3D Brillen - Wie gebruikt ze nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:08
Laatst was ik bezig met het opruimen van mijn kast, en wat zag ik daar liggen? Juist, mijn op-één-hand-te-tellen-keren-gebruikte-3d-bril van mijn Asus Geforce 3 Ti Deluxe. Wow, wat een monster van een kaart was dat ooit zeg, ongelofelijk.

De vraag is nu dus; wie van jullie heeft ooit zo'n ding écht intensief lopen gebruiken? De search heeft me veel reacties opgeleverd van "zonde van je geld", "gebruik je "één keer en nooit meer" enz. Volgens die reacties halveert het ding je refreshrate van je monitor. Is dit waar en zo ja, waarom? Waarom zou je dat willen? Wordt het daar mooier op ofzo? Ik moet eerlijk bekennen dat ik bijna geen verschil opmerkte toen ik hem lang, lang geleden ooit uitprobeerde, tenminste, wat ik me er nog van kan herinneren. Iig; is dit echt de enige werking van dat ding? En waarom zit er een kabeltje aanvast, wat doet dat precies?

Ik vroeg me ook af of zoiets nog wat waard is. Ik vrees echter heel erg van niet. :P Dit topic is daarvoor echter niet bedoeld hoor. Ik vraag jullie alleen of jullie zo'n ding ooit veel gebruikt hebben, i.c.m. welke spellen, hoe was je ervaring, is het een gat in de markt geweest of was het troep, gedoemd om te mislukken, waarom ik die dingen nooit meer zie tegenwoordig, enz.

Hij past trouwens niet eens op mijn 9800 Pro (helaas). :P

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

Ik heb er een tijdje wat over gelezen (2 jaar geleden), toen dacht ik dat het wel eens heel vet kon zijn, maar niemand praatte er verder over. Zelf heb ik er ook nooit één gehad. Had gedacht dat het nu wel een ontwikkeling zou zijn die nu toch helemaal volwassen zou moeten zijn, maar blijkbaar niet.

Dat het je refreshrate of fps halveerd kan ik me goed voorstellen. Het ene beelde wordt dan gebruikt om een beeld voor je linker oog te simuleren en een ander beelde voor het andere oog. Zo kun je diepte creëren. Net zoals als ze dat doen bij een rood groen bril. Dan is staat er een groen en rood beeld uit elkaar. Door een bril op te zetten filter je de kleuren van elkaar en hou je per oog één beeld over, omdat het wat uit elkaar staat en je er zelf één beeld van maakt zie je diepte.
Sommige 3d-bioscopen werken ook met rood groen brillen, anderen weer met polaroid glazen (laat licht in één richting door) en andere weer met frame per frame. Alles komt op het zelfde neer. Een beeld neerzetten wat gesplit is, en dan zo op het oog laten vallen (door een bril) dat deze 2 beelden apart worden waargenomen door het oog.

Waarom dit in een bios wel goed werkt en in een spel niet? Ik denk omdat spellen gewoon niet gebouwd zijn op dit princiepe. Met de drivers die bij zo'n bril zitten kun je dan wel wat diepte creëren, maar je kunt geen onderscheid maken tussen dichtbij en veraf. Dat wordt te ingewikkeld en dan moet je echt bij de bouw van het spel hier rekening mee houden. Bij een film weten ze al van te voren dat het een 3d-film moet worden. Ze kunnen ook niet een film maken en daarna van die film een 3d-film maken. Ze moeten speciale camera's gebruiken die filmen vanuit 2 hoeken (net als het menselijk oog).

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Jouw vergelijking met films gaat krom. In een virtuele omgeving kan je natuurlijk zoveel virtuele camera's creëren als je leuk vindt. Als je twee camera's op dezelfde afstand als het menselijk oog uit elkaar zet krijg je wel degelijk natuurlijke verschillen tussen dichtbij en veraf in een virtuele omgeving.

Nadelen zijn natuurlijk dat je maar de helft van je refreshrate overhoudt, wat bij veel mensen resulteert in een onaangenaam beeld en soms tot hoofdpijn en dergelijke. Een ander nadeel is dat je computer de omgeving vanuit twee verschillende standpunten moeten renderen, zodat 'ie veel meer te berekenen heeft.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

(jarig!)
Ik heb hem heel lang gebruikt op een Sony 19" monitor met Tony Hawk. Op een resolutie van 800x600 had dat ding zo'n hoge refreshrate dat het echt gaaf begon te worden. Dat heb ik dus ook heeeeel lang gespeeld op een GF2.

Helaas stuurt de GF2 onder Linux die bril niet aan :(.

Overigens ik heb mijn allereerste Stereographics bril ook nog. Dat gebruikte ik bij Wolvenstein.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

ik heb een 3d-helm gehad, allez, hij staat hier nog steeds in de kelder hoor...

dat ding kostte ontzettend veel geld in z'n tijd, en kwam meegeleverd met een ISA-kaart om de surround sound en de controller aan te sturen.

ik heb er indertijd Magic Carpet en Descent mee gespeeld...

helaas hebben de game-ontwikkelaars de laatste tijd geen DOS spellen met 3D meer uitgebracht, en zijn er ook geen performante pc's meer met een ISA slot, ook drivers is een echt probleem geworden, dus jah... hij komt de doos niet meer uit :p

edit: hier een plaatje van het ding http://www.csoon.com/issue11/vfx.htm
ow ja, en ik heb eens opgezocht wat ik 'm alweer betaald heb, en jongens, schrik niet, want ik schrok toch ook nog eens een keer... jawel, 600 dikke vette nieuwe euro's! (oftewel 23.995 oude belgische franken)

[ Voor 23% gewijzigd door bogy op 07-12-2005 01:04 . Reden: effe link naar plaatje toegevoegd ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

@bogy: Je kunt hem altijd nog te koop zetten...

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:02:
@bogy: Je kunt hem altijd nog te koop zetten...
zou die dan nog iets opbrengen denk je?

weet niet eens of het ding nog wel werkt (en kan het zelfs niet meer testen)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

(jarig!)
OMFG! Nee daar is mijn UR98 hoofdmuis niets bij O+

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Me broer heeft zo'n e-dimentional bril. Werkt bij een aantal games echt heel mooi. Maar hun drivers zijn wat te brak. Bv WoW werkt niet. Dat zal ook nog wel even duren.

Maar shooters spelen met die bril is echt leuk. Of een flight sim of zo.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

ik heb een poos terug (6 of 7 jaar ofzo, misschien zelfs wel langer) een Wicked3D Eyescream bril gehad dat in combinatie met een voodoo2 kaart werkte, het ding was draadloos en werkte op 2 ronde cel-batterijen die nooit leeg zijn gegaan, de rest van de aansluiting was via infrarood ofzo en dat ding werd aangesloten op de voodoo2 en doorgelust naar de monitor...

Need For Speed 2, V-Rally 2, Quake3, Unreal 1, UT:Goty waren de games die ik er veel mee speelde en nóg veel meer games werden supported... het zag er ongelovelijk goed uit maar ook hier geldt weer de regel van de halve refresh rate... owjah, en ik ben brildragend dus hij zat ook niet lekker over mijn kijkbril heen, zonder bril is alles wazig B)...

neem bijvoorbeeld Level 2 van Unreal 1, als je naar buiten toe loopt en je rechts naar de waterval kijkt en je kijkt naar beneden... om ziek van te worden zo diep >:)

de software was gewoon een aanvulling op Glide en werkte dus naadloos samen met de meeste games... ook zat er een optie in de drivers om een rode stip op het beeldscherm te zetten (meestal zag je die goed bij racegames) waar je dan op moest letten voor extra diepte...

ik heb er destijds iets van 300 gulden voor neergeteld, maar ik heb hem zeker een jaar of 2 bij bovenstaande games gebruikt... MAAR het was vooral een hebbedingachtigegadget :) en het was nogal moeilijk meekijken voor vriendjes die graag mee wouden kijken

het werd helemaal een feest toen ik ook nog een Soundblaster Live! 1024 met 4.1 boxen aansloot >:)
de goede oude tijd :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 12:33 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
op zich zijn de 3d shutter glasses een steeds beter optie aan het worden.
de huidige crt monitoren kunnen een refreshrate aan op hoge resolutie die velen malen hoger is dan een aantal jaren geleden. Omdat het beeld per oog afgewisseld word is de refreshrate per oog dus de helft van de monitor refresh.. 60hz per oog is redelijk te doen maar gaat nog steeds irriteren bij langdurig gebruik, 100hz per oog zou natuurlijk ideaal zijn. dus als je een CRT hebt met die een refresh van 200hz aankan, en een shutter bril die ook 200x per seconde kan schakelen, moet dit een super strak beeld opleveren. alles boven de 75hz per oog is eigenlijk al prima te doen.

Nvidia heeft al sinds enkele jaren een stereo 3d module in de forceware drivers ingebouwd (te vinden op de nvidia website). deze integreerd naadloos met direct3d en opengl en werkt dus ook voor practisch iedere applicatie.

het hele systeem werkt dus ALLEEN met CRT monitors omdat pixels in plasma en lcd schermen nagloeien, en ALLEEN via de vga aansluiting omdat de bril zijn sync signaal uit de VGA aansluiting haalt.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
bogy schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:04:
[...]

zou die dan nog iets opbrengen denk je?

weet niet eens of het ding nog wel werkt (en kan het zelfs niet meer testen)
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=377882 :)

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-07 19:39
gravitone schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:56:

het hele systeem werkt dus ALLEEN met CRT monitors omdat pixels in plasma en lcd schermen nagloeien, en ALLEEN via de vga aansluiting omdat de bril zijn sync signaal uit de VGA aansluiting haalt.
iemand die weet of een dvi naar vga connector er tussen een probleem vormt?

Verwijderd

Janus Bier schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:22:
[...]

iemand die weet of een dvi naar vga connector er tussen een probleem vormt?
http://shop.rightthing.nl...MOmhb2VzoYCFQppVAodOT9v-w

Hier verkopen ze er eentje die ook op tft schermen werkt. Moet wel minimaal 70 Hz zijn.
Ik vraag me af of het ook echt goed werkt. :|

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Graag ouwe }:O }:O in de sloot laten liggen. Open voortaan je eigen topic voor een nieuwe vraag - maar dan verwachten we iets meer van de topicstart dan een enkele regel :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.