Toon posts:

[access] probleem relaties +formulieren(met tekening)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb gezocht hier op het forum en op tweakers, kom er nog steeds niet uit. hier de situatie

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/3249/untitled2qa.png

dit is als het waren de bedoeling

als je bij overzicht(formulier) de dvdcode invult dat hij automatisch de titel weer geeft.

opzicht lukt dat.

probleem zit hem in dat ik geen koppeling krijg tussen de twee titel's. de dvdcode neemt hij wel mee. maar de twee titels zijn niet het zelfde.

heb geprobeert met indexering tussen de twee titels maar dat accepteer hij niet.

dus als bij (uitleen)titel: test staat
zal bij (overzicht)titel: ....... niks staan

is andersom ook zo

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

schopje SA-->OFF

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
Vraag 1 : Waarom een titel in de tabel uitleen & in de tabel dvd-overzicht?
Vraag 2 : Heb je niet iets nodig als een unieke uitleensleutel ?

Volgens mij moet je eerst eens een beetje normaliseren, alvorens hiermee verder te gaan... De tabellen zijn niet goed opgebouwd om "eenvoudig" met de gegevens te gaan spelen.

(Allée, ik ga ervanuit dat het de bedoeling is dat je een tabelletje hebt met alle dvd's erin, en gewoon wil weten wie welke dvd heeft?...)

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

tabel 1: DVDcode en klantnummer
tabel 2: klantnummer en naam
(klantnummers tussen tabel 1 en 2 gelinkt...)

tabel 3: DVDcode, titel DVD, en wat je nog meer kwijt wilt
(DVDcode tussen tabel 1 en 3 gelinkt...)

voor t overzicht draai je dan een query waarbij je om de DVDcode en het klantnummer (en evt de naam) vraagt...

Veel plezier ! :)

Check ook effe Google, "database opzetten in Access" ... vermoed dat je daar best wat op kunt vinden.

iets met foto's...

Verwijderd

Topicstarter
nou denk niet dat het om de normalisatie gaat maar een technies probleem.

wou het eigenlijk niet posten maar me normalisatie +erd

http://iuploads.com/out.p...vandedatabasedeel1222.zip

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 17:49

Dido

heforshe

Toch zie ik daar rare dingen instaan... een klant kan maar 1 (keer) een DVD lenen?

Wat betekent mijn avatar?

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
idd, en ik begrijp ook niet echt wat daar allemaal geschreven staat :). (zal misschien wel aan mij liggen hoor :). )

Maar volgens mij moet je gewoon 3 tabellen hebben, zoals gulf_5 aanhaalt.
Daarna is het met eenvoudige sql's allemaal te linken.

Er zitten toch rare dingen in je normalisatie mijn inziens, niet allemaal even juist hoor...

Bij je uitleenkaart mag je in je 3 NV, de titel schrappen bij uitleen... Het enige dat in uitleen moet zitten is een nummer, een klant, een dvd en dan eventueel de datum verhuurd en de datum dat ze die moeten terugbrengen... De titel MAG maar op 1 plaats voorkomen, want anders ga je er problemen mee krijgen...

Het achterstallig overzicht is gewoon een kwestie van de juiste select uit te voeren. (en deze select moet je gaan doen op de tabel uitleen, waar daar zitten de juiste gegevens in...)

(moet even in meeting, kom straks terug met meer :).)

Back.

De select die je bijvoorbeeld moet doen om je achterstallige uitleen overzicht op te halen komt in de buurt van :

select klant.naam, klant.achternaam, uitleen.uitleendatum (en dit voor alle nodige velden)
from klant, uitleen
where uitleen.datumterug > today and
uitleen.klantnr = klant.klantnr

en dan ga je volgens mij de juiste gegevens krijgen...

[ Voor 21% gewijzigd door c00kie op 08-12-2005 13:13 . Reden: nog een beetje stuff bijgevoegd na meeting... ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
@Dido de erd zal ik idd nog effe moeten nakijken..

@cookie

ik denk dat je gelijk hebt dat je dus geen twee relatie/indexen uit een tabel met het andere tabel kunt koppelen..

het stukje wat je schreef in sql, dat snap ik niet helemaal. sql is voor nog on bekent terrein. ben nu namelijk bezig in acces, dat ik dat eerst eens goed begrijp.
Pagina: 1