[iBook] Snelheid cd-rom vertragen

Pagina: 1
Acties:

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Na een tijdje met mijn iBook gewerkt te hebben, heb ik nu toch een nadeel ontdekt waar ik eigenlijk geen oplossing voor kan vinden. De cd-rom maakt namelijk aardig wat geluid.

Tot nu toe stoorde ik me er niet erg aan, omdat ik niet zo veel cd's gebruik. Maar ik heb nu Warcraft III maar weer eens uit de kast getrokken en geluid uit de cd-rom is toch wel storend te noemen tijdens het gamen.

Op mijn oude IBM had ik in het BIOS een instelling om de toeren wat lager te zetten zodat het geluid wat minder was. Ook kan ik me nog een programma'tje van Nero herrinneren wat softwarematig de snelheid van de cd-rom kon beïvloeden.

Is er ook zo'n programma'tje voor mijn iBook? Of beter nog; zit die optie in Mac OS X? Zoeken op google en de search levert niets bruikbaars op namelijk en ik kan ook niets vinden in de system prefs.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik heb hier ook es naar gezocht, ook mijn drive vind ik teveel herrie maken, vooral met DVDRs.

Onder Linux kan je hetgene wat je wil doen met hdparm -E <snelheid>, meestal is 1 speed lager dan het maximum wat de drive kan al voldoende. Voor OS X heb ik nog niet zoiets gevonden, hdparm is helaas Linux-specifiek.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik weet niet of het met Warcraft 3 kan, of dat dit ook maar uberhaupt een echte oplossing is, maar je kan proberen om een image te maken van je cd. Dit kan je makkelijk doen met DiskUtility of Toast. Beidde kunnen elkaars formaat aan dus dat is ook geen probleem. Enige is wel dat sommige spellen dus een goede cd checker hebben en dus vragen naar een orginele cd ipv een virtuele.

Wederom, geen idee of W3 dit checkt.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Voor zover ik weet is er alleen zo'n soort programma voor MacOS 9.2.2, je zou kunnen proberen om dat te draaien. Ik weet zo niet meer van welk bedrijf dat ook al weer was.

EDIT
Linkje :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 21:48 ]