gemaakt" is.

edit:
Ik heb de zalman en de 1U koeler binnen. Gisteren een test gedaan met de standaard koeler. Dit draait allemaal in een shuttle barebone en heeft extra eisen met betrekking tot afvoeren warmte etc omdat het in een dichte kast gemonteerd wordt.

-De stock koeler piekte bij 76c (!)
-De zalman zit er nu op, maar nog niet getest. Die past overigens niet lekker in de barebone, dus waarschijnlijk ga ik die niet draaien, de vinnen komen tegen een drivebay aan en dat zou de nodige geluidsoverlast te weeg kunnen brengen.
-De 1U koeler is overigens NIET massief koper, de vinnen zijn erop gesoldeerd, hier ben ik niet zo heel blij mee, dat zou wel eens de koelprestatie zeer negatief kunnen beïnvloeden bij hoge belastingen.

het gaat hier overigens om een X800XL @ stock speeds @ stock voltage. De kast is dicht en de cpu 100% belast.

[ Voor 12% gewijzigd door Epsilon op 14-12-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

zalman @5v is geen haar beter in de shuttle
nu testen @12v

duidelijk dat de zalman het niet gaat worden :)

Want alleen stilte is nu beter, en dat is niet genoeg. Ik ga van het weekend die 1U koeler proberen denk ik, ligt eraan of ik tijd heb.

overigens ga ik mn shuttle sowieso onderhanden nemen, ben niet gelukkig met de airflow in dat ding namelijk.

edit

Zalman @ 12v is 66c, scheelt 10c in de shuttle, dat is al iets :)

[ Voor 29% gewijzigd door Epsilon op 14-12-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
he epsilon ben erg beniewd wat de resultaten worden van de heatsink alleen jammer dat ie neit geheel uit koper is..
maar ok zo'n groot verschil zal dat solderen niet maken. ze zijn ook wel uit een goot blok gesneden verkrijgbaar maar ik wil wel weten hoe het straks is met die sink erop. kijken of dat beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Epsilon schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:52:
zalman @5v is geen haar beter in de shuttle
nu testen @12v

duidelijk dat de zalman het niet gaat worden :)

Want alleen stilte is nu beter, en dat is niet genoeg. Ik ga van het weekend die 1U koeler proberen denk ik, ligt eraan of ik tijd heb.

overigens ga ik mn shuttle sowieso onderhanden nemen, ben niet gelukkig met de airflow in dat ding namelijk.

edit

Zalman @ 12v is 66c, scheelt 10c in de shuttle, dat is al iets :)
He ? Zal-wat? ja ik hoor je niet je Zalman staat zo hard te blazen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

sapphire schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 19:23:
[...]

He ? Zal-wat? ja ik hoor je niet je Zalman staat zo hard te blazen :+
Dat ding maakt op 12v een stuk meer herrie dan mn stock koeler, dat is in ieder geval wel zeker :). 5v hoor ik hem niet boven de rest uit, als ik hem even stop met mn vinger moet ik goed luisteren of ik een verschil hoor. Dus voor stilte is ie wel ok, als niets eist ten opzichte van de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
en ... epsilon.. al wat geprobeerd met de 1u cooler?

• Epsilon

Epsilon

dangerpaki schreef op woensdag 21 december 2005 @ 23:36:
en ... epsilon.. al wat geprobeerd met de 1u cooler?
Nee nog niet, doe ik maybe zaterdag

Heb nog wat dingen voor school die af MOETEN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52
Ben ook wel benieuwd als dit lukt.
Mijn 9800pro maakt ook veel lawaai.

@Bas_p je hebt dezelfde Chieftec kast als de mijn, maar waar zitten je HD in? Waar heb je dat ding gehaald?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Ok even een update :)

Cooler is bijna klaar om gemonteerd te worden. Ik heb momenteel alleen geen 2.5mm boortjes (om M3 te kunnen tappen) dus dat laat nog even op zich wachten.

Ik heb gekozen voor en soort tunnel zodat de lucht door de naast gelegen slot naar buiten gaat en door de CPU afgezogen wordt. Maar dat plexi plaatje hoef je dus niet zo groot te maken.

De fan is een fan van een boxed p3 cooler. Op 12v te luidruchtig uiteraard, op 5v tikkeltje te zwak, maar er bestaan natuurlijk ook tussenwegen :).

ok, PICS!! :x

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/temp/cooler00.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/temp/cooler01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/temp/cooler02.jpg

Totale hoogte is nu 1cm hoger dan de zalman. Echter kun je er natuurlijk voor kiezen om die fan (eventueel is een fan van een boxed A64 cooler ook geschikt, die zij 15mm hoog) naast de koeler te monteren zodat deze lucht in de tunnel en eventueel uit de kast blaast. Zaals bij een Arctic silencer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 21:39

Aapje

Opel-beun
Overdrijven is ook een vak :X
Darn koelt ie nou goed? :P
Ik vond dat me igloo 1800+ amd koeler op me mx440 al een leuke overkill was
Maar dit slaat alles :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154414

Ziet er idd zeer "koel" uit, ben erg benieuwd naar temps...
Kun je niet een artifact-scan draaien met atitool en temps hier ff posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Jaren terug heb ik een keer een cpu koeler op mijn videokaart gemonteerd.
Dit was een oud koelblok met fan van een celeron 333 en het was een hele operatie om dit passend te krijgen.
het slachtoffer was een Hercules 3d prophet met kyro2 gpu 64mb en ik kon de gpu ocen tot 200mhz.
Verder ging het programma niet maar ik weet zeker dat hij nog harder had gegaan want hij doorstond alle testen zonder problemen.

Als dit project slaagt offer ik mijn 6800LE ook op om een andere koeler op te zetten lijkt me best leuk om dit topic zo draaiende te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin van Cleef op 26-12-2005 14:44 ]

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

BaBoOn schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:10:
Overdrijven is ook een vak :X
Darn koelt ie nou goed? :P
Ik vond dat me igloo 1800+ amd koeler op me mx440 al een leuke overkill was
Maar dit slaat alles :X
Waarschijnlijk beter dan de zalman. Meer koeloppervlak, meer bruikbaar oppervlak door de betere warmte spreiding.

overdrijven? mwa :). Het is alleen wat zwaarder dan de zalman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Epsilon

Ik vind het er prachtig uitzien en het is waarschijnlijk een behoorlijk karwei geweest, alleen hebben we er zo weinig aan als we niet weten hoe het koelt, ik neem aan dat je em wel hebt aangesloten om te kijken of het werkt? Kan me voorstellen dat je een beetje bang bent om m meteen op volle snelheid te laten draaien maar ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 154414 schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:32:
@Epsilon

Ik vind het er prachtig uitzien en het is waarschijnlijk een behoorlijk karwei geweest, alleen hebben we er zo weinig aan als we niet weten hoe het koelt, ik neem aan dat je em wel hebt aangesloten om te kijken of het werkt? Kan me voorstellen dat je een beetje bang bent om m meteen op volle snelheid te laten draaien maar ben erg benieuwd.
Cooler is bijna klaar om gemonteerd te worden. Ik heb momenteel alleen geen 2.5mm boortjes (om M3 te kunnen tappen) dus dat laat nog even op zich wachten.
Kan hem dus nog niet monteren. En bang om op volle snelheid te laten lopen? Laat me niet lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:z ....succes met boren dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
nice update epsilon...
als dit echt beter koelt... komt dit binnenkort ook op mijn 6800le...

kijken of het idee een slecht idee was...

wat ik sowieso ook van plan ben...is het volgende..

ik heb onder mn agp kaart verder geen uitbreiding (alles onboard :) )

dus ben van plan om zeg maar onder de agp kaart waar de ventilator zuigt van de gpu een gat in mn kast te boren (in de bodem dus) en om daar een kokertje vanuit naar de fan van de gpu te laten lopen. zo zuigt ie weer frisse lucht over de kaart.
moet je er aleen wel voor zorgen dat je kast voldoende hoge pootjes heeft anders zuig je namelijk helemaal niks.

maar nice job man.

edit: wat heb je trouwens als backplate gebruikt,,,
en houdt de agp het wel dat gewicht of heb je daar ngo neit naar gekeken... ik dnek dat je beer wel effe voor extra ondersteuning voor de kaart kunt zorgen... of een stuk geisoleerd ijzer draad (als je een gaatje op de hoek van de agp kaart hebt) van de agp naar de voeding zodat ie aan de voeding leunt.
of een stuk plexie wat je goed aan de hoek van de kaart vast zet zodat ie op de bodem va je kast leunt.

trouwens denk je dat je de fan nog op de standaard aansluiting van de fan op de kaart krijgt?? is altijd wel handig... dan kan je hem via rivatuner zachter laten draaien tijdens idle zijn. en tijdens games gaat ie automatisch harder dan.. is wle zo relaxed.

eeh trouwens heb je wat weggefreesd (hoe je het ook spelt) of heb je de shim van je vidcard verwijderd? (zou zelf het eerste doen)

[ Voor 43% gewijzigd door dangerpaki op 29-12-2005 10:58 ]

Anoniem: 67991

Ik heb reeds jaren een AERO7 van Coolermaster op mn R9800 :) Koelt perfect, haal er 3064 3DMark05's mee, en dat met een quasi standaard XP1800 ;)

twee pics:
klik1 en klik2

Enige 'nadeel' is inderdaad dat ik geen vrije PCIsloten meer heb :+

Trouwens: met een Aero7+ zal dit moeilijker gaan, daar deze een 80mm radiaal fan heeft, en de vorige non-plus versie een 70mm (wat bijna exact paste op mn graka)

Bevestiging: vier boutjes erdoor gejaagd :)

Gewicht: kaart hangt gewoon volledig scheef :D Maar ding kan er blijkbaar goed tegen, hangt nu al meer dan een jaar zo :)

• dangerpaki
Anoniem: 67991 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:54:
Ik heb reeds jaren een AERO7 van Coolermaster op mn R9800 :) Koelt perfect, haal er 3064 3DMark05's mee, en dat met een quasi standaard XP1800 ;)

twee pics:
klik1 en klik2

Enige 'nadeel' is inderdaad dat ik geen vrije PCIsloten meer heb :+

Trouwens: met een Aero7+ zal dit moeilijker gaan, daar deze een 80mm radiaal fan heeft, en de vorige non-plus versie een 70mm (wat bijna exact paste op mn graka)

Bevestiging: vier boutjes erdoor gejaagd :)

Gewicht: kaart hangt gewoon volledig scheef :D Maar ding kan er blijkbaar goed tegen, hangt nu al meer dan een jaar zo :)
het valt nog heel erg mee hoe scheef die kaart hangt als ik het zo zie...
maar een volledig koperen heatsink zal wel wat meer wegen :) denk ik.
maar netjes gedaan. je houdt inerdaad geen plaats over aan de onderkant. maar als je toch zeker weet dat er niets onder gaat komen dan maakt dat ook geen ruk uit.

• Epsilon

Epsilon

dangerpaki schreef op donderdag 29 december 2005 @ 19:15:
[...]

het valt nog heel erg mee hoe scheef die kaart hangt als ik het zo zie...
maar een volledig koperen heatsink zal wel wat meer wegen :) denk ik.
maar netjes gedaan. je houdt inerdaad geen plaats over aan de onderkant. maar als je toch zeker weet dat er niets onder gaat komen dan maakt dat ook geen ruk uit.
Dat is dus het voordeel van de 1U koelers
deze zijn lekker plat. Als je de fan aan de zijkant zet, ben je 1 slot kwijt zoals met de zalman.

Even over het project: Ik heb gisteren de gaten geboord en getapt, maar 1 gat zit 0.5mm te ver naar buiten, en zoveel speling heb je helaas niet. Ga nu meteen nieuwe gaten boren en draad tappen.

• Epsilon

Epsilon

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/temp/cooler03.jpg

Cooler zit erop en heeft al test gedraait :).

Waar de zalman piekte bij 76c met kast dicht (op 5v)
piekt deze 1U koeler op 68c wat een verschil is van 8c!! (eveneens op 5v, wat zelfs stiller is dan de zalman).

12v zal ik morgen wel ff testen :)

Project geslaagd dus.

Deze koeler is wel degelijk een stuk beter dan de zalman. En dan heb ik nog niet eens alles afgemaakt, de warme lucht wordt nog steeds niet helemaal naar buiten afgevoerd namelijk. Maar dat komt nog. Ook heb ik nog geen 100% contact, want er was een boortje afgebroken, precies ter hoogte van de spacer... is NET te hoog, maar het valt mee.

Gefeliciteerd, ziet er netjes uit! _/-\o_
Ik denk dat weinig mensen het lef hebben om zo drastisch hun kaart te modden, en dan ook nog eens met succes, knap werk.
ben wel benieuwd naar de 12V temps, dat zijn (voor mij dan) wel de belangrijkste, aangezien je daarmee overklokt...
Misschien nog een foto van de kaart ingebouwd in je systeem?

• Epsilon

Epsilon

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/temp/cooler04.jpg

There you go :)

• dangerpaki
you the man epsilon.. dacht dus toch neit zomaar iets... ahhaha lolz.

maar eerlijk gezegd is daar veel mee ruit te halen natuurlijk.. goede 12 volt fan... air intake en air outflow...en je hebt super koeling...

alleen wat je zegt over radial fans.. is idnerdaad waar ze nemen minder plaats in.. maar de meeste van die dingen maken een kabaal die niet aant ehoren is. daarnaast moet je dan ervoor zorgen dat er echt een tunnel is die ervoor zorgt dat de lucht echt over de hele oppervlakte van de vinnen wordt geblazen. de geblazen lucht zal namelijk de weg met het minste weerstand opzoeken en als je vanaf de zijkant blaast is dat dus naar buiten (van je graka af dus) en niet langs je graka. dus meot er wel een hele goede tunnel omheen zodat de lucht gedwongen wordt om een richting te nemen.

maar ja zelfs met een fan erop is het natuurlijk wel waard die ene slot die je kwijt raakt.

• Epsilon

Epsilon

Airflow is beperkt in de shuttle natuurlijk, dat is een probleem :)

Even tussendoor. Idle doet ie 58c passief :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Epsilon schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:24:
Airflow is beperkt in de shuttle natuurlijk, dat is een probleem :)

Even tussendoor. Idle doet ie 58c passief :)
Leuk, dan kun je eventueel in 2D mode je kaart wat terugclocken en volledig passief laten draaien :) Geen lawaai :9

Trouwens heel veel respect voor deze mod. Ik durf het nog niet eens aan om zo'n Zalman koeler te monteren, laat staan een CPU koeler :X

Misschien ga ik wel eens oefenen op een GeForce 2 MX ofzo :)

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-12-2005 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien nog een idee om van die Zalman ramheatsinks te halen? Ziet er denk ik ook wel stoer uit op de onderkant van de kaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 01:20:
Misschien nog een idee om van die Zalman ramheatsinks te halen? Ziet er denk ik ook wel stoer uit op de onderkant van de kaart....
Past helaas niet

overigens zitten deze er al bij ;). Ook heb ik nog diverse revoltec meuk liggen.

edit:
Result @ 12v: 56.8c piek :)

Totaal results:
Allemaal Piek temps:

stock: 76c
zalman (5v /12v) : 76c / 65c
1U (5v/12v): 68c / 56c

1U @ 12v is wat lawaaieriger dan de stock koeler. Ga tussen de 5v en 12v zitten met de fan. De zalman is op 12v veel luider overigens.

[ Voor 32% gewijzigd door Epsilon op 30-12-2005 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
nice man...

de mijne zit piek op stock koeling op ongeveer 63 graden...
maar probleem bij mij is hij is helemaal geunlocked. maar een van de units is beschadigd waardoor hij wat gevoeliger is voor warmte volgens mij. want ik krijg op een gegeven moment steeds mer artifacts naarmate ik langer achter elkaar speel. als ik later weer speel als ieafgekoeld is zijn er dus geen artifacts...
dus ik denk dat ik ook een 1u koeler erop ga monteren dan. maar vakantie is vor mij al helaas voorbi dus dat meot effe wachten....
maar er komt sowieso een airintake op d bodem van de kast. (dmv een pvc buis als tunnel) maar dat wordt dus lekker koel. een 1u koeler met gemiddeld een air van 20 graden erover heen geblazen zal lekker koel worden
Pagina: 1