Processor wordt warm bij Videokaart overklok??

Pagina: 1
Acties:

• Samjung
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 20:42
Hoi

Dit is mijn 1e post, dus gegroet iedereen :)

Probleem:
Toen ik wilde overklokken zag ik tot mijn schrik dat mijn kaart op 400/250 liep, terwijl dit 400/300 moet zijn! (Sapphire Radeon x600 pro VIVO) :(

Bij het overklokken maakte een fan veel herrie, dus ik de kast open gemaakt en kijken voor eventuele vervanging. Nu het rare: Ik ging die kaart weer lekker opwarmen met een overklok, maar tot mijn verbazing is het de fan van mijn proc die gigantisch gaat draaien en herrie maakt! De kaart zelf wordt wel warm, maar is ook wel vast te houden. Mijn vraag is dan ook hoe kan het dat de proc zo warm wordt en dan mijn kloks lager staan dan ze zouden moeten???? Hoe kan ik dit verhelpen??? De fan van de proc is trouwens wel vet groot :/

Help me plz!

Specs als die nodig zijn:
Fujitsi Siemens SCALEO T
P4 HT 3.2 GHZ
512 mb RAM
sapphire x600 pro VIVO
Windows xp SP2
250 gig HD (merk weet ik niet)

Voor overige dingen vraag gerust :D

Groetjes Samjung

• Samjung
plz iemand ik wil dit graag oplossen........of ben ik zo doof dat ik geluid van de verkeerde fan afhoor.:P

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ehm het enige wat ik kan bedenken is dat de CPU meer moeite moet doen om de GPU van voldoende gegevens te voorzien omdat de CPU nog wel eens de snelheid van een videokaart kan drukken bij grafisch zware spellen.

Enne, kicken binnen 24u mag trouwens niet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

probeer je airflow te verbeteren, door dat je GPU warmer word word de temperatuur in je kast ook hoger, dus kan die warmere lucht je processor slechter koelen

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Samjung
ow..ok srry daar voor 8)7 maar wat kan ik er tegen doen? tis nl wel behoorlijk iritant :( . Ik dacht een een andere cooler op de vga kaart zou kunnen helpen maarja.......

EDIT: de lucht wordt direct uit de kast geblazen door de fan.. een ik heb ook vell ruimte in de kast dus...

[ Voor 25% gewijzigd door Samjung op 06-12-2005 18:32 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Geef eens concrete temperaturen van zowel je GPU als je CPU. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Samjung
kan met everest allen CPU zien....
die is dus ong 43 (idle? denk ik)

bij everest staat wel AUX met een beeldschermpie ervoor..misschien is dat het? daar staat iig 26
mobo is 31

op moment van schrijven is de kast open..maar verwarming is wel aan :+
niet dat het veel uitmaakt lijkt het want het is altijd al zo..

Heeft het dan zin om een VGA cooler erop te zetten...bijv zodat de lucht direct de kast wordt uigeblazen ( artic silencer ofzo)????

[ Voor 21% gewijzigd door Samjung op 06-12-2005 19:30 ]

• Samjung
Hmm na 24 uur nog geen antwoord.. ;(

jongens help me aub..zie vraagpost hierboven en startpost :Y)

ik wil dit echt graag oplossen en kan me niet voorstellen dat niemand hier iets op weet :P

Sam

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

43 graden idle is hoog, zorg eens voor een betere CPU koeler en een betere airflow ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Samjung
dit was s'avonds met de verwarming behoorlijk hoog en ook nog een ander pc aan in dezelfde kamer ( 4 bij 3 2.5 ofzo) dus dat vind ik het niet gek. :Y) Hoe kan ik eventueel mijn airflow verbeteren??

Zou het iet helpen als je er een vga cooler op zat zodat die al een deel van de warmte wegneemt....nu zit er zon standaard 4 cm dingetje op 8)7

ik weet trouwens niet hoe ik foto's hier kan neerzetten..anders kon ik ff een foto make met webcam van de situatie..

EDIT: bij everest staat er dan de cpu ventilator idle dus tussen de 1605-1610 RPM maakt..ik weet niet of dit veel is, maar misschien handig om te weten.

UPDATE: ok heb een test gedaan: everest aan, op het temp schermpje en dus overklokken. De fan van de CPU ging nu dus wel rond de 2370 RPM, en de CPU werd zon 54 graden! het is dus wel duidelijk de CPU fan

[ Voor 32% gewijzigd door Samjung op 07-12-2005 21:50 ]

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 16:31
Samjung schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:42:
dit was s'avonds met de verwarming behoorlijk hoog en ook nog een ander pc aan in dezelfde kamer ( 4 bij 3 2.5 ofzo) dus dat vind ik het niet gek. :Y) Hoe kan ik eventueel mijn airflow verbeteren??

Zou het iet helpen als je er een vga cooler op zat zodat die al een deel van de warmte wegneemt....nu zit er zon standaard 4 cm dingetje op 8)7

ik weet trouwens niet hoe ik foto's hier kan neerzetten..anders kon ik ff een foto make met webcam van de situatie..

EDIT: bij everest staat er dan de cpu ventilator idle dus tussen de 1605-1610 RPM maakt..ik weet niet of dit veel is, maar misschien handig om te weten.
Dan lees je toch even de FAQ daar staat hoe je plaatjes kan posten? Sorry hoor maar wat je hier allemaal vraagt is wel heel erg simpel en dat kan je zelf ook wel uitzoeken.

En wat wil je nou oplossen? De clocks van je kaart? Gewoon hoger zetten. Betere temps? Nieuwe cooling en betere airflow door bijv. extra fans enz. Ik snap eigenlijk niet goed wat het probleem is maar ik hoop dat je hier nog wat aan hebt ;).

[ Voor 3% gewijzigd door goeiemorguh op 07-12-2005 21:50 ]

|| Specs || SuperPI 1m

• Samjung
Als ik nu de kloks zet zoals het zou horen, dan zou dat ding helemaal gek worden. Ik wil gewoon dat dat ding nie zo gaat loeien, en dus vraag ik --> heeft het zin om andere vga cooler te nemen zodat die al wat werk doet en dat de proc dan minder warm wordt?? <---

• Samjung
ok na 24u geen reply.. 8)7
vraag staat post hierboven. Probleem is alleen dat sapphire niet bij Zalman site staat en dat Arctic site zegt dat hun cooler op elke x600 pro kan... terwijl ze bij de lokale compuetshop zeiden dat er probleem kon onstaan met condensoren (????) of zoiets

Sam
Pagina: 1