Memtest error

Pagina: 1
Acties:

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:57
Ik heb een vaag probleem, ik krijg steeds error's in memtest. Dus ik het geheugen in een andere pc getest daar doet alles het goed. Dus ik maar mijn geheugen (van mij eigen PC) in de kapotte pc gedaan, nog steeds error's.
Ik heb een Epox 5vkmi moederbord met een 2,66 Ghz P4 processor, 1x 256MB geheugen en 1x 512MB geheugen, beide pc3200 en beide van het merk twinmos. A
ls ik de 256 alleen laat draaien dan heeft die geen error's doe ik de 512MB er alleen in dan geeft die wel error's terwijl die in mijn andere pc geen error's geeft.
Ik snap niet wat er kapot is, ik had al de 512Mb retour gestuurd, toen kreeg ik een nieuwe en nog steeds hetzelfde probleem. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Xato op 06-12-2005 18:07 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat voor specs heeft de 'andere pc' dan? Draait het geheugen in beide PC's op exact dezelfde kloksnelheid, timings en voltage?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de TS mis ik een beetje de exacte specs van het geheugen en exact welke timings ervoor ingesteld worden in BIOS. Post die eens en probeer voor de lol de BIOS timings losser te zetten...

Bovendien kan het zijn dat je gewoon incompatibel geheugen gekocht hebt. Staan de DIMMs op de QVL van Epox voor dit bord?

Oslik blyat! Oslik!

• Xato
De laatste bios staat erop, en gewoon auto bij SPD (of iets dergelijks). En de andere pc is ook gewoon een PC3200 geen aangepaste timings.

Dit is trouwens de exacte namen van de geheugen modules:
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Memory184-P (voor DDR-PC400MHz)
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 Memory 184-P (voor DDR-PC400MHz)
(Dus de el-cheapo versie)

En waar kan ik de QVL lijst vinden want ik kan hem nergens vinden. O+

[ Voor 35% gewijzigd door Xato op 06-12-2005 20:47 ]

• Xato
Iemand nog een idee? O-)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Kijk op beide PC's eens met behulp van bijvoorbeeld CPU-Z wat voor timings het BIOS aan de geheugenrepen geeft. Ondanks dat het in beide gevallen op AUTO is ingesteld kan het zijn dat ze andere waarden toegewezen krijgen.

Maar wat ik verder van je wil weten is of je ook daadwerkelijk stabiliteitsproblemen ervaart. Als alleen Memtest fouten rapporteert en je verder niets merkt kun je het natuurlijk ook door de vingers zien :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Xato
r00n schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:47:
Maar wat ik verder van je wil weten is of je ook daadwerkelijk stabiliteitsproblemen ervaart. Als alleen Memtest fouten rapporteert en je verder niets merkt kun je het natuurlijk ook door de vingers zien :)
De pc is van een kennis van mij, en hij zegt dat hij na 2 á 3x een dvd branden de pc opnieuw opgestart heeft. Bij mij is die nog niet 1x uitgevallen, maar ik kan ook niet lang testen met Prime95 want die errort al bij de eerste test.

Dit is de error trouwens:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Execution halted.

[ Voor 13% gewijzigd door Xato op 08-12-2005 08:29 ]

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:32:
In de TS mis ik een beetje de exacte specs van het geheugen en exact welke timings ervoor ingesteld worden in BIOS. Post die eens en probeer voor de lol de BIOS timings losser te zetten...

Bovendien kan het zijn dat je gewoon incompatibel geheugen gekocht hebt. Staan de DIMMs op de QVL van Epox voor dit bord?
[offtopic]
nou ik zet niet voor de lol de bios timings losser hoor :+

[ontopic]
En als je alleen die 512 erin plaats ?
werkt dat dan ?
EN probeer nog eens andere reepjes te lenen , misschien heb je zulke pech dat ze allemaal naar de grootjes zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 09:30 ]

• Xato
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:27:
En als je alleen die 512 erin plaats ?
werkt dat dan ?
EN probeer nog eens andere reepjes te lenen , misschien heb je zulke pech dat ze allemaal naar de grootjes zijn.
Had ik al gedaan en ook error's. In mijn eigen PC doen ze het alle goed zonder error's. Ik krijg ook 180000 error's in memtest dus lijkt me een flinke fout maar waarin?

Verwijderd

Xato schreef op donderdag 08 december 2005 @ 15:50:
dus lijkt me een flinke fout maar waarin?
Moderbord of processor?
Memtest gebruikt 3 delen van je systeem: processor, geheugen en moederbord. En test dus de combinatie van deze 3. Als geheugen goed is (werkt zonder problemen in ander systeem zoals je zegt), blijven de andere twee over.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 07:32 ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 07:31:
[...]
Moderbord of processor?
Memtest gebruikt 3 delen van je systeem: processor, geheugen en moederbord. En test dus de combinatie van deze 3. Als geheugen goed is (werkt zonder problemen in ander systeem zoals je zegt), blijven de andere twee over.
Dit klopt natuurlijk niet altijd, incompatible geheugen werkt soms niet lekker. En dan kan je fouten krijgen, dus er hoeft niks met mobo/ cpu mis te zijn.

Misschien wel een wijze vraag is"heeft de computer al een tijd goed gefunctioneerd?"

• Xato
Sharkys schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:47:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet altijd, incompatible geheugen werkt soms niet lekker. En dan kan je fouten krijgen, dus er hoeft niks met mobo/ cpu mis te zijn.

Misschien wel een wijze vraag is"heeft de computer al een tijd goed gefunctioneerd?"
Hij loopt hele avonden idle, maar als hij stressed dan schiet hij af en toe, dat doet die al vanaf het begin, dus ik ging zoeken en toch zag ik die error's bij memtest.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xato schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:43:
De laatste bios staat erop, en gewoon auto bij SPD (of iets dergelijks). En de andere pc is ook gewoon een PC3200 geen aangepaste timings.
'gewoomn auto bij SPD (of iets dergelijks)' is geen antwoord. Vooral niet omdat SPD gewoonweg niet betrouwbaar is. Enige manier om zeker te zijn is met de hand instellen conform specs van de fabrikant. Dat is ook de enige manier om hier te troubleshooten wat er precies mis is.
Dit is trouwens de exacte namen van de geheugen modules:
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Memory184-P (voor DDR-PC400MHz)
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 Memory 184-P (voor DDR-PC400MHz)
(Dus de el-cheapo versie)
Beter, maar u gaat nog niet door voor de cigaar. Zo'n reep heeft chips erop. Zoals duidelijk in het PMG Beleid gemeld staat dien je bij specs van geheugen ALTIJD de gebruikte chips op te geven. Gewoon op de reep kijken naar die zwarte rechthoekjes, daar staat text op. Post die (dit is geen rocket science ofzo 8)7 )
En waar kan ik de QVL lijst vinden want ik kan hem nergens vinden. O+
Blijkbaar doet Epox daar niet aan :X

Mail ze met de vraag wat getest is met dat bord (en waar je die info voortaan kunt vinden)...

Oslik blyat! Oslik!

• Xato
dion_b schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:45:
[...]

'gewoomn auto bij SPD (of iets dergelijks)' is geen antwoord. Vooral niet omdat SPD gewoonweg niet betrouwbaar is. Enige manier om zeker te zijn is met de hand instellen conform specs van de fabrikant. Dat is ook de enige manier om hier te troubleshooten wat er precies mis is.

[...]

Beter, maar u gaat nog niet door voor de cigaar. Zo'n reep heeft chips erop. Zoals duidelijk in het PMG Beleid gemeld staat dien je bij specs van geheugen ALTIJD de gebruikte chips op te geven. Gewoon op de reep kijken naar die zwarte rechthoekjes, daar staat text op. Post die (dit is geen rocket science ofzo 8)7 )

[...]

Blijkbaar doet Epox daar niet aan :X

Mail ze met de vraag wat getest is met dat bord (en waar je die info voortaan kunt vinden)...
Ok, de timings in de bios staan op 2,5-4-4-9 en dan nog iets dat was 15.

Op de 512 staat:
Twinmos 0544D TMD7608F8E501

De 256MB komt zo (moet ik ze ff omwisselen)

• Xato
Vanwege een of andere vage rede kan ik niet edit-en dus mijn excuses hiervoor.
Op mijn 256MB staat:
Twinmos 0540D TMD7608F8E501

Net alleen de 512MB laten draaien en dan kan ik gewoon 4 uur prime95 draaien zonder error's. Dus het probleem zit in het met 2 modules werken. :?

De timings staan volgens everest nu op:
2.5-3-3-8 CR2

[ Voor 50% gewijzigd door Xato op 10-12-2005 12:46 ]

• Xato
Liev kickje O-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xato schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 21:30:
Dus het probleem zit in het met 2 modules werken. :?
Dat kan heel goed. Twee modules belasten de bus zwaarder dan een module, het kan sowieso het geval zijn dat twee modules die elk afzonderlijk op een bepaalde timing wel werken, samen een lossere timing nodig hebben. Gewoon timing tikje losser zetten met beide samen, dan zou het moeten werken. Dit is best basic en staat gewoon in de RAM FAQ uitgelegd.

Lukt het echt niet, dan kan het zijn dat de modules eenvoudigweg incompatibel zijn met elkaar (al lijkt me dat in dit geval erg onwaarschijljk)

Oslik blyat! Oslik!

• Xato
dion_b schreef op zondag 11 december 2005 @ 16:55:
[...]

Dat kan heel goed. Twee modules belasten de bus zwaarder dan een module, het kan sowieso het geval zijn dat twee modules die elk afzonderlijk op een bepaalde timing wel werken, samen een lossere timing nodig hebben. Gewoon timing tikje losser zetten met beide samen, dan zou het moeten werken. Dit is best basic en staat gewoon in de RAM FAQ uitgelegd.

Lukt het echt niet, dan kan het zijn dat de modules eenvoudigweg incompatibel zijn met elkaar (al lijkt me dat in dit geval erg onwaarschijljk)
Ik heb de timings al veel losser gezet, zelfs op 3 Cas i.p.v 2.5 en ook dan nog steeds error's |:(
Pagina: 1