Toon posts:

PCI FX5200 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een PCI FX5200 kaartje. Ik kan hem echter niet installeren. Hij lijkt te werken, maar na 40 seconden valt het beeld steeds uit. De monitor ontvangt dan geen signaal of zo. Ik kan de kaart dus niet installeren op deze manier. Het gebruikte besturingssysteem is windows 2000.

Ik krijg dus alleen het opstartscherm van win2000, ik kan nog net het wachtwoord in typen en dan valt hij uit (de monitor springt op stand-by). Hoe kan ik dit voorkomen?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je er eerst een andere kaart in gehad? Kun je wel in veilige modus opstarten? Als er eerst een andere kaart in heeft gezeten, een ATI oid, heb je best kans dat hij het in windows niet doet omdat er een verkeerde driver wordt geladen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele tijd geleden inderdaad drivers geinstalleerd van een geïntegreerde chipset. Ik heb de geïntergreerde grafische kaart echter wel eerst gedeinstalleerd via apparaatbeheer. is dat niet voldoende misschien?

(gaat om een pentium 3 systeem op 733 mhz, zonder agp slot --> IBM netvista)

*hij valt toch weer weg... nu alleen iets later.. iemand iedeeën nog?

Ik sanp er nu helemaal niks meer van. vanalles geprobeerd, maar in windows valt de boel toch steeds weer uit. uiteindelijk start hij dan opnieuw op.

Ik heb mogelijk een probleem gevonden. De Intel 82801AA USB Universal host controller gebruikt hetzelfde irq als mijn videokaart. Nu is alleen de vraag hoe ik dit kan wijzigen onder windows 2000. Het lukt maar niet. In de probleemoplosser van windows staat dat je het vakje 'automatische instellingen gebruiken' onder het tabblad 'bronnen' (via apparaatbeheer) moet uitvinken. Helaas kan dit niet, want het vakje is grijs en dus niet aanklikbaar. Ik kom er niet meer uit..... Please help!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 01:16 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je de onboard chip niet uitgezet in je bios? Als hij daar uitstaat, zal hij waarschijnlijk geen IRQ meer vragen. Maar, heb je nou al geprobeerd om het één en ander in veilige mode te doen?

Verwijderd

je zou kunnen proberen het kaartje in een ander slot te steken...

anders zou je misschien kunnen kijken of er een optie is om de DMI-pool oid te resetten, maar dat schijnt per moederbord een andere naam te hebben bij mijn moeders pc heet dat NVram, maar ik heb ook biossen gezien waarbij het ESDL oid heet, op mijn asrock bordje kan ik zo gauw niet vinden hoe dat heet (of het zit er niet op, dát zou ook nog kunnen)...

je zou ook kunnen kijken of je wel het een en ander kunt instellen als je in je bios PNP OS installed aan of uit zet...

my few cents

Verwijderd

Topicstarter
@saviour & mstreurman

Ik heb in de bios en in de veilige modus de onboard grafische kaart uitgezet. Die kan die niet meer opstarten.

In de veilige modus heb ik ook gezien dat de ACPI dezelfde IRQ heeft als de videokaart en de netwerkkaart. Namelijk IRQ 11. Ook de USB host controller of zo gebruikt die IRQ. Ik kan de IRQ echter met geen mogelijkheid weizigen.

Ik heb geprobeerd de grafische kaart in één van de andere sloten te steken. In dat geval springt de monitor al op stand-by na 10 seconden en kan ik helemaal niks meer doen.

De vraag is nu hoe ik de IRQ zo geweizigd krijg dat de grafische kaart in ieder geval apart zit (OS=Windows2000).

Iemand die weet hoe dit werkt? of nog andere ideëen?

Okey, ik weet nu 100% zeker dat het aan IRQ ligt. Na een bios update heb ik de irq van de acpi kunnen weizigen in nummer 10. De videokaart staat op 11. Het werkt prima. Hij springt niet langer op stand-by, tenzij... Ik er een andere pci kaart bij wil stoppen. Deze komt dan namelijk ook automatisch op irq 11. Dan gaat het hele zaakje dus meteen weer fout. Ik kan nu dus gamen, maar niet internetten (aparte netwerkkaart die persee irq 11 wil net als de videokaart). Ik heb ook geen geluid. Geluid wil namelijk IRQ 10 hebben en die is nu bezet door de acpi. acpi kan echter alleen irq 9 - 10 of 11. 9 is ook bezet. Iemand ideëen?

Weer een stapje verder. De Netwerk kaart werkt nu. Windows draait redelijk stabiel, als ik echter een spelletje ga spelen springt hij naar een tijde toch weer in stand-by. Vreemd vreemd vreemd...

(p.s. herinstallatie windows 2000 werkt ook niet. ben nu al 20 uur bezig, pfft....)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 22:11 ]

Pagina: 1