Verkeerde partitiestructuur?

Pagina: 1
Acties:

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:23
Gisteravond is mijn PC overleden na een herhalende SESSION3_INITIALIZATION_FAILED bsod. Opzich niet zo'n probleem, gezien ik vrijwel overal backups van heb.

Nu probeer ik windows opnieuw te installeren, en de installatie gaat succesvol. Echter, nadat ik de PC opnieuw opstart om de installatie af te maken (waar ook taalinstellingen, netwerksettings etc. gekozen worden) krijg ik een error dat de huidige partitiestructuur niet goed is, en windows kan niet verder opstarten.

Ik heb via de windows setup al verschillende partities aangemaakt en verwijderd, op twee verschillende harddisken, echter zonder succes. De error blijft terugkomen. Ik heb dit op zowel ATA als S-ATA kanalen geprobeerd. FDISK uitvoeren via Dos is geen optie ben ik bang, omdat ik geen floppydrive heb.

Ik heb zelf op GoT/Google al met verschillende termen gezocht, maar ook dit zonder relevante resultaten.

[edit]
De specifieke error is:

code:
1
2
3
4
Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratie-probleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.
Controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur.
Controller de Windows-documentatie over schijfconfiguratie en uw hardwarehandleidingen voor meer informatie.

De schijfen die op dit moment aangesloten zijn zijn een ATA schijf van Western Digital (120GB), en een s-ATA schijf van Maxtor (Maxline III, 250GB).

Is er iets dat ik kan proberen om dit te laten werken?

[ Voor 30% gewijzigd door Peter op 07-12-2005 17:05 ]

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Je zou eens de ultimate bootcd kunnen downloaden, of een linux-livecd, en dan met linux fdisk kijken wat er aan de hand is. Ik heb ook systemen gehad die ik niet kon laten werken met dos fdisk, maar wel met linux. En dat was nog voor schijven van 60gb. Je moet namelijk die dos fdisk niet gebruiken met schijven van ongeveer 60gb of groter. Je krijgt dan ineens allemaal partities die niet kloppen wtb grootte. Op de MS site is daar wel iets over te vinden.

Edit: op de UBCD staan trouwens ook alle diskdiagnosetools van HD fabrikanten. Run dat ook maar eens. Ik raad die van seagate aan, de nieuwere versie (er staan twee op). Die is het meest flexibel en interactief. Bij veel van die dingen zie je pas aan het eind (na uren) dat er iets mis is, bij die van seagate meteen zodra hij het vindt.

[ Voor 28% gewijzigd door halfgaar op 07-12-2005 17:09 ]

Verwijderd

je zou een floppy tijdelijk aan kunnen sluiten

je kan ook naar freedos gaan en deze op cd branden.

veelzijdiger is bv onze eigen Ultimate Boot cd UBCD

of als je liever internationaal gaat is HIRENS bootcd een optie.
genoeg keuze dus om verder te komen.

Verwijderd

Peter schreef op woensdag 07 december 2005:
krijg ik een error dat de huidige partitiestructuur niet goed is, en windows kan niet verder opstarten.
Maxblast van maxtor al uitgeprobeerd ??
FDISK uitvoeren via Dos is geen optie ben ik bang, omdat ik geen floppydrive heb
Start je toch gewoon op met een dos cdeetje op bv. hirens boot cd. Voor dit soort reparatie gevallen heb ik altijd een bootable dos cd liggen, kan je ook zelf maken hoor.

Optie fdisk /mbr gebruiken die wist je masterboot record.