ervaring gevraagd: 4u 19" als werkstation

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Ik heb momenteel een stevige pc in een normale kast, die kast is mij echter een doorn in het oog, te krap, geen ruimte voor meer dan 2 hd's.

Daarom wil ik overstappen op iets solide, iets wat nog ff meegaat.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Maxtop 4032-B Link

Als ik de specs bekijk, kan ik hiermee alle kanten op, standaard ATX (voor mijn A8n-sli deluxe), standaard psu (voor mijn codegen 400Watter), 120 mm hd koeling, er kunnen 4 hd's in als ik het goed begrepen heb volgens de reviews.

Afsluitbaar zodat niet iedereen de pc aan kan zetten, en mijn removable hd's (2 stuks) kunnen pakken/pikken.

Inclusief sliderails zodat ik hem onder mijn bureau kan bevestigen (bureau is diep/hoog genoeg namelijk).

Zijn er meer tweakers die een 19" kast als 'normale' case gebruiken? En klopt het wat ik hier boven vertel, of gaat het niet passen wat betreft het mobo oid? Ik heb nu waterkoeling, maar wil overstappen op lucht, een zalman 7000 oid, zou deze wel passen?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Supermicro heeft 4u kasten die met een paar plankjes zijn om te toveren tot een "normale" kast. Ik neem aan dat ze daar geen patent op hebben. Voordeel is dat je wel de indeling van zo'n kast hebt maar hem wel gewoon kan neerzetten.

Maarja, een goede server tower biedt deze mogelijkheden ook.

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-01 18:37
Ik gebruik alleen nog maar 19" kasten als werkstation (i.v.m. kunnen stapelen in cabinet bespaard dat een hoop ruimte/vloeroppervlak).

Helaas moet ik wel zeggen dat ruimte voor meer hd's niet altijd opgaat, in bigtower heb je meer ruimte, hoewel de nieuwe 19" 4u racks wel veel ruimte bieden voor hd's blijft het totale oppervlak niet veel groter en is het vaak wringen met de koeler en kabels (met sata al stuk beter gelukkig).

Het 2e wat helaas niet opgaat is dat je klepje afgesloten kan worden met slotje, dat zit er echt vaak alleen voor de sier en is met een paar look-a-like varianten van de sleutel vrijwel altijd open te krijgen, en ook met een schroevendraaier is het zo open.

De kasten zijn wel erg solid en degelijk en wat betreft herrie geldt het net als normale kast, stille koelers en je hoort niks. Ook wat betreft hitte afvoer is het met 4u niet meer een probleem dan een gewone regular kast. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door cyble op 07-12-2005 12:03 ]

In God I trust, everyone else pay cash.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken iemand die een complete 19" serverkast in z'n woonkamer heeft staan om alle pcs in te hangen, en dat ziet er best strak uit en het werkt ook nog prima :P

en 4U is hoogzat om normale hardware in te hangen (is iets van 18cm ofzo, 4x 4,5 iirc). Dus wat dat betreft heb je zat ruimte.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

Sorcerer8472

Mens sana?

In een beetje fatsoenlijke 4u case kun je zeker wel 16 harddrives kwijt, al dan niet in hotswaptrays, tis maar hoeveel geld je wilt uitgeven ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

er zijn idd wel gewone towers waarin je genoeg disken kan plaatsen dan je nodig hebt, en die zien er tenminste nog een beetje leuk uit ook.

je heb ook van die 5,25 bay rekjes waar je in 3,5 schijf in kna monteren, is goedkoper dan een hele 5,25 hotswap tray.

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hey dit vind ik ook wel interessant, zou het ook lukken om daar waterkoeling in te gebruiken ??
Hierbij praat ik dan over een evo 240 radiator met 2x 120mm fans, pompje, 5.25" bay reservoirtje en verder maar 1 dvd/cd-rom/ram en max. 2 hdd's :)

[ Voor 5% gewijzigd door h3ll op 07-12-2005 12:09 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waarom niet een mooie tower? Neem bijvoorbeeld een Coolermaster Stacker. Daar heb je voldoende ruimte voor drives en HDD's (11x 5 1/4"waarvan 3 gebruikt voor een 4 in 3 HDD rack met een 120mm koeler), is lekker ruim van binnen en (de oude versie) kan omgebouwd worden van ATX naar BTX. Stevig is het ook wel want de behuizing is van 1mm dik aluminium gemaakt.
Ik weet niet wat die Maxtop 4u kast kost, maar die zal vast niet goedkoop zijn. De Stacker heb je al voor zo'n € 125 in de pricewatch staan.

Behalve de Stacker heb je nog veel meer goede kasten met veel ruimte en die erg stevig zijn. De Chieftec Dragon serie (en alle afgeleiden er van zoals bijvoorbeeld de Thermaltake Xaser) waren tot voorkort ook erg populair onder de tweakers omdat deze een goede airflow had en erg ruim was.

Persoonlijk zou ik niet voor een 19" kast gaan. Ze zijn mij te duur, vaak erg lelijk (in een serverruimte hoeft iets er niet mooi uit te zien), en er is vaak ook geen rekening gehouden met geluidsproductie door resonantie etc. want dat maakt ook niet uit in een serverruimte.
Dat neemt niet weg dat er wel enkele tweakers zijn die het wel hebben gedaan, maar meestal alleen maar om vervolgens de hele case te verbouwen voor waterkoeling en weet ik veel wat voor toeters en bellen nog meer. Ik heb er wel een paar voorbij zien komen hier op GoT, en die zullen vast ook nog wel terug te vinden zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een kast zoals de CoolerMaster Stacker niets voor je?

[google=Coolermaster Stacker]
[search=Coolermaster Stacker]
De Stacker in de Price Watch

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/7d418a7a15e904a22fc9c6876be2dbbe.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2005 12:21 ]

• LiquidSmoke
Ik heb al meerdere touwers gehad, van micro-atx tot big en fulltower, dit is weer eens wat anders.

Een ander punt is dan dat ik niet aan de zijkant hoef te zijn als ik wil sleutelen (gebeurd nog wel eens), klep eraf en je hoeft hem niet plat te leggen, kunt er rechtstreeks bij (klein pluntje, maar toch wel fijn denk ik).

van het slot weet ik dat het gammel is; met mensen die er niet aan mogen zitten bedoel ik mijn ouders, zusje en familie enz.. dus slopen zullen ze wel niet doen, en anders is er zo een steviger slot ingezet.

Plus ik heb al een paar kermis kasten gehad (denk aan neon, ledbars e.d.), en wat designkasten, di is gewoon strak en tijdloos.

Stacker is wel een bruut mooie kast, maar is weer een tower :( tuurlijk kun je hem plat leggen maar ik kan hem dan niet monteren in rails onder mijn bureau (kan wel, maar is geen porem waarschijnlijk).

Over die 5,25" racks: die heb ik al liggen (zijn simpele van ViPower) en kunnen dus simpel gebruikt worden :)

Over het mobo; volgens de pagina worden normale ATX mobo's ondersteund (zul je wel zelf van die steuntjes in moeten schroeven, das geen probleem

Ik heb momenteel 2 disks, met 5.25" trays erin (2x, nog 1 plek voor een dvd brander) kan ik er 6 in kwijt in totaal, dat is meer dan zat (250Gb schijven bieden voor mij meer dan genoeg ruimte).

plus de verschuifbare fans lijken mij wel interessant, daar moet toch iets mee te doen zijn, vooral momdat mijn chipset fan zo'n lawaai maakt (passief zalman blokje met zo'n 80mm moet goed zijn :) )

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het idee van deze kast, met mijn hardware e.d. staat me wel aan

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LiquidSmoke schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:05:
Stacker is wel een bruut mooie kast, maar is weer een tower :( tuurlijk kun je hem plat leggen maar ik kan hem dan niet monteren in rails onder mijn bureau (kan wel, maar is geen porem waarschijnlijk).
AFAIK kan je uit de kast de USB frontpanel halen en ook die bovenste bolling is te verwijderen. Als die 2 dingen weggehaald kunnen worden (weet dat niet zeker, heb zelf geen Stacker helaas) is het op zich wel om aan te zien, om hem dan onder je bureau te monteren... :)

Mocht dat niet kunnen, dan zou je de case toch kunnen modden? :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2005 13:25 ]

• LiquidSmoke
GJ-tje schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:21:
[...]
AFAIK kan je uit de kast de USB frontpanel halen en ook die bovenste bolling is te verwijderen. Als die 2 dingen weggehaald kunnen worden (weet dat niet zeker, heb zelf geen Stacker helaas) is het op zich wel om aan te zien, om hem dan onder je bureau te monteren... :)
Hehe das waar, maar dan moet ik weer een hoop slopen (wel zonde van zo'n kast he :) ).

Die Maxtop is pasklaar :P Gemak dient de mens natuurlijk.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LiquidSmoke schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:26:
Die Maxtop is pasklaar :P Gemak dient de mens natuurlijk.
In dit geval ook je portenonnee denk ik... ;)

Kan me namelijk niet voorstellen dat die Maxtop kast goedkoper is dan een Stacker, met een beetje modding erbij ben je ongetwijfeld ook nog veel goedkoper uit, so why not? :)

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2005 13:29 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je veel ruimte en flexibiliteit nodig hebt dan kun je ook deze Chenbro SR 103 overwegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.chenbro.com.tw/workspace/pdimage/SR103_showpic.jpg

Er kunnen extended ATX planken in en de harde schijven bevinden zich in een apart compartiment, zodat die nooit meer de toegang tot je moederbord beperken. Ik heb zelf een SR 103 en een SR 102 (grote broertje) en ben er erg tevreden mee.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Femme schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:28:
Als je veel ruimte en flexibiliteit nodig hebt dan kun je ook deze Chenbro SR 103 overwegen:

[afbeelding]

Er kunnen extended ATX planken in en de harde schijven bevinden zich in een apart compartiment, zodat die nooit meer de toegang tot je moederbord beperken. Ik heb zelf een SR 103 en een SR 102 (grote broertje) en ben er erg tevreden mee.
Maar die is lastiger op te hangen aan rails lijkt mij...En hij zal denk ik ook niet een van de lichtsten zijn als ik het zo zie (net alsof de Stacker niks weegt (10KG) maar denk wel dat ie lichter is dan deze... ;))

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2005 13:35 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

Sorcerer8472

Mens sana?

Ohja, da's wel een punt met standaard 4u dozen: je oren gaan bloeden van het lawaai :X

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• LiquidSmoke
Sorcerer8472 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 14:06:
Ohja, da's wel een punt met standaard 4u dozen: je oren gaan bloeden van het lawaai :X
daarvoor heb je papst koelers en loodbitumen voor, net zoals akasa matten :)

• LiquidSmoke
Heb vorige week de knoop toch maar doorgehakt en het apparaat laten komen:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/pc170013.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/PC170014.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/PC170015.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/pc170016.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/pc170017.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/pc170018.JPG

Ik wou hem eigenlijk in eht zwart, maar die kon niet gelverd worden, zo past ie wel meer bij mij bureau

De prijs was 175euro incl. voeding (SafeForcer 500w, specs ergelijkbaar met een Tagan, kwaliteit durf ik nog niks over te zeggen). Een stacker met voeding ben je ook rond de 200 euro kwijt, dus daarvoor hoefde ik het niet te laten.

De HDD-ruimtes vielen me vies tegen, er konden er standaard maar 2 in, onder het klepje naast de 5.25" bays heb ik een oud hdd-bracket vastgeschroeft, nu kunnen er 3 meer in, en worden mooi gekoeld door een 120mm fan op 1100 rpm.

Herrie? Geen herrie! De 80mm koelers draaien op 1100rpm (die bij de cpu) en die bij het nb47j blokje op 1800 (wel ultrastille fan). De Zalman cnps-7000cu draait op 1300 rpm, en is dus stil, de 120mm fan in de voeding is temperatuurgestuurd, maar draait ietsje langzamer doordat ik een fancontroller heb ingebouwd. de pc zoemt lichtjes en het enigste wat herrie maakt is d eoude wd800bb harddisk die er in zit, de wd200bb is onhoorbaar.

De temps zijn netjes; de hd's worden maar hooguit 31 gr, de proc idle 35, stressed 40, de vidkaart ongeveer hetzelfde. Dit bij een omgevingstemperatuur van 20 gr.

Al met al is het een verademing met wat ik hiervoor had, hij is nog stiller dan mijn waterkoeling setup 8)7 . ik nog hdd ruimte over, heb nog een vrije 5.25" bay, beetje ruimte voor moederbord (ziet er wat beter uit). Het eingste wat ik mis is de front-usb. Gelukkig heb ik naast mijn tobo een usb2-hub staan en achterop de pc nog 6 vrije sloten. ook geen gemis dus, die front-usb.

Ben blij dat ik het gedaan heb en kan het toch iedereen die iets anders wil wel aanraden :)

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mooi gedaan :D
Alleen die hdd bracket is aan een nieuwe toe :P

• LiquidSmoke
Ryan666 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:46:
Mooi gedaan :D
Alleen die hdd bracket is aan een nieuwe toe :P
Heb er nog een paar rondslingeren, omdat we ze ook op school gebruiken, maar 3 vd 4 zijn binnen een week kapot gegaan, terwijl ik er wel zuinig op ben 8)7

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:07
LiquidSmoke schreef op woensdag 21 december 2005 @ 10:03:
De HDD-ruimtes vielen me vies tegen, er konden er standaard maar 2 in
:X Zoiets controleer je toch van tevoren? :X In al die el-cheapo 4u kastjes kunnen maar 1 of 2 harde schijven, 1 tegen de zijkant naast de 5.25"bays en 1 in de floppy-bay.

Dat er in bijvoorbeeld de Chenbro RM414 nu 16 schijven passen wil niet zeggen dat dat in alle 4u kasten kan. Die RM414 kost dan ook meteen 800+ euro (met railkit, voeding en sata-backplanes).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• LiquidSmoke
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 21 december 2005 @ 15:29:
[...]
:X Zoiets controleer je toch van tevoren? :X In al die el-cheapo 4u kastjes kunnen maar 1 of 2 harde schijven, 1 tegen de zijkant naast de 5.25"bays en 1 in de floppy-bay.

Dat er in bijvoorbeeld de Chenbro RM414 nu 16 schijven passen wil niet zeggen dat dat in alle 4u kasten kan. Die RM414 kost dan ook meteen 800+ euro (met railkit, voeding en sata-backplanes).
Ja oke, er stond op de site vermeld dat r 5 schijven in gingen, ik had geinformeerd en dat bleek dus die 2 te zijn, en dan drie schijven in de 5.25" bays.

Nadat ik had gezien dat onder dat klepje een hoop ruimte was, ha dik al in gedachte om de schijven daarin te plaatsen, en omdat er een heel bracket in paste heb ik die erin geschroeft.

Er zitten alleen nog van die geleiders voor lange pci-kaarten, deze wil ik eruit halen omdat die toch de airflow stremmen. Ik zal dan meteen een foto schieten hoe het bracket er nu bij hangt.

Voor 175 euro is eht wel min of meer een koopje, voor het geld van zo'n Chenbro kast (die jij noemt) kun je een passieve zalman kast halen :P Dit is strak stil en simpel, precies goed voor ij
Pagina: 1