Radeon wazig op VGA connector.

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hallo,

sinds 2 dagen heb ik een Radeon 9800 Pro.

(zie dit topic:

http://gathering.tweakers...845///vervanging%2Cti4400

)

Ik heb alleen nog een probleempje. Ik heb een Philips 170s TFT schermpje, met een normale CRT connector. Nadat ik die aangesloten had op de VGA output van de Radeon is het beeld echter verschrikkelijk wazig. Na een paar dingen geprobeerd te hebben, heb ik de DVI->VGA adapter van mijn pa's pc gehaald, en die tussen de Radeon en mijn monitor gezet. En jahoor, superscherp beeld.

In feite niet zo'n probleem, ware het niet dat de RAMDAC van de DVI dezelfde is als de TV-Out. Ik kan dus niet clonen, alleen maar kiezen tussen OF tv-out of DVI-out. Dat is dus niet echt makkelijk, aangezien de TV beneden staat, en je dus niet makkelijk kan wisselen. Als ik namelijk de TV primair maak, heb ik geen beeld meer op de monitor, maar dan moet ik nog wel op Yes drukken (15 seconden time-out, daarna springt hij terug).

Wat ik dus wil is dat de monitor gewoon op de VGA-output helder en scherp beeld geeft, zodat ik de tv-out gewoon kan clonen.

Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Saillaint detail:

Na het doodgaan van mijn oude kaart, heb ik een weekje een Radeon 7000 in mijn PC gehad. Ook een kaart met een vga en dvi output. Ook bij deze kaart had ik de monitor op de vga connector gedaan, en ook daar had ik onscherp beeld. Ik heb daar echter geen aandacht aan besteed omdat ik toch een nieuwe kaart wilde.

Nu blijkt dit dus hetzelfde probleem te zijn....

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De Radeon 7000 was waarschijnlijk een low-profile exemplaar, waarbij de VGA connector met een flatcable is verbonden met de kaart. Dit levert een zeer slecht beeld op.

Dit verklaart echter niet je slechte beeldkwaliteit op je 9800... Vreemd dat het met een DVI-->VGA convertor wel goed gaat.

Hier stond een dode link.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat is inderdaad vreemd.

Dat Low-profile weet ik zo niet. Dat heb ik niet gezien, en de Radeon 7000 geeft echter in de PC waar hij oorspronkelijk inzit wel goed beeld op de VGA connector. Daar zit er echter een NEC 17" crt monitor op.

Nog iets. Als ik de PC opstart met de monitor aangesloten op de VGA poort (ik heb het over 9800 nu), dan is het beeld van de bios (post test enz) ongeveer 3/4 van de normale grote en dan gecentreerd. Ook al zo gek.

TFT scherm laten adjusten helpt wel, maar nog steeds is het dan distorted...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk merk kaart is het? Het is zo dat er kaarten zijn die gewoon slechte filters op de kaarten zetten, waar je dus met standaard VGA last van heb. Enige wat je kunt overwegen is een kaart te kopen waarvan je zeker weet dat er goede 2d filters opzitten. Helaas is er niet echt iets dat je er verder aan kunt veranderen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
het is een XpertVision Radeon 9800pro met 256mb geheugen (wel de 128bits versie)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook een kaart van dat merk (maar dan 9800SE) en die van mij geeft prima beeld op een 17"TFT via VGA (1280x1024). Ik heb hem nu wel op DVI aangesloten, maar het verschil is zeer klein. Ik denk dus niet dat die kaart slechte filters oid heeft.
En heb je verder al wel op het 'auto' knopje gedrukt van je monitor? (voor de hand liggend, maar misschien ben je het vergeten...).

Check verde rnog of de refreshrate wel op 60Hz staat. Als je dit hoger doet kan het ook vager worden (TFT scherm hoort ook op 60Hz).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ja, wel op auto gedrukt (uiteraard!)

• Palomar
  • Niet online
Ook de refreshrate gecheckt?? (in windows en op het OSD vanje scherm).

[ Voor 42% gewijzigd door Palomar op 07-12-2005 20:00 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dit kan ik bevestigen, ik heb een analoge TFT (17") en als ik de refreshrate hoger doe dan 60Hz (wat onnodig is, maar windows doet 't soms stiekem toch) dan wordt het beeld waziger.

Hier stond een dode link.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 07 december 2005 @ 20:05:
Dit kan ik bevestigen, ik heb een analoge TFT (17") en als ik de refreshrate hoger doe dan 60Hz (wat onnodig is, maar windows doet 't soms stiekem toch) dan wordt het beeld waziger.
Maar heb je ook een Radeon?

Ik moet het nog maar eens proberen dan....

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
Heb je de resolutie wel op 1280x1024 ?

De wijzen komen uit het Oosten!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Yup!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken, maar in feite valt de wazigheid wel mee.

Het zijn alleen de letters. Ze lijken vreemde schaduwen te hebben....

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:48
Dan moet je ff met die lettertypes klooien. Truetype of Cleartype inschakelen ofzo.
Tenminste, er staat me iets van bij dat dat de oorzaak kon zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Kan het nog niet echt vinden. (Draai Windows 2000)

• Palomar
  • Niet online
Post dan es een screenshot. Dan zien we snel genoeg of het aan wazige lettertypes oid ligt...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FreakNL schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:50:
Kan het nog niet echt vinden. (Draai Windows 2000)
Windows 2000 heeft (goddank) geen Cleartype oid. Dus daar kun je het niet bij instellen (maar met Cleartype wordt het alleen maar waziger ipv scherper).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
http://breeman.xs4all.nl/online/screenshot.jpg

vooral de letters bovenin zijn heel erg bij File, Edit, View etc....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, op dat screenshot is niks wazigs te zien, dus aan de software zal het niet liggen ;)
Wat je even kunt proberen is je drivers opnieuw te installeren. Aangezien je eerst een GForce hebt gehad: heb je drivercleaner gebruikt :? Die verwijdert namelijk iets grondiger - vergelijk het maar met een stofzuiger vs. een harde bezem ;) En dat wil nog wel eens verschil uitmaken :)
En installeer de laatste drivers van je monitor ook gelijk ff opnieuw, misschien dat dat helpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1