Toon posts:

Passief koelen en weinig airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie:
Pc in huiskamer voor mp3's. Specs:
P4 2,4 ghz., 512 mb ddr, Asus Geforce 4 Ti4400, 2 x 250 gig 7200 rpm hd's, 1 x 10 gig 5400 rpm hd.
dit alles in een coolermaster desktopkast en gekoppeld aan een 15 inch tft

Wat ik wil proberen is dit geheel geluidloos (zo weinig geluid dat ik de pc niet meer hoor) te koelen. Waterkoeling zit er nu op maar dit bromt (fibratie pomp) te veel. Daarbij heb ik in de lage kast waar dit spul in staat geen ruimte voor de externe radiator. Om het nog wat lastiger te maken staat het geheel onderin een laag dressoir. Er zal dus weinig airflow rond de kast zijn (kast is niet geheel gesloten dus een beetje airflow is er wel). Bij nood zou ik een lowspeed fan achterin de kast kunnen monteren om de warmte achter uit de kast te blazen.

Ik wil het volgende proberen te bereiken:
Passieve gekoelde voeding (kwestie van veel geld uitgeven), downklokken van de proc en deze passief koelen, downklokken van de videokaart en passieve koeler erop. Dan blijven de HD's over, die worden echt goed warm dus ik heb airflow nodig. 2 x 92 mm lowspeed fans in de kast (1x in, 1 x uit).

Wat ik mij afvraag: ga ik hiermee weg komen? Omdat ik een desktopkast gebruik heb ik niet veel ruimte. Ik vrees dat ik altijd, zelfs bij het downklokken van de CPU, een actieve koeler nodig heb. De zalmankoelers maken slechts rond de 20 db herrie, maar hoe hard of zacht is dat? En wat is het effect van twee of misschien wel drie langzaam draaiende grote ventilatoren? Telt dit niet op tot toch nog een hoop herrie? Ik verwacht de GF4 passief te koelen met een ZM80D-HP Heeft iemand hier ervaring mee?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 14:50

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:46:
Ik verwacht de GF4 passief te koelen met een ZM80D-HP Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik had hiervoor mijn Ti4200 passief gekoeld met dat koelblok, met zoveel marge dat een 4400 ook moet lukken. Nu een 9600xt die het blok nauwelijks warm krijgt.
Het enige onderdeel dat het bij extreem warm weer moeilijk krijgt is mijn passieve voeding.

Een reserator hoor je niet.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 06-12-2005 21:53 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
ik heb een xp-120 cpu koeler en als ik wil kan ik deze zonder fan gebruiken. De cpu is daarbij nog overgeklokt ook. Vereiste is dan wel dat er toch een redelijke airflow in de kast moet zijn.

Als je de cpu gaat downklokken icm een lager voltage dan zal dat met 2x 92mm als casefans best te doen zijn.

Als je de mogelijkheid hebt om 120mm fans te plaatsen dan raad ik je dat aan. Betere airflow met minder geluid.

Verwijderd

Topicstarter
BertV schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:53:
[...]

Een reserator hoor je niet.
Inderdaad, maar die zie je wel!! Prima ding hoor maar in onze prachtig minimalistisch ingerichte huiskamer is echt geen plek voor een resorator. Ik wil sowieso af van waterkoeling.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Voor je hdd's heb je echt niet de meeste koeling nodig hoor, en koop anders voor die dingen een speciale hdd cooler met van die koelribben ipv ventilatoren. Die vangen ook nog eens herrie op als je een beetje goede koopt

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:15
Ik heb zelf nu een systeem zo, dat er nog enkel 2 fans inzitten. 1 voor de vga-kaart (9800XT) en 1 voor de voeding. Als ik deze stilhoud, dan verbaast mij dat de pc er niet veel stiller op wordt, want nee, het zijn de HDD's die rond zitten te draaien en de overige herrie veroorzaken...

De CPU is gekoeld met waterkoeling, en gebruik daar een pomp bij die je bijna niet hoort. De enige oplossing voor mij om die hdd's stil(ler) te krijgen zijn zo'n zalman hdd-coolers met heatpipe technologie. Heb geen airflow op de hdd's, maar die worden maar 35 graden... goed genoeg voor mij.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
Ik heb hier mijn servertje passief gekoeld, op dit moment nog op de voeding na, maar daar moet ik dus ook nog een passief model voor gaan kopen.

Ik heb een AMD Duron 1600 Mhz op 1,5 volt (stock) met daarop het koelblok van een Thermaltake Silent Tower. Het geheel staat als losse componenten op een tafel dus de warmte kan hij wel kwijt. De grafische kaart is een Geforce 2 MX (oudje dus) met daarop het koeblokje van een ECS K7S5A moederbord chipsetkoeler. De grafische kaart is dmv Rivatuner teruggeklokt naar 90 Mhz core en 75 Mhz geheugen. Ik heb toch 0,0 3d power nodig dus dit maakte in feite niets uit.

Idle is de processor zo'n 50 graden, bij voor mij normaal server gebruik rond de 55 graden en stressed gaat hij richting de 60 graden. Op dit moment is hij 54 graden warm.

Ik denk dus dat het voor jouw P4 sowieso moeilijk word om hem passief te koelen, mijn Durontje gebruikt ongeveer 40 watt stroom (losse processor) en een P4 2,4 Ghz zal ergens rond de 70 watt zitten schat ik zo.

Ik hoop nog deze week een Abit KD7 moederbord te bemachtigen omdat ik ook nog wat registered ECC DDR geheugen heb liggen wat niet in het huidige moederbord past. De KD7 is in staat om de processor te undervolten, met andere woorden de vcore omlaag te zetten tot ongeveer 1,1 volt. Hoever dat de processor stabiel blijft is afwachten, maar het valt te proberen.

Overigens leverder het terugklokken naar 1200 Mhz met dezelfde vcore niet echt een denderend resultaat op, hij werd iets van 3 graden koeler, ik denk dat de vcore omlaag gooien veel meer uitmaakt.

Wil je echt passief gaan koelen dan kun je als je het mij vraagt bijna niet om een AMD processor heen, met name de 90 nm semprons voor socket 754 moeten wel te doen zijn lijkt me zo.
Pagina: 1