[Testcase] Amsterdam By Night

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik ben 2 uurtjes geleden even de stad in geweest om wat foto's te schieten. Qua compositie was ik nogal beperkt door wat het aanwezige straatmeubulair als statief te bieden had. Maar goed het ging me ook meer om de sfeerbeelden en het uitproberen van het een en ander. Vandaar dus een testcase :)

Foto's zijn klikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam1.jpg
1

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam2.jpg
2

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam4.jpg
3

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam6.jpg
4

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam7.jpg
5

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam11.jpg
6

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam12.jpg
7

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam21.jpg
8

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam23.jpg
9

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/phono/YAmsterdam24.jpg
10

[ Voor 43% gewijzigd door pvdplanet op 06-12-2005 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooie testcase. Ik vind 27 foto's wel een beetje veel (misschien had je zelf al een selectie kunnen maken). Beetje (meer) bewerking had in mijn ogen ook geen kwaad gedaan.
Had een showcase kunnen zijn met een beetje meer werk...
Voor mij: 6,8,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcootje
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41
Ziet er over het algemeen wel goed uit, oke, beetje veel foto's dus zal niet over elke afzonderlijke foto zeuren, voor de rst vind ik het jammer dat het merendeel van de foto's allemaal scheef zijn, dat doet erg afbreuk aan de compositie,... Jammer dat je bij nr. 16 links niet de hele brug erop hebt staan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

Mooi gelukte nachtopname, maar volgensmij heb je behoorlijk zitten Photoshoppen. Veel delen van de foto's zien er behoorlijk gepoetst uit. Vooral de stenen in de muren worden vaak bijna een egaal vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcootje
  • Laatst online: 16:41
TheBorg schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:04:
Vooral de stenen in de muren worden vaak bijna een egaal vlak.
Lijkt mij eerder door een zware jpeg compessie, dat die details daardoor verloren zijn gegaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
Tja heb 30 foto's genomen en er waren er 3 onscherp. Voor de rest alles van 3:4 naar 3:2 gecropt (kan ook in de camera maar zo heb je wat speelruimte) en een vleug brightness en sharpness eroverheen. De camera stond op chrome stand en dan willen de kleuren soms wat (Japans) onnatuurlijk overkomen. Ik ben daar wel een fan van. Het mag best spatten. Sluitertijd lag tussen 4 en 13 seconden.

Wat betreft compositie en scheve foto's: ik heb brugleuningen en bankjes als statief gebruikt en om alles nu recht te gaan zetten... mijn pc heeft het al zo moeilijk. Bij deze 5 mb grote bestanden lopen Photoshop en Paint Shop gewoon vast :|

[ Voor 4% gewijzigd door pvdplanet op 06-12-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

MBV

Dan moet je eens gaan sparen voor een nieuwe pc, of geheugen erbij prikken. Een foto van 4MPix neemt al bijna 100MB werkgeheugen in beslag...
Verder zal je echt moeten selecteren. Pak er de mooiste 12 uit, is ook het maximum dacht ik. Dat zal moeilijk worden, aangezien de meeste foto's erg mooi zijn :)
Puntje voor je foto's: neem ze 1 stop donkerder (bij voorkeur diafragma), zodat de lampen niet zo overdreven fel zijn. En doe die nabewerking achteraf ipv in je camera, dat geeft meer speelruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Dit gaat nergens over. Waarom in hemelsnaam 27 foto's? Je kan toch zelf wel een selectie maken van 10 goede foto's? De foto's lijken bovendien vaak schots-en-scheef te staan. Dat kan best leuk uitpakken, maar in deze foto's stoort het me nogal.

Foto's die potentie hebben: 4 (helaas scheef en rare compositie), 6 (kan veel mooier erop), 8 (prima), 14 (weer scheef), 15+16 (wat raar scherp), 21 (scheeeeef), 24 (wat doet die boot nu weer op de voorgrond? Doet afbreuk aan de spiegeling).

Kortom; houdt je camera recht en let wat meer op je composities. Zorg voor een duidelijk onderwerp en vermijdt storende elementen. Ik snap dat het lastig kan zijn wanneer je geen statief hebt en toch een lange sluitertijd moet gebruiken, maar het is toch belangrijk.

[ Voor 64% gewijzigd door T.T. op 06-12-2005 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Tja,

Amsterdam heeft het
Rotterdam heeft het niet nodig
en dat gat waar jij woont weet niet eens waar dit over gaat :P

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Mooie scherpe foto's. Vooral die steeg vind ik erg mooi.
En verder hadden ze van mij best die rode dingen op dat gebouw weg mogen laten gadverdamme wat een kutsfeer roept dat bij me op. Alsof de kerstman en sinterklaas samen een commercieel bedrijf zijn begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
10 geselecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Tja, sorry, maar 27 foto's is nogal teveel van het goede om een beetje redelijk commentaar te vragen...
Als je voldoende commentaar hebt kan je later er altijd een update achteraan gooien.
En als je computer problemen heeft met foto's van 5mb moet je echt eens aan een upgrade gaan denken :X

[ Voor 22% gewijzigd door Tonio op 06-12-2005 23:41 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pvdplanet schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:16:
Wat betreft compositie en scheve foto's: ik heb brugleuningen en bankjes als statief gebruikt en om alles nu recht te gaan zetten... mijn pc heeft het al zo moeilijk. Bij deze 5 mb grote bestanden lopen Photoshop en Paint Shop gewoon vast :|
Gemiddeld ps bestandje bij mij is rond de 40mb... Je moet wel echt een nieuwe comp zoeken.

Bij 8 had je trouwens veel mooier gebruik kunnen maken van de reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Foto 1 heeft een lekkere sfeer. Jammer van de auto oid aan het eind van de steeg.
Foto 2 en 3 zijn niet echt bijzonder. @ stoort vooral door de rook.
Foto 4 is wat krapjes aan de onderkant. Daar had imho wat meer ruimte mogen blijven zitten.
Foto 6 ik denk dat je beter een stapje naar voren had kunnen doen. Het is een leuke foto, maar er staat nog een stukje auto op.
Foto 8 is ook mooi, maar scheef.
Foto 9 is imho wat te licht. Die lamp is erg vel;.
Foto 10 is mooi, alleen jammer van die waterfiets(?). Hij had ook wel wat donkerder gemogen bij de straat lichtjes.

[ Voor 61% gewijzigd door Justawitte op 06-12-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk dat je bij een aantal foto's de sfeer nog beter kan maken door er zwart/wit foto's van te maken. Zeker 9, 3 en 1 worden dan nog mooier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
Ik zit even je EXIF's door te spitten. Alle info staat erin behalve wat voor camera je hebt >:)
Is dat geheim ofzo :)
Leuke herkenbare serie by the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fuji FinePix S9500 zie ik anders staan :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
foto 10 is echt de mooiste, de rest staat er niet iets onder
jammer van die waterfiets, kun je die niet er uit shoppen?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

als je dit soort fotos laat zien aan bijvoorbeeld een amerikaan of iets dergelijks krijgt deze precies voorgeschoteld wat deze denkt wat amsterdam is.
is een mooi impressie van de stad.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Edwin van Cleef schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:29:
als je dit soort fotos laat zien aan bijvoorbeeld een amerikaan of iets dergelijks krijgt deze precies voorgeschoteld wat deze denkt wat amsterdam is.
is een mooi impressie van de stad.
Dat weet ik nog niet zo zeker.

Ik zie in de foto's namelijk geen hoeren en coffeeshops. En trust me, dat is een veelvoorkomend beeld van Amsterdam.

En ik zie nu pas dat nr. 5 op de Dam is trouwens. Heb ik even over moeten doen, terwijl ik er toch best vaak kom :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

CyBeR schreef op woensdag 07 december 2005 @ 02:05:
[...]

Dat weet ik nog niet zo zeker.

Ik zie in de foto's namelijk geen hoeren en coffeeshops. En trust me, dat is een veelvoorkomend beeld van Amsterdam.

En ik zie nu pas dat nr. 5 op de Dam is trouwens. Heb ik even over moeten doen, terwijl ik er toch best vaak kom :P
Kennis van me uit new york heeft echt dit beeld voor ogen als ik het heb over amsterdam.
Er is eerder een topic geweest met fotos over amsterdam en ze vonden het schitterend :)

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zandor schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:33:
Tja,

Amsterdam heeft het
Rotterdam heeft het niet nodig
en dat gat waar jij woont weet niet eens waar dit over gaat :P
Theo maassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.T. schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:31:
Dit gaat nergens over. Waarom in hemelsnaam 27 foto's? Je kan toch zelf wel een selectie maken van 10 goede foto's? De foto's lijken bovendien vaak schots-en-scheef te staan. Dat kan best leuk uitpakken, maar in deze foto's stoort het me nogal.

Foto's die potentie hebben: 4 (helaas scheef en rare compositie), 6 (kan veel mooier erop), 8 (prima), 14 (weer scheef), 15+16 (wat raar scherp), 21 (scheeeeef), 24 (wat doet die boot nu weer op de voorgrond? Doet afbreuk aan de spiegeling).

Kortom; houdt je camera recht en let wat meer op je composities. Zorg voor een duidelijk onderwerp en vermijdt storende elementen. Ik snap dat het lastig kan zijn wanneer je geen statief hebt en toch een lange sluitertijd moet gebruiken, maar het is toch belangrijk.
offtopic: ik zie jou wel vaker posten in topics waarvan ik denk; kan het niet wat rustiger? Dat geldt nu dus ook weer...

Ik vind het mooie foto's, 27 was misschien wat te veel ofzo; maar keep on the good work!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:24:
offtopic: ik zie jou wel vaker posten in topics waarvan ik denk; kan het niet wat rustiger? Dat geldt nu dus ook weer...
offtopic:
Ik houd van duidelijkheid, maar ik probeer wel altijd constructieve feedback te geven. Als ik het mooi vind, zeg ik dat, als ik het niet mooi vind ook. Ook nu geef ik aan wat ik vind dat mooier zou kunnen en wat wel goed is in mijn ogen (rekening houdend met het feit dat het niet makkelijk is om zonder statief foto's te maken).
Liever wat botter en nuttig, dan aardig en nutteloos :)

[ Voor 6% gewijzigd door T.T. op 07-12-2005 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 15:53

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Nielsracing schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:20:
Ik zit even je EXIF's door te spitten. Alle info staat erin behalve wat voor camera je hebt >:)
Waar vind je die exif's; ben ik ook naar op zoek??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Heb je ook een link naar de rest van de foto's? :)

Stond je gisteren fotos' te maken op de Magere Brug?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 15:53

GurbY{nl}

GurbY{nl}

gyedema schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:49:
[...]

Waar vind je die exif's; ben ik ook naar op zoek??
*zucht* laat maar... heb de plugin al gevonden.. 8)
Edit: toch niet.. met de plug-in kan ik de exif info van een hoop foto's krijgen, maar als ik op bovenstaande foto's klik, komt ie niet in het menu? Gebruiken jullie een andere tool??

[ Voor 31% gewijzigd door GurbY{nl} op 07-12-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Nielsracing schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:20:
ik zie tog echt de s9500
offtopic:
heb een plugin voor firefox, gewoon rechtermuisklik op een foto en view exif : )

#10 voor mij

Cons:::BB4E

Pagina: 1