Toon posts:

Direct ADSL KPN modem/wireless

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Vandaag hebben we ons ADSL direct pakketje van KPN gekregen. Hierin zit een wireless modem Speedtouch 716 v5 WL, kabels etc. Nu heb ik een Acer notebook Travelmate 4000, waar ik zelf Windows opnieuw heb geinstalleerd. Daarna het Acer Managemet pakketje op gezet hebt.

Nu heb ik op mijn Acer notebook Intel PROset wireless als wireless connection manager (wat op zich raar is, want op de originele installatie zag dit er heel anders uit :/ )
Nu heb ik de Speedtouch direct aangesloten op het punt in de meterkast waar de telefoonlijn binnenkomt. De modem aan de muur buiten de meterkast opgehangen en connectie gemaakt met mijn notebook.

Voordat ik hier kwam wonen had ik internet via Planet met een Linksys modem die beneden in de slaapkamer stond. Deuren dicht en verbinding was maximaal. Alleen moest ik elke keer een andere poort kiezen omdat de verbinding soms weg viel en weg bleef.

Nu heb ik het 'probleem' dat waar ik ook sta mijn Intel PROset metertje aangeeft dat de verbinding met de modem die beneden in de gang staat, redelijk a 1Mbps is. Terwijl hij toch meer dan Redelijk Goed aan zou moeten kunnen geven. Het is een modem met 54Mbps.

Er is geen stoorzender in de buurt want de modem hangt buiten de meterkast aan de muur. Er zit maar 1 deur tussen beneden en boven en volgens mij is dit gebouw niet vol met staal.

vragen:

- is er een andere Wireless Connection Manager/ driver voor mijn wireless kaart die het beter zou kunnen doen?

- ligt het aan de Speedtouch modem van KPN?

- Heeft het uberhaupt invloed op mijn download snelheid als de connectie tussen de notebook en modem minder is dan maximaal? . We hebben ADSL Direct wat 3200Mbps download zou moeten halen.

- andere tips?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:00:
- is er een andere Wireless Connection Manager/ driver voor mijn wireless kaart die het beter zou kunnen doen?
Je zou het kunnen proberen met de wireless zero configuration van Windows XP. Start > uitvoeren > services.msc > eigenschappen wireless zero config > opstarttype auto, status service gestart.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel zal uitmaken.
- ligt het aan de Speedtouch modem van KPN?
Kan, maar er zijn ook genoeg andere oorzaken mogelijk. Het is geen bekend probleem met dit modem, maar je zou zo maar een maandagmorgen exemplaar ontvangen kunnen hebben.
- Heeft het uberhaupt invloed op mijn download snelheid als de connectie tussen de notebook en modem minder is dan maximaal? . We hebben ADSL Direct wat 3200Mbps download zou moeten halen.
Wel als die draadloze verbinding minder dan ca. 8Mb wordt, maar minder dan maximaal is geen probleem.
- andere tips?
Ja! Probeer het radiokanaal van het modem eens om te zetten. Wellicht dat er wat storing zit op het kanaal dat je modem gekozen heeft. Heb je bijvoorbeeld DECT telefonie met het basisstation naast het modem staan? Radiokanaal omzetten: bekabeld aansluiten > browser > 192.168.1.254 > onder Home Network (rode letters), Wireless ( blauwe letters) aanklikken > configure > channel selection naar manual > channel naar (bv.) 11 > Apply
Kijk nu eens hoe de verbinding is en probeer een aantal verschillende kanalen uit.

Verwijderd

Topicstarter
beste,

bedankt voor je uitgebreide reply. Ik heb gedaan wat je zei en soms gaat het beter, maar nog niet optimaal. Is het perse nodig om de modem middels een kabel aan te sluiten wanneer ik het kanaal verander zoals je verteld aan het einde van je advies? Ik heb het namelijk gedaan zonder kabel.

verder snap ik er geen hol van, ik bedoel. De ene keer is het echt 48mbps, dan weer 18, dan weer 11 en dan is het ineens weer 1 of 2... het fluctueert echt de hele tijd. Je zou dus idd denken aan een storing, maar omdat het elke keer goed is en dan weer slecht, weet je nooit echt zeker wanneer je iets veranderd hebt en dat het ook werkt.

help?

• Tropos
  • Niet online
Als je draadloze verbinding goed genoeg is, kan je inderdaad het kanaal draadloos omzetten. Een fluctuerend signaal is ook niet zo'n probleem maar als ie van 48 naar 1 gaat, is dat best extreem. Je zou een programmaatje als netstumbler kunnen gebruiken om te kijken wat er nu precies allemaal met het draadloze signaal gebeurt en of er andere draadloze netwerken in de buurt zitten die wellicht storen. Verder zou ik adviseren om toch eens goed te testen of je het signaal niet nog kan verbeteren door te spelen met de stand van de antenne en evt. storingsbronnen zoals DECT telefonie kunt elimineren. Als er dan nog steeds problemen zijn, kan je het modem in zicht van de laptop op ongeveer drie meter afstand op verschillende kanalen testen. Fluctueert het signaal dan ook zo sterk, test dan nog eens met een andere draadloze adapter (bv. de bijgeleverde St 121g). Fluctueert het ook daar zeer sterk mee, dan zou je de KPN eens kunnen bellen en kijken of ze een storing voor je willen aanmaken. Nog een laatste tip voor als je de helpdesk moet bellen: leg goed uit hoe je het hebt getest en dat je met verschillende WiFi adapters hebt getest en dat je externe invloeden hebt uitgesloten en wees vriendelijk, alleen dan zullen ze een storing voor je aanmelden (eis dus niet op hoge poten een nieuw modem zonder uit te leggen waarom ie defect is). Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
hai Tropos,

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk hebben wij het heel aardig gemeld en de dame aan de telefoon heeft ons zeer uitvoerig geholpen en een call aangemaakt.

Ik ben bij de modem gaan zitten en heb alle kanalen geprobeerd. Op dat moment was er geen fluctuatie maar kwam de sterkte nooit boven de 2 streepjes. Zelfs niet 30 cm van de modem vandaan. Dat is op zich raar toch, want zo dichtbij zou hij toch volledige sterkte moeten geven?

We hebben geen DECT telefoon. Wel een 42"tv die in de woonkamer staat maar verder niets. Ik heb overigens de modem aangesloten op het ISRA (?) punt in de meterkast en de modem buiten de kast aan de muur net onder het plafond gehangen. Ik denk niet dat het aan de positie van de modem ligt want met mijn notebook zie ik ook andere netwerken van de buren en die staan bij mij voluit qua sterkte. Mijn modem komt dus als zwakste naar voren.

Ik zit nu in de woonkamer en kom niet boven de 1mbps. Heb echt alle kanalen geprobeerd maar niet een kwam er goed uit. Ook met de usbstick hebben we het geprobeerd maar die doet het ook niet beter.

Je zou toch echt denken dat het aan de modem ligt. We bellen morgen nog een keer naar KPN en vragen dan om een monteur. Echter, we hopen toch zelf het euvel op te kunnen lossen met jullie hulp want als KPN een monteur stuurt zal die niet morgen op de stoep staan en we kunnen niet atijd thuis blijven.

Is dit helemaal geen bekend probleem? Zijn er nog andere dingen die mee kunnen spelen?

• Tropos
  • Niet online
Kijk eens aan. Je hebt het dus al redelijk uitvoerig getest. Overig is mijn ervaring dat draadloze netwerken op zeer korte afstanden (< 1mtr) juist niet goed functioneren. Je zal wellicht begrepen hebben dat ik ook op de KPN Helpdesk werk. Dat was ook de reden waarom ik adviseerde het probleem vriendelijk en duidelijk voor te leggen bij de helpdesk. Mijn ervaring is dat collega's en ik ook regelmatig klanten aan de telefoon treffen die een zogenaamde expert naar de verbinding hebben laten kijken en die 'expert' heeft dan dat modem dood verklaart. 10 minuten helpdesken later blijkt de verbinding dan dus wel vaak te werken.

Als er al een storing (ticket) openstaat, heeft het weinig zin om de helpdesk opnieuw te bellen. De helpdesk kan dan verder weinig meer voor je doen, alleen evt. toelichtingen op de storing aanmelden. Je zal dan verder gewoon het telefoontje van de technische dienst moeten afwachten. Ervaring is dat dat op dit moment vrij lang kan duren. Er wordt officieel 72 uur gemeld, maar mijn ervaring is dat dat de laatste maanden wel wat langer kan zijn. Vaker bellen naar de helpdesk heeft dan weinig zin, ze zullen je alleen kunnen melden dat de storing open staat en dat je zo spoedig mogelijk wordt teruggebeld. Bespaar je de moeite en de frustratie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tropos op 11-12-2005 01:59 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:00
Installeer eens Netstumbler, kun je grafisch de signaalsterkte en ruis weergeven. Voor een goede verbinding moet je rond de -50 -60dB zitten. Let ook op het rode gedeelte, dit is ruis.
Een sterk flucturerende grafiek betekent ook slechte verbinding, verplaatst in dit geval de router.

http://www.netstumbler.com

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb zelf hier al bijna 3 jaar een ACER Travelmate 800, daar zit ook zo'n wirelessgeval intern. Nou het is gewoon troep, heel slecht ontvangst vind ik persoonlijk. Ik heb er toen gelijk al een externe Wifikaartje bijgekocht van Linksys (54Mb). En die doet het veel en veel beter.
Dus als je de mogelijkheid hebt om een goed extern kaartje te proberen, doe dat dan. En dan weet ik bijna wel zeker dat je een veel beter ontvangs hebt.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Topicstarter
Beste Bram,

bedankt voor je tip, maar we hebben hier 2 notebooks met in die van mij een interne kaart, die van mijn vriendin met een externe kaart en we hebben het getest met die USB key van KPN)...

We hebben een brief gekregen van KPN over onze klacht dat we de drivers en firmware moesten upgraden van de modem, heb ik gedaan en nog werkt het niet.

Mag ik KPN nu weer bellen? :)

Verwijderd

Sluit je oude linksys eens aan en kijk eens of je met dezelfde kaartjes daarop wel een maximaal signaal krijgt? Zo ja, dan zou dat modem wel eens kapot kunnen zijn, zo nee zou ik toch echt voor andere wireless kaartjes gaan.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie andere netwerken van mijn buren en die zijn wel volledige sterkte ...
mijn kaartje werkt dus wel goed/... :(

• Tropos
  • Niet online
Je mag van mij zo vaak bellen als je wilt, ik waarschuwde alleen dat als er een storing open staat het dan niet zo veel zin heeft. Als die storing reeds gesloten is, en de geboden oplossing biedt geen soelaas, dan zou ik inderdaad gewoon nog een keer bellen.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 11:44:
ik zie andere netwerken van mijn buren en die zijn wel volledige sterkte ...
mijn kaartje werkt dus wel goed/... :(
Dan mag je wel concluderen dat je kaartje goed is ja. En het toch bij je modem moet zoeken, in ieder geval modem -> laptop. Je kan ook eens kijken of er geen nieuwere firmware is voor je modem. Is hier te vinden.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste firmware idd al geupgrade..

Tropos, waarom kom je niet gewoon langs om het euvel op te lossen, regel ik gebak voor je :D

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht ff gek te doen, had de linksys eventjes aangesloten (adsl in) op poort 1 (uit) van de speedtouch aangesloten.. ging niet werken.. haha.

het rare is dat wanneer de linksys NIET gevraagd wordt aansluiting te maken met mijn notebook, hij maximale sterkte aangeeft, maar zodra hij verbinding maakt met mijn notebook of de andere notebook via interne netwerkkaart,externe of usb key... de sterkte gelijk daalt.

Verwijderd

okok
zal het ff uitleggen.
ik heb 2 van die dingen geinstalleerd, en ik heb toch redelijk wat ervaring kwa draadloze netwerken na ong 25 van die dingen.
het zijn gewoon BAGGER dingen.
ze halen niet eens van de zolder naar onder terwijl het houten vloeren waren.
toen het ik voor de grap is andere kaartjes geprobeert.
zelfde
conclusie:
wireless antenne is brak

oplossing:
andere accespoint kopen

ok dat dus gedaan, linksys er neer gezet.
54 mbit op begane grond waar er eerst maar 1, 2 of 5 mbit was.

nooit meer problemen gehad :)

succes..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:05:
okok
zal het ff uitleggen.
ik heb 2 van die dingen geinstalleerd, en ik heb toch redelijk wat ervaring kwa draadloze netwerken na ong 25 van die dingen.
het zijn gewoon BAGGER dingen.
ze halen niet eens van de zolder naar onder terwijl het houten vloeren waren.
toen het ik voor de grap is andere kaartjes geprobeert.
zelfde
conclusie:
wireless antenne is brak

oplossing:
andere accespoint kopen

ok dat dus gedaan, linksys er neer gezet.
54 mbit op begane grond waar er eerst maar 1, 2 of 5 mbit was.

nooit meer problemen gehad :)

succes..
ik heb een linksys router beneden gezet en ik had even slechte verbinding!
:(

ik heb nu toch mijn router verplaats van tegen het plafond naar naast het plafond (in de trappengat) en het ziet er naar uit dat de verbinding nu optimaal blijft...mmmm ik rapporteer later of het is gebleven!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:08:
[...]

ik heb een linksys router beneden gezet en ik had even slechte verbinding!
:(

ik heb nu toch mijn router verplaats van tegen het plafond naar naast het plafond (in de trappengat) en het ziet er naar uit dat de verbinding nu optimaal blijft...mmmm ik rapporteer later of het is gebleven!
okok,
maar
heb je toevallig een raam met glas in lood, of gewapent beton oid?
dat is ook een killer namelijk

edit:
had je nou dat kanaal voor de grap al is omgezet?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 13:21 ]

• Tropos
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:05:
ik heb 2 van die dingen geinstalleerd
Zo zo, je hebt er wel 2 geinstalleerd. Er zijn een paar honderdduizend draadloze SpeedTouch modems uitgeleverd, waar relatief weinig problemen mee zijn. Kijk voor de grap hier eens op het forum hoeveel ST topics er worden aangemaakt en hoeveel Linksys topics.

Dus je conclusie lijkt mij volkomen onterecht.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het idd met het beton ofzo te maken heeft want hij blijft nu wel goed, met soms wat dippen naar 5mb.. hij is wel heel onrustig.. en ja ik heb andere kanalen uitgeprobeerd.. maar ga dat zo nog eens proberen.

Overigens kun je je kanaal op je netwerk adapter eigenschappen ook veranderen.. en dus in je beheer tool van de router.. moeten die gelijk staan of...?

Verwijderd

Topicstarter
huh?

ik heb net een telefoon kabel gekocht.. de modem boven gezet.. en de verbinding is nu optimaal, MAAR! hij geeft de hele tijd maximale sterkte aan maar dan geeft ie 54mbps aan en dan weer 2.. maar het trappetje is vol!??
Pagina: 1