Toon posts:

gebruik van een home cinema set voor pc-audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie van alles op het gebied van pc speakers, boxjes etc etc.
nu heb ik in mijn pc een aardige budget geluidskaart (audixy) maar ik moet nu toch echt aan een leuke surround kit...
Nu kan je tegenwoordig voor 100 euro een 5.1 boxensetje kopen die je direct aansluit op je pc...nu kan je echter ook voor 300 euro een home cinema setje kopen incl reciever, en dus je pc aansluiten...
Ook kan je voor 300 euro een stel pc speakers kopen...Qua vermogen lijken de mogelijkheden rond de 300 euri nogal op elkaar...kan iemand mij op een heldere en beknopte wijze uitleggen wat wijsheid is als ik:
gewoon waar voor me geld wil hebben, aldus een goed vol geluid (films en mp3). Ik ben best bereid die 300 euro neer te tellen, maar dan wil ik er ook wel heel wat meer voor terughebben...Ik ben vooral geintereseerd in jullie mening omtrent het gebruiken van zon home cinema set...

Verwijderd

Voordeel van pc speaker set: surround door EAX en dergelijken in spellen.
Voordeel HC set: uitbreidbaarheid, voor meerdere dingen bruikbaar, in het algemeen langere levensduur, vermogen.

Qua geluidskwaliteit zal het met dit bedrag niet veel schelen. HC set's worden pas echt merkbaar beter dan pc speakersetjes rond de (schat ik dan in, correct me if im wrong) 450 euro.

Als je surround in spellen wil: geluidskaart met dolby digital encoding of pc speakerset.
Met toekomst in achterhoofd: HC set. (vooral Yamaha of HK of Marantz of vergelijkbaar complete set, Pioneer al vanaf 400)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dit maakt het duidelijk...
nu rest nog de vraag of mijn soundcard digital encoding ondersteund. Ik heb eens op de creative website gekeken en kan daar bij geen enkele kaart vinden dat dat zo is. Ik denk dus dat deze feature onder een andere naam "verstopt" zit ofzoiets. Ik hbe nu een soundblaster audigy value (zon 7.1) met de volgende features bij movies:

Cinematic Surround Sound in Movies

Enjoy captivating 7.1 multi-channel surround sound with CMSS 3D. CMSS 3D works with any software DVD player supporting Dolby Digital EX or DTS ES decoding for a cinematic movie experience.

en in games:

Only Sound Blaster Audigy series of sound cards support EAX ADVANCED HD to reproduce the acoustic characteristics of gaming environments to give you that winning edge.
7.1 Surround Sound with 3D Games

Sound Blaster Audigy Value accurately delivers 3D Positional Audio in DirectSound 3D games in 7.1 so you know the exact location of your enemy

krijg ik het hiermee voormekaar om surround effecten door mijn home cinema set te pompen, zo niet...? suggesties voor een andere soundcard?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Wanneer je je PC zowel analoog als digitaal aansluit op je HCS, en bij games en muziek analoog gebruikt en bij films digitaal heb je de perfecte oplossing. Bij films Dolby Digital en DTS, en bij muziek alle kanalen hetzelfde (stereo x2) en bij games laat je lekker de PC zelf bepalen waar welk geluid vandaan komt.

Dus 4 kabels voor het analoge 7.1 signaal naar je receiver en 1 kabel voor het digitale geluid.

Ik weet alleen niet of de goedkopere HCS'jes 7.1 direct input hebben...

Verwijderd

Topicstarter
dit klinkt heel mooi allemaal...maw: ik kan dus met mijn soundcard surround gamen?!

hier zijn overigens de specs
High Definition Audio Quality for Playback and Recording

64 audio channel playback with independent sample rates
24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 5.1 speaker output
16-bit and 24-bit recording with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
SPDIF output up to 24-bit resolution at selectable sampling rate of 44.1, 48 and 96kHz

kzie dus geen digital out of in? :( ?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 22:32 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
SPDIF output is je digitale uitgang ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben een nerd maaruh
http://www.creative.com/p...y=205&product=14189&nav=1

ik snap het dus niet...
ik tel 4 uitgangen op deze kaart en dus niet 5...

Verwijderd

Volgens mij zit op de Audigy Value inderdaad geen aparte SPDIF. Eén van de uitgangen zal dan de digitale uitgang worden (vaak de zwarte plug)

Je moet dus kiezen. Of surround analoog, of Digitaal (er zijn uiteraard steeds uizonderingen). Wederom in theorie zou er geen verschil zitten tussen geluidskaarten met SPDIF, in de praktijk valt dat soms wat tegen.

Je kan eventueel wel de kosten spreiden, eerst een goede geluidskaart en dan een betere geluidsset.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag het nu allemaal omdat ik morgen min of meer mijn nieuwe (pc)setje op ga pikken...nu zal het geen probleem zijn om de soundcard nog te vervangen door een duurdere. wat zouden jullie me aanraden om te doen? Het blijkt dus goed mogelijk om over een relatief "goedkoop" Homecinema setje, met beter geluid dan pc boxen, zowel surround films te kijken als te gamen, lijkt het me een prima investering om een paar tientjes meer te spenderen aan een degelijke soundcard.
Kom maar door met die suggesties...
Pagina: 1