Voeding kapot na harde knal, terwijl systeem uit stond?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Zit even met een vreemd probleem.

Ik ben sinds enkele weken in bezit van een nieuw systeem:

Asus A8N-E
AMD64 3500+ Venice
Zalman 7000ALCU
Sapphire ATI Radeon x800 GT02
WD Raptor 74GB
Seagate 200GB
Hitachi 120GB
2x Maxtor 300GB @ Raid 1

Systeem liep goed, alleen overclocken van videokaart lukte niet echt met m'n al 2~3 jaar oude Q-Tec 400W voeding.

Daarom heb ik een Tagan TG480-U22 aangeschaft.

Deze deed het al een stuk beter. Tot ik vorige week dus snachts lag te slapen en wakker werd van een knal.

M'n systeem stond uit, er stond alleen nog wel stroom op de stekkerdoos. Ik dacht dus eerst dat het me monitor was, deze is namelijk al heel oud. Maar na wat onderzoek bleek dus de voeding kapot te zijn.

Ik snap dus niet wat dit heeft kunnen veroorzaken? Zou het misschien aan m'n stekkerdoos kunnen liggen? Dit is namelijk een master/slave stekkerdoos van de Lidl. :/

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/6480/stekkerdoos5co.th.jpg

...

Voeding is inmiddels opgestuurd en wordt gratis vervangen. Alleen konden ze geen uitspraak doen waar het nu aan gelegen heeft. Om straks weer een opgeblazen voeding te voorkomen hoop ik dat iemand me misschien kan vertellen of ie enig idee heeft waar het aan kan liggen?

Verder kwam ik na het uit elkaar halen van m'n kast omdat ik waterkoeling ga inbouwen een deel van een plastic omhulsel tegen van een ICtje.

Hierop staat het volgende:

code:
1
2
41CX30M
TL3842p

Google werd ik niet veel wijzer van, maar een plaatje verwees wel naar een voeding...

Heb alle onderdelen al nagelopen of die iets miste, maar alles is nog heel. En heb sowieso systeem met andere voeding getest en die werkte gewoon nog. 8)7

Iemand enig idee?

Signature?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vreemd, misschien een stroompiek? Ik ken weinig van netstroom maar ik heb al wel eens een voeding van andere mensen vervangen en toen ik die openmaakte zat er een grote schroeiplek waar de netstroom binnenkomt en ook de zekering was uit elkaar gesprongen. Het glas lag verspreid over heel de voeding. Ook deze was geklapt toen de computer uit stond.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02 08:40
Blikseminslag?

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 02:06
Gewoon dikke pech. Een kapot apperaat gebeurt iedereen wel eens, ongeacht of het een duur merk is of niet.

Ik denk zelf dat je niks verkeerd heb gedaan. Maar een voeding gaat nooit gelemaal uit. Als je de PC uischakelt levert de voeding nog stroom aan het mainbord om weer te kunnen starten. Dus ook dan kan een voeding kapot gaan.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

dat zou kunnen, ook als het enekele weken na de inslag plaatsvind, heb ik gemerkt...

maar die stekkerdoos (ik heb hem zelf ook) zou het kunnen zijn...maar hij moet juist beschermen tegen stroompieken! kan het zijn dat je hem verkeerd ingesteld hebt? (zij dat piekwattage oid, die draaiknop)

Simplicity is de bom...

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:01:
Vreemd, misschien een stroompiek? Ik ken weinig van netstroom maar ik heb al wel eens een voeding van andere mensen vervangen en toen ik die openmaakte zat er een grote schroeiplek waar de netstroom binnenkomt en ook de zekering was uit elkaar gesprongen. Het glas lag verspreid over heel de voeding. Ook deze was geklapt toen de computer uit stond.
Heb de voeding niet opengemaakt omdat ik bang was dat m'n garantie zou verlopen en ging om vrij dure voeding dus... :)
Zou een hele rustige avond worden volgens paulusma :P

Nee daar ligt het zeker niet aan.
MoNo79 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:05:
Gewoon dikke pech. Een kapot apperaat gebeurt iedereen wel eens, ongeacht of het een duur merk is of niet.

Ik denk zelf dat je niks verkeerd heb gedaan. Maar een voeding gaat nooit gelemaal uit. Als je de PC uischakelt levert de voeding nog stroom aan het mainbord om weer te kunnen starten. Dus ook dan kan een voeding kapot gaan.
Sowieso hebben we sinds kort aardpen laten slaan, ons oude dijkhuisje had dit voorheen niet en heeft me flink wat tv-out's op videokaarten gekost.

Blijf het erg vreemd vinden.
Colan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:12:
[...]

dat zou kunnen, ook als het enekele weken na de inslag plaatsvind, heb ik gemerkt...

maar die stekkerdoos (ik heb hem zelf ook) zou het kunnen zijn...maar hij moet juist beschermen tegen stroompieken! kan het zijn dat je hem verkeerd ingesteld hebt? (zij dat piekwattage oid, die draaiknop)
Kan alleen schakeldrempel instellen, dus vanaf welk wattage slave apparaten mee in- en uitschakelen. Max 80w en min -8w.

Maar tis sowieso vreemd dat dit op zo'n raar moment gebeurde, enkele uren nadat ik was gaan slapen en systeem uitgeschakeld had (rest schakelt dan ook vanzelf uit).

[ Voor 20% gewijzigd door Mesh op 07-12-2005 15:16 ]

Signature?

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Is hij er toevallig uitgeknald tijdens de hevige sneeuwval 2 weken geleden?
Want toen hadden wij iig geval spannings-dips, dus zullen er miss ook wel spanningspieken geweest knnen zijn

edit
blijkbaar niet dus :/

[ Voor 11% gewijzigd door synthesix op 07-12-2005 15:26 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
synthesix schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:24:
Is hij er toevallig uitgeknald tijdens de hevige sneeuwval 2 weken geleden?
Want toen hadden wij iig geval spannings-dips, dus zullen er miss ook wel spanningspieken geweest knnen zijn

edit
blijkbaar niet dus :/
Ik woon in Amsterdam, sneeuw zag ik pas tijdens de HCC dagen in Utrecht en op TV:P

Signature?

Verwijderd

Het omhulsel van het IC-tje dat los in de kast lag is van een TL3842p PWM ic. (datasheet) Dus waarschijnlijk komt dit uit je voeding. :Y)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:30
Zelfs de beste overspanningsbeveiligers kunnen geen directe blikseminslag tegenhouden. Echter er stond laatst een test in de consumentengids waarbij het grootste gedeelte van de geteste overspanningsbeveiligers (van allerlei merken) gewoon niet voldenen en soms gewoon NIET werkten. Dus zo'n ding zegt vrij weinig.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb wel eens iemand op een niewsgroep mij laten vertellen dat als je geen überaardleiding in je huis hebt, en de beschermer niet boven op de aarpen hebt, dat zo'n piekbeschermer helemaal niets doet, omdat dan het pad door het apparaat makkelijker is. Je moet trouwens als je je wilt beschermen tegen pieken, alle inkomende kabels afschermen, ethernet (bij kabel of adsl), telefoon (als je modem hebt), stroom, tv. En het loopt indirecter dan je denkt. Je hebt misschien geen TV kabel in je computer, maar als je bijvoorbeeld een TV op je audio-receiver hebt, en die weer op je computer, dan is er wel een pad van tv kabel naar computer, omdat vrijwel elke audioreceiver zijn grounds van alle inputs aan elkaar heeft.

Kortom, het is erg lastig, zo niet onmogelijk, om goede piekspanning beveiliging te implementeren.

En jouw voeding, pech denk ik. Ik heb het vaker gehoord, dat een PC die uitstond ik de fik vloog. Ik zet zelf gaag alle apparaten uit met de knop op een stekkerdoos, want ik haat die niet-uit apparaten. In het afgelopen jaar zijn in mijn dorpje hier 3 electriciteit gerelateerde branden ontstaan. Ik ben erg voorzichtig.

edit: overigens, apparaten die een echte uit-knop lijken te hebben is vaak ook maar nep. Ik heb hier een CD speler bijvoorbeeld met zo'n knop, maar toen ik dat ding ging ombouwen, kwam ik erachter dat dat gewoon netzo werkt als een ATX-knop, en de trafo in het ding stond altijd onder stroom.

[ Voor 12% gewijzigd door halfgaar op 07-12-2005 15:56 ]

Pagina: 1