Keer op keer geen windows meer :S

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:43
Beste mede techneuten,

Ik heb reeds een pc gebouwd die voor zover ik weet goed moet werken.
Het tegendeel is echter het geval.

Systeem:
MSI K8MM-V
AMD Sempron 64 3000+
merkloos 512MB (in bank 1)
2x HDD (Maxtor40gb en Seagate40gb)
CD-rom 42x
CD/DVD-RW Lite-on
Aopen kast QF50A (Zwart) incl. bijgeleverde 300Watt voeding, schijnt redelijke voeding te zijn (volgens winkelier)
De 12V1 is 8.0A en de 12V2 is 14.0A.

Had eerst langzame start tussen bios scherm en windows laad scherm, dit is reeds verholpen door één half rotte HDD te verwijderen.
Nu nog last van keer op keer dataverlies in windows waardoor deze niet meer start.

Heb al van alles geprobeerd, namelijk:
Geheugen getest en bleek dat het geheugen rot was, dus vervangen maar nogsteeds fouten.
HDD er uit gegooit(Seagate) aangezien deze al half rot was.
HDD gestest met programma van maxtor, fouten gevonden en kunnen repareren.
Bois update gedaan om 64bit processor te ondersteunen maar las dat dit niet nodig was omdat ik met 32bit windows natuurlijk geen 64bit gebruik dus hoeft het mobo hier ook niks over te weten.
Al zeker 4x windows opnieuw geinstalleerd.

Ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik moet doen.

Ik heb tehoren gekregen dat de voeding waarschijnlijk te zwak is maar op de tweakers.net site staat een systeem aangeraden met hogere spec met deze zelfde kast en voeding, ook de winkel (euromaxi) zegt mij dat dit eigenlijk niet aan de voeking kan liggen.

Deze laatste keer duurde het wel een stuk langer voor er fouten kwamen als toen het geheugen rot was.

Mijn laatste ideën zijn:
HDD en CD spelers op andere 2e voeding aansluiten maar weet niet of dit zondermeer kan.
Andere HDD proberen, ben alleen bang hier ook fouten op te krijgen.
Weer een rot geheugen??? Heb het wel getest(memtest86) maar na 8 run's geen fouten(bij vorige na 6 run's fouten), wellicht moet ik langer testen?

PC start nu goed op tot en met het laad scherm van windows maar gaat gelijk herstarten wanneer hier welkom scherm geladen zou moeten worden.

Dacht dat dit aan de hardware moest liggen dus van daar op dit forum..

hoop dat iemand mij kan helpen!! wor gek hierow 8)7 |:( :?

[ Voor 4% gewijzigd door rpd op 06-12-2005 19:57 ]

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Neem deze eens door, dan kun je wat beter verklaren waar het probleem zit.

• rpd
bedankt.. stom dat ik het zelf nog niet gevonden had maarja.. 8)7

ben helaas nog niet helemaal geholpen..

Die voeding kan ik van de week proberen omdat ik al op een nieuwe zit te wachten..
Het is een "Levicom X-Alien" 450Watt met 30A op de 12V en 28 op de 5V lijn.
De voeding die er nu in zit levert volgens mij net geen 4,8V op de 5v lijn.. mischien is dit een reden van dataverlies? neem aan dat in een aOpen kast wel een aOpen voeding zit waarvan ze hier vertellen dat die goed zijn.. :?

Maar is de voeding dan nog het enige waar ik het in moet zoeken?

Kan het eventueel nog aan de HDD liggen?
Moet er nog even bij vermelden dat de HDD altijd goed heeft gewerkt in een vorig systeem..

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
Bois update gedaan om 64bit processor te ondersteunen maar las dat dit niet nodig was omdat ik met 32bit windows natuurlijk geen 64bit gebruik dus hoeft het mobo hier ook niks over te weten.
Herkent je moederbord de processor wel goed? Dus er staat tijdens het opstarten wel iets als AMD Sempron 64 3000+ ofzo?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ramon de Jesus schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:07:
[...]
Herkent je moederbord de processor wel goed? Dus er staat tijdens het opstarten wel iets als AMD Sempron 64 3000+ ofzo?
Is je moederbord sowieso wel goed? Heb je een andere pc beschikbaar om je overige hardware in te testen? Is je systeem "kaal" wel stabiel?

• rpd
Ramon de Jesus schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:07:
[...]
weet niet zeker.. zal morgen kijken. heb helaas die pc niet hier...

En wat betreft kaal.. is hij dat zo niet dan? moet ik de cd'spelers los halen?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
rpd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:19:
[...]

weet niet zeker.. zal morgen kijken. heb helaas die pc niet hier...

En wat betreft kaal.. is hij dat zo niet dan? moet ik de cd'spelers los halen?
Ja, alles wat niet nodig is loskoppelen. Zo kan je het beste uitsluiten wat er niet kapot is.
Gaat het om IDE schijven of SATA? Check jumpers hardeschijven. Zorg er voor dat die Maxtor ingesteld staat op Cable Select en als dat niet werkt probeer je ook even Master. Dan aansluiten op eerste IDE controller (lees: IDE 0, A, of 1).
Windows weer installeren, en eventuele foutmeldingen opschrijven. Na eerste installatie procedure van Windows CD-rom speler loskoppelen en in Bios op hardeschijf booten en alle andere boot-apparaten uitschakelen.

Vervolgens precies beschrijven wat er gebeurd de allereerste keer dat hij Windows opstart dus na DOS versie van installatie. Probeer zo'n tien keer op te starten en probeer verschillen te horen of zien op je scherm, HDD ledje, keyboard, enz. Houdt de tijd bij na hoeveel seconden hij vastloopt en vergelijk dat.

Post al deze informatie hier en dan kunnen we gaan filosoferen over de oorzaak van het probleem.

Succes!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
draai eens voor de zekerheid memtest86.. klinkt namelijk wel als rot geheugen.

• rpd
ga het een en t ander van jullie proberen..

Vraag me trouwens af hoe ik er achter kom of er wat fout is als hij pas na een week gebruik fouten vertoonde(niet meer opstarten) als ik nu met een cd-os ga opstarten zou hij het toch gewoon altijd doen.. er komen dan toch geen fouten bij het opstarten? hij kan dan niks kwijt zijn omdat hij alles bij de hand heeft.
Bedoelen jullie zo dat ik dan zeker weet dat het de hdd is?
Dit weet ik dan volgens mij bij voorbaad al toch?
Ook denk ik dan dat als de hdd zelf goed is er iets is dat er voor zorgt dat de hdd toch gegeves kwijt raakt.

Nog even iets over het opstarten:
Voor hij deze problemen voor de laatste keer toonde starte hij al niet normaal op.
Hij ging goed door tot het welkom scherm, hier bleef hij dan even 10-15sec staan voor het bureaublad getoond werd, hoorde al wel opstart geluid.
Ook was het eerst zo dat wanneer je internet expl opstarte deze echt snel geladen was, dit kon makkelijk 50x achter elkaar, op het laatst was het zo dat hij nijging had te zeggen expl reageert niet.
Dan zie je je muis alleen in de taabalk en later ook weer gewoon in de internet expl die hij aan het laden was.
Dit vind ik eigenlijk nogal vreemd voor een nieuwe schone pc.

Was vergeten er bij te vermelden dat de pc voor de laatste problemen verkeerd was afgesloten..
Hij was namelijk uitgezet voor het windows laadscherm in beeld was.
Had gezecht dat kast maar dicht moest worden gedaan omdat ik er waarschijnlijk niet meer in hoefde te zijn, maar dat dat beter kon worden gedaan als de pc uit is.
Ik weet dat het nooit goed is de pc zomaar uit te zetten maar deze fout heb ik nog nooit gezein na zo'n geduldloze actie.

[ Voor 45% gewijzigd door rpd op 07-12-2005 10:46 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Andere topictitel is wel gewenst. (anders lokt het eerder flames uit dan oplossingen denk ik)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• rpd
sorry maar hoe verander ik de titel dan?

Ik heb trouwens de HDD weer getest en Het maxtor programma PowerMax 4.12 geeft een error.
De schijf moet vervangen worden en ik heb een nummer gekregen om eenRMA formulier in te kunnen vullen.

Nu is alleen de vraag, hoe kom t het dat ik twee kapotte HDD's heb die voorheen in een ander systeem goed werkte?
Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?
En kan het zijn dat een nieuwe HDD ook stuk gaat wanneer ik deze in dit systeem zet?

Ik heb de volgende voltages nagemeten met een multimeter tijdens het testen met PowerMax:
12V+ = 12,06/12,07
5V+ = 5,16/5,17

ziet er goed uit lijkt mij.

Pagina: 1