Reciever geeft (willekeurig?) 'OVERLOAD' aan

Pagina: 1
Acties:
  • 2.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12 13:20
(lang verhaal maar heb geprobeerd het zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven) ;)

Ik heb nu al 10 maandan een Pioneer VSX D-514 (5x80W) reciever die tot nu toe naar volle tevredenheid heeft gewerkt. Ik heb mijn PC via digitale coaxkabel op mijn reciever aangesloten. Geluidskaart SB Audigy 2 Platinum maar dat doet vast niet ter zake. Verder nog radio via de kabel en mijn TV gewoon via tulpkabels aangesloten op mijn reciever. De eerste 8 maanden had ik er een set speakers van Sony op aangesloten. Deze set had de volgende specs:
  • Front: 2x140W
  • Rear: 2x80W
  • Center: 80W
  • Subwoofer: actief, 50W
Alle deze speakers zijn 8 ohm. Hier nooit problemen mee gehad, afgezien van de te zwakke subwoofer :P

Sinds 2 maanden heb ik een nieuw setje speakers:
  • Front: Magnat Motion 990, 2x250W
  • Rear: Magnat Motion 110, 2x100W
  • Center: Magnat Motion Center 210, 150W
  • Subwoofer: Magnat Motion Sub 200A, 120W
Ook allemaal 8 ohm.

Nu het probleem:
Een maandje geleden (op donderdagavond) was ik muziek aan het luisteren toen mijn reciever ineens uitging en 'OVERLOAD' in het display ging knipperen. Opgezocht wat dit is (site van Pioneer):

Q. Why does my receiver show "overload" or "power off"?

A. When the unit displays "overload" or "power off", something is shorting the output side of the receiver.

Check the speaker wires on the back of the receiver and each speaker. You should remove each wire and neatly twist the end. Re-insert the wire, carefully watching to ensure it clamps on the bare wire and that the wire does not extend too far from the terminal.

If the problem continues:
a). Remove the speakers, one at a time
b). Turn on the receiver.
c). Increase the volume.
d). If the receiver still overloads, turn off the receiver and reattach the speaker. Remove the next speaker and continue this process until you have found that when a speaker is disconnected, the receiver no longer overloads. This speaker would then need service attention.

Dit verhaal heb ik geprobeerd en kwam uiteindelijk bij 1 speaker uit die het probleem (kortsluiting dus) zou veroorzaken, linksvoor. Deze heb ik eraf gehaald en toen werkte het weer. Dus ik dacht, duidelijk, speaker kapot. Balen, niks aan te doen. Toen ben ik gaan slapen. De volgende dag dacht ik: nog één keer proberen. Dus ik speaker weer aansluiten en ja hoor, werkte prima. En het bleef prima werken. Tot een week later (weer op donderdagavond) hetzelfde verhaal. Toen heb ik voor de grap een oude sony op linksvoor gezet. Alees werkte weer prima. Zo een dagje gedraaid maar toen toch maar weer de Magnat aangesloten en ja hoor, ook deze deed het weer. :?

Zo ging het weer een week goed, totdat donderdagavond kwam. Het ging lang goed maar in de late uurtjes gaf 'ie het op. OVERLOAD. Toen weer de sony erop en ik dacht, dan werkt het weer. Maar tot mijn schrik, weer OVERLOAD! 8)7 Dus ik denk, shit, wat nu? De kabel controleren, loshalen en opnieuw aansluiten op de Sony. Het werkte weer. Toen dacht ik: wat nu als ik de (vermeende) defecte Magnat speaker (dus die linksvoor stond) nu eens rechtsvoor aansluit? Gedaan en alles bleef werken. Zo draait alles al een paar dagen goed.

Toen ben ik verder gaan zoeken en haalde de volgende info van de site van Magnat:

What do overloading and clipping mean?
When the volume is increased, a point is reached where the volume does not increase although the volume control continues to be turned up. The weaker an amplifier is, the earlier this effect occurs. Instead of increasing the volume, the amplifier starts to sound hard or begins to distort the music. The reason is that from this point one or several of the amplifier's components is being overloaded, and although the electrical input signal is being increased, the output signal cannot exceed the rated operating voltage of these amplifier components. The signals are severely limited (clipping). Sinus signals become rectangular signals possessing very high energies in the treble range. And these may damage the loudspeakers if the volume isn't immediately reduced.

Dit suggereert dat mijn reciever te zwak zou zijn. Nu moet ik wel zeggen dat de meeste keren dat het probleem optrad, het volume redelijk hoog stond (lekker nummer, goeie film :)). Maar de eerste keer niet. Verder treedt het probleem bij alle ingangen op, dus PC, radio of TV, dit maakt niet uit.

Mijn vraag:
Lang verhaal, maar ik weet het niet meer. Wat is nu de boosdoener? Ik heb overal nog garantie op (Magnat speakers en reciever) en kan voor beide dus garantie claimen. Ik weet dus alleen niet zeker waar het probleem ligt. Wie kan mij helpen?

smile an everlasting smile

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15

Jag

Het is niet makkelijk te zeggen. Zoiezo is die Magnat geen echte 8 Ohm speaker, maar ook deels 4 Ohm (midlaag - midden). Dat zou een probleem kunnen zijn (maar is het meestal niet), maar hij schoot ook in de protect met die Sony eraan.
Een andere optie is dat je kabel ergens kortsluiting maakt. De isolatie kan ergens beschadigd zijn of de uiteinden kunnen contact maken. Dan schiet ie bij hoge volumes in de protect. Om dit uit te sluiten zou je een nieuwe kabel kunnen trekken die je netjes stript en aansluit (dus niet een te groot stuk strippen).

Verwijderd

Heel simpel antwoord: Je volume staat te ver open

ik heb de D812 van Pioneer

bij mij is het maximaal 20 als je oor op de bovenkant legt of even de kap eraf schroeft kun je als volume maximaal open staat keihard een fan zien/horen draaien

dit betekent dat tie het moeilijk heeft

• RooN
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 20:22:
Heel simpel antwoord: Je volume staat te ver open

ik heb de D812 van Pioneer

bij mij is het maximaal 20 als je oor op de bovenkant legt of even de kap eraf schroeft kun je als volume maximaal open staat keihard een fan zien/horen draaien

dit betekent dat tie het moeilijk heeft
Waarom had ik dat dan nooit met de sony's? Dus mn reciever is toch te zwak...Damn, wie heeft er een Denon over? :p

• RooN
Hmmm ben nog aant proberen geweest, t lijkt erop dat t echt mijn reciever is...Wanneer ik na een overload een willekeurige speaker loskoppel werkt alles weer. Het is mij dus wel duidelijk dat mn pioneer t niet aan kan op hogere volumes.

Zou ik nog wat kunnen proberen met extra koeling?

Verwijderd

Dat zal wel iets helpen.
Wat ook helpt als je stereo bronnen luistert is gewoon stereo af te spelen.
Het vermogen wordt dan (als je versterkerblokken het aan kunnen) verdeeld over 2 ipv 5 speakers.
Het is wel minder mooi, maar als je gewoon hard geluid wil kan het als tussenoplossing wel helpen.

• RooN
OK. Nu gaat t mij niet altijd om t hard maar alstie eenmaal onderuit is gegaan gebeurt het snel weer, ook op lage volumes. Ik kan idd natuurlijk ook in stereo luisteren, of bv. de center speaker loskoppelen...

In ieder geval weet ik nu wat het probleem is.

Verwijderd

Trouwens lijkt me dat je dat niet ie dat niet te vaak moet doen,worden je speakers en reciever niet echt beter van namelijk,van een clippende versterker.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het klinkt een beetje alsof je apparaat de opgewekte warmte niet goed kwijt kan.
Zet er bij wijze van experiment eens een fan op en probeer je probleem dan nog eens te reproduceren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heeft de amp niet een impedantie schakelaar op de achterkant? Ik kan zo gauw even geen online manual vinden..

Wise enough to play the fool

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RooN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:43:
Waarom had ik dat dan nooit met de sony's? Dus mn reciever is toch te zwak...
Kan een verschil in rendement zijn tussen de speakers. Bij een lager rendement moet je er meer vermogen in pompen. Ook zouden die andere speakers een agressiever impedantieverloop kunnen hebben in het laag, dus "moeilijke speakers".

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 09-12-2005 12:44 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RooN
denk dat nu toch mn reciever overleden is...geeft nu altijd OVERLOAD, enkele seconden na inschakele, zonder speakers of externe apparaten aangesloten :(

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:37

sphere

Debian abuser

Tijd om garantie te claimen dus, gelukkig is hij nog redelijk jong :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:08

JT

VETAK y0

En Sony sterker dan Pioneer ? Neuh, ik heb testjes gelezen waarin ze ook het echt afgegeven vermogen meten en bij Sony was dat echt dieptriest :X Vermogens als 5x15 watt bij 5 tegelijk aangestuurde kanalen is normaal. Vandaar ga ik ook altijd mensen afraad om een Sony receiver te kopen. Pioneer kwam een heel stuk verder, iets in de orde van toch zeker wel 60w per kanaal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 22:00

BoAC

Memento mori

RooN schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:38:
denk dat nu toch mn reciever overleden is...geeft nu altijd OVERLOAD, enkele seconden na inschakele, zonder speakers of externe apparaten aangesloten :(
Hoe is je componenten opstelling?
Kan de receiver goed zijn warmte kwijt? Daar lees ik nml niets over ;)
Of ik heb eroverheen gelezen :P

Verwijderd

als je reciever elke keer overbelast word,is het niet vreemd,dat ie er nu helemaal mee kapt.Je hebt geluk dat die reciever wel goed beveiligt is blijkbaar,want speakers vinden clippende versterkers niet echt fijn :X .

Als je de reciever nog maar pas hebt,zou ik toch uitkijken naar een zwaarderereciever ,of een Eindversterker voor de front speakers,zodat de reciever wat ontlast word.

En de speakers kortluiten(de linker speaker)is ook niet bevordelijk voor je versterker,het kan wezen dat dit toch schade heeft veroorzaakt in de amp.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 15:49 ]

• RooN
JT schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:47:
En Sony sterker dan Pioneer ? Neuh, ik heb testjes gelezen waarin ze ook het echt afgegeven vermogen meten en bij Sony was dat echt dieptriest :X Vermogens als 5x15 watt bij 5 tegelijk aangestuurde kanalen is normaal. Vandaar ga ik ook altijd mensen afraad om een Sony receiver te kopen. Pioneer kwam een heel stuk verder, iets in de orde van toch zeker wel 60w per kanaal.
Ik doelde toen op mn oude sony speakers, niet een sony reciever.
BoAC schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:33:
[...]

Hoe is je componenten opstelling?
Kan de receiver goed zijn warmte kwijt? Daar lees ik nml niets over ;)
Of ik heb eroverheen gelezen :P
Ja, hij heeft zat ruimte aan alle kanten. Zeker 6-7 cm aan de bovenkant, 2-3 cm aan zijkanten en meer dan 50 cm aan de achterkant! :)
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:45:
als je reciever elke keer overbelast word,is het niet vreemd,dat ie er nu helemaal mee kapt.Je hebt geluk dat die reciever wel goed beveiligd is blijkbaar, want speakers vinden clippende versterkers niet echt fijn :X.

Als je de reciever nog maar pas hebt,zou ik toch uitkijken naar een zwaardere reciever, of een eindversterker voor de front speakers,zodat de reciever wat ontlast word.

En de speakers kortsluiten (de linker speaker) is ook niet bevordelijk voor je versterker,het kan wezen dat dit toch schade heeft veroorzaakt in de amp.
Maar waarom begon het gezeur dan pas na ruim een maand? De speakers maken geen kortsluiting, deze zijn alemaal in orde. Ik heb ze namelijk een poos getest met een reciever van een vriend van me. Dus wat bedoel je precies met de speakers kortsluiten?

Ik ga idd garantie claimen bij de leverancier van de Pioneer en kijken wat er gebeurd. En toch ook voorzichtig uit gaan kijken naar een zwaardere reciever.

Tot zover bedankt allen voor de reacties tot nu toe...nog meer tips of goede raad? ;)

Pagina: 1