Toon posts:

Haperingen in geluid DDL Live kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Peoples,

Ik heb dit onderwerp ook eerder al eens gepost in een niet relevant topic,
ik probeer het hier wat meer aandacht te geven.

Ik heb al een ruimte tijd last van haperingen in mijn geluid. En ik heb echt geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik kan jullie wel vertellen wat ik allemaal al heb gedaan.

Toen het begon was dit op een onboard geluidschip. Ik ergerde mij hieraan, en besloot om een andere kaart te kopen. Dit werd de Creative Sounblaster Live. Hiermee was het probleem nog niet verholpen. Nu ben ik sinds kort in het bezit van een Turtle Beach Montego DDL kaart, en ik werk met de spdif output over glasvezel, en ik heb nog steeds last van de haperingen in het geluid.

http://www.xforce-systems.com/hapers.wav

Hier kun je het geluid horen in media player zonder overbodige applicaties aan het werk.

Ik heb media player opnieuw geinstalleerd, dit mocht niet baten,
in andere audio players is het probleem ook aanwezig.

Ook zit er op de PCI nog een WLAN kaart, ik dacht dat deze eventueel invloed zou kunnen hebben op het geluid. Maar als ik het draadloos netwerk disabel blijft het probleem zich nog steeds voordoen.

ze gebruiken een verschillende IRQ resp. 17 en 19

ook heb ik de PCI Latency tool gebruikt, en de videokaart Asus X800Pro op een latency van 64 gezet. Op het moment draait alles op een 64 latency.

Ik gebruik een Tagan 580Watt voeding, en hiervoor op een BeQuiet 450 Watt zelfde probleem, verder is de DVD-RW nog vervangen, deze zit verder niet aangesloten op de geluidskaart.

Moederbord is een Socket 478 MSI Intel 865PE chipset. De chipset drivers meerdermaal vervangen, dit mocht niet baten. De WLan drivers van de PCI-kaart ook meerdermaals vervangen.

Alle temps zijn in orde, alles is swiftec watercooled met 3 radiatoren. CPU = 51 stressed, NB = 40 VGA = 41 stressed.

Ik draai op een Intel Pentium 4 2,8 3,0 Ghz HT met 1 Mb cache. Deze is niet overclocked.
Ik ben ten einde raad, want ik wordt hier echt gek van. Enige wat ik nog zou kunnen proberen is een ander moederbord kopen, maar dit kost erg veel werk om weer te vervangen vanwege de waterkoeling, en mocht het probleem hier niet liggen, dan zijn dat ook weer weggegooide pleuros.

Elke serieus hulpvaardig antwoord bedank ik van harte
X-Force

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Wat gebeurt er met je geluid als je de harddisk zwaar belast?
En je zou kunnen kijken of memtest86+ error vindt, maar dan had je waarschijnlijk ook nog wel andere problemen gehad.

Verwijderd

Topicstarter
geheugen is allemaal in orde, ook de schijven,
heb meerdere schijven op sata geen raid.
heb ook een andere CPU erin gegooid,
de eerste minuut dacht ik dat dat het was, maar ook na die minuut begon het weer.

mijn idee is dus:

- een of andere maffe instelling / driver is verrot
- het moederbord is verrot

- iets anders

• cool_zero
Maar wordt het erger als de hd belast of als de processor erg belast wordt?

Verwijderd

Topicstarter
wat betreft belasting ja, naarmate meer belasting wordt het erger.

vooral bij het starten van emule, verbinden met servers.

tot nog toe:

ik heb een keer een patch gebruikt die in windows de 10 halve internet connecties open zet naar 50 hele connecties. Deze patch heb ik gecorrigeerd naar 10 halve internet connecties.
Verder heb ik het programma core center (hiermee kun je lichtelijk zogenaamd overklokken en temps checken) verwijderd.
Ik heb bij mijn WLAN settings de aanpassing gemaakt van AUTO transfer rate -> naar vaste 54Mbit rate. Is een g router, van USRobitcs, die is geconfigureerd voor 125Mbit turbo mode.
Deze staat nu op 54mbit dus.

En ik kan zeggen dat het systeem nagenoeg niet meer hapert.
Laten we zeggen dat het nog maar maximaal 2 maal per mp3 voorkomt. dus gemiddeld om iets meer dan de minuut. Dit is al een stuk beter, aangezien het echt om de 5 seconde was.

Helaas is het nog niet helemaal weg. Maar ik ben al een stuk gelukkiger.

Op het moment kan ik dus clips luisteren in mediaplayer (ja ook bekijken), emule aan hebben, en ondertussen hier typen, en het komt nog maar zelden voor.

Wat nou de oorzaak was, zou erg fijn zijn om te weten, maar ik ben er nog niet achter wat het exact is. Helaas helaas.

wat betreft belasting ... een mogelijkheid,
misschien een bottleneck in het moederbord ???

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
Heb je hetzelfde probleem als je de line-in gebruikt, of een microfoon. Probeer eens een mp3 speler of i.d. om te kijken of het "vanuit" windows komt of echt wardware magtig

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
goeie tip,

Ben nu op kantoor, zal het zeker even testen wanneer ik weer thuis ben.
bedankt !!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet helaas mededelen dat de lijn ingang bij mij geen signaal doorgeeft.
wat de oorzaak is weet ik niet, maar als ik een audio kabel van mijn mp3 speler in de ingang stop, zie ik in het audio schema ook geen volume bewegen.
er line-in staat open dus geen mute, krijg echter geen geluid.

kan het daarmee helaas niet testen

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
heeft er verder nog iemand een suggestie ?

• cool_zero
Je moet de line in niet alleen unmuten, maar ook selecteren bij recording. Kun je hyperthreading uitzetten? Misschien helpt dat. Anders zou ik zo niet weten wat het kan zijn.

Verwijderd

Je zou ook eens je schijf kunnen defragmenteren, dat levert mij bij spellen altijd al een hoop op.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan HyperThreading wel uitzetten, zal dit eens proberen zodra ik weer thuis ben.
Hopen dat het wat scheelt, al zou het zonde zijn van de HT functie.
Defragmenteren maakt niets uit, heb dit probleem al een poos, en indien meerdere formats gedaan, en verschillende schijven.

Ik dacht dat het misschien nog mijn sata-controller kan zijn die moeilijk doet, maar de schijven doen het in principe perfect, maar je weet maar nooit

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 12:55:
Ik moet helaas mededelen dat de lijn ingang bij mij geen signaal doorgeeft.
wat de oorzaak is weet ik niet, maar als ik een audio kabel van mijn mp3 speler in de ingang stop, zie ik in het audio schema ook geen volume bewegen.
er line-in staat open dus geen mute, krijg echter geen geluid.

kan het daarmee helaas niet testen
Het moet toch wel mogelijk zijn om een geluidskaartje je line-in te gebruiken anders lijkt het me zo-ie-zo al vreemd, misschien dat dan zelfs al de "basis" instellingen niet correct zijn ;) een line-in en een mic moet je gewoon kunnen aanzetten via het geluidsbeheer in Windows of via de software van de geluidskaart

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
mja ik heb nog nooit met line-in gewerkt,

ik had even vlug een pda gepakt, en een 3,5 mm plug in de pda, naar de pc gedaan, in de line-in,
toen in de volume regeling het volume van line in helemaal open gezet, mp3 aangezet, maar kreeg geen geluid door de speakers. misschien dat ik anders even geluidsrecorder aan moet zetten om op te nemen van de line in. tis alleen kl*te dat ik weinig thuis ben deze 2 weken voor de kerst.

Heb dus nog op het lijstje staan:

- Line-in uitgebreid testen
- HT functie uitzetten in bios.

bedankt voor zover

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-02 10:13
Ik heb/had het zelfde probleem.
heb dan geen dure geluidskaart, zit een Sweex nu in.
Maar ook met de onboard geluidskaart (S/PDIF-out etc.) had ik ook steeds haperingen in het geluid.
Heb me er toen min of meer bij neergelegd, en heb er nu vrijwel nooit meer last van.
Heb zelf het Asus P4P800-SE moederbord met Intel 865-PE chipset.
Welke chipset/moederbord heb jij?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• cool_zero
Henkie-Jan schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:43:
Heb zelf het Asus P4P800-SE moederbord met Intel 865-PE chipset.
Welke chipset/moederbord heb jij?
Hij heeft dezelfde chipset maar dan een MSI, staat in z'n start post.

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad zelfde chipset zo'n beetje,

ik had ook onboard SPDIF, maar vanwege die haperingen dacht ik al dat het een gare onboard sound was. Dus die hele SPDIF bracket er uit getrokken, en onboard sound disabled in de bios, en nu een nice turtle beach DDL kaartje erin met 5.1 Dolbi Digital als SPDIF output, via optical aangesloten. Een mooie dikke optische kabel a 30 euro ertussen, zodat die ook perfect is.

K heb het idee dat er iets niet helemaal richtig is met het moederbord, alhoewel het op alle andere punten perfect functioneert. Dus ik vind het zonde om een nieuwe erin te bouwen, zeker als het misschien door een instellinkje komt. En vanwege heel veel waterkoelings onderdelen totaal geen zin om het zaakje te verbouwen.

Het is gewoon klote, heb momenteel voor zo'n 6000 euro in de pc gepompt, en het werkt niet helemaal goed

Zal voor de liefhebben binnenkort een fotootje plaatsen.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-02 10:13
Tja, zoals ik zei heb er nu zo goed als geen last meer van.
Hoop dat het bij jouw ook zo gaat, heb verder ook een prima moederbord :o)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment mijn computer weer geheel geformatteerd,
andere legale versie van XP2 erop gezet, alle updates uitgevoerd, drivers van de geluidskaart geinstalleerd, verder een andere router gemonteerd, met dual frequency bereik.
Office nog geinstalleerd, verder nog helemaal niets, en ik heb de standaard samples getest,
en ik moet zeggen dat ik beethoven kan luisteren zonder hapers.

Ik hoop dat ik niet te vroeg juich,
en ik ga stap voor stap na elke andere installatie even testen,
om te kijken of er nog een boosdoener tussen zit.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wil je misschien als je het werkende hebt gekregen je ervaringen ook nog posten in :
[rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml] :)

Verwijderd

Topicstarter
jah heb ik daar ook gedaan,
dat de kaart zelf perfect werkt.

ik heb zojuist mijn chipset drivers geinstalleerd,
en deze geupdate via msi live update.

en ja hoor.. het verhaal begint weer met hapers,

is het verstandig om zonder chipset drivers te werken ??
En zo JA, hoe kan je ze verwijderen, als ze eenmaal geïnstalleerd zijn.

Of is er een andere optie.

Ook kreeg ik in de evenviewer na een lading hapers de melding van het TCPIP,
dat er meer verbindingen probeerden te verbinden dan toegestaan.

misschien ontstaan door de drivers.

mobo: MSI Neo2 FirStar 865PE

• cool_zero
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:25:
is het verstandig om zonder chipset drivers te werken ??
Het gebruik van de chipset drivers zorgt alleen voor wat optimalisaties. Vaak zijn de effecten echter minimaal en kun je ook rustig zonder de chipset drivers werken.
En zo JA, hoe kan je ze verwijderen, als ze eenmaal geïnstalleerd zijn.
Uninstallen? Meestal bestaan de chipset drivers uit meerdere delen (usb,agp, enz) Je zou nog kunnen uitzoeken welk onderdeel de boosdoener is.
Of is er een andere optie.
Als uninstall niet werkt zou je nog een system restore kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
hier ben ik weer met een update.

het disablen van hyper threading heeft helaas geen positief resultaat,

ook heb ik in de bios bus mastering op enabled gezet, dit ook zonder verbetering.

ik heb IRQ's prioriteit gegeven, dit had geen verbetering,

de WLAN kaart en de geluidskaart beide in andere PCI gleuf gedaan, geen verbetering.

dus op heden zit ik nog met een haperend geluid.

vrees dat ik een nieuw moederbord met bijbehorende processor kan kopen

edit:

ook in de bios lijkt het alsof de pci latency van 64 voor meer haperingen zorgt dan 32. maar lager kan hij niet. om te testen evt.

misschien is de info nuttig.

dit probleem gaat mij logica te boven

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo,
hier toch maar weer een update:

PC is toch weer een keertje geformatteerd.

Heb nu WinXP SP2 + updates
Office XP
drivers geluidskaart
drivers wifi-adapter.

het geluid loopt echt perfect.
Heb nu al 4 uur lang geen haper meer gehad.

Ik heb het vermoeden dat het dus ergens bij de chipset drivers, raid drivers, of bij media player 10 zit.
Zou het kunnen dat het probleem ontstaan zodra je media player 10 neemt.

Ik ben bang dat als ik deze upgrade het weer van voor af aan begint.
Mogelijk dat hij codecs vervangt die het geluid verpesten ofso..
there's no way back

• cool_zero
Je kan in windows xp een system restore point maken zodat je wel terug kan als het moet. Of dat ook helemaal goed werkt met mediaplayer 10 weet ik niet. Ik vermoed echter dat het probleem door een van de drivers komt, maar kan natuurlijk niets garanderen :P
Pagina: 1