Toon posts:

Nut koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat als je koelt je computor het beter (lees sneller) gaat doen oke, maar waar zit hem dat nu in.

- Lagere temperaturen-> lagere weerstanden
-> beter rendement.

- Lagere temperaturen - stabielere werking

- Uitzetting processor tegengaan

- Hoe meer kloksnelheden hoe meer gegevens
verwerkt worden, des te meer stroompulsjes,
?????

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ja en ?
Wat is nu je vraag :? ????

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
computers worden niet sneller van beter koelen. wel kan je ze sneller laten lopen, en omdat ze dan extra warm worden, kan dit alleen als je extra koelt. daarnaast kunnen proc's soms instabiel bij hoge temperaturen. daarom is het beter om ze koel te houden.

• RobbyNitroz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09-2021
ik draai een classic atlhon 500@800 Mhz
GFD derop....cooler derop klaar
nix in kast verder en gewoon miditowertje

vroeger tig blowers in full inwin tower maar wilde ervanaf omdat ie in de huiskamer staat...en waarempel werkt ook prima :)

extra cooling hoeft niet nutteloos te zijn..maar in mijn geval wel ieg...ding loopt niet vast

altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 14:06 schreef Ruben_Pruim het volgende:
Ja en ?
Wat is nu je vraag :? ????
Wat is de theoretische gedachte achter het koelen van de processor(en)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 14:21 schreef RobbyNitroz het volgende:
ik draai een classic atlhon 500@800 Mhz
GFD derop....cooler derop klaar
nix in kast verder en gewoon miditowertje

vroeger tig blowers in full inwin tower maar wilde ervanaf omdat ie in de huiskamer staat...en waarempel werkt ook prima :)

extra cooling hoeft niet nutteloos te zijn..maar in mijn geval wel ieg...ding loopt niet vast
Wat voor core zit er op? Ik denk geen echte 500MHz :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:28
Hogere temperatuur -> atomen gaan wilder tekeer. Dus stroom gaat moeilijker lopen (hogere weerstand).
Dus transistors schakelen makkelijker bij een lagere temperatuur. Dus hoe lager de temperatuur, hoe hoger de "schakelsnelheid" (=kloksnelheid).
Normale proc met een temp tussen +40C en +60C kunnen op -50C al snel 30-50% sneller werken (ik zuig wat getalletjes uit m'n duim, maar dat is wel hoe het werkt. Kijk maar naar Vapochill en Kryotech)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• RobbyNitroz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-09-2021
klopt verkocht als 500 maar er zat een 600 core in.....dus ik moet inderdaad 600 zeggen alhoewel op het halve doosje nog steeds 500 prijkt :)

oh ja....mijn server is een BP dual met 2 x (je raad het al) 366@550 met standaard coolers erop in een 19 inch rack met verder geen koeling

er zaten 2 vette 3dcoolers op cpus....maar die heb ik er ook afgehaalt en 2 basic coolertjes erop gezet....heb serieuze doos met koelvinnetjes staan 8-)
mun 19 inch rack hangt boven mijn wc en die 19 inch hub maakt al zoveel herrie, als ik sncahts naar wc ga dan hoor ik het boven me zoemen :)

altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)

Pagina: 1