detecteren van 'power on' externe firewire harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb een externe harddisk van western digital aan mijn debian (sarge) server hangen. Deze gebruik ik voor backup doeleinden. Mijn huidige backup procedure is als volgt:

1. ik zet de harddisk aan
2. ik mount de schijf op /home/backup mbv "mount /home/backup"...(/etc/fstab is hiervoor aangepast)
3. ik run het backup script
4. na backup, umount ik de schijf weer
5. ik zet de harddisk uit

Op zich natuurlijk redelijk eenvoudig.... maar ik wil het eigenlijk nog een stapje verder automatiseren...

Wat ik eigelijk wil is dat ik ergens detecteer dat mijn harddisk aan is gezet (power on). Gezien het feit dat dit in de logfiles te zien is, ga ik ervan uit dat het ergens softwarematig (scriptje) te detecteren is. En dan wil ik het dusdanig instellen dat bij het aanzetten van de harddisk de backup procedure automatisch wordt gestart.

Het uitzetten is nog even minder belangrijk, omdat dit waarschijnlijk niet automatisch kan. Dat ligt een beetje aan de harddisk (WDXF2500JB).

Heeft iemand een idee of tip voor me? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat dit moet kunnen, maar ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
hotplug...?

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Bedankt! Dat is inderdaad hetgene wat ik zocht. :) Het wordt me alleen niet helemaal duidelijk hoe dat nou zit met kernel 2.6.

Voor 2.4 kernel zou je een directory moeten aanmaken in /etc/hotplug/ voor je firewire, met daarin een bestandje wat het pluggen van een specifiek apparaat in de gaten houdt. Maar ik las ergens dat je dit voor kernel 2.6 anders moest doen, maar ik kan nergens vinden hoe.

Is dit nu gewoon hetzelfde of moet het in 2.6 inderdaad anders?