Diamondmax 10 wel herkend in BIOS, maar niet in Windows

Pagina: 1
Acties:

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
hoi, ik heb net een 300 Gb Maxtor Diamondmax 10 SATA-II gekocht (6V300F0 is het typenummer). Deze bouw ik in een systeem met een Asus P4C800-E Deluxe moederbord. In de BIOS wordt de schijf herkend, maar als ik dan Windows opstart (van een WD 120 Gb SATA schijf), dan krijg ik geen pop-up met "nieuwe hardware gevonden". Op zie ik de Maxtor niet terug in mijn device manager.

Beide schijven staan op de bovenste SATA aansluitingen (dus niet op die onderste Raid Promise aansluitingen)

Overtuigd dat er een oplossing moest zijn heb ik het volgende al gedaan:

- Jumpertje op de schijf op SATA 1.5 Gb/s gezet (had ik al gedaan).
- BIOS van moederbord ge-update.
- Verschillende instellingen in de BIOS geprobeerd, maar volgens mij moet "Enhanced mode" en "SATA" (ipv PATA+SATA) wel ok zijn. Anyway, verschillende combinaties maakten niks uit.
- Ik heb de WD schijf losgekoppeld, gedaan of ik een verse windows installatie wilde doen op de Maxtor. Warempel, hij herkende de schijf, ik kon partioneren, en beginnen windows erop te installeren. Maar daarna nog steeds geen herkening in mijn reeds bestaande windows installatie op de WD.

Deze schijf is recent geproduceerd, dus de firmware is neem ik aan ook actueel.

Ik heb op het forum al iets gezien dat de diamondmax-en moeite kunnen hebben met de Southbridge (zie dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1003477///p4c800%2Cmaxtor), maar ik kan me niet voorstellen dat deze schijf niet met dit moederbord niet zou kunnen werken.

Daarom is mijn vraag of er hier iemand is die het ook heeft gezien dat deze schijf, of soortgelijk type, niet werd herkend in Windows, maar wel in BIOS (het liefst natuurlijk iemand die ook een P4C800-E deluxe heeft). Wat zie ik nou nog over het hoofd?

EDIT: Ik had in ieder geval het compabiliteit-kopje in de FAQ over het hoofd gezien, dus ik ga sowieso de firmware versie checken van de harde schijf. Maar deze is vrij nieuw dacht ik, dus als iemand nog andere ideeen heeft voor als de firmware klopt, graag!

Alvast erg bedankt,

Richard

[ Voor 8% gewijzigd door richair op 07-12-2005 18:30 ]

Verwijderd

Is diemaxtor geformateerd?
Installeer Partition Magic eens, als de schijf dan herkend wordt zit het wel goed, dan kan je hem formatteren en gebruiken :)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

In principe zou de low-level format al toegepast moeten zijn, maar probeer anders eens de UBCD te downloaden en dan met F2 (hd tools) en f1 (maxblast) die 'gereed te maken' (worked for me).

UBCD = ultimate boot cd, allerlei handige freeware tooltjes, kun je zo googlen!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor het toevoegen van een hardeschijf hoeft geen melding te komen, met de mededeling dat er nieuwe hardware is gevonden. Kijk een onder Computer Beheer >> Opslag >> Schijfbeheer, staat hier de schijf ook tussen?

Zo ja, gaan eens na wat voor status er weer wordt gegeven en klik eens met de rechter muisknop op de schijf. Mogelijk dat je een optie hebt in de trant "schijf toevoegen".

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• richair
Hij komt ook onder apparaatbeheer/device manager niet te staan. Voor Windows bestaat ie helemaal niet. Partition magic ziet 'em ook niet. Ook Maxblast ziet geen schijf. :(

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 16:27
Heb je hier toevallig al een oplossing voor gevonden? Ik heb namelijk een soortgelijk probleem.

Gisteren erover gesproken met een collega en hij vertelde mij dat de tweede HD die ik erin wil stoppen wellicht ook als primary harddisk wordt gezien. En twee active primaries schijnt niet te kunnen...

• richair
Nee, ik ben nog steeds bezig. Ik heb gister de harde schijf bij iemand anders in het systeem gehangen, met een ander moederbord (Abit), en daar werd ie zonder problemen herkend zowel in BIOS als in Windows.

Ik heb sinsdien de ondersteunende chipset drivers van intel ge-update, daar zitten als het goed is ook de S-ATA drivers in, maar dat hielp ook niet (had ik eigenlijk wel verwacht).

Volgende is verder gaan experimenteren met de schijven aan de andere SATA aansluitingen hangen (die met de Promise Fasttrack van doen te hebben) en zien of ik daar wat aan de praat kan krijgen.

Als dat niet lukt, weet ik niets meer om te doen, en moet ik de schijf maar gaan terugbrengen.

• remwiers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11-2022
Hallo,

Ik heb dezelfde schijf met zelde soort probleem.
mijn moederbord herkend de schijf wel maar ik kan er in windows niks mee...
bij systeembeheerd word die wel hekend en met partition magix ook wel maar kan niet formateren.

heb ook windows al draaien op een andere sata schijf.

heb een msi K8N neo2 mb met nforce 3

als ik de hd bij mijn vader in pc hang kun je er wel mee onder windows werken...

Als ik schijf test met het prog van hdtune.com blijkt alles in orde....

Het leek mij een windows probleem ofzo.

ik weet het niet meer denk dat het ruilen word ofzo..

Grtz. to you

Verwijderd

een nforce 3/4 chipset
dan zijn ze niet compatibel

dit weet ik toevallig omdat ik voor een 3 weken geleden ook een topic heb geopened over een maxtor schijf

Windows Boot niet na aansluiten nieuwe Sata schijf

dus ik denk dat je hem even moet omruilen voor een Western Digital

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 13:07 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
Ook een belangrijk puntje: heb je Windows XP SP2 wel? Eerdere versies (SP1 en zeker zonder SP) hebben geen/slechte ondersteuning voor SATA disks. Als je dus nog geen SP2 hebt, upgraden die boel.

Overigens is het de nForce 4 ingebouwde SATA controller die zoveel problemen heeft met de Maxtors (waarschijnlijk door een slechte implementatie van de SATA 2 standaarden). Ook andere HDD controllers hebben hier soms last van. In 99% van de gevallen worden de problemen met HDD controllers opgelost door je HDD terug te zetten naar SATA 1.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Zelf heb ik ook zoiets gehad . ik had toen me hd omgedraait en windows eropgezet toen weer op de slave gezet en toen zag windows hem wel toen kon ik hem wel formateren.
Pagina: 1