Hulp nodig bij Linux.

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Ok ik heb hulp nodig om Red Hat 6.2 te vinden, weet zelf niet wat ik moet pakken van die ftps want er staan tig files op waar ik geen reet van snap, ik zal ff mijn configuratie geven omdat dit misschien van pas kan komen.

CPU: AMD T.Bird 1ghz
HDD1: IBM Deskstar DTLA 30 GB
HDD2: Quatum fireball 8 GB
MOBO: Abit K7T-RAID
Geheugen: 256 Mb SDRAM pc133
Video: VOODOO3 2000AGP
Geluid: SB-Live 1024
Monitor: iiyama Vision master 403
Muis: Logitech optical mouse (3 knopjes)
Ethernetkaart: Realtek
CD-rom: ASUS 50×
CD-R: Philips CDRW800 series

Nu zou ik graag willen weten welke versie ik het beste kan downen (lieft Red Hat 6.2), waar, hoe en of het geen problemen levert met m'n systeem.
Heb Kabel dus downloaden is geen probleem.
Kan ook de ISO's op CD's branden dus dat is ook al een stuk handiger, maar wat moet ik dan allemaal op die cd's branden?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

gewoon de iso downen en burnen en klaar is Kees...

:?

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 14:42 schreef Deleon het volgende:
gewoon de iso downen en burnen en klaar is Kees...

:?
Welke iso??
Dat snap ik juist niet, want er zijn er wel 10 verschillende.
En zijn die 2 iso's (Disk1 en Disk2) het enige wat ik hoef te downen???

Verwijderd

Als je rh 6.2 wil kun je die krijgen. Je kunt hem wel downloaden via ftp.mirror.nl/pub/mirror/redhat/redhat-6.2
Moet je ff de i386 iso downloaden. Deze kun je dan met de meest gangbare cdr software wel op cd schrijven. Dan rebooten, ga je in de bios zet je de erste boot device op cdrom en dan kun je installeren vanaf cd.

Verwijderd

Ja, disc 1 en 2 moet je pakken
je kunt hem o.a. downloaden bij Chello FTP
misschien wel zo snel als je Chello hebt
staat in de dir /pub/linux/redhat/i386/iso

moet je wel anonymous inloggen, niet met je username.

dan die eerste 2 ISO's downloaden en burnen..
M@ZzeL

• Refragmental
Nou ik ben op die site maar ik zie 6 maps, welke moet ik nu nemen???

EDIT: Dit is reactie op Hulzzz

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 14:50 schreef TRoZZ het volgende:
Ja, disc 1 en 2 moet je pakken
je kunt hem o.a. downloaden bij Chello FTP
misschien wel zo snel als je Chello hebt
staat in de dir /pub/linux/redhat/i386/iso

moet je wel anonymous inloggen, niet met je username.

dan die eerste 2 ISO's downloaden en burnen..
M@ZzeL
Ok ik ben nu in die directory, maar ik zie 4 iso's, welke 2 moet ik hebben???

Verwijderd

zou je wel aan linux beginnen?!

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 14:57 schreef Deleon het volgende:
zou je wel aan linux beginnen?!
Ja, vind het namelijk leuk om nieuwe dingen te doen, zit namelijk op een ICT opleiding :)
Wil gewoon weten waar hoe en wat ik het beste kan downloaden.

Verwijderd

Lijkt'r niet op want je vraagt't simpelste gelijk al aan iemand anders...
d'r ZITTEN allemaal readme's in die dirs eh
come on..

edit:

zitten is NIET letterlijk bedoeld

• Refragmental
Ik kom gewoon niet wijs uit all die verschillende files.

• Refragmental
Welke moet ik nu pakken, ik zie hier 5 files waarvan 4 iso's

7.0-ja-i386-disc1.iso
7.0-ja-i386-disc2.iso
7.0-respin-disc1.iso
7.0-respin-disc2.iso
MD5SUM :?

Wat ook kl*te is is dat sommige van deze files groter dan 650Mb is, ben bang dat ie dan niet op m'n CD's passen :(

Verwijderd

Goh ben benieuwd wat linux gebruikt om data/instellingen op te slaan (!)

ja sorry hoor we moeten allemaal ergens beginnen enzo.. Dus laat ik maar stil zijn en je succes wensen (welgemeend!)

Verwijderd

neem toch Mandrake linux 7.2

Als je de verschillen niet kent tussen mandrake en redhat ben je wellicht beter af met de eerste :)

http://linux-mandrake.org/

http://www.linux-mandrake.com/en/ftp.php3

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:07 schreef Deleon het volgende:
Goh ben benieuwd wat linux gebruikt om data/instellingen op te slaan (!)

ja sorry hoor we moeten allemaal ergens beginnen enzo.. Dus laat ik maar stil zijn en je succes wensen (welgemeend!)
Wat bedoel je daar nou weer mee??

Verwijderd

mandrake is overigens 99.9% redhat compatible :)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
man, doe nou niet zo eigenwijs, en KOOP een distro... wat kost dat nou? F89,-? dan ben je helemaal klaar! heb je alles bij elkaar, netjes op cd's, en een keurige handleiding, die duidelijk uitlegt, en perfect aan je distro is aangepast! kortom, niet zo eigenwijs doen door toch te gaan downloaden, en gwoon een distro kopen...
als je eenmaal gewend bent, kun je andere distro's proberen door ze te downloaden, maar begin nou gewoon door een distro te kopen!

• Passenger
Op vrijdag 19 januari 2001 15:13 schreef Zemanova het volgende:
http://63.209.80.231/en/doc/72/en/user.html/index.html

User guide van mandrake :)
ik ga dr vanuit dattie maar 1 pc tot beschikking heeft... moettie al die pagina's gaan printen? |:(

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
Nou, Linux is redelijk pittig, zo niet zwaar |:( om te leren, en jij zit NU al rond te vragen welke ISO's je moet hebben. Als je Linux wilt leren moetje zelf informatie kunnen vergaren (het was toch ICT oftwel INFORMATIE en communicatie technologie).

Niet lullig bedoeld overigens, maar weet waar je aan begint als je met Linux start.

Compromises are for the weak

Verwijderd

distro kopen???

mmm, zit wat in... Zo ben ik ook begonnen :)

zou ik wel mandrake kopen en geen redhat >:)

redhat 7.1 lijkt me wel wat, maar die is nog niet uit :) redhat 7.0 is nix, en 6.2 is te oud.

• Passenger
suse 7.0 is ook vrij makkelijk voor beginners!

Verwijderd

of alleen de pagina afdrukken die die nodig heeft eh?
maar goed, nogmaals succes! (ook met je studie hehehe)

ja dat laatste was lichtelijk onaardig bedoeld :)

• Refragmental
Laat ook maar, enige wat ik vraag is welke files maar daar heeft niemand tot nu toe antwoord op gegeven.
Kan er ook niks aan doen dat ik nog nooit met Linux heb gewerkt.
Koop me wel zo'n distro.

Wat is mandrake trouwens???

Noem je dit trouwens niet informatie vergaren??? (ben nou niet echt wijzer ervan geworden, heb zelfs plots geen zin meer in Linux door sommige reacties KUG!!! deleon KUG!!!)

Probleem is juist dat ik niet weet waar ik moet beginnen omdat ik nog nooit ermee heb gewerkt.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

de betaler vervuilt

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:21 schreef Deleon het volgende:
of alleen de pagina afdrukken die die nodig heeft eh?
maar goed, nogmaals succes! (ook met je studie hehehe)

ja dat laatste was lichtelijk onaardig bedoeld :)
Dont push it, als je niks zinnigs te zeggen hebt rot dan ook maar op.

Door mensen zoals jij kom ik trouwens aan het :r :r :r

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 15:16 schreef Tha_Butcha het volgende:
Nou, Linux is redelijk pittig, zo niet zwaar |:( om te leren, en jij zit NU al rond te vragen welke ISO's je moet hebben. Als je Linux wilt leren moetje zelf informatie kunnen vergaren (het was toch ICT oftwel INFORMATIE en communicatie technologie).

Niet lullig bedoeld overigens, maar weet waar je aan begint als je met Linux start.
Ter verdediging van de "newbie":

Soms zijn de simpelste dingen juist het moeilijkste.
Het begin is ook altijd lastig, daar moet je gewoon ff doorheen :)

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:21 schreef GA!S het volgende:
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat-6.2/iso/redhat-6.2-i386.iso

Klik op die url en je distro rolt binnen!
Dat is maar 1 file :?
Is dat alles wat ik nodig heb???

• jep
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op vrijdag 19 januari 2001 15:21 schreef GA!S het volgende:
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat-6.2/iso/redhat-6.2-i386.iso

Klik op die url en je distro rolt binnen!
Legion; druk met je linker muisknop op dit bestandje op een file transfer server ;)

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:24 schreef j3p het volgende:

[..]
Legion; druk met je linker muisknop op dit bestandje op een file transfer server ;)
Heb ik allang gedaan, is nog steeds aan het downloaden, maar het is maar 1 file, en dat vind ik raar.

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 15:16 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
ik ga dr vanuit dattie maar 1 pc tot beschikking heeft... moettie al die pagina's gaan printen? |:(
Tuurlijk niet, maar je moet gewoon een aantal dingen weten voordat je linux installeerd. Hoofstuk 3. Even doorkijken is wel zo handig.

Na installatie staat dat op je HD :)

-----------------------------------------
Ik zou btw dus echt NIET gaan voor redhat. Redhat is goed, maar mandrake is gewoon beter! Zeker voor de "newbie"

Verwijderd

Daar zijn we allemaal begonnen en toen hebben we netjes wat documentatie nageslagen ZOALS BIJV OP DE SITE VAN DE DISTRIBUTIE WAAR EIGENLIJK ALTIJD EEN UITGEBREIDE INSTALL-HOWTO BIJZIT MET DAARBIJ DE UITLEG WAT JE NOU PRECIES NODIG HEB.
Anyway, boeien dat je geen zin meer heb in linux, van mij hoeft echt niet iedereen over te stappen..
Tis alleen jammer dat je't punt niet heb begrepen:
-zoek zelf informatie uit de documentatie die overvloedig aanwezig is

Ik ben zelf ook geen saint, en al post ik niet zo vaak hier, ik zorg wel dat ik de documentatie erop na heb geslagen. Als je die doc niet begrijpt kan je daarover altijd wat vragen, dat lijkt me een stuk redelijker dan de vraag die jij nu stelt...

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:27 schreef Zemanova het volgende:

[..]
Tuurlijk niet, maar je moet gewoon een aantal dingen weten voordat je linux installeerd. Hoofstuk 3. Even doorkijken is wel zo handig.

Na installatie staat dat op je HD :)
Daarom kom ik hier dingen vragen omdat ik er niks vanaf weet.
-----------------------------------------
Ik zou btw dus echt NIET gaan voor redhat. Redhat is goed, maar mandrake is gewoon beter! Zeker voor de "newbie"
En wat is dat mandrake eigenlijk??

• jep
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

een ISO is een file waaruit je bestandjes komen rollen terwijl je hem brand

op zijn simpelst gezegd

Verwijderd

ftp://ftp.belnet.be/packages/mandrake/iso/

Ik zou dus voor mandrake gaan (had ik dat al wel gezegd :+

Mandrake linux bestaat uit 2 iso-files. Die bevatten de inhoud van 2 cd-roms. Op hun website staat hoe en wat.

En lees ook de readme:
ftp://ftp.belnet.be/packages/mandrake/iso/README

• Passenger
Laat ook maar, enige wat ik vraag is welke files maar daar heeft niemand tot nu toe antwoord op gegeven.
klopt... de vraag is alleen of dit wel verstandig is om die te downloaden als je nog nooit met linux gewerkt hebt... linux is over het algemeen niet zo makkelijk te installeren als windows, om over het configureren helemaal nog maar geen woord te spreken..
Kan er ook niks aan doen dat ik nog nooit met Linux heb gewerkt.
klopt, maar vraag anders eerst eens rond hoe je het beste kun beginnen, ipv zomaar wat files downloaden.. of gebruik de search van GoT!
Koop me wel zo'n distro.
lijkt me de meest verstandige keus
Wat is mandrake trouwens???
Ook een linux distro.. net zoiets als redhad, alleen dan anders :P
Noem je dit trouwens niet informatie vergaren??? (ben nou niet echt wijzer ervan geworden, heb zelfs plots geen zin meer in Linux door sommige reacties KUG!!! deleon KUG!!!)
kijk, als je als newbie op een forum komt, en je gaat vragen stellen, heb je grote kans dat je flink geflamed wordt... ook zelf flame ik wel eens newbies, maar daar moet je gewoon tegen kunnen... op mijn vragen komen ook wel es reacties waar ik niets aan heb..

maar als je je daardoor zo snel uit het veld laat slaan, betwijfel ik of het wel verstandig is om te beginnen aan linux.. blijkbaar heb je niet echt die drang om er aan te beginnen, en wil je gewoon met tweakers meelopen, zodat je mee kunt praten..
Probleem is juist dat ik niet weet waar ik moet beginnen omdat ik nog nooit ermee heb gewerkt.
daarom is het juist verstandig om eerst een GOED rond te zoeken, en niet zoals ik al eerder zei zomaar wat files te downloaden, waarvan je niet eens weet wat er in zit!

Verwijderd

[dat wat tu-tone zei]
;)

Verwijderd

Mandrake linux, redhat linux, debian, corel linux, slackware, caldera linux, turbo linux etc.....

Zijn allemaal linux besturingssytemen. In grote lijnen zijn ze gelijk (allemaal linux) in detail verschillen ze.

Mandrake is bijvoorbeeld het meest geschikt om mee te beginnen. (corel linux is trouwens ook eenvoudig)

Tip: blader dit hele Non-windows-operating-systems forum even door. Daar staan heel veel nuttige dingen bij. En natuurlijk de user guide

Verwijderd

Ik weet niet veel van linux maar ik heb het gisteren geinstalleerd (mandrake)

Legion je bent wel ERG hulpeloos hoor. Als je geen wijs wordt uit de ftp (waar meestal een readme bij staat :o ) ga je toch naar de site?
Daar staat altijd aangegeven welke keuzes je kunt maken, en dan word je alsnog doorgelinkt naar een image op een ftp.

Een beetje zoeken hier en daar en je ogen open doen kan ook geen kwaad hoor.
Beetje door de newsgroupen, dejanews, linuxberg, linuxdoc.org ... er is genoeg info maar er zijn nu 40 berichten om je uit te leggen welke ISO je moet downloaden pfff
|:(

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:35 schreef OG_outlaw het volgende:
Een beetje zoeken hier en daar en je ogen open doen kan ook geen kwaad hoor.
Beetje door de newsgroupen, dejanews, linuxberg, linuxdoc.org ... er is genoeg info maar er zijn nu 40 berichten om je uit te leggen welke ISO je moet downloaden pfff
|:(
Ja dat zoeken doe ik hier,
En van die 40 posts hebben er maar 3 of 4 m'n vraag beantwoord, waarbij Zemanova me tenminste nog een beetje helpt :).

Verwijderd

dit is geen ZOEKEN dit is vragen om antwoord, das een gigantisch verschil
Hoe kan je dit nou zoeken noemen?!?

• Passenger
Op vrijdag 19 januari 2001 15:39 schreef Legion het volgende:

[..]
Ja dat zoeken doe ik hier,
En van die 40 posts hebben er maar 3 of 4 m'n vraag beantwoord, waarbij Zemanova me tenminste nog een beetje helpt :).
er zijn wel meer mensen die je willen helpen, maar je lijkt het wel het niet WILLEN te horen (foute zin?)...

als we je vraag alleen beantwoorden, kom je morgen met : "help! ik krijg mn linux niet geïnstalleerd", en overmorgen met "wat is root?", en de dag daarna: "wat is x en hoe kom ik erin?"

als je nou gwoon een distro koopt, zit daar een mooie handleiding bij, die je alles verteld, over veel problemen

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:42 schreef Deleon het volgende:
dit is geen ZOEKEN dit is vragen om antwoord, das een gigantisch verschil
Hoe kan je dit nou zoeken noemen?!?
Op een of andere manier begin ik brand te ruiken, hmmmmmm.

Verwijderd

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/redhat-6.2/iso/redhat-6.2-i386.iso

Daar... download, brand, installeer.. en update meteen ff je wuftpd ;)

Verwijderd

kijk even op http://www.barracuda-central.org
daar staan stap voor stap linux guide's
Download kan je gewoon van een ftp-site doen
en beste kan je dan een ISO (.iso)
bestand downloaden en dan op cd branden...
Hiermee kan je als het goed is gewoon mee booten,
mocht je er niet uitkomen plaats dan een reactoe op het forum BIJ barracuda-central.org daar zal ik en anderen dan makkelijk de weg wijzen ok ?

Succes,
WH

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:44 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
er zijn wel meer mensen die je willen helpen, maar je lijkt het wel het niet WILLEN te horen (foute zin?)...

als we je vraag alleen beantwoorden, kom je morgen met : "help! ik krijg mn linux niet geïnstalleerd", en overmorgen met "wat is root?", en de dag daarna: "wat is x en hoe kom ik erin?"

als je nou gwoon een distro koopt, zit daar een mooie handleiding bij, die je alles verteld, over veel problemen
Ik heb hier een paar instalatie guides en configuratie guides liggen die ik al heb doorgenomen, enige wat ik wou weten is waar wat en hoe ik het moest downloaden.

• Passenger
Op vrijdag 19 januari 2001 15:47 schreef Legion het volgende:

[..]
Ik heb hier een paar instalatie guides en configuratie guides liggen die ik al heb doorgenomen, enige wat ik wou weten is waar wat en hoe ik het moest downloaden.
volgens mij denk je er veel te makkelijk over... geloof me, als je als newbie met linux begint is ze echt een enorm BITCH... ik ben zelf nu anderhalf jaar bezig, en begin het nu eindelijk een beetje onder de knie te krijgen (ja, zal wel weer langzaam zijn vergeleken met andere mensen, maar daar gaat t nu niet om).. ben ook begonnen met suse 6.2, had m van iemand gekregen... en ik snapte dr echt helemaal geen reet van! (ja, ik zal wel dom zijn, maar dat soort reacties zijn nu niet echt behulpzaam)...
Toen kocht ik SuSE 6.4, en toen ging mijn linux kennis met enorme sprongen vooruit.. als je even iets niet weet, of ergens niet uit komt, grijp je je manual dr bij, en daar kun je veel in opzoeken.. je manual is ook distro-gespecificeerd, en niet algemeen.. en laten we eerlijk zijn, iedere distro is weer anders, vooral in hardware ondersteuning...
is maar klein voorbeeldje, maar daarom lijkt mij dat je niet genoeg hebt aan "een paar guides"

Verwijderd

Tsja, als je met linux wilt beginnen moet je veel investeren in lezen/leren. Even zoeken op DEJA en het is snel gevonden. Ik kan me de reacties wel een beetje voorstellen.

Any way probeer http://x55.deja.com/threadmsg_ct.xp?AN=712446340.1&mhitnum=1&CONTEXT=979915776.1190133806 daar staat het allemaal.

neem vervolgens ftp://download.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/redhat-6.2/iso met file zoot-i386.iso dan zou het moeten lukken.

Verwijderd

Hey, Tu-Tone itsme Warezhelp,
ik sta open voor iedereen die iets bij wil leren of linux of hier een probleem mee heeft,
kan hier of beter nog op http://www.barracuda-central.org en daar het Forum posten...

Ik wil geen valse bescheidenheid tonen,en ben zelf ruim 3 jaar met linux (vooral als server) bezig...

Groeten,
WH

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 15:53 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
volgens mij denk je er veel te makkelijk over... geloof me, als je als newbie met linux begint is ze echt een enorm BITCH... ik ben zelf nu anderhalf jaar bezig, en begin het nu eindelijk een beetje onder de knie te krijgen (ja, zal wel weer langzaam zijn vergeleken met andere mensen, maar daar gaat t nu niet om).. ben ook begonnen met suse 6.2, had m van iemand gekregen... en ik snapte dr echt helemaal geen reet van! (ja, ik zal wel dom zijn, maar dat soort reacties zijn nu niet echt behulpzaam)...
Toen kocht ik SuSE 6.4, en toen ging mijn linux kennis met enorme sprongen vooruit.. als je even iets niet weet, of ergens niet uit komt, grijp je je manual dr bij, en daar kun je veel in opzoeken.. je manual is ook distro-gespecificeerd, en niet algemeen.. en laten we eerlijk zijn, iedere distro is weer anders, vooral in hardware ondersteuning...
is maar klein voorbeeldje, maar daarom lijkt mij dat je niet genoeg hebt aan "een paar guides"
Daar geef ik je groot gelijk in,
was ook van plan om een distro te kopen, maar iemand zei dat het ook gratis was te downloaden, maar ik denk dat ik toch maar ff naar de winkel ren want ik snap er toch geen reet van.
Kan beter beginnen met iets dat volledig is uitgelegd.

Maar nu komt de vraag, welke distro raden jullie aan voor een complete newbie ???

EDIT: moet dan wel compatible zijn met m'n hardware.

En Warezhelp, goeie site :) zit nu in m'n favorieten.

• Passenger
Op vrijdag 19 januari 2001 15:57 schreef Legion het volgende:

[..]
Daar geef ik je groot gelijk in,
was ook van plan om een distro te kopen, maar iemand zei dat het ook gratis was te downloaden, maar ik denk dat ik toch maar ff naar de winkel ren want ik snap er toch geen reet van.
Kan beter beginnen met iets dat volledig is uitgelegd.

Maar nu komt de vraag, welke distro raden jullie aan voor een complete newbie ???
ik raad je mandrake aan, alhoewel ik persoonlijk een enorme fan van SuSE ben, omdat t erg makkelijk is, ook voor beginners...

[off-topic] *zwaai* naar warezhelp ;) leuk om irc-maatjes hier weer terug te vinden, hehehe ;) [/off-topic]

Verwijderd

Redhat Linux 7.0 (downloaden ftp.redhat.com)
Dit is zeer goed voor beginners,
aardig wat dingen tegenwoordig met
grafische schermpjes,heldere uitleg,
veel info over op internet.

Verwijderd

warezhelp: en dan gelijk gcc patchen als newbie hehe

Verwijderd

[/offtopic] He TT!! Hey je kan altijd op
http://www.barracuda-central.org en dan op het Forum daar een probleem of vraagje over linux posten iedereen trouwens...wel handig denk ik denk je niet? [/offtopic]

• Refragmental
Ok we hebben nu,

SuSE
Mandrake
Red Hat

Welke is het beste voor beginners??
En wat zijn de prijsen eigenlijk??

• Turtle
  • Laatst online: 19-06 14:09

Turtle

Klinkt waarschijnlijk stom, maar just in case. Je weet wel hoe je ISO's moet branden? Dus niet de ISO als 1 bestand op cd fikken.
Ik heb van mensen gehoord die dat niet helemaal begrepen...

bla bla

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 16:03 schreef Turtle het volgende:
Klinkt waarschijnlijk stom, maar just in case. Je weet wel hoe je ISO's moet branden? Dus niet de ISO als 1 bestand op cd fikken.
Ik heb van mensen gehoord die dat niet helemaal begrepen...
Ja das ook weer een probleem, heb m'n brander namelijk net nieuw en weet er nog niet zoveel van.

Verwijderd

Redhat,Suse etc. bijna gelijk
meer wat je voorkeur is/waar je mee begint...

Ik persoonlijk vond RedHat toen ik begon jaren geleden aardig goed...

success,
wh

Verwijderd

ik heb diverse geprobeerd : Corel --> kut
Suse 6.0 --> best goed, alleen te weinig effort in gestoken

Draai nu zelf met redhat 6.2. Ben ik erg tevreden over.

Mandrake heb ik ook erg veel positieve verhalen over gelezen. Schijnt erg goed te zijn voor beginners.

volg verder eens deze link : http://www.linux.com/links/Documentation/Beginners/

ben zelf heel erg geholpen door de lnag (Linux Network Administrators Guide )

Suc6

• Passenger
redhat is erg populair.. maar tiz maar net waar je aan gewend bent... opzich maakt het voor jou als beginner niet erg uit... blijkt later dat een distro je niet bevalt, begin je gewoon aan een andere... maar dan heb je al redelijk wat (basis)kennis van linux zelf! en daar gaat het even om...

kijk gewoon welk pakket je het interessantst lijkt, en ik denk dat je het beste kunt kiezen uit Red Hat, SuSE of Mandrake.. verder is het gewoon persoonlijke voorkeur, die je even moet vinden door uit te proberen

Verwijderd

Gebruik de search als je wilt weten wat anderen er van vinden, het heeft geen nut om dezelfde vraag 10x per week te beantwoorden.

• Refragmental
Nou dan ga ik maar voor red hat, heb ik tenminste wat basiskennis als ik die aan de praat krijg.
En btw, hoe moet je iso files dan branden???
Gewoon toch via "Cd maken van Cd beeld", of niet soms???

• Refragmental
Op vrijdag 19 januari 2001 16:10 schreef Deleon het volgende:
Gebruik de search als je wilt weten wat anderen er van vinden, het heeft geen nut om dezelfde vraag 10x per week te beantwoorden.
Ga weg

Verwijderd

dude...
kijk eerst eens rond voor je commentaar op me geeft...
Ik ben echt niet de enige die dit antwoord geeft.. Gebruik de search maar dan zie je't vanzelf

Verwijderd

Je had kunnen beginnen met op de webzijde kijken. Inkoppertje, toch?

Hierbij de url

http://www.redhat.com/download/howto_download.html#download

• Passenger
offtopic:
[quote]
Op vrijdag 19 januari 2001 16:02 schreef Warezhelp het volgende:
[/offtopic] He TT!! Hey je kan altijd op
http://www.barracuda-central.org en dan op het Forum daar een probleem of vraagje over linux posten iedereen trouwens...wel handig denk ik denk je niet? [/offtopic]
[/quote]

hep ik van die site pas niet een site-check gezien op het site-check forum?

Verwijderd

offtopic:
die warezhelp is hard aan't promoten bij elke vraag over linux :) Wil gebruikers wegtrekken van hier geloof ik :)

Verwijderd

ik heb ook al een link gestuurd (deja-link, waar precies instaat hoe je die iso moet branden.....)

Lezen helpt !

oeps : sluithaakje vergeten :)

Verwijderd

Yo, Legion,

Laat je niet gek maken joh, Ikzelf herken dit maar al te goed.

Ben nu 2 jaar bezig met Redhat 5.2 6.0 6.1 6.2 en heel even 7.0 :r

Ik heb nu iets ondekt dat echt geweldig is. Storm Linux 2000 !!! (http://www.stormix.com) Het is gebaseerd op het door velen geroemde Debian 2.2r2 'Potato' , een geweldige linux distro en nu nog eenvoudig te installen.

download eerst de iso van:

ftp://newton.mirror.ac.uk/sites/ftp.stormix.com/storm/iso/hail-i386-Storm-Linux-2000-open-2.06.iso

Die kun je op cd branden maar dat hoeft niet. Het instalatieprogramma kan ook de packages vanaf de iso halen.

Vervolgens download je de volgende disks:

ftp://newton.mirror.ac.uk/sites/ftp.stormix.com/storm/iso/disks/boot1440-ide.raw

en

ftp://newton.mirror.ac.uk/sites/ftp.stormix.com/storm/iso/disks/drivers-ide.raw

Deze .raw-images kun je op flop zetten met 'rawrite' of 'winimage'

flop booten en gaan met die banaan...:7

Verwijderd

Van die instructies snapt die kerel niks

Verwijderd

De vraag met welke distributie een beginner het beste kan beginnen is al diverse keren beantwoord op dit forum. Telkens komt het neer op meestal mandrake of anders corel. (uitzondering daargelaten)

Als je een wat ouder systeem hebt is corel linux aan te raden. Deze is makkelijk en neemt niet teveel ruimte in.

Mandrake 7.2 is nieuwer en groter. Dus zwaardere PC nodig (3 gig HD) Ik denk dat je hiermee op dit moment de beste distributie in huis haalt als "newbie". Mandrake 7.2 bevat al KDE2.0, en dat is toch wel belangerijk. Anders moet je die zelf installeren.

Redhat is ook makkelijk, maar de 7.0 versie is gewoon niet goed. Wel goed te krijgen, maar niet door "newbies". Redhat 6.2 is gewoon te oud. Versie 7.1 wordt denk ik wel erg goed, maar die is dus nog niet uit.

Mandrake 7.2 dus. Download link heb ik al gegeven. Links naar informatie ook. Uiteraard is kopen een goed idee. (zie ook de mandrake website)

Verwijderd

Deze tip had ik je ook al gegeven: lees dit forum door. "newbies" vragen heel vaak welke distro. dus :)

Verwijderd

hi ik heb linux redhat 7.1 gedownload de 2 iso's 1 heb ik er op cd gebrand maar als ik hem opnieuw opstart en wil booten via de cd dan staat er failure....?? er staat alleen 1 iso bestandje op ?? what the f*ck is er aan de hand ?? :?

Verwijderd

Tja :)
Je hebt dit draadje doorgelezen?

Wat je gedaan hebt is namelijk een soort van image als 1 bestand op een cdrom branden.
Dat werkt niet, zoals je inmiddels wel weet.

Je zal een brandprogje moeten gebruiken die met ISO's overweg kan.

Verwijderd

ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/redhat-7.1-en/iso/i386/
Disc1 en disk2 heb je nodig voor installatie, de rest kun je downloaden voor extra software (niet nodig dus).

Verwijderd

kom op je moet het nu ook niet zo snel opgeven he. Die 7.0-ja-i386-disc1.iso
moet je niet hebben. Dat is volgens mij de japanse versie (tenzij jij heel goed bent in japans. ik was dat niet dus heb ik na installeren het nog eens moeten proberen ;-) )
die andere 2 moet je hebben (i386 files). maar wees gewaarschuwd, linux betekend in het begin grijze haren en uren leeswerk (met windows heb je waarschijnlijk ook niet de eerste dag uitgevonden hoe je alles moest doen, dus linux is niet anders)

Suc6 ermee

Verwijderd

Heren...letten we even op de datum van het draadje ;)
Alleen de reactie die voor mijn post staat is relevant. :)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het is niet echt handig om voor die vraag een oud topic omhoog te halen, je kunt beter een nieuwe starten, staat een stuk overzichtelijker :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.