[Advies] Laptop in de jungle

Pagina: 1
Acties:

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kreeg de vraag van een vriendin die momenteel voor een vrijwilligers organisatie in Colombia zit om uit te zoek wat voor haar een goede laptop is. Het is puur voor internet mail en word. Het enige is dat zij hem dus ook mee wil nemen naar dorpjes in de jungle kortom veel vervoer en niet altijd perfecte stroom voorziening accuduur is erg handig. Tevens niet te zwaar en groot maar wel stevig. Budget € 1100,-.
Let wel omdat er meerdere mensen met verschillende nationaliteiten op moeten kunnen werken is makkelijk overschakelen op een andere taal wel handig. Voorts moet het systeem onderhoudsvrij zijn en bij voorkeur daar te koop (versturen brengt teveel risico's met zich mee).
Mijn eigen idee is eigenlijk een Apple iBook maar ik weet ook niet alles dus wie weet een alternatief cq betere keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Wat accuduur zou ik een Inten centrino-based laptop nemen, eventueel met een extra (of 2) batterijen. Omschakeling met taal, bedoel je daar andere toetsenborden mee? Dan zul je externe USB toetsenborden met andere talen moeten gebruiken. Je kunt verschillende taalversies van bijv XP naast elkaar zetten (eventueel verschillende partities) indien het wenselijk is.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

ik zou op zoek gaan naar een notebook waar je goedkoop een 2 accu bij kan kopen.
een accu houd nooit langer dan 4 uur vol, meestal zo`n 3 a 3,5 uur.
voor een zuinig notebook kom je dus uit op turion of pentium-m(centrino)

1100 is niet echt veel geld voor een i-book geloof ik.

Als OS moet je dan gewoon XP US nemen, dat kan iedereen lezen.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:39

Nakebod

Nope.

Als ik aan jungle denk, denk ik al snel aan vochtige/warme omgeving.
Ik weet niet of een normale laptop daar nu wel zo vrolijk van wordt, een industrial laptop lijkt mij misschien beter? Wel duurder dan 1100 euro verwacht ik zomaar.

En een engelse versie van het OS is echt een pre, en als je met Windows gaat werken, zou je eventueel nog met Languagepakcs kunnen werken, maar een Windows XP UK lijkt me meer dan voldoende.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:23
2e hands panasonic toughbook?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

Het is jammer dattie nog niet verkrijgbaar is , maar is die nieuwe 100 dollar laptop niets voor deze omgeving? Geen stroom: draaien maar. Geen HDD maar flashkaart: robuust. Kan je perfect mee i-netten en tekstverwerken.

edit:
Helaas gaat dit apparaat niet los verkocht worden zie ik. Jammer, want als laptopje in de bush-bush is deze wel prima geschikt.

[ Voor 31% gewijzigd door EXX op 07-12-2005 10:22 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:18:
Het is jammer dattie nog niet verkrijgbaar is , maar is die nieuwe 100 dollar laptop niets voor deze omgeving? Geen stroom: draaien maar. Geen HDD maar flashkaart: robuust. Kan je perfect mee i-netten en tekstverwerken.

edit:
Helaas gaat dit apparaat niet los verkocht worden zie ik. Jammer, want als laptopje in de bush-bush is deze wel prima geschikt.
ja ik dacht daar ook gelijk aan.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bovendien, voor de prijs van 1 "normale" laptop koop je pakweg een stuk of 8 van deze dingen. Daar zijn dus meer mensen mee geholpen en kan er eentje stuk gaan zonder dat je direct zonder zit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:39

Nakebod

Nope.

Die dingen zijn alleen niet te koop.
Dus al zouden ze uit zijn, dan nog kan je hem niet kopen als normale consument.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt zover en als taal engels is niet handig in een Spaans talige omgeving, is het mogelijk in XP om meerdere talen te installeren in OS x kan je namelijk zelfs zonder herstart de taal veranderen het geen wel een pre is. Net als een stevige behuizing en dat is niet iets waar de meeste laptops in uitblinken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Frogmen schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:11:
Bedankt zover en als taal engels is niet handig in een Spaans talige omgeving, is het mogelijk in XP om meerdere talen te installeren in OS x kan je namelijk zelfs zonder herstart de taal veranderen het geen wel een pre is. Net als een stevige behuizing en dat is niet iets waar de meeste laptops in uitblinken.
ff uit m`n hoofd: volgens mij is er geen functie om xp eenvoudig van taal te laten wisselen, misschien kan je een linux distro installeren op een gewone x86 notebook, maar misschien is dan osx eenvoudiger.

en ja stevige behuizing :'( dat is ver te zoeken tegenwoordig denk ik, en zoals al eerder werd aangegven zal het vocht ook wel een probleem gaan vormen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nakebod schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:01:
Die dingen zijn alleen niet te koop.
Dus al zouden ze uit zijn, dan nog kan je hem niet kopen als normale consument.
Niet voor de normale consument, maar als medewerker voor een vrijwilligersorganisatie in Colombia ligt het wellicht anders. Informeer eens bij MIT of je niet een paar van die dingen kunt krijgen om een field test mee te doen :P ;)

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
Officeapllicaties kunnen wel verschillende talen ondersteunen. Daar zijn pakketen voor, te verkrijgen bij MS.
Nu weet ik niet of dit ook mogelijk is bij windows... Eens zoeken hé...

Zou dit niks kunnen zijn ???
http://www.freewebs.com/a...rticles/AnkitXPHindi1.htm

Edit2 : misschien toch een beetje omslachtig om zo maar om te switchen :).

[ Voor 36% gewijzigd door c00kie op 07-12-2005 12:32 . Reden: link toegevoegd ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

c00kie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:27:
Officeapllicaties kunnen wel verschillende talen ondersteunen. Daar zijn pakketen voor, te verkrijgen bij MS.
Nu weet ik niet of dit ook mogelijk is bij windows... Eens zoeken hé...

Zou dit niks kunnen zijn ???
http://www.freewebs.com/a...rticles/AnkitXPHindi1.htm

Edit2 : misschien toch een beetje omslachtig om zo maar om te switchen :).
Later kan je aldus de tutorial, switchen met linker alt + shift? ;)
En een reboot is er ook niet voor nodig... :)
Breepee schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:37:
Kun je misschien beter Linux gebruiken met die meerdere talen? Als je XP met meerdere talen wil gaan draaien kost dat alleen al richting de 1100 euro.
Lijkt me niet, als je kijkt naar de tutorial die c00kie postte, zie ook niet in waarom je (dan) voor elke taal een aparte licentie moet gebruiken kopen... :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2005 12:39 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Kun je misschien beter Linux gebruiken met die meerdere talen? Als je XP met meerdere talen wil gaan draaien kost dat alleen al richting de 1100 euro.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
GJ-tje schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:34:
Lijkt me niet, als je kijkt naar de tutorial die c00kie postte, zie ook niet in waarom je (dan) voor elke taal een aparte licentie moet gebruiken kopen... :)
Dat veranderd niets aan de taal van Windows. Ik heb ook support voor alle talen geinstalleerd zodat ik geen hokjes maar schrift zie.

[ Voor 81% gewijzigd door Brent op 07-12-2005 12:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Breepee schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:41:
Dat veranderd niets aan de taal van Windows. Ik heb ook support voor alle talen geinstalleerd zodat ik geen hokjes maar schrift zie.
Misschien gekke vraag, maar weet je dat zeker? Als ik zo kijk, zou het best nog eens kunnen werken namelijk... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:10:
ik zou op zoek gaan naar een notebook waar je goedkoop een 2 accu bij kan kopen.
een accu houd nooit langer dan 4 uur vol, meestal zo`n 3 a 3,5 uur.
voor een zuinig notebook kom je dus uit op turion of pentium-m(centrino)

1100 is niet echt veel geld voor een i-book geloof ik.

Als OS moet je dan gewoon XP US nemen, dat kan iedereen lezen.
voor 1100 euro heb je een complete ibook hoor...

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:31

Qwerty-273

Meukposter

Frogmen schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:11:
Windows XP kan heel goed met de extra MUI pack in verschillende talen zijn met 1 installatie. Alleen is dit alleen beschikbaar met een Volume license van MS. Dus dat heb je zelf meestal niet. Engels versie is dan standaard en via user settings kan je switchen naar een groot aantal talen, waaronder spaans en nederlands die volledig ondersteund worden. Zelfde geld ook voor Office waar je met de MUI pack alle spellingscontroles enz beschikbaar hebt.

Maar voor de normale consument is het dus niet beschikbaar. Alleen met Office de Proofing tools installeren/aanschaffen geeft je een paar extra talen er bij.

Je moet er wel op letten dat een laptop (voor dat budget) een kwetsbaar object is. Je kan misschien kijken naar tweedehands laptops met een set met extra batterijen om de kosten een beetje te drukken. Voor de standaard dingen heb je namelijk niet een echt krachtige laptop nodig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
ik ga die link die ik gepost heb deze avond eens proberen uittesten. Ik heb nog wel een pctje staan waar ik dit mee kan uittesten en waar ik niks mee kapot kan doen :).

Ik hou jullie op de hoogte!

Edit :
Heb dit gisteren niet aan de praat gekregen :(. Misschien heb ik hier of daar iets over het hoofd gezien, en ben ik een aantal zaken vergeten :(. In ieder geval, vanavond nieuwe windows erop en nog eens proberen :), ik wil da aan de praat krijgen!!!

[ Voor 40% gewijzigd door c00kie op 08-12-2005 07:42 ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Pagina: 1