Toon posts:

Problemen met de kleuren. ze zijn niet 1:1 gelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb dit ook op een ander forum gepost maar tot vandaag nog geen antwoord.

Ik heb ooit een canonScan 5200F gekocht omdat die ook negatieven kan scannen.
Alles werkte perfect.
Ik heb toen een paar maanden de scanner niet gebruikt en een andere computer aangeschaft met een tft scherm.

En nu klopt er niks meer van de kleuren.
Als ik nu een voorbeeld scan doe dan zie ik wel de juiste kleuren, maar als ik daarna "scan" kies naar photoshop toe dan wordt alles super donker.

zie het volgende voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.zquare.nl/help.jpg

Ik heb al geprobeerd om de licht instellingen aan te passen bij de scanner, door alles lichter te zetten.
Alleen dit komt de foto niet ten goede.

Wat te doen ?
En waar ligt het probleem ?
- bij de scanner
- bij photoshop
- bij windows kleurbeheer

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Scan eens zonder kleurprofiel of 'doel'.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 14:01

Zoefff

❤ 

Dit heeft weinig met Fotografie te maken, vandaar een duwtje naar SA.

Overigens heb ik een donkerbruin vermoeden dat het iets met de calibratie van je scanner, of verschillende kleurprofielen te maken heeft. Waarbij de scanner dus een ander kleurprofiel gebruikt dan photoshop...

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Het lijkt erop dat PhotoShop met een ander kleurprofiel naar die foto kijkt dan je scanner. Misschien kun je in Kleurprofielen en monitorcalibratie wat waardevolle informatie vinden over hoe dat op te lossen is. 't Is een drama als je voor dat probleem staat, maar als je eenmaal snapt hoe 't een beetje werkt en je hebt het onder de knie, dan is het een uitkomst. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09
Als je in photoshop zit doe het volgende eens:

View -> Proof Setup -> 'Windows RGB' een selecteren.
Wordt het hier ook anders van?

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 07:25
Ik heb het zelf ook een poosje gehad, en het is _klote_.
Er moet een grote standaard knop zitten in PS die je kleuren zo fout laat als je LCD scherm ze weergeeft en niet nog de zaak probeert te corrigeren op zijn eigen foute manier |:(
In dergelijke gevallen laat ie et hiero nog wel goed op et scherm zien maar ontstaat er een ramp als ik opsla, dus printscreen ik maar naar paint en sla het dan op...

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

heb je de instellingen van je scanner en je beeldscherm gelijk CMYK en RGB
anders kan je geloof ik ook een standaard bewerkings batch maaken voor photoshop soort script waar door je altijd de zelfde handeling krijgt...
met CTRL + L kan je veel verandere kwa kleuren zonder je foto verder te verneuken om het zo maar te noemen verder kan je nog een bepaalt beeld profiel in voeren bij je video kaart eigenschappen.

Verwijderd

eXistenZ_NL schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:05:
Ik heb het zelf ook een poosje gehad, en het is _klote_.
Er moet een grote standaard knop zitten in PS die je kleuren zo fout laat als je LCD scherm ze weergeeft en niet nog de zaak probeert te corrigeren op zijn eigen foute manier |:(
In dergelijke gevallen laat ie et hiero nog wel goed op et scherm zien maar ontstaat er een ramp als ik opsla, dus printscreen ik maar naar paint en sla het dan op...
ik gelooft niet dat photoshop de kleuren zelf aan past hoor ...
je zit met je cmyk en rgb een programma als photoshop past niets aan zonder dat je er de opdracht voor hebt gegeven. anders zou het een slecht programma zijn... hij neemt als goed is het plaatje zo over als hij is dat je monitor en je beeldscherm niet op elkaar zijn afgsteld en de kleuren code waar je in werkt (cmyk en rgb) dat licht geheel aan je zelf... ook bij het opslaan kan je een kleur code geven..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yes het werkt.

Het volgende gedaan in photoshop:
View -> Proof Setup -> 'Custom' en daar mijn scanner gekozen.

Nu kan ik ook bij de scanner software bijv een ander kleur profiel kiezen en 1:1 zetten in adobe.
Default stond deze in adobe op CMYK.

Bedankt Fire_Bird ;)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Past fotosoep het niet aan naar hoe het op je printer uit zal zien?
Pagina: 1