Toon posts:

DTS/Dolby Digital met 4 speakers via receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu 4 speakers. Waarvan 2 front speakers en 2 surround speaker. Ik heb een jvc-rx5052 receiver en daar wil ik nu mee surround sound creëren, dan wel via dts of dolby digital. Is dit mogelijk met 4 speakers, zo ja welke surround mogelijkheden heb je dan?
Ik heb het dvd signaal coaxial aangesloten naar de receiver en het videosignaal gewoon via scart.

Waarom kan ik nu geen dolby digital oid? Heb je daar echt 5 speakers voor nodig?

Bij voorbaat dank

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon in het menu van de receiver aangeven dat je maar 4 speakers hebt (front/rear), en klaar.

Staat vast ook gewoon in de manual!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Ja, als je receiver dolby digital kan decoden en uberhaupt meerkanaals is dan
stereo, dat kan ik ook niet ruiken vanaf hier :).

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:26

Bergie

Lekker belangrijk...

Het is inderdaad wel een meerkanaals receiver met DD/DTS decoding dus hij zou iig wel aan moeten geven dat hij een Dolby Digital signaal ontvangt van de dvd speler. Dan is het vanaf dat punt afhankelijk van de instelmogelijkheden op de receiver of je wel of niet aan kan geven dat je zonder center speaker wilt werken.

Yamaha MT-09

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zou moeten werken, maar zorg wel dat je de center en subwoofer uitschakelt op de receiver.

Verwijderd

Topicstarter
Hij herkent automatisch dat er geen center en sub aanwezig zijn. Maar, zodra ik dus dolby digital dan wel dts selecteer blijft dat betreffende logo knipperen. Hij laat dan ook alleen de front speakers zien, terwijl hij dus ook zou moeten aangeven dat er surround speakers(rears) zijn aangesloten.

Ligt dit aan het inkomende signaal of aan het uitgaande signaal van de receiver?

Hij is coaxiaal aangesloten dus in principe zou het inkomende signaal goed moeten zijn?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
Mijn versterker doet het prima, ik heb een pioneer, draai zonder center (oftwel met een phantom) en zonder sub.

Vindt het zonder center beter klinken dan met!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:34

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 08:08:
Hij herkent automatisch dat er geen center en sub aanwezig zijn.
Weet je dat zeker? Je kan toch met dat draaiknopje rechtsonder instellen welke speakers je aangesloten hebt :? Ik dacht dat dat met die JVC receivers ook gewoon kon.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Moet je niet nog in de dvd-speler veranderen dat het geluidssignaal via coax weggaat naar de receiver...? Bij mij was dat vorig jaar namelijk wel het probleem (weliswaar met andere receiver, maar wie weet werkt het) en na het veranderen werkte alles wel.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Wat is de deal nu eigenlijk? Koop een center speaker en je bent van dit gezever af. DTS en D. Digital is 6 kanaals, dus ga niet zitten modderen met 4 speakers. |:(

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 07:00
tja... ik zit ook nog ff met 4 speakers (plus sub). Geld groet me jammer genoeg niet op de rug ;)

Verwijderd

Topicstarter
LaborGardens schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:42:
Moet je niet nog in de dvd-speler veranderen dat het geluidssignaal via coax weggaat naar de receiver...? Bij mij was dat vorig jaar namelijk wel het probleem (weliswaar met andere receiver, maar wie weet werkt het) en na het veranderen werkte alles wel.
Is dit wel vaker het geval dan.

Het is inderdaad zo dat als ik dolby digital dan wel dts selecteer, dat het geluid dan automatisch vanuit de tv komt. Is dit dan het probleem? Daarentegen is het wel zo dat, ik wel pro logic kan selecteren en dan komt er gewoon geluid uit alle 4 de boxen. Hoe kan het dan dat ie niet zou herkennen dat het geheel coaxiaal is aangesloten?

Btw, dat van die speakers selecteren via de receiver, dat heb ik gedaan. Als ik dan bijvoorbeeld op 4.0 channel instel en dan bijv subwoofer selecteer, dan staat er subwoofer no dus dan lijkt me dat ie herkent dat er geen sub is aangesloten of niet dan?

iig bedankt voor de tips tot nu toe.

• Jag

Jag

Ik snap niet helemaal wat er aan de hand is, maar je moet je op je receiver instellen dat ie het AC3 signaal op de spdif uitgang zet en niet zelf gaat decoden. Dit is een instelling van je dvd speler. Maar je kan het meestal wel op je receiver zien wat voor signaal de dvd speler stuurt. Als de dvd speler gaat decoden (niet goed), dan krijg je op je receiver een pcm signaal binnen (stereo, met dolby prologic krijg je dan idd geluid via al je speakers). Als ie netjes het AC3 signaal doorstuurt, dan zie je Dolby Digital op je receiver's display als het goed is. Met meestal ook een indicatie erbij hoeveel kanaals het signaal is (Dolby digital gaat van 1.0 tot 6.1). Als het gewoon een standaard 5.1 signaal is, zie je de tekentjes van je linker en rechter front, de linker en rechter surround en de center en sub. Dit (dus wat er binnen komt) is bij mij onafhankelijk van wat ik aan speakerinstellingen in mijn receiver heb staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 07-12-2005 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat alleen op linear pcm nu. Dat is dus niet goed? Als ik dts selecteer, dan verschijnen er wel 4 vakjes voor de boxen zeg maar (weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen), maar alleen de left front en right front zijn dan aangegeven, de achterste zijn dan niet ingevuld. Dit is dus niet goed?

Hoe zorg ik ervoor dat ie dan via de receiver het goede signaal geeft.?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:06:
Hij staat alleen op linear pcm nu. Dat is dus niet goed? Als ik dts selecteer, dan verschijnen er wel 4 vakjes voor de boxen zeg maar (weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen), maar alleen de left front en right front zijn dan aangegeven, de achterste zijn dan niet ingevuld. Dit is dus niet goed?

Hoe zorg ik ervoor dat ie dan via de receiver het goede signaal geeft.?
4 vlakjes voor de boxen? Snap er niks van :P.

Je moet zoiezo in de instellingen van je dvd speler zijn. Hoe je het precies moet instellen verschilt per dvd speler. Bij mijn speler kan ik Dolby Digital out selecteren, of Dolby Digital -> PCM. Die laatste moet je dus niet hebben. Dikke kans dat het bij jouw dvd speler anders genoemd is, kijk anders gewoon ff in de manual. Zo moeilijk is het allemaal niet en je kan natuurlijk gewoon ff zelf experimenteren. Als het goed is zie je op je receiver icoontjes voor alle speakers als de dvd speler het goede signaal stuurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu helemaal geen geluid meer, als ik kies voor digital. Dan komt het geluid uit de tv. Ik snap er niks meer van :'(

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:26:
Ik krijg nu helemaal geen geluid meer, als ik kies voor digital. Dan komt het geluid uit de tv. Ik snap er niks meer van :'(
Heb je de gebruiksaanwijzing al gelezen van de receiver en dvd speler?

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik er continu bij zitten. Er staat gewoon niks in verder dan wat ik al heb geprobeerd. Maar, ik moet het dus in dat linear pcm zoeken? Daar staat ie nu op namelijk?

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ie het via de coaxiale aansluiting (AC3 ofzo) doet?

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Heb je op de receiver ingesteld dat de coaxiale ingang ook bij het DVD input knopje hoort?
Heb je op de DVD speler ingesteld dat ie 5.1 via de coaxiale uitgang moet sturen?
Is de DVD die je probeert wel in DD/DTS 5.1, vaak is een DVD menu gewoon 2.0.

Zo ja, start de dvd en druk op de surround toets van de afstandsbediening, tot ie zegt Surround Auto

Ik heb zelf een rx5050 (zelfde maar dan zwart) en die herkent volgens mij niet automatisch dat er geen center en sub aangesloten zijn

/edit:
Ik heb zelf ook maar 4 speakers, dus daar ligt het zeker niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door cerebrum op 07-12-2005 21:55 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Verwijderd

Topicstarter
Wow, ik heb em nu zover dat ie dolby digital met 4 speakers doet. Dat is al een flinke verbetering. Ik heb via de dvd speler ingesteld dat ie dus alles met dolby digital en dts moet versturen zeg maar. Dat werkte, want ik kan nu iig dolby digital, met dts doet ie het nog steeds niet. Mja, kan dat ook aan de soort speakers liggen? Of de bekabeling?

De front speakers zijn met monster bekabeling aangesloten en de surround nu nog met gewone bagger kabels. Ik ga daar zowiezo dikke kabels voor kopen want dat is iig al veel beter.

Dts is dus niet mogelijk met 4 speakers?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:42:
Die heb ik er continu bij zitten. Er staat gewoon niks in verder dan wat ik al heb geprobeerd. Maar, ik moet het dus in dat linear pcm zoeken? Daar staat ie nu op namelijk?

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ie het via de coaxiale aansluiting (AC3 ofzo) doet?
Geef anders ff het typenummer op van je dvd speler, misschien dat de handleiding online staat. Want dit schiet niet echt op :P.

Ff voor de duidelijkheid: je gebruikt nu steeds al de coaxiale uitgang (en het tv geluid mag je uitzetten, dat heb je niet nodig (uberhaupt nooit trouwens)), alleen komt er waarschijnlijk een pcm signaal. Op een DVD staat een ac3 signaal, een geencode meerkanaals signaal. Dat moet door een decoder heen voordat het door de eindversterkers kan. Die decoder zit zowel in je dvd speler als je receiver, alleen je wilt dus die van je receiver gebruiken (dat is praktischer en beter). Je moet dus in feite in je dvd speler instellen dat ie niet het ac3 signaal moet decoden maar dat ie het onveranderd door de digitale uitgang naar je receiver moet sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Sony DVP-NS32 dvd speler. Daarin staat nu alles zo goed mogelijk ingesteld, zodat er geen pcm signaal meer word verstuurd. Dat klopt nu ook want, ik kan dus nu gewoon dolby digital een dvd kijken. Alleen hoe kom ik erachter of dit door de receiver ge-decode 8)7 word of door de dvd-speler?

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:26

Bergie

Lekker belangrijk...

baquelappe schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:35:
...DTS en D. Digital is 6 kanaals...
offtopic:
Niet waar! Je kan net zo goed een doodnormale stereo track, 2.0 dus, in DD formaat hebben. Het is dus zeker niet per definitie 6 kanaals. DTS begint inderdaad wel bij 5.1 geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergie op 07-12-2005 23:16 ]

Yamaha MT-09

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
DTS werkt prima met 4 speakers. De DVD speler weet immers niet dat er maar 4 speakers zijn aangesloten op de receiver. De receiver verzint wel een manier om het geluid toch zo volledig mogelijk weer te geven. (bas naar de front speakers, phantom center speaker)

Ik zou het zoeken bij de instellingen van de DVD speler...
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:45:
Alleen hoe kom ik erachter of dit door de receiver ge-decode 8)7 word of door de dvd-speler?
Als de receiver het decodeert, zie je het betreffende DD / DTS icoontje oplichten op het display van de receiver. Als er geen van de icoontjes EN geen "Linear pcm" staat, krijgt hij geen digitaal signaal binnen waar hij iets mee kan

[ Voor 42% gewijzigd door cerebrum op 08-12-2005 07:51 . Reden: toevoegingen... ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Pagina: 1