Nieuwe SBS server installeren
Introductie
Bij mijn stagebedrijf heb ik de opdracht gekregen een nieuwe server te installeren. Deze server wordt geïnstalleerd ter vervanging van de huidige server, omdat deze voor de dagelijkse activiteiten niet meer voldoet.
Mijn taken in deze installatie zijn:
· Het configureren en bestellen van de server
· De montage van de server in het rack
· De installatie en configuratie van de services die deze server gaat aanbieden.
De installatie van het besturingssysteem zal door de leverancier van de server uitgevoerd worden. Het grootste gedeelte van de tijd zal ik dus bezig zijn met het overplaatsen van de SQL en Exchange databases.
Er wordt gewerkt met het pakket Exact Globe. Dit maakt gebruik van een connectie met de Microsoft SQL Server. Hierdoor moeten deze databases ’s avonds overgezet worden, wanneer niemand aan het werk is.
Informatie
Momenteel staat de server Volta in het domein Vivaldi.Lokaal. Dit is de enige server. Op de server draait Microsoft Small Business Server 2000, met de volgende services:
· Domein Controller met Active Directory
· Domain Name System (hierna te noemen DNS)
· Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)
· Microsoft SQL Server (MsSQL)
· Microsoft Exchange (Exchange)
· Exact Globe (Exact)
Doel van dit verslag
Dit verslag is in de eerste plaats bedoeld als planning voor het daadwerkelijke migreren van de server. Hierna zal het bijgewerkt worden en een plaats vinden in mijn stageverslag. Tevens zal het ter lering en vermaak aangeboden worden op http://gathering.tweakers.net. Mogelijk wijkt de versie op de laatste locatie af van het origineel, om ongewenste publicatie van bedrijfsgegevens te voorkomen.
Doel van dit topic
Ik hoop dat mensen een actie als deze al eens eerder hebben uitgevoerd. Mocht dit het geval zijn, dan zou ik advies erg op prijs stellen
Voorbereiding
Als voorbereiding heb ik de volgende sites doorzocht naar informatie: Microsoft.com, msexchange.org en isaserver.org voor de tech-info, en gathering.tweakers.net voor ervaringen.
Planning
Maandag 5 december – vrijdag 9 december
1) Voorbereiding
Maandag 12 december
2) De server komt binnen. Ik ga de server in het rack monteren en Quake 4 spelen .
‘s Avonds
3) Offline defragmentatie van de Exchange databases, om de backup zo snel mogelijk te laten gaan.
4) Op de Exchange databases integriteitschecks uitvoeren (~ 30 minuten)
5) Een full backup draaien, inclusief Exchange information store en System State. (totaal ~ 4-5 uur)
Onbekend
Evt. personeel vrij???
6) Active Directory Migration Tool (ADMT) uitvoeren
7) SQL migreren
8 ) Exact installeren
Onbekend
9) Evaluatie
Uitwerking van de stappen
Stap 1: voorbereiding
Met de voorbereiding ben ik momenteel bezig, het bestaat vooral uit het lezen van de whitepapers die Microsoft op hun site beschikbaar heeft gesteld.
Stap 2: montage
De server in het rack monteren en aansluiten.
Stap 3, 4 en 5
Met de utilities van Exchange zal ik de database van Exchange defragmenteren. De mailserver moet hiervoor offline, en mag hierna eigenlijk niet meer online. Anders kan er e-mail verloren gaan.
Na het defragmenteren moeten de databases geanalyseerd worden.
Als deze beide acties voltooid zijn, moet er een backup van de hele server gemaakt worden, inclusief Exchange en System State.
Stap 6, 7 en 8: het daadwerkelijke migreren
Deze acties zullen het langst duren. Waarschijnlijk dient hier een hele dag voor uitgetrokken te worden. Een zaterdag zou hiervoor het meest geschikt zijn.
Details voor deze acties volgen nog, in een update.
Stap 9: evaluatie
Uiteraard is de evaluatie een belangrijke stap in dit proces. Hebben de gebruikers hinder ondervonden van de installatie?
Uitvoering
Komt nog hè?
Links:
Whitepaper voor migratie: http://www.microsoft.com/...2BD8EBB64C&displaylang=en
SQL Migratie: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314546
Introductie
Bij mijn stagebedrijf heb ik de opdracht gekregen een nieuwe server te installeren. Deze server wordt geïnstalleerd ter vervanging van de huidige server, omdat deze voor de dagelijkse activiteiten niet meer voldoet.
Mijn taken in deze installatie zijn:
· Het configureren en bestellen van de server
· De montage van de server in het rack
· De installatie en configuratie van de services die deze server gaat aanbieden.
De installatie van het besturingssysteem zal door de leverancier van de server uitgevoerd worden. Het grootste gedeelte van de tijd zal ik dus bezig zijn met het overplaatsen van de SQL en Exchange databases.
Er wordt gewerkt met het pakket Exact Globe. Dit maakt gebruik van een connectie met de Microsoft SQL Server. Hierdoor moeten deze databases ’s avonds overgezet worden, wanneer niemand aan het werk is.
Informatie
Momenteel staat de server Volta in het domein Vivaldi.Lokaal. Dit is de enige server. Op de server draait Microsoft Small Business Server 2000, met de volgende services:
· Domein Controller met Active Directory
· Domain Name System (hierna te noemen DNS)
· Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)
· Microsoft SQL Server (MsSQL)
· Microsoft Exchange (Exchange)
· Exact Globe (Exact)
Doel van dit verslag
Dit verslag is in de eerste plaats bedoeld als planning voor het daadwerkelijke migreren van de server. Hierna zal het bijgewerkt worden en een plaats vinden in mijn stageverslag. Tevens zal het ter lering en vermaak aangeboden worden op http://gathering.tweakers.net. Mogelijk wijkt de versie op de laatste locatie af van het origineel, om ongewenste publicatie van bedrijfsgegevens te voorkomen.
Doel van dit topic
Ik hoop dat mensen een actie als deze al eens eerder hebben uitgevoerd. Mocht dit het geval zijn, dan zou ik advies erg op prijs stellen
Voorbereiding
Als voorbereiding heb ik de volgende sites doorzocht naar informatie: Microsoft.com, msexchange.org en isaserver.org voor de tech-info, en gathering.tweakers.net voor ervaringen.
Planning
Maandag 5 december – vrijdag 9 december
1) Voorbereiding
Maandag 12 december
2) De server komt binnen. Ik ga de server in het rack monteren en Quake 4 spelen .
‘s Avonds
3) Offline defragmentatie van de Exchange databases, om de backup zo snel mogelijk te laten gaan.
4) Op de Exchange databases integriteitschecks uitvoeren (~ 30 minuten)
5) Een full backup draaien, inclusief Exchange information store en System State. (totaal ~ 4-5 uur)
Onbekend
Evt. personeel vrij???
6) Active Directory Migration Tool (ADMT) uitvoeren
7) SQL migreren
8 ) Exact installeren
Onbekend
9) Evaluatie
Uitwerking van de stappen
Stap 1: voorbereiding
Met de voorbereiding ben ik momenteel bezig, het bestaat vooral uit het lezen van de whitepapers die Microsoft op hun site beschikbaar heeft gesteld.
Stap 2: montage
De server in het rack monteren en aansluiten.
Stap 3, 4 en 5
Met de utilities van Exchange zal ik de database van Exchange defragmenteren. De mailserver moet hiervoor offline, en mag hierna eigenlijk niet meer online. Anders kan er e-mail verloren gaan.
Na het defragmenteren moeten de databases geanalyseerd worden.
Als deze beide acties voltooid zijn, moet er een backup van de hele server gemaakt worden, inclusief Exchange en System State.
Stap 6, 7 en 8: het daadwerkelijke migreren
Deze acties zullen het langst duren. Waarschijnlijk dient hier een hele dag voor uitgetrokken te worden. Een zaterdag zou hiervoor het meest geschikt zijn.
Details voor deze acties volgen nog, in een update.
Stap 9: evaluatie
Uiteraard is de evaluatie een belangrijke stap in dit proces. Hebben de gebruikers hinder ondervonden van de installatie?
Uitvoering
Komt nog hè?
Links:
Whitepaper voor migratie: http://www.microsoft.com/...2BD8EBB64C&displaylang=en
SQL Migratie: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314546
offtopic:
Dit topic is geopend met medeweten en toestemming van de moderators.
Edit: de layout werd, volgens enkele mensen op IRC gisteravond, nogal ghey gevonden. Bij deze verwijderd.
Dit topic is geopend met medeweten en toestemming van de moderators.
Edit: de layout werd, volgens enkele mensen op IRC gisteravond, nogal ghey gevonden. Bij deze verwijderd.
[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 07-12-2005 11:23 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...