WD Raptor RAID 0 opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb hier een PC staan met twee WD Raptor 74GB schijven in een RAID 0 config (zie signature voor specs) gekoppeld aan de nForce 4 chipset. Sinds vandaag lijkt een van de harde schijven opstart problemen te vertonen. Dit gebeurt vooral bij een koude boot. Ik hoor duidelijk dat de HD probeer op te spinnen, waarna ik een soort klik hoor, en weer in een loop komt. Na een seconde of 20 krijg ik dus een foutmelding van het nForce 4 RAID programmatje dat deze mijn RAID config niet kan vinden. Pas na een harde reset werkt de RAID config. Dit is niet de eerste keer dat ik dit merk, alleen heeft het nooit een foutmelding tot gevolg gehad. Ik krijg dus nogal het gevoel dat een van de HD's aan het overlijden is. Verder krijg ik geen SMART foutmeldingen, en nvraid toont ook geen fouten in windows. Ook heb ik geen last van datacorruptie. Aan m'n voeding ligt het waarschijnlijk niet, aangezien de spanningslijnen goed/stabiel zijn en hij sterk genoeg is (Antec Neopower 480W). Is dit genoeg om een schijf terug te sturen naar de fabrikant/winkel of moet ik wachten tot er echt een overlijdt? De schijven zijn overigens net geen jaar oud, zijn de dag na kerst gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawrentium op 07-12-2005 19:22 ]

Verwijderd

Voor RMA is in de regel minstens een foutmelding van de eigen tool van de fabrikant nodig, dus draai die even en kijk wat er gebeurt. Als daar niets uitkomt is het wel vervelend dat je die problemen hebt, maar dan is dat (meestal) niet voldoende om 'm terug te sturen, men verlangt meestal een foutcode.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 19:48 ]

• Lawrentium
Hmm ja heb ik al geprobeert. Het nadeel is dat WD Lifeguard de harde schijven niet ziet omdat ze onder RAID draaien.

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-03 10:07

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Geheel ten overvloede uiteraard: draai in ieder geval een image/backup van je data.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• Lawrentium
Gover schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:55:
Geheel ten overvloede uiteraard: draai in ieder geval een image/backup van je data.
Hehe ik ben niet gek... Ik maak overal meteen een backup van aangezien ik RAID0 draai.